مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
دارچین ادویه ی ضد سرطان

دارچین ادویه ی ضد سرطان

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 28 اسفند 1401 magfood.ir/37
فهرست مطالب

ادویه ها در فرهنگ غذا و خوراک ایران ریشه ای دیرینه دارد . اما امروزه از دیدگاه و جهات دیگری به ادویه ها در دنیا پرداخته می شود . سرطان یک بیماری جدی و رو به افزایش در بسیاری از جوامع است . تحقیقات فراوانی بر روی تعدادی از ادویه ها انجام شده است و اثرات مثبت انها در درمان و پیشگیری از تعدادی از بیماری ها مورد بررسی قرار گرفته است . در این مقاله به بررسی خواص ادویه ی معروف دارچین در این زمینه می پردازیم .

با توجه به اطلاعات ذکر شده در این مقاله تاثیر دارچین در کمک به درمان و جلوگیری از ابتلا و گسترش سلول های سرطانی اثبات شده است . اما دارو های دریافتی ، زمینه ی ژنتیکی افراد و ... در اینکه یک ترکیب گیاهی قوی مانند دارچین برای یک فرد مبتلا به سرطان مفید است یا خیر موثر است . بنابراین بهترین راه مشاوره و دریافت اطلاعات از پزشک متخصص برای هر فرد است .

دارچین :

دارچین یکی از ادویه های شناخته شده است که قرن ها توسط کشور های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است . این ماده از پوست داخلی چندین نوع درخت از گونه ای به نام " cinnumomum " هستند بدست می اید .

دو نوع معروف دارچین وجود دارد :

۱ . دارچین سیلان cinnaamumom zeylanicum

2 .دارچین کاسیا Cinnamumom aromaticum

دارچین در طول تاریخ دارای حواص دارویی بوده است و قدمت ان به مصر باستان بر می گردد و در ان زمان نیز ماده ی با ارزشی بوده است . عطر و طعن دارچین به علت ترکیبات سینامالدئید است که در بخش چربی آن فراوان یافت می شود .

همچنین دارچین دارای ترکیبات انتی اکسیدان است که بدن را در برابر اسیب رادیکال های ازاد محافظت می کند . دارچین سرشار از ترکیبات پلی فنلی می باشد . در بین ۲۶ ادویه ، دارچین دارای بالاترین خواص انتی اکسیدانی بوده است . حتی در مقایسه با سیر و پونه نیز دارای خواص انتی اکسیدانی بیشتری بوده است . بطور کلی شواهد و مدارک ازمایشگاهی انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است می تواند در حیوانات دررمیشگیری از سرطان موثر باشد .

دارچین به کاهش روند رشد سلول های تومور و کاهش تولید رگ در سلول های سرطانی کمک می کند . همچنین مانند یک سم عمل می کند و سلول های سرطانی را از بین می برد . یک مطالعه در موش های مبتلا به سرطان روده ی بزرگ نشان داد که دارچین بعنوان فعال کننده ی انزیم های سم زدایی در روده ی بزرگ عمل می کند و از رشد بیشتر سلول های سرطانی جلوگیری می کند . یافته های بدست انده توسط دانشمندان نشان می دهد که دارچین ماسخ های انتی اکسیدانی محافظتی در سلول های کولون روده ی بزرگ را فعال می کند . البته برای بهره گیری از فوائد دارچین ، باید بافت شیمیایی ان دست نخورده باقی بماند . دارچین دارای خواص ضد التهابی ، کاهش قند خون ، افزایش ایمنی بدن در برابر سرطان ، جلوگیری از حمله ی قلبی و میکرب زدایی نقش به سزایی دارد . براساس امار اما برای استفاده در بیماران مبتلا به سرطان ، توجه به نکات زیر ضروری می باشد .انجمن درمان کالیفرنیا ( OTAC ) دارچین در بین مواد دارای انتی اکسیدان رتبه ی هفتم را بدست اورده است .

 این امر نشان دهنده ی انتی اکسیدان بالای دارچین است . در بین ادویه ها هم دارچین دارای بالاترین خواص انتی اکسیدانی است که حتی از سیر ، پونه و رزماری نیز ترکیبات انتی اکسیدان بالاتری دارد . این خواص انتی اکسیدانی دارچین بعلت وجود ترکیباتی چون پلی فنول ، فنولیک اسید و فلاونویید ها در دارچین است . همچنین خواص انتی باکتریال و ضد میکربی دارچین که از پوست در برابر سوزش ، حساسیت ، جوش و عفونت مراقبت می کند ، ان را برای درمان های جانبی جهت  رفع عوارض دارو های شیمی درمانی بر روی بیماران سرطانی مورد توجه قرار داده است . همچنین دارچین باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و مصرف آن منجر به افزایش مصونیت در برابر ابتلا به بیماری های بویژه بیماری های واگیر دار می شود .

مکمل ها و عصاره های مواد گیاهی مانند دارچین دارای فوائدی هستند و توسط بیماران سرطانی و افرادی که در معرض خطر ژنتیکی سرطان هستند ، مورد استفاده قرار می گیرند . اطلاعات بالینی محدود و جمع اوری در شرایط سخت درمانی برای استفاده از مکمل های غذایی و غذاها در بیماران سرطانی وجود دارد . بدلیل تفاوت ژنتیکی و درمان های متفاوتی که برای سرطان انجام می شود ، حتی بررسی یک کار ازمایی بالینی بر روی بیماران تحت درمان سرطان نتایج قابل استناد و معتبری نمی دهد . از این رو به رویکردهای جدید و متفاوتی نیاز است تا مشخص شود در چه سرطان هایی نباید از مکمل دارچین استفاده کرد و چرا نباید استفاده کرد .

ایا مصرف دارچین برای درمان یکسری از سرطان ها ضرر دارد یا بی اثر است و یا موثر است ؟

یک باور قدیمی وجود دارد که مصرف مواد گیاهی و طبیعی نمی تواند منجر به آسیب به فرد شود . در بعضی جوامع این باور ریشه در یک افسانه دارد . اما در واقع دیده می شود که مصرف بعضی مواد طبیعی در صورت مصرف برخی دارو ها مضر است ‌. بعنوان مثال گریپ فروت همزمان با مصرف برخی داروها ممنوعیت مصرف دارد ‌ . همزمان با مصرف دارو های رقیق کننده ی خون ، استفاده از اسفناج اسیب رسان است . همچنین در درمان سرطان ، تغذیه و مصرف برخی گیاهان که اثر درمانی بر بدن دارند ، در نتیجه ی درمان سرطان موثر است .

اما همواره این سوال رایج برای افراد مبتلا به سرطان وجود دارد که استفاده از چه ترکیب گیاهی و یا مکمل طبیعی برای انها مفید است ؟ چه افرادی و در چه شرایطی نباید از ترکیبات خاصی مانند دارچین استفاده کنند ؟

برای یافتن جواب این سوال ها ی مربوط به عصاره ها و مکمل های غذایی ، اگاهی از مواد فعال در هر ادویه ، درک بیولوژی سرطان زمینه ای ، در مان های شیمی درمانی ، جهش ژنتیکی نشانه ی سرطان و نحوه ی اثر مواد فعال لازم است .

در صورتی که سلول های کوچک سرطانی در مثانه تشخیص داده شوند و فرد تحت درمان با دوکسوروبیسین باشد ، استفاده از مکمل دارچین در مقایسه با مکمل های غذایی Buckthorn مفید است .

اما مکمل های دارچین یا عصاره ی دارچین در مقایسه باسیر ، در درمان پرتو درمانی برلی فیبرو سارکوم اپیتلوئیدی اولیه ی اسکلروران ، فوائد کمتری دارد .

به طور مشابه مصرف مکمل های غذایی دارچین ممکن است برای افراد سالمی که در معرض خطر ژنتیکی سرطان به دلیل جهش ژن JAK 2 بر روی کاوا هستند ، مفید باشد . اما در صورت خطر ژنتیکی سرطان بدلیل جهش ژن VHL این بیماران باید از مصرف مکمل های غذایی دارچین اجتناب کنند .

ماده ی اولیه ی - سرطان ژنومیک ، درمان ها و سایر عوامل فردی در تصمیم گیری در پاسخ به سوالاتی مانند : آیا عصاره ها و مکمل هلی غذایی دارچین مفید هستند و چرا نباید مصرف شوند ؟

چرا بعضی افراد نباید دارجین مصرف کنند ؟ عوارض مصرف دارچین همزمان با پرتو درمانی چیست ؟ فوائد دارچین برای سرطان چیست ؟ ایا دارچین در پیشگیری و درمان سرطان موثر است یا خیر ؟ دخیل هستند .

هر زمان که تغییراتی در درمان های شیمی درمانی و یا ژنتیک بافت سرطان ایجاد شود ، تغذیه و تصمیم گیری در مورد مکمل های غذایی ممکن است تغییر کند . فاکتور هایی مانند نشانه ی سرطان ، درماک های مداوم شیمی درمانی و مکمل های غذایی ، سن ،‌جنسیت ، وزن ، قد ، سبک زندگی و ژنتیک برای تصمیم گیری های شخصی در درمان های تغذیه ای موثر است .

در یک تحقیق جدید اثر ضد الکلی عصاره ی هیدرو الکلی دارچین cinnamonum zeylanicum با داروی سیکلوفسفامید بر روی سلول های سرطانی A459 مورد بررسی قرار گرفت . در این تحقیق عصاره ی دارچین تخلیص شد با روش های ویژه و سپس سلول های A459 کشت داده شدند و با غلظت های ۱۰ ، ۰/۱ و ۰/۰۱ میلی گرم عصاره ی دارچین و سیکلو فسمامید مورد بررسی قرار گرفتند . در روز های بعد بقا و مورفولوژی سلول مورد بررسی قرار گرفت . همچنین بیان ژن های درگیر در اپوپتوز ( مرگ برنامه ریزی شده ی سلول ) مورد بررسی قرار گرفت . نتیجه ی این تحقیق نشان داد که عصاره ی هیدروالکلی دارچین قادر است اپوپتوز را در سلول های A459 القا کند که این امر مانع از گسترش و بقای سلول های سرطانی می شود .

در یک تحقیق دیگر با بررسی سودوکو ، اثر عصاره ی زنجبیل و دارچین در کاهش تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی مورد بررسی قرار گرفت . ۷۲ نفر در گروه شاهد دارو نما دریافت کردند و ۶۵ نفر در گروه درمان عصاره ی زنجبیل و دارچین استفاده کردند . در ابتدا گروه شاهد و گروه درمان تفاوت معنی داری نداشتند ، اما در روز های ۲ و ۳ تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی در گروهی که عصاره ی دارچین و زنجبیل دریافت کردند در مقایسه با گروهی که فقط دارو نما در یافت کردند ، بطور بارزی کمتر بود .

بر اساس امار NH S سرطان پروستات شایع ترین سرطان شایع در بین مردان است . پروستات یک غذه ی کوچک در لگن مردان است که وظیفه ی تولید یک مایع سفید را برای ترکیب با اسپرم بر عهده دارد . سرطان پروستات به اهستگی رشد می کند به همین علت شاید افراد متوجه ان نشوند . اما امروزه متوقف کردن رشد سرطان پروستات با اضافه کردن دارچین به سبد غذایی مشاهده شده است .

در کشور انگلستان بطور متوسط سالانه ۵۰ هزار نفر علائم سرطان پروستات را نشان می دهند . دانشمندان در این کشور ادعا کرده اند که استفاده از دارچین در سبد غذایی خانوار جلوی رشد سلول های سرطان پروستات را می گیرد .

دانشمندان هندی نیز بیان می کنند که دارچین یا موادی که دارای دارچبن هستند مانند ادویه ی کاری ، سایر چاشنی ها و ترشی های دارای دارچین می توانند رشد سلول های سرطان پروستات را متوقف کنند . دکتر اسماعیل از موسسه ملی تغذیه در حیدر اباد بیان داشته است که دارچین و مواد فعال ان باعث کاهش تولید سلول های سرطانی پروستات در انسان می شود .

براساس یک تحقیق جدید ترکیب قوی ای در دارچین پیدا شده است که مهار کننده ی قوی سرطان روده ی بزرگ است . ئورگ واندارک به به همراه همکارش پروفسور دونا ژانگ ( از دانشگاه اریزونا ) به تازگی تحقیقی را کامل کرده اند . در این تحقیق ترکیبی به نام سینامالدهید که به دارچین عطر و طعم می دهد را به رژیم غذایی موش ها اضافه کردند . این ترکیب موش ها را در برابر سرطان روده ی بزرگ محافظت کرد .

با دریافت سینامالدهید سلول های روده ی بزرگ این جانوارن توانایی محافظت از خود را پیدا کردند و از طریق سم زدایی و ترمیم در برابر ماده ی سرطانی مقاومت کردند . ژانگ این یافته را مهم تلقی کرده و تاکید دارد سرطان روده بیماری مهاجمی بوده و قابلیت پیش بینی آن ضعیف است ‌و این یک نیاز فوری است که استراتژی های درمان در برابر این بیماری را گسترش دهیم .

 

 

برچسب ها: دارچین, سرطان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.