مجله خوراکی ها گروه های غذایی گوشت و پروتئین
خواص ماهی بلک مارلین

خواص ماهی بلک مارلین

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 09 اسفند 1401 magfood.ir/2w
فهرست مطالب

ماهی بلک مارلین ( Black marlin ) که به آن نیزه سیاه نیز گفته می شود ، از خانواده نیزه ماهیان و بادبان ماهیان است . این ماهی میدان مهاجرت گسترده ای دارد و دائما مهاجرت های طولانی انجام می دهد. این ماهی در مناطق گرمسیری، اقیانوس اطلس و نواحی غربی زندگی می کند. در ایران در خلیج فارس و دریای عمان دیده می شود ولی اغلب در بندر چابهار با روش های متفاوت صید می شود. این ماهی در بنادر به اسبک معروف است و اغلب برای تولید تن و فیله به کار می رود.

ماهی بلک‌مارلین دارای گونه های مختلف است که در وزن و طول عمر با یکدیگر تفاوت دارند. جنس نر این ماهی ۱۸ سال و جنس ماده ی ان ۲۷ سال عمر می کند. البته این تفاوت ها تاثیری در گوشت و طعم این ماهی ندارد.

مشخصات ظاهری بلک مارلین :

این ماهی دو باله ی پشتی دارد و ارتفاع باله ی پشتی بدن، کمتر از بیشترین ارتفاع بدن است و به سمت عقب کوتاه تر می شود. بدنی کشیده و نه چندان فشرده دارد. ارواره ی بالایی دارای یک نیزه ی قوی ولی نه چندان بلند است. باله های سینه ای محکم و سخت هستند و ۱۹ تا ۲۰ شعاع دارند. بدن از فلس های کوچک متراکم و برحسته با ۱ تا ۲ نوک تیز پوشیده شده. ناحیه ی پشتی ابی تیره و ناحیه ی شکمی نقره ای سفید و گاهی در ناحیه ی زیرین دارای نوارهایی به رنگ آبی کمرنگ است.

بدن این ماهیان دراز و بطور کلی از دو پهلو کمی فشرده است . آرواره ی بالا دراز تر شده است و بصورت یک نیزه ی دراز در امده است که مقطع عرضی گرد دارد. دهان قابل بیرون زدن نیست و دندان های ظریف و سوهان مانند در هر دو ارواره وجود دارد . منفذ آبششی وسیع و غشاهای ابششی بهم متصل شده اند. 

یک‌ماهی سریع و تند است و سرعت انفجاری حرکت ان گاه تا ۳۶ متر در ثانیه می رسد. این ناهی در هنگام شکار برای ماهی های کوچک تر سرعت زیادی را ایجاد می کند . همچنین بعلت پرش های فوق العاده به ماهی پرنده شهرت دارد. طبق تحقیقات فقط کوسه می تواند دشمن مارلین باشد و خود این ماهی در دسته ی ماهیان مهاجم قرار دارد .

نیزه ماهی از سایر ماهیان، ماهی مرکب، هشت پا، سخت پوستان و ماهی های کوچک تر تغذیه می کند. نیزه ماهیان جوان تر از ماهی های هرینگ نواحی گرمسیری مانند هرینگ تغذیه می کنند.

این ماهی در ایران به نام های نیزه ماهی و بادبان ماهی ، سلسوس و اسب ماهی شناخته می شود.

گوشت لذیذ و خوشمزه ای دارد و مزه ی ان نزدیک به هوور و شاید هم لذیذتر از ان باشد .

گوشت این ماهی سفید و سیاه است و کاملا به گوشت سایر ماهی ها ی تن شباهت دارد. گوشت ماهی مارلین تا حدودی به گوشت گوساله شباهت دارد .

ارزش تعذیه ای ماهی بلک مارلین :

بلک مارلین علاوه بر دارا بودن خواص عمومی ماهی ها مانند ترکیبات اسید های چرب ویژه که باعث تامین اسید های چرب ضروری بدن می شود و مانع ایجاد و یا کمک به درمان بیماری های چون الزایمر ، بیماری های ارتروز و ... می شود ، به جهت دارا بودن یک انتی اکسیدان ویژه به نام آستاگزانتین که قوی ترین انتی اکسیدان شناخته شده در طببعت است ، دارای اهمیت است .

آستاگزانتین جز کاروتنوئیدها می باشد که از قوی ترین انتی اکسیدان های ساخته شده در طبیعت می باشد . این ترکیب نارنجی مر رنگ دارای فعالیت غیر معمول و بسیار قوی آنتی اکسیدانی می باشد که تاثیر زیادی روی سلامت انسان دارد که از ان جمله می توان به پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی ، کاهش التهاب ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری و درمان انواع سرطان ها ، جلوگیری از روند پیر شدن سلول ها اشاره کرد

از انجایی که انسان قادر به سنتز این انتی اکسیدان در بدن خود نمی باشد، باید انها را از طریق زنجیره ی غذایی خود و از طریق گیاهان و خویشاوندان آنها یعنی ریز جلبک ها که عمده ی تولید کنندگان این کاروتنوئید قوی انتی اکسیدانی می باشد ، تهیه کنند .

استفاده از خرچنگ ، میگو و ماهی هایی مانند بلک‌مارلین بعنوان منابع تامین کننده ی این آنتی اکسیدان محسوب می شوند .

 اعمال آستاگزانتین در بدن :

- یکی از بزرگترین‌خواص آنتی اکسیدانی آستاگزانتین  در بدن کاهش التهاب و کمک به درمان و کاهش دردهای استخوانی و رماتیسمی می باشد. بررسی ها نشان می دهد این خاصیت بارز استاگزانتین مربوط به اثر ویژه ی ان در کاهش التهاب و درد است.

- محافظت از قلب و سیستم عروقی :

بیماری های قلبی و سکته بعنوان مهم ترین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته می شوند . از انجایی که علل متفاوتی جهت ایجاد گرفتگی و  زمینه ی ایجاد بیماری هلی قلبی وجود دارد، ولی کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو بعنوان یک عامل مهم در کاهش بیماری هلی قلبی - عروقی می باشد . مواد آنتی اکسیدانی اثر ویژه ای در کاهش التهاب و این استرس دارند. استاگزانتین بعنوان قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی شناخته شده ، در محافظت سیستم قلبی - عروقی و جلوگیری از ابتلا و ایجاد بیماری هلی قلبی بسیار مفید و موثر است .

- بهبود سلامت مغز : یکی از علل بیماری های سیستم عصبی ایجاد التهاب و استرس اکسیداتیو در سیستم عصبی است . مواد انتی اکسیدانی نقش مهمی در این حفاظت و پیشگیری از وقوع ضایعه و به تبع آن بیماری های مختلف دارد . در پیشگیری و درمان بیماری هایی چون الزایمر ، پارکینسون و کاهش حافظه و ... مصرف آستاگزانتین مفید است .

- تقویت سیستم ایمنی : مواد انتی اکسیدانی یک حامی بزرگ سیستم ایمنی و از بین بردن حالت استرس و شرایط اسیب رسان به این سیستم است . مصرف آستاگزانتین منجر به حفظ سلامت و انجام درست اعمال سیستم ایمنی می شود .

همچنین در جلوگیری از ابتلا به سرطان و درمان آن و جلوگیری از گسترش آن آستاگزانتین مهم و کارآمد است.

- افزایش توان انجام فعالیت های ورزشی :

آستاگزانتین باعث بهبود عملکرد و انجام بهتر فعالیت عضلانی می شود. در ورزش هایی استفاده از این آنتی اکسیدان مورد بررسی قرار گرفته است . مصرف این مکمل منجر به بهبود زمان دوچرخه سواری در دوچرخه سواران شد و با افزایش توان عضلانی در مدت زمان کمتری توانستند مصافتی را طی کنند.

در شناگران قدرت و استقامت ورزشکاران افزایش یافت.

همچنین در ورزش هایی که بر روی مفاصل فشار است و مفاصل ورزشکاران باید برای انجام حرکات بهتر توانمند باشند، باعث بهبود عملکرد مفاصل است.

- بهبود کیفیت و سلامت پوست :

مصرف مکمل استاگزانتین باعث حفظ زیبایی و درخشش پوست می شود . در جلوگیری از ایجاد چین و چروک و رفع لک های پوستی موثر است. همچنین باعث طراوت، زیبایی و صاف بودن پوست می شود.

ماهی بلک‌مارلین یک منبع غنی  انتی اکسیدان سودمند آستاگزانتین است و جهت بهره بردن از منافع این انتی اکسیدان مصرف ان بطور طبیعی با مصرف این ماهی بسیار مفیدتر است.

 

برچسب ها: ماهی, بلک مارلین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.