مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
نقرس و راهکارهای درمانی

نقرس و راهکارهای درمانی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 09 آبان 1401 magfood.ir/12
فهرست مطالب

نقرس نوعی حاد و پیچیده از ارتروز است که با حملات شدید و نا گهانی ، درد و تورم مفصل و قرمزی آن و حساسیت به لمس مفصل بروز می کند .

درد یکباره و ناگهانی در نیمه شب بروز می کند و اغلب اوقات مفاصل شصت پا را درگیر می کند. درد آنقدر شدید است که بیمار حتی تحمل لایه ی نازک ملحفه بر روی مفصل را ندارد . علائم نقرس ممکن است دوره ای باشند و بعد از یک حمله مجددا دوباره بازگردند .اما چه راهکارهای درمانی وجود دارد ؟ با ما همراه باشید .

علائم : 

درد و ناراحتی و التهاب یکباره ، غالبا شروع آن در شب است و مفصل شصت پا را درگیر می کند ولی قابل دیده شدن در سایر مفاصل مانند زانو ، ارنج ، مچ پا ، مچ و انگشتان دست نیز می باشد .

اوج درد ۴ تا ۱۲ ساعت اول است . بعد از فروکش درد اولیه حملات بعدی چند روز تا چند هفته بعد بروز می کند و می تواند طولانی تر از حمله ی اولیه باشد .

درد حتما با التهاب ، تورم ، قرمزی و گرما همراه است . گاهی در اثر شدت درد ممکن است حرکت مفصل محدود شود .

علل بروز نقرس :

دفع اورات در بدن بر عهده ی کلیه هاست . گاهی به علل مختلف مانند مصرف داروها یا ابتلا به بیماری خاصی مانند سرطان تولید اوره در بدن بالا می رود و یا کاهش دفع صورت می پذیرد . این اورات اضافه تمایل به مفاصل بدن بخصوص مفصل شصت پا دارد و باعث بروز حمله ی نقرسی و درد ان مفصل می شود . گاهی حتی این بلورهای اورات در ادرار دیده می شود .

اورات نتیجه ی متابولیسم محصولات پورینی در بدن است . پورین در غذاهای گوشتی و حبوبات ( هسته ی هر دانه وحبوباتی ) وجود دارد .

در قدیم به این بیماری بیماری پولدار ها می گفتند زیرا با مصرف گوشت علایم بدتر می شود البته اگر زمینه ی بروز بیماری وجود داشته باشد . نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های حاوی فروکتوز نیز سطح اسید اوریک را بالا می برند .

عوامل افزایش سطح اسیداوریک در بدن :

چاقی :

اضافه وزن عامل بروز نقرس است . چاقی زنینه ی افزایش اسیداوریک در خون را فراهم می کند .

داروهای خاصر :

مصرف بعضی داروها مانند داروهای درمان سرطان ، دیورتیک ها ، داروهای دیابت و ... زمینه ی افزایش اسیداوریک و بروز حمله ی تقرس را فراهم می کنند .

زمینه ی خانوادگی :

در افرادی که سابقه ی بروز نقرس وجود دارد ، با اندک افزایش مصرف گوشت و عوامل دارای پورین سطح اسیداوریک افزایشر می یابد و حمله ی نقرسی بروز می کند .

رژیم غذایی :

افرادی که عادت به مصرف گوشت بویژه گوشت گوساله و سایر فراورده های گوشتی و نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های حاوی فروکتوز دارند ، بیشتر مستعد ابتلا به نقرس می باشند .

سن و جنسیت :

 معمولا اقایان میران بالاتری از ابتلا را نشان می دهند . حدودا بین ۳۰ - ۵۰ سالگی سن شیوع در اقایان است . در حالی که در خانم ها بعد از ۵۰ سالگی و سن یائسگی زمینه ی بروز این بیماری فراهم می شود .

هشدار : 

نسبت به درمان نقرس باید اقدام کرد . اگر  رسوب بلورهای اسید اوریکی بالا رود می توانتد در کلیه و یا در عروق رسوب کنند وباعث ایجاد مشکل شوند .

درمان :

درمانهای دارویی معمولا شامل سه دسته هستند :

۱ . داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAIDs

۲. داروهای مسدود کننده ی تولید اسیداوریک 

۳. داروهای کمک کننده به دفع اسسد اوریک 

تشخیص داروی مناسب بر عهده ی متخصص روماتولوژ است . براساس شرائط بیمار ، داروهای مصرفی  و حساسیت های دارویی .

درمان های تغذیه ای :

- عدم مصرف مواد غذایی غنی از پورین مانند گوشت قرمز بخصوصر گوشت گوساله ، ماهی و مرغ ، حبوبات ، قارچ ، نوشیدنی های الکلی و نوشیدنیدهای حاوی فروکتوزر

- حفظ وزن مناسب و عدم افزایشر وزن . خود کاهش وزن زمینه ی بروز و ابتلای نقرس را کاهش می دهد .

- مصرف مایعات در طی روز . عدم مصرف مایعات و داشتن زمینه ی خانوادگیراحتمال بروز نقرس را افزایش می دهد .

درمان های طب سنتی :

از دیدگاه طب سنتی علت بروز نقرس افزایش سودا در بدن است . پس هر عاملی که باعث افزایش سودا شود زمینه ی بروز این بیماری را فراهم می کند .خواه تغذیه ای باشد مانند جای سیاه و ... و یا فکر و حالتی باشد مانند غم و غصه .

- بنابراین اولین راهکار درمانی حذف مواد سودا زا از رژیم است .

- استفاده از نسهل و منضج سودا 

- مصرف غذاهای با طبع گرم و تر 

- دستور جوز : صد گرم گردو را رنده نماید و صد گرم زنیان هم جداگانه اسیا شود ، باهم مخلوط نمایند و و هر صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری استفاده شود ‌. گردو ها حتما تلزه از پوست خارج شوند .

- دستور تین : یک مشت شنبلیله و یک مشت انجیر را در دو لیوان اب بجوشانید ، و صاف نمایید و یک روز درمیان یک لیوان میل شود .

- به مدت سه ماه هر شب  یک لیوان شربت سرکه انگبین میل شود .

- استفاده از عرق برگ گردو

- استفاده از دمنوش هوفاریقون

- افرادی که سابقه ی خانوادگی ابتلای نقرس را دارند جهت جلوگیری از ابتلا به ان همراه غذای گوشتی پیاز مصرف کنند .

- استفاده ازمیوه های مدر مانند : لیموشیرین ، آب پرتقال ، گیلاس ، توت فرنگی ، گریپ فروت ، انگور سیاه و…

- مصرف کرفس در هر وعده کنار غذا

- مصرف این سالاد بین وعده ها : روغن زیتون ، گوجه فرنگی ، جعفری ، آرتیشو ، کرفس ، کاهو ، فلفل سبز ، سیر ، خیار ، آب لیمو ترش تازه ، پیاز و سماق

- استفاده از رژیم گیاهخواری و رژیم انگور ( مراجعه به مقاله ی رژیم انگور در سایت ) .

- دمنوشی حاصل از زرشک ، خارخاسک ، عناب ، ناخنک ، کاکل ذرت و کاسنی

- استفاده ار عرق کاسنی و شاهتره روزی ۳ - ۵ لیوان

- استفاده از سوپی شامل تخم شنبلیله ، ارد ، روغن زیتون که صبح ناشتا میل شود .

آنچه مشهود و قابل تذکر است اینکه پایبندی به اصول تغذیه ی سالم ، عدم پرخوری و اضافه وزن ، عدم مصرف زیاده از حد گوشت و پروتئین حیوانی باعث پیشگیری و جلوگیری از عود مجدد حملات است ، حتی اگر زمینه ی ارثی بروز این بیماری وجود داشته باشد .

 

 

 

 

برچسب ها: علل, نقرس, درمان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.