مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
خوردنی های گرم و تر و مصلحات آنها

خوردنی های گرم و تر و مصلحات آنها

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 30 آبان 1401 magfood.ir/1S
فهرست مطالب

خوراکی های گرم و تر یک دسته از خوردنی ها را از بین ۴ مزاج ( گرم و تر ، گرم و خشک ، سرد و تر ، سرد و خشک ) است . اما چنانچه هر ماده ی خوراکی استفاده می شود و مداومت بر مصرف آن وجود داشته باشد ، نیاز است از مصلحات در کنارشان استفاده شود .

مصلح چیست ؟

مصلحات غذا موادی هستند که به غذا اضافه می شوند تا شدت مزاجی آن ها را تعدیل کند و آن ها را برای مزاج های دیگر قابل استفاده نمایند .

در این مقاله انواع خوراکی های گرم و تر ، مصلحات شان و توضیحاتی درباره ی آن ماده ی غذایی می پردازیم .

 

در مقاله ی (مواد غذایی با مزاج گرم و خشک) می توانید در مورد این دسته از مواد غذایی مطالعه کنید.

ارده :

مایعی است که از کنجد نرم پوست کنده ی بریان و نرم کوبیده تهیه می شود در حالی که روغن آن ها جدا نشده باشد . چاق کننده ، تقویت کننده ی نیروی جنسی و دیر هضم است . اشتها را از بین می برد و ضعف معده را برطرف می کند . منضج دمل ها و زخم های چرکی و مسکّن درد  است .

مصلح : سرکه ، عسل

انجیر تازه :

ارزش غذایی ان بیشتر از دیگر میوه ها است . لطیف کننده ، تحلیل برنده ، تسکین دهنده ی حرارت و تشنگی است . عرق آور و ملیّن و مسهل است . برای تقویت مغز و کبد ، رفع گرفتگی کبد و طحال ، صرع ، وسواس و بواسیر مفید است .دبا بادام و پسته جهت تقویت بدن های ضعیف ک زیاد شدن قدرت تکفر مفید است . خوردن آن با انیسون تا ۴۰ روز صبح ناشتا ، چاق کننده ی بدن است . زیاد خوردن انحیر برای دندان و کسانی که کبد و معده ی ضعیف دارند مضرّ است .

مصلح : سکنجیین ، شربت ریواس ، شربت بالنگ

در مقاله (سکنجبین بهترین نوشابه) به طرز تهیه و خواص این نوشیدنی پرداخته ایم.

انجیر خشک :

در همه ی خصوصیات ضعیف تر از نوع تازه ی آن است . ملیّن طبع ، موجب حرکت مواد زائد به طرف پوست و برای بیماری های رطوبی و فلج ها و افراد سرد مزاج ، درد کمر ، قطره قطره آمدن ادرار و نعوظ مفید است .

مصلح : گردو ، آویشن ، انیسون ، بادام

انگور :

تولید کننده ی خون صالح ، تعدیل کننده ی مزاج های غلیظ ، دفع کننده ی اخلاط سوداوی و سوخته و چاق کننده ی بدن است . اب آن برای بیماری های سینه و ریه مفید است .

غوره تسکین دهنده ی حرارت خون و صفرا ، اشتها آور  ، قطع کننده ی بلغم در معده ، مقوی کبد و بدن است و موجب ضعف معده های سرد و نیروی جنسی و یبوست می باشد .

مصلح : زیره ، رازیانه ، تخم کرفس ، غذاهای ترش ، سکنجبین

بادام درختی شیرین :

بهترین نوع آن نازک پوست درشت و چرب می باشد .باز کننده ی انسداد ، تقویت کننده ی مغز ، قلب ، کبد و چشم و نیروی جنسی ، چاق کننده ی بدن ، ملیّن ، مفید برای حلق و سینه است .سنگین و دیر هضم بوده ، بوداده ی آن قابض و تقویت کننده ی معده می باشد . مصرف زیاد آن برای برای معده های سرد و مرطوب مضرّ است .

مصلح : مصطکی ، عسل ، رب های ترش

بادام زمینی :

خوردن آن تعادل قند را حفظ می کند . به هضم غذا کمک و سینه را نرم می کند .

مصلح : مصطکی ، عسل

بالنگو :

مقوی قلب ، جهت خفقان و رفع توحش و ایهال دموی که از امعا باشد ، با گلاب مفید است و برای درد شکم و دفع بلغم مفید است .

مصلح : عسل

انواع ترب :

بهترین نوع ان ابدار ، نازک ، تند ، دراز و کم ریشه است . لطیف کننده و تحلیل برنده ی ورم ها بوده و برای بواسیر ، سل ، سیاتیک ، روماتیسم  ، سنگ‌مثانه و ... مفید است .

برای تهیه ی آب ترب ، ترب را ورق ورق کرده و سطح آن را با عسل بپوشانید و در ابکش بچینید . سمی ظرفی زیر آن بگذارید تا آب خارج شده در آن جمع گردد .

مصلح : نمک ، عسل ، زیره خیسانده در سرکه

خاکشیر :

ضد سودا و ضد آلرژی بوده ، برای ضعف معده ناشی از سوء مزاج سرد ، ییوست سوداوی ( حتی در کودکان و نوزادان و سالمندان ) ، تورم لوزه ها ، کم کردن ترشحات رحمی ، خونریزی بواسیر ، خشکی پوست ، شوره ی سر ، ریزش و خارش مو و تقویت نیروی جنسی مردان و زنان مفید است . خوردن آن با شیر ، چاق کننده است و باعث جلای پوست صورت می شود .

مصلح : کتیرا ، عسل

خربزه :

مدر ، ملین ، شیر افزا ، عرق آور ، محرّک اشتها  و دافع سودا است . باعث تقویت نیروی جنسی می شود .خربزه و هندوانه باید مابین دو وعده غذایی مصرف شود . خوردن آنها بلافاصله بعد از غذا باعث فساد غذا در معده می شود و ناشتا خوردن ان نیز مضر است .

مصلح : آب انار ترش ، سرکه

خرما :

خاصیت غذایی بالایی دارد و تولید کننده خون مفید و صالح است . در امراض سرد و بلغمی ، کمر درد و دیگر بیماری های مفصلب و بیماری های ریوی سرد مفید است . مداومت مصرف آن با مغز بادام فوق العاده چاق کننده است .خوردن ان در گرم مزاجان و سرزمین های گرم برای دندان ، چشم و حنجره مضر است . در این شرایط باعث تولید خون سوخته و سوداوی و ایجاد سردرد می شود .

مصلح : اب انار ، بادام ، سکنجبین ، روغن ها ، خشخاش ، گلاب ، سرکه ، کاهو ، شستن دهان با آب نیم گرم پس از خوردم ان بویژه که سماق در آن خیسانده باشند .

زرد آلوی رسیده :

باز کننده انسداد و ملیّن است اما زود در معده دچار فساد می شود و باعث نفخ ، آروغ ترش و تب های عفونی می شود .زیاد خوردن ان بلافاصله پس از غذا و همچنین خوردن آب بلافاصله بعد از ان فوق العاده مصر است .

مصلح :عسل ، شکر ، انیسون ، زنیان ، مصطکی ، زیره ، روغن زیتون 

سیب شیرین :

شادی بخش ، مقوی قلب و مغز و کبد است چه خورده شود و چه بوئیده شود ، جهت تپش قلب ، تنگی نفس  و تقویت فم معده و افزایش اشتها موثر است . شیرین ، مفرح و ملطف روح حیوانی و سریع به صفرای معده تبدیل می شود ولی ارز بدن دفع می شود .

مصلح : دارچین ، غذاهای لطیف  و عسل

شلغم :

ملیّن سینه ، ضد سرفه ، اشتها آور ، مقوی قوای جنسی و سنگ شکن است اما هضم ان سخت است و به مصلح احتیاج دارد .

مصلح :

فلفل ، زیره ، سکنجبین ، شکر سرخ ، خردل ، سرکه ، ترشی ها ، خشخاش سیاه

شیر تازه ی گوسفند :

مقوی مغز و نخاع و مقوی نیرویدجنسی است . دنگ چهره را نیکو می کند ، اثر سمی داروها را دفع می کند و همراه با روغن بادام ، صمغ عربی جهت سرفه مفید است .

مصلح : عسل گلاب

 

ادامه ی این مقاله را میتوانید در مقاله ی (خوردنی های گرم تر 2) مطالعه کنید.

شیره انگور :

مولد خون صالح ، چاق کننده ، باز کننده ی گرفتگی های بدن ، با افتیمون اگر مصرف شود جهت وحشت و جنون مفید است . با زعفران جهت افسردگی و رفع غم و حالت غضب شدید مفید است . با شیر تازه دوشیده شده و اندکی بادام اگر مصرف شود ،‌جهت تپش قلب و لاغری شدید و ضعف دستگاه گوارش اثر فوق العاده ای دارد . با ماء الشعیر اگر مصرف شود برای شکاندن سنگ کلیه و افزایش ادرار مفید است . اگر افراد دموی و بلغمی دچار خارش ، خشونت پوست و یا شقاق مقعد شوند ، برای شان مفید است .

مصلح : تخم ریحان ، خشخاش ، عسل

 



خوردنی های گرم و تر و مصلحات آنها

خوردنی های گرم و تر و مصلحات آنها

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 05 آذر 1401

هر چیزی حتی خوراکی ها در این عالم دارای مزاج هستند . و اثر خاصی دارند بویژه بر روی بدن . دانستن مزاج خوداکی های مختلف و مصلحات هر کدام کمک می کند انتخاب درست تری داشته باشیم . مصرف مصلحات نیز باعث تعدیل مصرف هر خوراک می شود و مزاج ان  را به سمت اعتدال می آورد . در این مقاله قسمت دوم خوراکی های گرم و تر را بررسی می کنیم .

عناب :

معتدل در حرارت و برودت و مایل به رطوبت است . اخلاط غلیظ را نضج و اماده ی دفع از بدن می کند . ملیّن سینه و برطرف کننده ی خشونت صدا است و حلق است . اگر صدا در اثر حرارت کبد بگیرد با عناب برطرف می شود .صاف کننده ی خون و مولد خون صالح است .برطرف کننده ی تشنگی و مسکّن التهاب است . هجوم خون به کبد و درد کبد و کلیه و مثانه را برطرف می کند .

مصلح :

شکر ، مویز ، گلاب ، عسل 

قدومه :

اشتها آور  و مقوی نیروی جنسی است . باعث چاقی می شود .مواد سوداوی را از بدن دفع می کند . خشونت صدا را برطرف می کند . رنگ چهره را سرخ و نیکو می کند و طبع را ملایم می کند .

مصلح : 

زرشک

کره ارگانیک :

برطرف کننده ی یبوست و چاق کننده است ‌بویژه اگر با شکر و عسل استفاده شود . برای رفع التهاب پرده ی جنب  و التهاب ریه مفید است .مالیدن ان بر بدن جهت رفع گزش حشرات و مارو ... موثر است .

مصلح :

عسل ، شکر سرخ ، نمک

کنجد :

غذاییت کمی دارد ولی خون صالح تولید می کند .بر طرف کننده ی یبوست است و خشونت حلق و صدا را بر طرف می کند . سودا را اصلاح می کند و برای پاکسازی روده ها از یبوست مناسب است . خوردن ۶ گرم آن با ۱۲ گرم مغز گردو جهت قطع خون بواسیر توصیه شده است .مصرف ان در دوران بارداری همراه با نخود مضر است و باعث سقط می شود .

مصلح : 

بریان نمودن ، عسل

گل گاو زبان :

مفرّح ، مقوّی ارواح و حرارت غریزی و قلب و مغز و کبد است . ملیّن ، مسهل صفرا و اخلاط سوخته و سودا است و در رفع بیماری های سوداوی مفید است . خشونت نای ، سینه ، سرفه ، تنگی نفس ، گلو درد ، وسواس را برطرف می کند . درمان برای سنگ کلیه و سنگ مثانه است .

مصلح :

صندل سفید

گلابی شیرین :

در خواص بهتر از سیب است و مفرّح است . تقویت کننده ی قلب و معده و تصفیه کننده ی خون و ملیّن است . زباد خوردن ان در افراد سرد مزاج و کسانی که ضعف معده و سیستم هضم دارند باعث ایجاد نفخ و قولنج می شود .

مصلح :

عسل ، دارچین ، هل ، رازیانه ، مربای زنجبیل ، کندر ، زیره

گندم :

بهترین غذای افراد دارای مزاج معتدل است . غذاییت بالایی دارد ، چاق کننده ی بدن و نیرو بخش است ولی افرادی که در کبد ، سیستم هضم ، معده و رگ های بدن گرفتگی دارند مضر است .

گندم اگر تازه و خام مصرف شود باعث ایجاد کرم و انگل می شود .

مصلح :

سرکه ی کهنه ، شیرینی های طبیعی

گوشت گوسفند :

بهترین گوشت از نظر مزاجی برای انسان است . دل ، جگر  و کلیه ی آن برای تقویت قلب ، کبد و کلیه مفید است . گوشت آن غذائیت بالایی دارد و خون صالح تولید می کند . چاق کننده و تقویت کننده ی بدن است . خوردن مداوم گوشت آن که با سرکه و عسل پخته شود باعث تقویت بدن است . از بیهوشی و تنگی نفس جلوگیری می کند . خوردن زیاد مغز آن توصیه نمی شود زیرا باعث کند ذهنی می شود .

مصلح :

سرکه ، گشنیز ، سماق ، مرزه

گوشت بز :

مولد خون صالح است و برای افراد گرم مزاج مناسب است بویژه برای ساکنین فصول یا سرزمین های گرم . برای افراد سوداوی مضرّ است .

مصلح :

نمک ، فلفل ، پیاز ، دارچین ، زیره ، میخک ، بادام ، نارگیل ، خرما

گیلاس :

برای رفع گرفتگی صدا و خشونت ریه و حلق مفید است . نباید گیلاس را بعد از غذا خورد چون خلط نامناسب تولید می کند . مسهل و ملیّن طبع است . بویژه اگر با دانه خورده شود . شیر دانه ی آن با یک دهم رازیانه جهت شکستن سنگ موثر است . 

مصلح :

هل ، خوراک های گرم قوی

اقسام لوبیا :

برطرف کننده ی شدّت صفرا است ، معده و کبد را گرم می کند .‌نفّاخ ، دیر هضم و تولید کننده ی خلط غلیظ است . یبوست را رفع می کند ، مدرّ و شیر افزاست . بدن را چاق می کند و محرّک نیروی جنسی است . انواع لوبیا های قرمز گرم تر از نوع سفید آن هستند .

مصلح :

دارچین ، زنجبیل ، خردل ، زیره ، نمک ، روغن زیتون ، آویشن ، سکنجبین ، فلفل ، پختن با گوشت حیوان جوان

ماست چکیده :

در گرم مزاجان مرطوب کننده و برطرف کننده ی تشنگی و تقویت کننده ی نیروی جنسی است .برای سرد مزاجان و افرادی که معده ی سرد دارند مضرّ است .

مصلح :

مغز گردو ، اویشن ، عسل ، نعنای خشک و سبزی های معطر

مرغ محلی :

خاصیت غذایی بالایی دارد ، خون صالح تولید می کند ، لطیف تر از گوشت سایر پرندگان است . زیاد کننده ی عقل و افزاینده ی منی است ولی اگر خوب پخته نباشد ، عکس آن اثر می کند .

مصلح :

ادویه ی گرم و سکنجبین

موز :

خاصیت غذایی بالایی دارد ، قابض و درمان ضعف کلیه است ، برای سینه ملیّن است ولی دیر هضم و نفّاخ است و زیاد خوردن ان بویژه در مزاج سرد و مرطوب و در مناطقی که رطوبت بالایی دارند ، موجب تولید آب در اعضاء و بدن می شود . در این مناطق کولیت و انسداد عروقی ایجاد می کند . اگر ناشتا میل شود و یا بعد از ان آب خورده شود ، بسیار مضرّ است .

مصلح :

نمک ، مربای زنجبیل ، عسل ، شکر ، سکنجبین

مویز :

هضم کننده ی غذا ، گرم کننده ی کل بدن و بویژه کلیه و مثانه است . نفخ را از بین می برد و تقویت کننده ی معده ، کبد ، کلیه و مثانه است . انسداد عروقی را باز می کند ، مدرّ و ملیّن است ، محرّک نیروی جنسی در سرد مزاجان است و تولید کننده ی خون صالح است . زیاد خوردن ان در گرم مزاجان و در سرزمین های گرم اخلاط غلیظ ایجاد می کند و باعث ایجاد بیماری های سوداوی ، بویژه طحال و مغز می شود . کشمش هم در خواصرمانند مویز است و بهترین نوع آن ، نوع سبز است که از انگور عسکری تهیه شده باشد .

مصلح :

سکنجبین ، مکیدن آب میوه های ترش ، گل گاو زبان

میگو :

تولید کننده ی خون نیکو و منی است . قوای جنسی را تقویت می کند و گرما بخش کلیه و رحم است . دیر هضم است . محرّک قوای جنسی است . در سرد مزاجان اگر بصورت نمک سود استفاده شود باید با شربت انار نعنایی ، رب های ترش و سرکه مصرف شود .

مصلح :

زیره 

نان :

بهترین نان ، نانی است که به این ترتیب حاثل شود : گندم سفید سالم رسیده ی تازه شسته که سبوس آن را به حد اعتدال جدا کرده باشند .ارد کنند ، خمیر نمایند و ورز دهند و خمیر ترش به ان اضافه کنند، بگذارند بماند تا خمیر ان ور اید و پف کند . سپس در تنور با حرارت معتدل ، ارام پخت نمایند . نانی که گندم ان را نشسته باشند و سبوس آن را نگرفته باشند ، سریع هضم می شود و به راحتی از معده خارج می شود و مضعّف بدن ، مولّد خون سوداوی ، بواسیر و در بعضی مزاج ها ملیّن است . نانی که سبوس آن را به کلی گرفته باشند ، به سرعت از معده خارج شده و باعث انسداد کبدی و سنگ کلیه می شود .

نانی که سبوس ان را خوب ( متوسط ) گرفته باشند ، خاصیت غذایی بالایی دارد و مولّد خون صالح و دیر هضم است . مصرف زیاد ان برای

گرم مزاجان مضر می باشد .نان گندم تازه ، خشک کننده رطوبت معده و جویدن آن برای کندی دندان موثر است . چاق کننده و مقوی بدن است و خشک آن دیر هضم است . باعث تشنگی می شود . نان حاوی شنبلیله ، سیاه دانه و ... اشتها آور بوده و باز کننده ی انسدادها است . خشک کننده ی رطوبت و تحلیل برنده ی ریاح است .

مصلح :

گوشت ، شکر ، روغن ، شیرینی ها ، شیر ، شربت عسل و سبوس 

 

 

 

برچسب ها: مزاج, گرم و تر
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.