مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی تناسب اندام
اشتهای کاذب و راهکارهای مهار آن

اشتهای کاذب و راهکارهای مهار آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 11 مهر 1401 magfood.ir/P
فهرست مطالب

حتما تا به حال  تجربه کرده اید که بین روز بدفعات دچار احساس گرسنگی و میل به غذا در زمانی غیر از وعده های غذایی می شوید یا در بین اطرافیانتان این حالت را دیده اید.

طب رایج بیان می کند که علت این مساله افزایش اسید معده است که علل مختلفی دارد و مهم ترین آن اضطراب و استرس یا شرایطی است که فرد درگیری فکری دارد.

اما از دیدگاه طب سنتی زمانی که سردی بر معده غالب شود باعث افزایش اشتها و عدم احساس سیری می شود، در نتیجه فرد چاق می شود. در چنین شرایطی دستگاه گوارشی که سردی بر آن غلبه کرده است بدرستی هضم و جذب را انجام نمی دهد و این خود باعث چاقی بیشتر و مشکلات بعدی می گردد.

 

چرا سردی بر معده حاکم می شود ؟

- استفاده از غذاهای آماده و کارخانه ای

- مصرف ماست و سالاد به همراه غذا

- گوشت گاو، عدس، بادمجان، انواع سس ها

- گوشه گیری و غم و غصه

- استفاده زیاد از موبایل و کامپیوتر

 

راهکارهای تغذیه ای مهار اشتهای کاذب:

- تا آنجا که ممکن است از خوراکی های گرم و تر استفاده شود. مانند ابگوشت ها، خربزه، سیب شیرین، گلابی، قرمه ها، عسل، ارده و شیره و …

 - فاصله ی صبحانه و شام این فرد ۹ ساعت باشد. مثلا اگر ۸ صبح صبحانه میل می کند، ساعت ۱۷ وعده ی شام او باشد. در این شرایط معده ی فرد گرم می شود و دیگر احساس گرسنگی به او دست نمی دهد .

 

- بین روز در صورت گرسنگی از بادام خام، خرما، مویز، انجیر، توت خشک و ... استفاده شود و از مصرف کیک و کلوچه پرهیز شود. مصرف کیک و کلوچه بعلت تهیه شدن از ارد بدون سبوس باعث تحریک اشتها می شود و احساس سیری ایجاد نمی کند.

- حذف تدریجی وعده ی ناهار و در صورت گرسنگی در وعده ی ناهار مصرف تنقلات گرم و یا کمی نان سبوس دار با عسل و یا ارده و یا نواع شیره ها ( انگور، توت ،خرما ) جایگزین شود. چنین برنامه ای نه تنها باعث کاهش اشتها می شود بلکه عملکرد دستگاه گوارش را نرمال کرده و باعث لاغری می شود.

 

- مصرف ۵ عدد انجیر خشک و ۷ عدد بادام خام درختی به همراه یک استکان اب نیم گرم نیمساعت قبل از صبحانه و شام.

- یک لیوان شربت آب + عسل + گلاب + لیمو ترش صبح و شب میل شود .

- مزه مزه کردن اندکی سنگ‌ نمک آسیا شده قبل و بعد از هر غذا

 

برچسب ها: اشتهای کاذب
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.