مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
سوپ گندم و خواص آن

سوپ گندم و خواص آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 04 دی 1401 magfood.ir/20
فهرست مطالب

سوپ بعنوان یک‌ پیش غذای مطلوب در اکثر کشورهای دنیا است. اما استفاده از ان در فصول سرد سال بیشتر اقبال دارد ، زیرا باعث گرم شدن و سلامت بدن در هوای سرد می شود .

علاوه بر این خشکی گلو و حنجره را رفع می کند . ایمنی بدن را بالا می برد و ویتامین ها و انتی اکسیدان های فراوانی را وارد بدن می کند .

یکی از مقبول ترین سوپ ها و البته دارای خواص فراوان سوپ گندم است . بویژه اگر از گندم کامل تهیه شده باشد . در این مقاله به بررسی فوائد این سوپ خوشمزه می پردازیم .

گندم گیاهی تک لپه و گلدار است و دو نوع بهاره و پائیزه دارد . بسته به فصل کشت و نوع ابیاری بافتی متفاوت دارد . این گیاه قوت غالب اکثر نقاط دنیا را تشکیل می دهد . بنابراین دانستن مزاج آن خالی از لطف نیست . طبق نظر متخصصان طب سنتی گندم تازه مزاج گرم و تر دارد ولی گندم خشک شده  طبع گرم و خشک دارد . طبع گندم تقریبا مناسب تمام افراد می باشد .

- بهتر است در تهیه ی سوپ از گندم کامل استفاده شود تا از فوائد سبوس آن بی بهره نمانید . خود گندم دارای ویتامین های گروه B می باشد و سبوس گندم هم اگر به آن اضافه شود خاصیت ان را در رشد مو و جلوگیری از ریزش آن چند برابر می کند .

- مصرف سوپ گندم کامل بعلت دارا بودن مقدار قابل توجهی سبوس ، باعث رفع یبوست افرادی می شود که از این بیماری رنج می برد . مصرف این سوپ بویژه در فصول خشکی مانند پائیز که بعلت خشکی فصل بروز یبوست شدت می گیرد ، مفید است .

- سوپ گندم کامل یکی از درمان های مفید کلسترول و چربی خون است  . چون هم دارای فیبر محلول است که باعث تسهیل دفع چربی ها و کلسترول از بدن می شود و هم  بواسطه ی فیبر نامحلول باعث کاهش اشتها و دریافت کمتر غذا و چربی و کاهش کلسترول بد می شود .

- سوپ گندم کامل یک درمان قطعی برای کم خونی می باشد . افرادی که مبتلا به کم خونی هستند باید سه بار در هفته و در وعده ی شام از سوپ گندم کامل استفاده کنند . البته این افراد باید دقت کنند تا یک ساعت بعد از غذا از چای، نسکافه و قهوه استفاده نکنند ولی از منابع ویتامین C مانند نارنج یا لیمو ترش در کنار این سوپ استفاده کنند .

- سوپ گندم یک‌ منبع غنی از ویتامین E و سایر انتی اکسیدان ها می باشد . بنابراین استفاده از این غذای ارزان، سالم ، مقوی و پرخاصیت باعث جلوگیری از انواع سرطان بویژه سرطان های دستگاه گوارش و بالاخص سرطان کولون می شود . همچنین عوامل انتی اکسیدانی تضمین کننده ی سلامت قلب و عروق و عدم اسیب رساندن عوامل مهاجم به دیواره ی عروق و ایجاد گرفتگی در آنها می شود .

- خیلی اوقات احساس رخوت و سستی و عدم نشاطی که افراد طی روز در اثر مصرف مداوم و چندین وعده پشت سر هم گوشت و پروتئین های حیوانی می باشد . سوپ گندم دارای مقدار مناسبی پروتئین حیوانی می باشد که با فیبر همراه شده است . این همراهی باعث یک استراحت مناسب برای دستگاه گوارش و در کنارش پاکسازی و ریکاوری مناسب برای دستگاه گوارش بعلت فیبرهای خوب گندم کامل می باشد . بنابراین اگر ادعا شود که مصرف سوپ گندم باعث ایجاد نشاط و شادابی ، جوانی ، پر انرژی بودن می شود ، سخن نابجایی نیست .

- مصرف گندم کامل ریسک ابتلا به سرطان های وابسته به جنس مانند سرطان سینه را کاهش می دهد . یکی از علت های ابتلا به این سرطان ها میزان نامتعادل هورمون هایی مانند بستروزن نی باشد و از انجایی که سبوس موجود در گندم کامل باعث حفظ استروژن در سطوح سلامت می شود .

- ترکیبات موجود در گندم کامل باعث رطوبت دهی مناسب به مفاصل می شود . یعنی رطوبت اضافی موجود در مفاصل را می گیرد و درد و التهابی که در اثر این رطوبت های اضافی در مفاصل ایجاد شده است را کاهش می دهد . همچنین در کاهش پوکی استخوان و کاهش درد های رماتیسمی مفید و کارا می باشد .

- گندم کامل یک غذای مناسب جهت افراد دیابتی می باشد . چون هم دارای سبوس می باشد که باعث کاهش کلسترول این افراد و کاهش ابتلای این افراد به بیماری های قلبی می شود . همچنین منیزیم گندم باعث جواب دهی بهتر سلول ها به انسولین ترشحی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود . و نیاز به انسولین و دارو را در این افراد کاهش می دهد .

 

مصلح :

بهترین مصلح گندم سرکه است بخصوص سرکه ی طبیعی و شیرینی هلی طبیعی مانند عسل.

سوپ گندم برای چه افرادی مناسب نمی باشد ؟

افرادی که سابقه ی حساسیت به گلوتن گندم دارند و مبتلا به بیماری سیلیاک می باشند باید بطور جدی از مصرف گندم و مشتقات ان پرهیز کنند .

و یک رژیم غذایی تحت نظر پزشک داشته باشند . اگر بعد از مصرف گندم دچار دل درد ، سردرد ، بی حالی و درد در استخوان ها و مفاصل ، نفخ غیر عادی ، اگزمای پوستی و اسهال شدید حتما به گندم حساسیت دارید و باید تحت نظر باشید .

افراد مبتلا به دیابت در مصرف ارد گندم مراقبت کنند و افراد مستعد چاقی نیز مراقب باشند با مصرف این ماده ی غذایی دچار چاقی نشوند .

دستور سوپ گندم :

مواد لازم شامل :

۲/۳  پیمانه بلغور جو

۱ پیمانه بلغور گندم حاصل از گندم کامل

۱ عدد هویج

سبزی سوپ خرد شده به مقدار لازم

۸ عدد الو بخارا

نمک ، زردچوبه و زنجبیل .

ابتدا هر دو بلغور را خیس می کنیم . بعد با مقداری اب ، نمک و زردچوبه می گذاریم تا بپزد . بعد از مدتی هویج خرد شده ، سبزی و الو بخارا را اضافه می کنیم . اجازع می دهیم این سوپ انقدر بپزد که به اصطلاح جا بیفتد .

مصرف ان در وعده ی شب مفید است .

افرادی که مبتلا به التهاب روده و نفخ بعد از غذا می باشند باید در مصرف این غذا دقت داشته باشند و از مصلح گندم و یا عوامل کاهش دهنده ی نفخ مانند عرق نعناع بعد از این غذا استفاده کنند .

 

برچسب ها: فواید, سوپ, سوپ گندم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.