مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
خواص گلابی جنگلی

خواص گلابی جنگلی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 04 خرداد 1402 magfood.ir/3j
فهرست مطالب

یکی دیگر از میوه های اواخر فصل بهار و تابستان گلابی جنگلی است . شاید شما در منطقه ای باشید که گلابی جنگلی در فصل بهار در ان‌منطقه موجود نمی بلشد . گلابی جنگلی دارای میوه ای است که هر عدد آن به اندازه یک آلو و به رنگ زرد است و ظاهر و طعم متفاوت اما بافت مشابه با گلابی یا همان امرود شاه ،  دارد و برخلاف گلابی به صورت خوشه ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن روی یک خوشه سوار است.

گلابی وحشی یا گلابی جنگلی  PYRUS BOISSIERIANA

این گونه از گلابی کمیاب تر بوده میوه ها حالت خوشه ای روی درخت سوار بوده ، میوه ای اندازه یک گردو به اندازه زرد یا زرد مایل به سبز داشته بسیار جالب و دوست داشتنی وقتی میوه را که می خورید و دندان به آن می خورد بافت گلابی را مشاهده خواهید کرد . این درخت را به صورت خود رو و  تک درخت  در جنگل و کنار برخی زمین های حاشیه جنگل ها یافت می شود و میوه آن اواخر شهریور و اوایل پاییز می رسد که به صورت خام  استفاده می شود . از نهال جوان آن به عنوان پایه گلابی در پیوند ارقام خوب و باغی

استفاده می شود .

درختی است به ارتفاع حدود ۵ متر و دارای شاخه های خار مانند و برگ آن تخم مرغی گرد با قاعده گرد و یا تقریباً قلبی و با انتهایی کند است . ولی انتهای برگ های جوان آن کمی کشیده بنظر می رسد . روی برگ صاف و براق است و پشت برگ های جوان و حاشیه آنرا تارهای عنکبوتی فرا گرفته است که رفته رفته صاف می گردد و دارای رنگ سبز روشن می باشد و طول پهنک آن  ۴-۲ سانتی متر و طول دم برگ ان تقریبا دو برابر است .

گل آذین گل دهی گلابی وحشی بیشتر رنگ سفید و مجتمع خوشه ای است و طول پا یک گل به سه سانتی متر می رسد . گل هایش سفید و داخل کاسبرگ های خرد و مثلثی آن پشمین و سرخ می باشد . میوه آن کوچک گرد و یا کمی گلابی شکل است و بر روی پایکی به طول سه سانتی متر قرار دارد و قطر آن به ۵/۱ سانتی متر بالغ می گردد . رنگ آن سرخ تیره متمایل به سیاهی و برخی قهوه ای است .

خاستگاه گلابی جنگلی :

در منابع آلمانی منشا گلابی را درکوههای البرز ذکر کرده اند . میوه گلابی انواع زودرس و دیر رس دارد که معمولا زود رس ها شیرین تر و خوشمزه تر و رنگ میوه روشن تر است و در تابستان و  شهریور ماه می رسد و دیر رس ها که میوه ترش مزه ای و رنگ تیره تری دارند در مهر ماه می رسند . میوه نارس آن معمولا گس است و بعد از برداشت که چند روز بماند کاملا رسیده و خوشمزه می گردد . میوه این نوع درخت خواص قابض ، تب بر و آرام بخش است . چوب درخت نیز محکم و بادوام است .

مهمترین خواص گلابی وحشی و دانه ی آن :

گلابی وحشی میوه ای جنگلی است که هر عدد آن به اندازه یک آلو سیاه و به رنگ زرد می باشد . برخلاف ظاهر و طعم متفاوت ، بافت مشابهی با گلابی دارد این میوه به صورت خوشه ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن بر روی یک خوشه قرار دارد . به طور کلی اطلاعات کمی در مورد خاصیت گلابی وحشی وجود دارد . لازم به ذکر است که گلابی جنگلی به دلیل آن که یکی از گونه های گلابی است فواید تغذیه ای و درمانی آن را نیز دارد .

فواید کلی گلابی وحشی شامل آرامش ،اعصاب نرم کردن سینه افزایش وزن و افزایش نیروی جسمی و جنسی می باشد . در ادامه بیشتر با فواید گلابی وحشی آشنا می شوید .

آشنایی بیشتر با میوه ی گلابی وحشی یا جنگلی :

گلابی وحشی با نام های مختلف انچوچک ، اربه ، خوج و سنگ خوج شناخته می شود .  نوعی از این گلابی در جنگل های گیلان وجود داشته که داری بافت سخت و طعم ترش و شیرین است بنابراین از آن در تهیه مربا استفاده می کنند . همچنین طبع این میوه سرد و خشک یا متعادل  می باشد . این میوه به دلیل اینکه از گونه گلابی ها است،  بنابراین دارای خواص تغذیه ای و درمانی آنها می باشد و همانطور که گفتیم دارای سه گونه مهم است که انچوچک یکی از آنها بوده و اغلب در کهگیلویه و بویر احمد استان فارس و لرستان روییده می شود دانه و میوه این نوع گلابی ها انچوچک یا انجوجک نامیده می شوند .

دانه های انچوچک دارای مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ هستند و تقریبا شبیه مغز زردآلو و بادام است . از خود این میوه استفاده ای نمی شود ، ولی دانه های آن خاصیت دارویی دارد؛ به منظور استفاده از این دانه ها ،  میوه آن را در زیر خاک مدفون می کنند . بعد از پوسیدن آن ، دانه هایش را بیرون آورده  ، پس از شستن به صورت خام یا بو داده مصرف می شود . در زیر به برخی از خاصیت های گلابی وحشی اشاره کرده ایم که البته برخی از آنها با خواص گلابی مشترک است .

بخش های مورد استفاده گلابی جنگلی :

گلابی وحشی دارای خاصیت های بیشماری است و از برگ های  جوان ، ساقه ، میوه ( دانه ) و پوست آن می توانید مورد استفاده دارویی داشته باشید .  جالب است بدانید ان نوع گلابی جنگلی که دانه اش خاصیت درمانی دارد ، میوه این نوع گلابی قابل استفاده نبوده ولی از دانه آن برای مصارف دارویی استفاده می شود ؛ دانه های آنچوچک با مغز سفید رنگ و پوست سخت و قهوه ای رنگ دارای شکل ظاهری و طعمی تقریبا مشابه با بادام یا مغز زردآلو است که بعد از بو دادن آنها می توان به عنوان بادام جنگلی خوشمزه مورد استفاده قرار دهید ‌.

جدول ارزش غذایی گلابی :

- چربی گرم ۰/۳

- کربوهیدرات گرم ۲۷

- پروتئین گرم ۰/۶

- فیبر  ۵/۵ گرم

- کالری ۱۰۱ کیلو کالری

ترکیبات گلابی جنگلی :

در بذر این گیاه ۱۰ اسید چرب وجود دارد که بخش عمده آن را اسید اولئیک و اسید لینولئیک تشکیل می دهند و ترکیبات دیگر آن شامل پالمتیک اسید ، پالمیتولئیک اسید ، استئاریک اسید ، هپتا دکانوئیک اسید ، مارگاریک اسید ، آراشیدیک اسید ، آراشیدونیک اسید ، لینولنیک اسید می باشد.

 

گلابی جنگلی سرشار از ویتامین C است و تانن ها و پتاسیم آن اسید اوریک و فشار خون بالا را کاهش می دهند و برای نقرس مفید هستند .

این میوه و دانه های آن طبیعت معتدل و خواص زیادی دارند به خصوص اینکه دانه های آن به طور گسترده ای در طب سنتی استفاده می شود . این میوه حامل ويتامين A ،  ویتامین B  ، ویتامین C ، فیبر ، پتاسیم ، منگنز و فسفر است . گلابی ژاپنی چربی اشباع و سدیم کم و سرشار از ویتامین ها است . گلابی وحشی  تاثیر فوق العاده ای بر تقویت قلب معده و کبد دارد . این میوه سینه و حنجره را نرم میکند ، اعصاب را تسکین می دهد و باعث تقویت عمومی بدن می شود .

- از خواص گلابی وحشی خاصیت ضد قارچ آنتی اکسیدان ضد باکتری و ضد لاروی است.

- مصرف گلابی وحشی باعث افزایش ادرار بیماران می شود .

-  گلابی وحشی خاصیت چاق کنندگی تقویت

عمومی بدن و افزایش وزن را دارد .

- گلابی وحشی آرام کننده اعصاب و تشنج

است .

- گلابی وحشی باعث افزایش نیروی جنسی

می شود .

- این میوه قاعده آور است .

 گلابی جنگلی و پیشگیری از سرطان :

مانند سایر میوه ها گلابی سرشار از آنتی اکسیدان ها است . آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ؛ به همین دلیل گلابی با دارا بودن ویتامین C ،  ویتامین A ،  ترکیبات فلانوئید ، بتاکاروتن ، لوتئین و زیگزانتین می تواند به پیشگیری از سرطان و بسیاری از بیماری ها کمک کند .

اثر گلابی جنگلی  بر ریه :

در واقع وجود آنتی اکسیدان ها و سایر مواد موجود در گلابی این میوه پاییزی را تبدیل به یک ضدالتهاب قوی کرده که با این خاصیت خود به پاکسازی ریه و کاهش گلو درد و حتی سایر دردهای التهابی کمک می کند . به همین دلیل از فواید گلابی برای ریه و التهابات آن استفاده می کنند تا در روزهای سرد پاییزی از بسیاری از بیماری های ریوی پیشگیری کند .

بهبود سنگ کلیه و پروستات

یکی از خواص گلابی  جنگل بهبود عملکرد کلیه و درمان برای سنگ کلیه است ، زیرا نه تنها حاوی مقادی زیادی آب است و به کارکرد کلیه ها و دفع سنگ و حتی بهبود عفونت مجاری ادراری کمک می کند ؛ بلکه می توانید با استفاده از جوشانده برگ گلابی ، به دفع سنگ کلیه و همچنین بهبود ورم پروستات  کمک نمایید .

رفع یبوست با استفاده از گلابی جنگلی :

یک عامل مهم در رفع و درمان یبوست مصرف فیبر در رژیم غذایی است . فیبر موجود در گلابی مواد غذایی را جمع می کند و به صورت توده در میآورد در نتیجه غذا راحت تر از میان روده عبور می کند که مهمترین فواید گلابی برای یبوست است . همچنین سبب ترشحات متعادل معده و شیره ی گوارشی می شود و حرکات روده را تنظیم می کند و احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را کاهش می دهد .

 

تاثیر مصرف گلابی جنگلی بر قلب :

از خواص گلابی در طب اسلامی به خاصیت آن برای قلب اشاره شده است ، که این به دلیل وجود میزان بالایی پتاسیم در آن است . سیب دارای کلسیم فراوانی است و به همین دلیل مصرف سیب و گلابی در کنار یکدیگر برای تقویت قلب و حفظ سلامتی بدن بسیار مفید است . همچنین بهبود گردش خون جلوگیری از نقص های هنگام تولد کاهش التهاب ، مراقبت و تقویت استخوان ها و همچنین تقویت پوست و مو نیز از خواص دیگر گلابی است .

از مصرف گلابی کال بپرهیزید :

اغلب منابع علمی به خواص گلابی کال اشاره ای نکرده اند و همواره پیشنهاد داده اند از گلابی رسیده استفاده کنید . گلابی کال سفت است و خوردن و هضم آن دشوار است و مصرف گلابی کال اغلب سبب دل درد می شود ؛ به همین دلیل است که عقیده بر آن است که عوارض گلابی کال از فواید گلابی کال بیشتر هستند .

 

 

برچسب ها: گلابی جنگلی, درمان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.