مجله خوراکی ها میوه ها
پاپایا چیست و چه خواصی دارد؟

پاپایا چیست و چه خواصی دارد؟

سمیه شاه پوری سمیه شاه پوری در 06 اسفند 1402 magfood.ir/6Z
فهرست مطالب

منشا پاپایا

اگرچه منشأ دقیق پاپایا در مناطق گرمسیری آمریکا ناشناخته است، اما تصور می‌شود که پاپایا از آمریکای مرکزی یا مکزیک آمده است. 
پاپایا، میوه  ای نسبتا بزرگ و آبدار از خانواده ی خربزه‌ سانان است. اگرچه منشأ آن تقریبا مبهم است، اما احتمالا نشان دهنده ی ترکیب دو یا چند گونه از خانواده خربزه سانان بومی مکزیک و آمریکای مرکزی باشد. به نظر می رسد، پاپایا اولین بار در اوایل قرن شانزدهم در جمهوری دومینیکن و پاناما دیده شده است. پاپایا در سال 1550 توسط اسپانیایی ها به منطقه جنوب شرقی آسیا یعنی فیلیپین آورده شد. بعد از آن بود که پرتغالی ها و اسپانیایی ها این گیاه را در شبه جزیره مالایا و هند شرقی ترویج دادند. در دهه 1800 نیز پاپایا وارد هاوایی شد و در اوایل قرن بیستم این محصول به فلوریدا معرفی شد. با این حال، پاپایا در فلوریدا با شیوع یک بیماری ویروسی هم زمان شد که باعث از بین رفتن آن شد. این اتفاق باعث شد هاوایی به عنوان تنها ایالت در آمریکا نام بگیرد که امروزه پاپایا را به صورت تجاری تولید می کند. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، هند بیشترین پاپایا را تولید می کند - بیش از 5 میلیون تن در سال 2013.  
پاپایا که قبلاً یک میوه عجیب و غریب و کمیاب بود، اکنون در بیشتر مواقع سال در دسترس است.  این میوه امروزه در تمامی کشورهای گرمسیری، جزایر و در گرمترین بخشهای کشورهای نیمه گرمسیری کشت می شود. پاپایا در سنگاپور بسیار رایج است و اغلب در باغ های خصوصی کشت می شوند. 

 

پاپایا در ایران 

اخیرا، کاشت و برداشت پاپایا در ایران هم مورد توجه قرار گرفته است. گرچه پاپایا در ایران به صورت عمده کشت نمی‌شود، اما برداشت اندک آن هم خالی از لطف نیست. پایایا بطور محدود، عمدتا در استان سیستان و بلوچستان و بسیار کم در استان هرمزگان، خوزستان و اخیرا برخی استان‌های دیگر مانند یزد، بوشهر و نی‌ریز فارس و کبودرآهنگ همدان کشت می‌شود. هم اکنون در استان سیستان و بلوچستان ۳۰ هکتار زیر کشت پاپایا است. شهرستان سرباز با کشت پاپایا در بیش از 15 هکتار قطب تولید این میوه استوایی در کشور بشمار میرود.

 

گیاه پاپایا

گیاه پاپایا به عنوان یک درخت در نظر گرفته می شود، گرچه تنه آن مثل تنه ی درخت نخل بوده و تا 8 متر (26 فوت) ارتفاع دارد، اما برخلاف انتظار، چوبی نبوده و در واقع ساقه ای باریک و چنگک دار است. این تنه توخالی بدون هیچ گونه انشعابی ست مگر اینکه نوک آن آسیب ببیند و انشعاب دار شود. در انتهای تنه می توانیم شاهد برگ هایی بزرگ باشیم. برگهایی ساده اما به شدت چروکیده. این گیاه به سرعت بالغ می‌شود و اغلب تا سال دوم میوه می‌دهد. پاپایا معمولاً از طریق دانه رشد می کند. رشد آن سریع است و میوه اش قبل از پایان سال اول تولید می شود. در شرایط مساعد، یک گیاه پاپایا ممکن است پنج سال یا بیشتر عمر کند.

 

میوه پاپایا

میوه پاپایا کمی شیرین و دارای عطر بسیار دلپذیری است بطوریکه حتی در بعضی گونه ها و آب و هواها این عطر نسبت به سایرین شدیدتر است. 
گونه های مختلف پاپایا دارای میوه‌هایی بسیار متفاوت از نظر اندازه و شکل  هستند، از میوه‌های بزرگ آویزان گرفته تا میوه‌های بسیار کوچک. این میوه معمولاً کروی یا استوانه ای شکل است، طول آن 75 تا 500 میلی متر یا حتی بیشتر است و گاهی اوقات از 9 تا 11.5 کیلوگرم وزن دارد. پوست نازک میوه به رنگ سبز است و هنگام رسیدن، به رنگ زرد روشن تا نارنجی متمایل به قرمز در می آید. گوشت بسیار آبدار آن به رنگ زرد تیره یا نارنجی است و مثل بقیه خربزه سانان حفره ی بزرگی در مرکز خود دارد. گوشت آن، دارای قوام نرم و کره مانند و طعمی مطبوع است. در طول دیواره‌های این حفره، دانه‌های سیاه و گرد و چروکیده ی فراوانی چسبیده است. این دانه ها توسط یک لایه ژل شفاف پوشیده شده و توسط بافتی نرم و نخ مانند به گودال متصل می شوند. اگر به طعم تند و کمی تلخ نیز علاقمند هستید می توانید دانه های وسط پاپایا را هم بچشید، نگران نباشید، آن ها خوردنی هستند. روغن استخراج شده از دانه های پاپایا کیفیت بسیار بالایی دارد و به عنوان سس سالاد نیز عالی است. این میوه در بسیاری از کشورها، یک صبحانه محبوب محسوب می شود و همچنین در سالادها، پای ها، شربت ها، آب میوه ها و شیرینی ها استفاده می شود. میوه نارس را می توان همچون کدو حلوایی پخت. پاپایای نارس را معمولاً به عنوان سبزی هم در بعضی مناطق استفاده می کنند.
پاپایای سبز را نیز می توان بصورت ترشی درآورد یا به سوپ اضافه کرد. این شکل از پاپایا معمولاً در ویتنام و تایلند همراه با سس ماهی، لیموترش و فلفل قرمز، بعنوان سالاد هم استفاده می‌شود.

 

نحوه خوردن پاپایا

رسیده بودن پاپایا، در طعم آن بسیار اهمیت دارد. پوست نارنجی متمایل به قرمز و نرمی پاپایا از نشانه های رسیده بودن پاپایا است. گفتیم که پاپایا از خربزه سانان است، پس برای مصرف آن نیز همچون خربزه، آن را برش بزنید، دانه های وسط را بردارید و شروع به قاچ زدن کنید.

پاپایا را هم مانند انواع دیگر میوه ها، می توانید به درستی برش بزنید، نگهداری کنید و به مدرسه یا محل کار ببرید. ساده ترین روش نصف کردن میوه ها، برداشتن دانه ها و خوردن مستقیم از پوست با قاشق است.
پاپایا را از طول نصف کنید، دانه ها را بردارید و از داشتن یک میوه ی قایقی شکل لذت ببرید یا به صورت قاچی برش بزنید و میل کنید. یا می توانید ابتدا پوست میوه را بطور کامل بگیرید و از طول نصف کنید و با برداشتن دانه ها، بصورت مکعب یا ورقه ای ببرید و میل کنید.


می توانید تکه های پاپایا یا پوره ی آن را فریز کنید. فقط میوه ها را چند ساعت در فریزر بگذارید. سپس قطعات یخ زده را به ظرف در بسته منتقل کرده و به فریزر برگردانید. از طرف دیگر، اگر پوره پاپایا را منجمد می‌کنید، می‌توانید از قالب‌های یخ استفاده کنید تا زمانی که جامد شوند و سپس به ظرف بزرگ‌تری منتقل کنید.

 

انواع پاپایا

اصولا پاپایا در دو نوع اصلی وجود دارد. نوع هاوایی، که با نام پاپایا سولو شناخته می شود و غالبا این نوع است که در میوه فروشی ها یافت می شود. این پاپایاها دارای پوستی زرد و به شکل گلابی هستند. هر کدام حدود نیم کیلو وزن دارند و گوشت آنها بسته به نوع آن از نارنجی روشن تا صورتی دیده می شود. پاپایای هاوایی حاوی دانه های کوچک سیاه رنگ است که در وسط آن قرار گرفته اند. مزه ی آنها کمی یادآور مزه ی فلفل سیاه است و از آن به عنوان یک ماده در سس سالاد استفاده می شود.
نوع دوم، پاپایای مکزیکی است که با نام پاپایای کارائیب یا آسیایی شناخته می شود و معمولا در سوپرمارکت های آمریکای لاتین یافت می شود. این نوع پاپایا بسیار بزرگتر از نوع هاوایی بوده و گاهی می تواند تا 4 کیلوگرم وزن و بیش از 40 سانتی متر طول داشته باشد. گوشتش زرد، نارنجی یا صورتی است و طعم کمتری نسبت به پاپایای هاوایی دارد، اما همچنان خوشمزه و بسیار لذیذ است.

 

چگونه بهترین میوه را انتخاب کنیم؟

رنگ و بافت پوست پاپایا ازعوامل اصلی انتخاب بهترین پاپایا است. پوستی که از سبز به زرد کره ای تبدیل شده است و نرمی آن به گونه ای باشد که بتوانید انگشت شست خود را کمی به داخل گوشت فشار دهید، بهترین نوع پاپایا است. اگر خیلی نرم یا شل است یا بوی شیرینی آن می آید، پاپایا بیش از حد رسیده است و به سرعت به سمت فساد می رود. گوشت پاپایا باید همچون بافت گلابی باشد – نه ترد و نه بیش از حد لطیف. پاپایای رسیده، آبدار، شیرین و شبیه طالبی خواهد بود، اگرچه برخی از انواع آن ممکن است دارای عطر هم باشند.

پاپایای نارس به رنگ سبز دیده می شود. همچون گلابی یا آووکادو، پاپایا را نیز مزرعه داران قبل از رسیدن به رنگ سبز می چینند تا از ضربه دیدن آن در حین حمل و نقل جلوگیری کنند. گوشت پاپایای سبز دارای بافت کف آلود و طعمی ملایم و تقریباً بی مزه است. اما اگر پاپایای سبز خرد شده را با نمک و شکر بپوشانید، گوشت پاپایا شیرین و ترد می‌شود، ولی طعمی شبیه خیار دارد. باید صبر کنید تا میوه برسد اما این به معنی نرم شدن آن نیست. از نشانه های نارس بودن پاپایا؛ علاوه بر ویژگی های ظاهری، شیره ای به نام پاپائین است که در آن آنزیم هضم کننده پروتئین وجود دارد. از این آب در تهیه داروهای مختلف برای سوء هاضمه و در ساخت نرم کننده های گوشت استفاده می شود.
می توانید آن را کمی در دمای اتاق در کیسه کاغذی قرار دهید تا به سرعت برسد. رسیدن پاپایا، تغییر رنگ آن از سبز به زرد کره ای است. 

پاپایای رسیده را در یخچال نگهداری کنید و درون یک کیسه ی پلاستیکی بگذارید. پاپایا تا یک هفته سالم باقی می ماند، اما بهتر است آنها را طی یک یا دو روز استفاده کنید.

 


فواید پاپایا برای سلامتی چیست؟

پاپایا که با نام های پاپا یا پاپ نیز شناخته می شود، حاوی مقدار فراوانی مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و پتاسیم است. 
از مزایای سلامتی احتمالی مصرف پاپایا می توان به کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، سرطان، کمک به هضم غذا، پیشگیری از آسم، بهبود کنترل قند خون در افراد دیابتی، کاهش فشار خون و بهبود زخم اشاره کرد.


سلامت چشم 

زیگزانتین، یک آنتی اکسیدان است که پرتوهای مضر نور آبی را فیلتر می کند. ماکولا بخشی از شبکیه است که به نور حساس بوده و عامل اصلی دید مستقیم و واضح است و برای کارهایی مثل خواندن و رانندگی، که احتیاج به دقت فراوان دارد لازم است. تحقیقات حاکی از آن است که آنتی اکسیدان زیگزانتین نقش محافظتی در سلامت چشم ایفا می کند و می تواند مانع از ازبین رفتن ماکولا شود. گرچه براساس گفته های محققان، مصرف بیشتر میوه‌ها باعث کاهش خطر و ازبین رفتن ماکولا می‌ شود.

پیشگیری از آسم 

خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص مصرف می کنند، کمتر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در میوه هایی مانند پاپایا، زردآلو، کلم بروکلی، طالبی، کدو تنبل و هویج وجود دارد. بتاکاروتن نوعی ماده مغذی است که با افزایش ظرفیت ریه از بروز آسم و برونشیت پیشگیری می کند.
سرطان
بتاکاروتن آنتی اکسیدانی ست در پاپایا که می تواند خطر سرطان را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است، بتاکاراتن موجود در پاپایا می تواند از ابتلای مردان جوان به سرطان پروستات پیشگیری کند. 

سلامت استخوان

ویتامین k از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که در تنظیم سطح کلسیم خون، سلامت استخوان‌ها و انعقاد خون نقش موثری دارند. خطر شکستگی استخوان با کاهش مصرف ویتامین K افزایش می یابد، چرا که مصرف کافی ویتامین K باعث افزایش جذب کلسیم می بخشد و می تواند منجر به کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار شود، و در نتیجه کلسیم بیشتری در بدن به منظور تقویت و بازسازی استخوان ها وجود خواهد داشت.

 

دیابت

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که رژیم‌های غذایی پرفیبر مصرف می‌کنند، سطح گلوکز خون پایین‌تری دارند. همچنین فیبر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است سطح قند، چربی و انسولین خون را بهبود ببخشد. یک پاپایای کوچک حدود 3 گرم فیبر دارد که معادل تنها 17 گرم کربوهیدرات است.

 

هضم

پاپایا با داشتن آنزیمی به نام پاپائین می تواند به هضم غذا کمک کند. به پاپائین نرم کننده گوشت هم اطلاق می شود. علاوه بر آن، پاپایا همچنین سرشار از فیبر و آب است که منجر به پیشگیری از یبوست شده و به نظم و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. این فیبر به هضم غذا کمک کرده و جذب چربی ها و کربوهیدرات ها را کند می کند. فیبر نامحلول حجم مدفوع شما را افزایش داده و به دفع غذای هضم شده از روده کمک می کند.
کشتارگاه ها پاپائین تجاری را قبل از ذبح به گاو تزریق می کنند تا گوشت را نرم کنند.عادت مردم بومی نیز این است که یک تکه پاپایای سبز را به گوشت خام یا در حین پختن بمالند. گاهی نیز گوشت را در برگ های پاپایا می پیچند و به مدت یک شب به آن اجازه می دهند تا کاملا نرم شود.

 

پیشگیری از یبوست

پاپایا سرشار از فیبر است که به منظم کردن حرکات روده ی شما و جلوگیری از یبوست کمک می کند. فیبر موجود در پاپایا یک راه مهم برای کمک به حفظ سطح خوب پتاسیم و پشتیبانی ازسیستم گوارشی سالم است.

 

بیماری قلبی

فیبر، پتاسیم و ویتامین موجود در پاپایا همگی در جهت پیشگیری از بیماری قلبی عمل می کنند. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم مهمترین عاملی ست که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

سوخت و ساز بدن

کولین یا ویتامین ب ۴  یک ماده مغذی بسیار مهم برای سوخت‌ وساز چربی در بدن است. این ویتامین یک ماده همه کاره است که در پاپایا یافت می شود. علاوه بر سوزاندن چربی، کولین به بدن ما در حرکت ماهیچه ها، یادگیری و حافظه کمک می کند. وجود کولین به بدن ما در هنگام خواب نیز کمک می کند. این ویتامین در حفظ ساختار غشای سلولی و انتقال تکانه های عصبی نیز موثر است. 


التهاب

یکی از مواد مغذی ضد التهابی خاصی که در پاپایا یافت می شود، کولین است. تحقیقات اخیر نشان می دهد کولین، التهاب مزمن را کاهش می دهد. کولین فواید بسیاری برای سلامتی دارد و اغلب در جهت کمک به بهبود سلامت کبد، سلامت مغز و عملکرد کلی شناختی عمل می کند. 


کاهش چین و چروک

وجود آنتی اکسیدان هایی همچون لیکوپن در پاپایا می تواند پیری پوست شما را به تعویق بیندازد. پیدایش چین و چروک ها در پوست به دنبال فعالیت بیش از حد رادیکال های آزاد است که لیکوپن و سایر آنتی اکسیدان های موجود در پاپایا باعث کاهش فعالیت آنها شده و در نتیجه پوست شما صاف و جوان می ماند. علاوه بر این، پاپایا می تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک کند و چین و چروک را به حداقل برساند. 

درمان جوش و التهابات پوستی

محصولات لایه بردار پوست دارای آنزیم های پاپائین و کیموپاپاین هستند. این آنزیم ها، سلول های مرده پوست را از بین می برند و به کاهش جوش کمک می کنند. پاپایا با داشتن این آنزیم ها، با حل و شکستن پروتئین‌ها در پوست مرده همچون یک لایه‌بردار عمل می‌کند.
پاپائین همچنین می تواند التهابات و برجستگی های کوچک روی پوست را از بین ببرد. همچنین پاپائین می تواند یک درمان مناسب برای از بین بردن جای زخم محسوب شود. از پمادهای حاوی آنزیم پاپائین نیز برای درمان زخم‌های بستر استفاده می شود.

درمان ملاسما

ملاسما یک مشکل پوستی است که باعث ایجاد لکه های قهوه ای و تیره رنگ بر روی پوست شما می شود.
پاپایا یک درمان خانگی برای ملاسما محسوب می شود. محققان معتقدند، آنزیم ها، بتاکاروتن، ویتامین ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در پاپایا دارای خواص روشن کنندگی پوست هستند.


سلامت پوست و مو

پاپایا با داشتن ویتامین A می تواند برای سلامت مو بسیار عالی باشد، چرا که  این ویتامین برای تولید سبوم که مسئول مرطوب نگه داشتن مو است، لازم است. ویتامین A برای رشد تمامی بافت های بدن از جمله پوست نیز ضروری است. پاپایا علاوه بر داشتن ویتامین A دارای ویتامین C نیز هست که برای ساخت و نگهداری کلاژن، که ساختار پوست را فراهم می کند، مورد نیاز است.

 

حالت دهنده موی سر

سبوم نام ماده ای چرب است که توسط غدد چربی در بدن، بخصوص در پوست و مو تولید می شود و وظیفه ی آن محافظت از پوست است.  تحقیقات نشان می دهد وجود  ویتامین A می تواند پوست سر را تحریک کند تا با تولید سبوم موهای شما را تغذیه، تقویت و محافظت کند.

رشد مو

تحقیقات نشان می دهد، لیکوپن موجود در پاپایا منجر به تحریک رشد موی سر می شود.

پیشگیری از شوره سر

شوره سر، درواقع نوعی عفونت قارچی به نام مالاسزیا است. دانه های پاپایا شامل خواصی است که این عفونت قارچی را ازبین می برد و به کاهش و پیشگیری از شوره سر کمک کند.

ماسک مو

می توانید با مخلوط کردن تنها سه ماده یک ماسک حالت دهنده موی پاپایا درست کنید:
1/2 پاپایای رسیده
1/2 فنجان روغن نارگیل
1 قاشق غذاخوری عسل
ماسک را روی موهای خود مالش دهید و اجازه دهید بماند. بعد از حدود 30 تا 40 دقیقه موهایتان را آبکشی کنید، شامپو بزنید و از درخشندگی و لطافت موهایتان لذت ببرید.

 

بیماری کلیوی

کلیه های سالم به راحتی می توانند میزان پتاسیم در بدن را کنترل کنند، اما بیماران کلیوی و کسانی که دچار نارسایی کلیه هستند باید مصرف پتاسیم را در رژیم غذایی خود کنترل کنند. بسیاری از میوه ها و سبزیجات دارای مقادیر بالایی از پتاسیم هستند و همین امرمحدودیتی برای بیماران کلیوی در مصرف میوه و سبزیجات ایجاد می کند. به این ترتیب که باید ازمصرف سبزیجات حاوی پتاسیم بالای 200 میلی گرم در هر نوبت اجتناب کنند. پاپایا میوه ای کم پتاسیم است، بطوریکه نصف فنجان پاپایا حاوی 127 میلی گرم پتاسیم است. سنگ های کلیه رسوبات سختی هستند که در صورت وجود مقادیر زیادی از مواد خاص مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک در ادرار، در کلیه ها ایجاد می شوند. میوه هایی همچون ریواس و چغندر دارای مقادیر بالایی اگزالات هستند اما پاپایا حاوی مقادیر بسیار کمی ازاگزالات است.

داروی ایدز

مطالعات نشان می دهد که پاپایا می تواند با تقویت سیستم ایمنی و کاهش فعالیت ویروس HIV درمانی برای ویروس ایدز باشد. 

درمان زگیل و میخچه

پاپایا حاوی ماده ای به نام لاتکس است. این ماده در طب سنتی برای درمان زگیل و میخچه استفاده می شود. 

تغذیه

پاپایا منبع عالی ویتامین C است و یک میوه متوسط 224 درصد از نیاز روزانه توصیه شده را تامین می کند.
یک پاپایای متوسط بطور حدودی دارای:
120 کالری
30 گرم کربوهیدرات - شامل 5 گرم فیبر و 18 گرم شکر
2 گرم پروتئین
همچنین منبع خوبی از:
فولات
ویتامین A
منیزیم
فلز مس
اسید پانتوتنیک
فیبر
و همچنین ویتامین های گروه B، آلفا و بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین، ویتامین E، کلسیم، پتاسیم، ویتامین K و لیکوپن است.


دستورات غذایی با پاپایا 

مربای پاپایا

مثل بقیه ی مرباها، مربای  پاپایا را هم با ترکیب آب، شکر و زنجبیل والبته پوره ی پاپایا نیمه رسیده درست کنید. 

کنسرو

مکعب ها یا توپ های پاپایا نیز در کنسرو سالاد میوه های گرمسیری یافت می شود. 

ترشی

می توان میوه نارس پاپایا را ‌جوشاند و با سرکه‌ و کمی چاشنی و ادویه های گرم مثل فلفل و نمک دریا و سیاهدانه ، زیره سیاه و....به‌عنوان ترشی تهیه و نگهداری کرد.

 

شِمش های پاپایایی

این دسر پاپایا که بخاطر شکل و شمایل مستطیلی و طلایی خود به شمش پاپایایی معروف است، دسری بدون گلوتن و مخصوص گیاهخواران بوده که آماده سازی اش حدود 15 دقیقه و پختن آن 25 دقیقه طول می کشد. این مدل دسر همچون دسر لیمویی بافت نرم و مرطوبی دارد با این تفاوت که پاپایا طعمی قوی تر، میوه ای تر و شیرین تری دارد.

مواد لازم

کراست یا لایه ی زیرین:
1/2 فنجان آرد بادام (یا آرد همه منظوره)
2 قاشق غذاخوری عسل
1/4 فنجان روغن نارگیل
1 فنجان نارگیل رنده شده
1/4 قاشق چایخوری نمک
1 عدد سفیده تخم مرغ 
1/4 فنجان آرد بادام
1/4 قاشق چایخوری نمک
3/4 فنجان پوره پاپایا
2 عدد تخم مرغ بزرگ
2 قاشق چایخوری آب لیمو

برای تزیین:

پودر قند اختیاری

طرز تهیه

فر را روی دمای 350 درجه بگذارید. در یک تابه متوسط، روغن نارگیل و آرد بادام را روی حرارت متوسط مخلوط کنید. عسل، نارگیل رنده شده، آرد بادام و نمک را اضافه کنید.
مواد را تا جایی مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند، از روی حرارت بردارید و سفیده تخم مرغ را به مخلوط اضافه و هم بزنید. مواد را به یک تابه 8*8 که با کاغذ روغنی پوشانده اید منتقل کرده، کمی آن را فشار دهید و در فر بذارید. 8 تا 10 دقیقه اجازه دهید کمی بپزد. وقتی به رنگ قهوه ای،طلایی روشن در آمد آن را از فر خارج کنید.
در همین حین آماده سازی فیلینگ  یا رویه ی کار را شروع کنید.
پاپایا را برش زده، دانه های وسط را بردارید و گوشت میوه را در مخلوط کن بریزید تا یک دست شود. پوره پاپایا را در یک کاسه بزرگ بریزید و تخم مرغ، آرد بادام، آبلیمو، عسل و نمک را اضافه کنید. با استفاده از یک همزن، هم بزنید تا یکدست شود.
فیلینگ را روی کراست داغ درون فر بریزید و به مدت 20-25 دقیقه دوباره به فر منتقل کنید. درست است که این شمش های طلایی را با عسل شیرین کرده اید، اما افزودن کمی پودر شکر روی این شیرینی ها به متعادل کردن تندی پاپایا کمک بیشتری می‌کند. می توانید باقی مانده را در یخچال نگهداری کنید.


موس پاپایا

مواد لازم
1 پاپایای متوسط و کاملا رسیده
¼ فنجان جو دو سر بو داده
10-12 عدد خرما بدون هسته
¼ فنجان بادام هندی
½ فنجان کرم نارگیل سرد
عصاره وانیل اختیاری
شکلات تیره اختیاری

 

طرز تهیه

در ابتدا، بادام هندی را 6 ساعت زودتر خیس کنید و کنار بگذارید. جو دو سر را به مدت 30-45 ثانیه تفت داده و کنار بذارید. بقیه مواد شامل پاپایا، خرما، بادام هندی، خامه نارگیل، عصاره وانیل و شکلات تلخ را با هم مخلوط کنید و به جوی دوسر اضافه کنید. مخلوط خمیری شکل را به مدت 4 ساعت در یخچال بذارید تا کمی قوام بگیرد. این یک دسر شکلاتی، استوایی، میوه ای و خامه ای است که برای تابستان عالی خواهد بود.

پاپایا نارگیل هامانتاشن

مواد لازم

برای خمیر هامانتاشن:
¾ فنجان شکر گرانول
1/2 فنجان یا 8 قاشق غذاخوری کره به دمای محیط رسیده
½ قاشق چایخوری عصاره وانیل
1 عدد تخم مرغ به اضافه 1 عدد برای پوشش روی شیرینی ها
2 قاشق غذاخوری آب پرتقال
2 فنجان آرد همه منظوره الک شده
1 فنجان پودر نارگیل
½ قاشق چای خوری بیکینگ پودر (اگر می خواهید یک کوکی پف کرده یا نرم تر داشته باشید از 1 قاشق چایخوری استفاده کنید)
¼ قاشق چایخوری نمک
برای مربای پاپایا:
3 فنجان پاپایای مکعبی خرد شده
1/3 پیمانه شکر دانه ریز 
1 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه
1/8 قاشق چایخوری نمک
برای پر کردن:
1 پیمانه پودر قند
1 فنجان پودر نارگیل

طرز تهیه

هامانتاشن یک دسر سنتی یهودی به شکل کوکی هایی مثلثی شکل با خمیر گرم و کره ای و فیلینگ میوه ای هستند.
ابتدا میرویم سراغ درست کردن خمیر. در یک کاسه بزرگ در حدود دو دقیقه با همزن شکر و کره را آنقدر بزنید تا سبک و پفکی شود. سپس وانیل، 1 عدد تخم مرغ و آب پرتقال را اضافه و مخلوط کنید. سپس آرد، نارگیل، بیکینگ پودر و نمک را افزوده و با انگشتانتان یا قاشق تا زمانی که ترکیب شوند مخلوط کنید. زیاد ورز دادن باعث سفت شدن خمیر می شود. خمیر باید کمی چسبناک باشد. خمیر را به شکل توپ در آورید، در پلاستیک بپیچید و یک شب در یخچال استراحت دهید.
برای تهیه مربای پاپایا، همه مواد را در یک قابلمه روی حرارت بگذارید تا 20 دقیقه بجوشد. مرتب هم بزنید و چند تکه از پاپایا را با پشت قاشق له کنید کنید تا مربا کمی غلیظ شود. مربا را در یخچال بگذارید، با سرد شدن، بیشترغلیظ می شود.
حالا، وقت پختن رسیده! فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. روی سطحی که کمی آردپاشی شده، خمیر را باز کنید و با کاتر گرد متوسط یا یک لیوان، به صورت دایره ای برش دهید. ۱ قاشق چایخوری مربا را در وسط دایره بریزید و سه گوشه آن را تا کنید تا به شکل مثلث درآید. آنها را به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار دهید تا از پخش شدن آن جلوگیری شود. پس از آن برس شیرینی پزی را به تخم مرغ آغشته کنید و شیرینی ها را کاملاً با تخم مرغ پوشش دهید و در حدود 12 تا 15 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید.
مرحله اختیاری: پودر قند را با مقدار کافی آب یا شیر با هم ترکیب کنید تا غلیظ اما روان شود. یک طرف هامانتاشن را به مخلوط آغشته کنید و سپس در نارگیل فرو کنید. 

ژلاتو پاپایا

Gelato اصطلاحی رایج در کشور ایتالیا برای انواع بستنی است. مانند بستنی، در ژلاتو نیز از شیر، خامه و شکر استفاده می شود، اما نسبت به بستنی، خامه کمتر و شیر بیشتری استفاده می شود و معمولاً هیچ زرده یا تخم مرغی ندارد. برای درست کردن این ژلاتو، فقط سه ماده ی پاپایا، خامه نارگیل و عسل لازم است.

می توانید در 10 دقیقه یا کمتر این دسر خوشمزه را درست کنید.
به سادگی تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا یکدست شوند. سپس مخلوط را همچون بستنی فریز کنید.
در صورت تمایل می توانید مواد دیگری همچون نارگیل، آجیل، تکه های آناناس، گیلاس و غیره برای تغییر طعم اضافه کنید.

 

کیک پاپایا

مواد خشک
2 و ¼ فنجان (280 گرم) آرد ساده همه منظوره
½ فنجان (100 گرم) شکر گرانول
½ فنجان (40 گرم) نارگیل خشک شده
2 و ½  قاشق چایخوری بیکینگ پودر
کمی نمک

مواد مرطوب

¾ فنجان (190 میلی لیتر) شیر غیر لبنی
¾ فنجان (105 گرم) پاپایا تقریباً خرد شده
¼ فنجان (65 میلی لیتر) روغن
1 قاشق غذاخوری سرکه سیب، سرکه معمولی یا آب لیمو (اختیاری)

تاپینگ

½ فنجان (30 گرم) نارگیل چیپسی
¼ فنجان (30 گرم) آرد همه منظوره ساده، آرد همه منظوره بدون گلوتن یا آرد برنج سفید
3 قاشق غذاخوری (45 گرم) روغن نارگیل جامد، یا کره گیاهی
۲ قاشق غذاخوری (۲۵ گرم) شکر گرانول
در صورت استفاده از روغن نارگیل یا کره بدون نمک، کمی نمک بزنید
⅓ فنجان (50 گرم) پاپایا مکعبی

طرز تهیه

در ابتدا، فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) گرم کنید. قالب کیک را با کاغذ روغنی بپوشانید.
تمام مواد خشک را در یک کاسه بزرگ ریخته و مخلوط کنید. تمام مواد خیس را هم در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا یکدست شود.

تهیه تاپینگ:

در یک کاسه، همه مواد را (به جز پاپایا) اضافه کنید. با نوک انگشتان یا قاشق مواد را با هم مخلوط کنید تا ترکیب شوند.
تکه های پاپایا را روی کیک بریزید و به آرامی داخل خمیر فشار دهید. در نهایت مواد را روی کیک بپاشید. مخلوط تاپینگ باید شبیه خرده های درشت و گلوله باشد.
مایه کیک را در قالب کیک گرد 20 سانتی متری که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، بریزید. سطح آن را با قاشق یا کاردک صاف کنید و کنار بگذارید. کیک را به مدت 50 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید. پس از آن، یک خلال دندان را در کیک فرو کنید. اگر خلال دندان تمیز بیرون آمد، کیک شما آماده است.

کیک پنیر پاپایا

مواد لازم
کراست یا لایه زیرین
½ فنجان بادام هندی خام
2 خرما نرم
½ قاشق غذاخوری عسل
½ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مایع
فیلینگ کیک پنیر
½ فنجان بادام هندی خام، از قبل خیس شده و صاف شده
120 گرم پاپایا، پوست کنده و بدون دانه
3 قاشق غذاخوری عسل
3 قاشق غذاخوری روغن مایع نارگیل
2 قاشق غذاخوری آبلیمو
½ پوست یک لیموترش
1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
⅜ قاشق چایخوری نمک
تاپینگ های اختیاری
چند قاشق غذاخوری پاپایای خشک خرد نشده
چند قاشق غذاخوری مینی چیپس شکلات

طرز تهیه

در ابتدا بادام هندی را به مدت 4 ساعت یا یک شب زودتر در یک کاسه شیشه ای پر از آب ریخته و اجازه دهید خیس بخورد. سپس صاف کرده و آب آن را دور بریزید. برای خیساندن سریع، بادام ها را به مدت 15 دقیقه در آب جوش بریزید. 
تمام مواد کراست را در یک غذاساز ریخته و با هم مخلوط کنید. مواد را در  یک قالب کمربندی ریخته و به آرامی فشار دهید و در یخچال بگذارید. همه مواد فیلینگ را در مخلوط کن با هم مخلوط کنید. این مخلوط را داخل قالب کیک آماده شده روی کراست بریزید. چند بار ظرف را به زمین بکوبید تا روی آن صاف شود و در صورت نیاز با پشت قاشق آن را یکدست تر کنید. قالب را به مدت 5-6 ساعت یا یک شب در فریز بگذارید. به دلخواه خود می توانید شکلات چیپسی یا خرده های پاپایا را برای تزیین روی کیک بریزید.

 

 

کرم پاپایای برزیلی

مواد لازم

1 پاپایای رسیده بزرگ (پوست کنده، دانه گرفته و مکعبی خرد شده)
 بستنی وانیلی
3 قاشق غذاخوری شیر تغلیظ شده شیرین

طرز تهیه

خامه پاپایا - یا "Creme de Papaya" در پرتغالی - یک دسر سنتی برزیلی است که از پاپایای تازه مخلوط شده با بستنی وانیلی تشکیل شده است. مکعب های پاپایا، بستنی و شیر تغلیظ شده شیرین را در ظرف مخلوط کن ترکیب کنید. هم بزنید تا یکدست و کرم رنگ شود. سعی کنید از بستنی بسیار یخ زده استفاده کنید تا بتوانید به یک قوام خوب و خامه ای دست پیدا کنید.
در لیوان های جداگانه تقسیم کنید و بلافاصله سرو کنید. این کرم پاپایای سه ماده ای را می توانید در 5 دقیقه درست کنید.

مافین نارگیلی پاپایا

مواد لازم

۱ فنجان پوره پاپایا
2 فنجان آرد شیرینی 100% گندم کامل
1/2 فنجان شکر
۱ قاشق چایخوری جوش شیرین
1/4 قاشق چایخوری دارچین
1/2 قاشق چایخوری نمک
1/2 فنجان پرک نارگیل
1 تخم مرغ بزرگ زده شده
1/2 قاشق چایخوری وانیل
2 قاشق غذاخوری کره یا مارگارین ذوب شده

طرز تهیه

در ابتدا، فر را با دمای 325 درجه گرم کنید. آرد، شکر، جوش شیرین، دارچین و نمک و نارگیل را در یک کاسه بزرگ با هم خوب ترکیب کنید. پاپایا را در مخلوط کن پوره کنید تا یکدست شود. در یک کاسه دیگر، تخم مرغ، کره ذوب شده، وانیل و پاپایای پوره شده را مخلوط کنید. به مخلوط، آرد اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.
خمیر را در قالب های آماده مافین بریزید و در دمای 325 درجه به مدت 25 دقیقه بپزید. خلال دندانی را که در کیک فرو کنید اگر تمیز بیرون بیاید، کیک شما آماده است.

قایق های پاپایای گرمسیری

مواد لازم

1 پاپایای رسیده 
1 فنجان بستنی موز یا ماست طعم‌دار غیر لبنی 
1 کیوی متوسط (پوست جدا شده و خرد شده)
1/2 فنجان گیلاس (بدون هسته و نصف شده)
1/4 فنجان زغال اخته
2-3 قاشق غذاخوری بادام خلال شده
1 قاشق غذاخوری دانه چیا
1/2 قاشق غذاخوری دانه شاهدانه گرانولا 

طرز تهیه

در صورت دسترسی نداشتن به بستنی موزی (به جای استفاده از ماست غیر لبنی) موزهای قبلاً خرد شده و یخ زده را به یک مخلوط کن اضافه و مخلوط کنید. قوام بستنی خامه ای به دست می آید.
برای درست کردن این کاسه های بستنی پاپایا، به سادگی وسط میوه را با مقدار دلخواه بستنی موز یا ماست نارگیل، میوه، آجیل و دانه ها پر کنید و از خوردن آن لذت ببرید. 

حلوا پاپایا (پاپایای شیرین)

مواد لازم

1 پاپایا متوسط و نیمه رسیده
 4.5 فنجان پاپایای خرد شده یا 3.5 تا 4 فنجان پاپایای رنده شده
2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان
 4 تا 5 قاشق غذاخوری شکر (یا به میزان لازم به میزان شیرینی پاپایا)
2 تا 3 هل سبز پودر شده یا ½ قاشق چایخوری پودر هل سبز
2 قاشق غذاخوری پودر بادام یا پودر شیر یا پودر نارگیل یا شیر تبخیر شده (من از ۱۵ عدد بادام استفاده کردم و آنها را آسیاب کردم تا حدود ۲ قاشق غذاخوری پودر بادام به دست آید)
12 تا 15 بادام هندی نصف شده یا به میزان لازم

طرز تهیه

این حلوا یک نوع دسر شیرین هندی برا جشن های هندوهاست. مقدار شکری که باید در این دستور غذایی وجود داشته باشد به میزان شیرینی پاپایای شما بستگی دارد. اگر از پاپایای بسیار رسیده استفاده می کنید، به احتمال زیاد به طور طبیعی بسیار شیرین خواهد بود. در این صورت، حتی می توانید از مصرف شکر اضافی خودداری کنید.
 پاپایا را بشویید و برش بزنید. دانه ها را برداشته و گوشت آن را جدا کنید. سپس برش های پاپایا را ریز خرد کنید. اگر پاپایای شما نارس است می توانید آن را رنده کنید.
روغن را در یک تابه ریخته و حرارت دهید. پاپایای ریز خرد شده را اضافه کنید. مواد را هم بزنید و اجازه دهید روی شعله ملایم حدود 14 تا 15 دقیقه بپزد. این عمل، آب پاپایا را می گیرد، رنگ آن را تغییر می دهد و تیرگی اش را از بین می برد. در این مرحله شکر را اضافه کنید و و مخلوط کنید. 18 تا 20 دقیقه دیگر روی حرارت ملایم به پخت ادامه دهید. اگر با پاپایای رسیده و شیرین درست می‌کنید، نیازی به افزودن شکر نیست. در این مرحله، روغن مواد شروع به جدا شدن خواهد کرد. حالا نوبت اضافه کردن بادام آسیاب شده است. 5 تا 6 دقیقه دیگر بپزید تا کل حلوای پاپایا یکدست شود. بادام هندی را اضافه کنید و هم بزنید. با ذره ای هل، دسر خوش طعمی را خواهید داشت.
حلوای پاپایا را گرم سرو کنید. همچنین می توانید حلوا را در یخچال بگذارید و به عنوان یک دسر سرد سرو کنید. یک پاپایای متوسط تقریباً 2 وعده حلوا را به شما خواهد داد. 

سالسا تند پاپایا و انبه

مواد لازم
1 فنجان انبه رسیده، پوست کنده و مکعبی شده
1 فنجان پاپایا، پوست کنده، دانه و مکعب
1/2 فنجان پیاز خرد شده
1-2 حبه سیر خرد شده
1 فلفل هالاپینو تازه، دانه شده و خرد شده
1/2 فلفل دلمه ای قرمز خرد شده
1/2 فلفل دلمه ای نارنجی خرد شده
1 لیمو ترش آب گرفته
نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده برای طعم دادن

طرز تهیه

فلفل دلمه ای نارنجی، پیاز، پاپایا، آب لیموترش، سیر، فلفل هالاپینو، انبه، فلفل دلمه ای قرمز، نمک و فلفل را با هم در یک کاسه مخلوط کنید. بلافاصله با نان پیتای پخته شده میل کنید یا در یخچال قرار دهید تا آماده استفاده شود. هر چه مدت زمان بیشتری در یخچال بماند، طعم ها بهتر با هم مخلوط می شوند.

اسموتی پاپایا

تکه های پاپایای تازه یا منجمد پوست کنده را با سایر میوه های استوایی مانند آناناس، موز، انبه، و کمی ماست به مخلوط کن اضافه کنید. پاپایای رسیده ومنجمد با مقداری ماست یونانی یا شیر و میوه هایی همچون موز، توت‌فرنگی یا انبه به شما اسموتی با طراوت و خامه ای خواهد داد.
مواد لازم
1 عدد پاپایای رسیده
140 گرم ماست ساده به سبک یونانی
1/3 فنجان توت تازه
1/4 فنجان گرانولا
1 قاشق چایخوری دانه چیا

طرز تهیه

پاپایا را بشویید، کمی از انتهای ساقه را ببرید و دانه های وسط آن را بردارید. پوست میوه را بگیرید و آن را از طول به دو نیم برش دهید.آنها را دور بریزید یا برای استفاده ی بعدی نگهداری کنید، زیرا خوراکی هستند. نیمی از پاپایا را با 1/2 فنجان ماست ساده پر کنید، گرانولا، انواع توت ها و دانه های چیا را روی آن بگذارید و بلافاصله از آن لذت ببرید.


انواع محصولات غذایی صنعتی پاپایا

بسیاری از مردم با میوه پاپایای تازه و خام آشنا هستند. با این حال، در سال های اخیر، مشتقات غذایی پاپایا بیشتر و بیشتر در دسترس هستند. یکی از این محصولات، شهد فشرده پاپایا است که در بطری بصورت مستقل، یا به عنوان ماده‌ای در آب میوه‌های  استوایی استفاده می‌شود.
پوره میوه پاپایا نیز برای سهولت در حمل و نقل منجمد می شود تا بعداً ذوب شود و در آب میوه ها، مرباها، چاشنی ها، بستنی ها و سایر دسرها استفاده شود. حتی پاپایای سبز نارس نیز به عنوان یک ماده نگهدارنده کنسرو شده در شربت های قندی استفاده تجاری پیدا کرده است.
استفاده ی تجاری از پاپایا تنها محدود به گوشت میوه ها نمی شود، برگ ها و آنزیم های آن نیز بعنوان نرم کننده های گوشت، آبجو و آدامس اضافه می شود. محصولات دانه پاپایا به عنوان مشابه فلفل سیاه و سایر چاشنی ها در بازار ادویه هندی یافت می شود.
سایر محصولات غذایی محبوب پاپایا شامل چیپس پخته شده، آب نبات و کوکتل میوه است. 

چه کسانی باید از خوردن پاپایا اجتناب کنند؟

هرچند از مزایای فراوان میوه پاپایا بسیار گفتیم، اما ممکن است مصرف آن برای همه بی خطر نباشد. این موارد شامل:

همانطور که گفتیم خوردن پاپایا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد، اما افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا بوده و یا دچار ضربان قلب نامنظم هستند، باید از خوردن این میوه خودداری کنند. تحقیقات می گوید پاپایا حاوی مقداری گلیکوزیدهای سیانوژنیک است، اسید آمینه ای که منجر به تولید سیانید هیدروژن در سیستم گوارش انسان می شود. این ماده می تواند موجب تشدید بیماری قلبی و ضربان قلب نامنظم بیماران شود.
اگر به لاتکس (ماده شفاف خارج شده از برخی درختان) آلرژی دارید، قبل از اضافه کردن پاپایا به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. افراد مبتلا به آلرژی شدید به لاتکس ممکن است پس از خوردن پاپایا علائمی داشته باشند. چرا که پاپایا حاوی آنزیمی به نام کیتاناز است. به این نوع آلرژی سندرم لاتکس غذایی یا آلرژی به لاتکس میوه نیز می گویند. پاپایای رسیده ممکن است بوی بدی داشته باشد. می توان این بو را با مخلوط کردن تکه های میوه با آب لیموترش به حداقل برسانید. دانه های پاپایا اگرچه برای برخی مزه ناخوشایند دارند، اما مصرف آنها کاملا بی خطر است.
همچنین، زنان باردار بعلت وجود لاتکس، باید از خوردن پاپایا خودداری کنند چرا که لاتکس منجر به انقباضات رحمی و بدنبال آن زایمان زودرس می شود. مصرف آب پاپایا نیز برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. اگر آلرژی به لاتکس یا پاپائین دارید، باید در مورد آب پاپایا نیز محتاط باشید. 
افراد مبتلا به قند خون پایین یا هیپوگلیسمی نیز باید از خوردن پاپایا خودداری کنند.

برچسب ها: میوه های استوایی, پاپایا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.