مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
تدابیر غذایی ویژه ی پاییز

تدابیر غذایی ویژه ی پاییز

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 04 مهر 1401 magfood.ir/F
فهرست مطالب

هر فصلی برای خود مزاج خاصی دارد. بطور کل هر چیزی در این عالم دارای مزاج خاصی است در غیر اینصورت تفاوت در خصوصیات و ویژگی های اشیاء و اشخاص دیده نمی شد. این یکسان نبودن مزاج ها نوعی جذابیت و زیبایی برای جهان ایجاد کرده است. فصل پاییز هم مانند تمام فصول مزاج خاص خود را دارد. در واقع پاییز بعد از تابستان قرار دارد اما گرمی آن را ندارد ولی خشکی آن را با خود دارد. و قبل از زمستان قرار دارد ولی نه با رطوبت به اندازه ی زمستان و فقط سردی آن را با خود به همراه دارد. مزاج خاص ویژه و زیبای پاییز سرد و خشک است.

 

اما چه راهکارهایی برای بهتر بودن در پاییز می توان به کار برد؟

 

افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند بیشتر از همه نیاز دارند که این موارد را مورد توجه قرار دهند. زیرا در فصلی مانند مزاج جبلی خود قرار دارند که می تواند علایمی را در آنها تشدید کند از جمله افسردگی، تمایل به تنهایی، خارش های پوستی و …

 

-بهتر است در این فصل از غذا هایی با مزاج گرم و تر استفاده شود، مانند انواع خوراک ها، آبگوشت گوسفندی، خورش قیمه، آش ها و سوپ هایی که سبزیجات گرم مانند هویج، جعفری، کرفس و … در آن استفاده شده است. و از مصرف غذاهای سرخ شده و انواع ادویه جات پرهیز شود.

 

- بهترین گوشت ها در این فصل گوشت بره ی  جوان و مرغ جوان رسمی است.

- مصرف انار شیرین همراه با کمی عسل در این فصل سودمند است بویژه برای سالمندان

- مغز خشکبار بخصوص بادام درختی خام ( بصورت شیر بادام ) در طی روز مفید است.

-مصرف این  خواراکی ها نیز توصیه می شود : مویز، کشمش، سیب، گلابی، زردک، شلغم، زیتون، رطب در حد کم، عسل، شربت عسل، شیره انگور، انجیر

 

ممنوعیت های غذایی فصل پائیز :

در این فصل باید از غذاهای سرد و خشک مانند ترشی جات، شورها، عدس، گوشت گاو، غذاهایی مانند ماکارونی که ماهیت خمیری دارند، سرخ کردنی ها، میوه های سرد و تر تابستانه مانند هندوانه و خیار، ادوبه جات تند و تیز، لبنیات سرد مانند ماست و دوغ ترش و کشک و چای پررنگ بپرهیزید .

 

- سرماخوردگی در این فصل بسیار شایع است که مصرف مایعات گرم مانند آب و عسل ولرم، انواع سوپ ها و میوه های حاوی ویتامین C از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می کند.

- در فصل پاییز درد های استخوانی و مفصلی و ارتروزها شدت می گیرند که استفاده از دمنوش های گیاهی در کاهش درد کمک می کنند یکی از آنها به شرح زیر است :

مصرف ۱ فنجان قبل از خواب ترکیب قولنجان ( خولنجان )، ریشه ی بابا آدم و ۱ عدد لیموعمانی

بصورت دمنوش.

 

- مزاج سرد و خشک پاییزی باعث جمود، رخوت و غلظت در بدن می شود. بنابراین یک ورزش ملایم در حد یک ربع پیاده روی در این فصل بسیار توصیه شده است.

 

 

برچسب ها: پائیز, پاییز, مزاج
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.