مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
ویتامین های موثر در رشد مو ، ( ویتامین E )

ویتامین های موثر در رشد مو ، ( ویتامین E )

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 02 مهر 1401 magfood.ir/E
فهرست مطالب

 افراد بسیاری داشتن موهای سالم را نشانه ی سلامتی می دانند. شاید کمتر کسی باشد که توجه به کیفیت و کمیت موی خود نداشته باشد. گرچه ژنتیک در سلامت و چگونگی مو بی تاثیرنیست، اما راهکارهای تغذیه ای هم در این زمینه بسیار موثر هستند. ویتامین ها یکی از موارد مهم برای داشتن موهایی زیبا و سالم است. در این مقاله به بررسی یکی از آنها می پردازیم .

ویتامین E :

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. این ویتامین نقش ویژه ای در سلامت بدن دارد. خنثی کردن رادیکال های آزاد و مواد مضری که می توانند به دیواره ی عروق و سلول های بدن آسیب برسانند، نقش اصلی این ویتامین است. بنابراین باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان می شود. اما تاثیر ویژه ای هم در جلوگیری از ریزش مو و صحت و سلامتی مو دارد.

 

نقش ویتامین E در کیفیت و کمیت مو :

هنوز بطور کامل نقش ویتامین E در نگهداری و بهبود کیفیت مو مشخص نشده است. احتمال آن می رود که این ویتامین باعث افزایش جریان خون به پوست سر و ریشه های مو می شود که منجر به غذارسانی و دریافت ویتامین ها و املاح بیشتر در این ناحیه می شود .پس این ویتامین هم می تواند باعث جلوگیری از ریزش مو شود  و هم در افرادی که ریزش مو دارند با افزایش مویرگ های خونرسان منجر به بهبود تغذیه ی مو شود و ریزش مو را کاهش دهد.

از جانب دیگر دیده شده است که مصرف ویتامین E باعث بهبود کیفیت مو نیز می شود. افرادی که از این ویتامین استفاده کرده اند شکنندگی مو و موخوره و چند شاخه شدن انتهای موها در آن ها کاهش یافت و درمان شد.

 

سوال : آیا برای بهبود کیفیت و کمیت مو باید مکمل ویتامین E مصرف شود ؟

پاسخ نه می باشد. در واقع نیاز روزانه ی هر فرد برای داشتن عملکرد کامل این ویتامین در بدن حدود ۴۰۰ واحد بین المللی (IU) می باشد و از انجایی که این ویتامین محلول در چربی است، مصرف مقدار ۱۰۰۰ (IU) عوارض سمی دارد و اگر این میزان به حدود ۱۰۰۰۰ (IU) برسد حتی منجر به ریزش مو هم می شود و نتیجه ی برعکس خواهد داشت. البته با قطع مصرف آن به مرور مجدد به حالت اولیه برمی گردد.

آنچه مهم است این است که بهترین راه دریافت ویتامین E در جهت بهبود کیفیت و کمیت مو مواد غذایی می باشد که به بررسی بهترین منابع آن می پردازیم.

 

بهترین منابع ویتامین E :

غنی ترین مواد غذایی دارای ویتامین E به ترتیب مقدار، شامل :

- روغن جوانه گندم

- تخمه آفتابگردان

- بادام 

- روغن فندق

- روغن آفتابگردان

- روغن بادام 

 - فندق 

- گوشت غاز

 - بادام زمینی

- ماهی قزل آلای غیر پرورشی

- آووکادو

- قزل الای رنگین کمان

- فلفل قرمز شیرین

- شلغم سبز ( خام )

- انبه

- کیوی

 

بطور کلی ویتامین E در سبزیجات برگ سبز، جوانه ها و مغزها یافت می شود ولی در اکثر میوه ها به مقدار کم و همراه سایر ویتامین های مفید در رشد و حفظ مو مانند ویتامین C و ویتامین های گروه B یافت می شود که تاثیر مضاعفی دارد. این میوه ها شامل :

- سیب گرمسیری

- آووکادو

- انبه

- کیوی

- شاه توت

- مویز سیاه

- زغال اخته

- زیتون

 - زرد آلو

- تمشک 

می باشد .

نکته ی مهم این است که بدون استفاده از مکمل در شرائط صحت و سلامت فقط با مصرف کمی از مغز ها مانند تخمه ی آفتابگردان و یا طبخ با روغن های حاوی ویتامین E ( عدم استفاده برای سرخ کردن )، می توان به راحتی مقدار توصیه شده را دریافت کرد.

 

چه افرادی احتمال کمبود این ویتامین را دارند؟

افرادی که در جذب چربی ها مشکل دارند، بیماران کبدی، پانکراس و سیلیاک در معرض کمبود این ویتامین هستند. مصرف دراز مدت بعصی داروها نیز باعث کمبود این ویتامین می شود. آنچه مهم است این است که بدون تجویز پزشک در هیچ شرائطی اقدام به مصرف مکمل آن ننمائید.

 

برچسب ها: ویتامینE, موی سالم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.