مجله خوراکی ها گروه های غذایی گوشت و پروتئین
طرز تهیه ماهی شوریده

طرز تهیه ماهی شوریده

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 22 دی 1401 magfood.ir/2F
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
ماهی شوریده 2 کیلوگرم
- پاک کرده
تخم مرغ 1 عدد

ماهیان دریایی بویژه ماهی های جنوب سرشار از ویتامین و املاح معدنی هستند  و فوائد فراوانی برای بدن دارند . ماهی شوریده یکی از بهترین ماهی های جنوب است که ترکیب اسید چرب خاص برای حفظ سلامتی است . همچنین ویتامین B 12 بالایی دارد که برای رشد و همچنین رفع کم خونی بسیار مفید است . در این‌مقاله چندین روش اماده سازی و طبخ ماهی شوریده بیان می شود تا براسای ذائقه هر فرد اقدام به تهیه و مصرف این ماهی نماید و از فوائد فراوان ان بهره مند شود .

ماهی شوریده سرخ شده :

شاید بتوان گفت ساده ترین روش اماده سازی و مصرف ماهی شوریده ، سرخ کردن آن باشد . اما انچه مهم است اینکه قبل از یرخ کردن حتما باید مرحله ی مزه دار کردن ماهی انجام شود تا طعم خوب و مطبوعی از ماهی بدست آید .

مواد لازم :

- ماهی شوریده 

- سیر دو حبه له شده 

- ۱ عدد پیاز متوسط رنده شده 

- لیمو ترش تازه یا ابلیموی تازه ۲ قاشق غذاخوری

چاشنی و ادویه مناسب ماهی جنوب ۱ قاشق غذاخوری

- نمک ۱ قاشق غذاخوری

- سبزیجات معطر شامل : گشنیز ، شوید ، شنبلیله ۲ قاشق غذاخوری

- برگ بو ۳ عدد

- فلفل سیاه نصف قاشقرغذاخوری

- کره ۱۰۰ گرم

- روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم 

طرز تهیه :

اولین مرحله که در ایجاد طعم مناسب ماهی بسیار نقش دارد ، مزه دار کردن ماهی است .‌ برای این منظور آب پباز رنده شده را کاملا گرفته با پودر سیر ، نمک و فلفل سیاه مخلوط می کنیم و دو سطح ماهی را کاملا با این مواد اغشته می کنیم .

مرحله ی بعدی مزه دار کردن ماهی شوریده استفاده از سبزیجات معطر است . مقداری از سبزیجات ذکر شده و کمی برگ بو را کف ظرف می ریزیم و ماهی را روی آن قرار می دهیم . مجددا کمی از سبزیجات معطر و برگ بو را روی ماهی قرار می دهیم . ماهی را با سلفون می پوشانیم و به مدت یکربع در یخچال استراحت می دهیم .

- مرحله ی سرخ کردن :

در این مرحله تابه را روی شعله ی روشن قرار می دهیم و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم . روغن باید در حدی باشد که ماهی درون آن قرار گیرد . قبل از اقدام به سرخ کردن ماهی باید تمام سبزیجات روی ان گرفته شود ، در غیر اینصورت در زمان سرخ کردن طعم بدی ایجاد می کند .

ماهی را به ارامی برای سرخ شدن درون ظرف قرار می دهیم از سمتی که پوست ندارد . وقتی نصف نرحله ی سرخ کردن ماهی طی شد ، به ارامی شروع به کندن پوست ماهی می کنیم بدون خارج کردن از تابه به راحتی با یک چنگال تمام پوست ماهی قابل جدا کردن است .

سرخ یکطرف که کامل شد اقدام به سرخ سمت دیگر ان می کنیم .

سرخ هر دو طرف که کامل شد این ماهی قابل سرو کردن برای تناول است . از سبزی جات اب پز شده دور این ماهی برای تزئین و جهت میل کردن همراه ماهی غافل نباشید .

قلیه ماهی :

ماهی شوریده یک ماهی لخم و بدون استخوان است و خیلی افراد تمایل به مصرف غذاها بصورت اب دار و لذیذ تر دارند . مصرف یک تکه گوشت بصورت خشک برای شان مطلوب نمی باشد . 

قلیه ماهی یکی از معروف ترین خورش های خوزستان ، هرمزگان ، بوشهر و جنوب سیستان و بلوچستان است . در طبخ این غذا از سبزی جات ، تمر هندی ، ادویه و سبزی مخصوص قلیه ماهی استفاده می شود .

قلیه ماهی از غذاهای بسیار خوشمزه ای می باشد که رعایت نسبت سبزی های لازم در تهیه ی آن مهم است و چنانچه این نسبت به خوبی رعایت نشود ، طعم و مزه ی خوبی حاصل نخواهد شد . همچنین در هنگام طبخ ان نباید در قابلمه گذاشته شود . دستور تهیه ی قلیه ماهی خوشمزه با ماهی شوریده به شرح زیر است :

مواد لازم جهت تهیه قلیه ماهی برای ۴ نفر :

 - گشنیز خرد شده ۵۰ گرم

- شنبلیله ۱۰۰ گرم

- تمر هندی ۱/۲ بسته

- پیاز ۱ عدد

- سیر یک بوته

- فیله ماهی شوریده ۵۰۰ گرم

- ارد ۲ قاشق غذاخوری 

- فلفل قرمز تند ۱ - ۲ عدد

- رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

- زرد چوبه ، کاری و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه :

ابتدا سبزی که شامل گشنیز و شنبلیله می باشد را کاملا ریز و ساطوری نمایید و با روغن در تابه کاملا سرخ می نماییم . سرخ کردن تا جایی باید ادامه یابد که سبزی ها کاملا تیره شوند و این تیره بودن رنگ سرخ سبزی ها باعث خوشنزه تر شدن خورش خواهد شد .

مرحله ی بعد مرحله ی اماده سازی تمر هندی می باشد . باید ابتدا ان را با یک لیوان اب درون قابلمه بریزیم و روی حرادت قرار دهیم و اجازه می دهیم مقداری بجوشد . بعد شعله را خاموش می کنیم و بعد از خنک شدن محتوی قابلمه ان را صاف می کنیم .

برای اماده سازی ماهی مقداری نمک  ، زرد چوبه و یک قاشق غذاخوری روغن را با هم مخلوط می کنیم و روی فیله های ماهی کاملا می مالیم . فیله ی ماهی را همینطور در یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند و طعم دار شود .

انچه در این قسمت مورد نیاز است جهت ادامه ی طبخ قلیه ماهی ریز خرد کردن پیاز است . این پیاز ها باید سرخ شوند . در یک تابه با مقداری روغن شروع به سرخ کردن پیاز می نماییم بعد از اینکه کمی سبک شدند ، سیر که بسیار ریز خرد کرده ایم به ان اضافه می کنیم . به مدت یک دقیقه کاملا تفت می دهیم . مقداری فلفل ، نمک و زرد چوبه نیز به آن می افزاییم . بعد نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی می باشد . رب را هم کاملا سرخ می کنیم تا خوشرنگ شود ولی به هیچ عنوان رنگ ان به سیاهی نرود . سبزی را هم اضافه می کنیم و دو لیوان آب به ان اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به جوش اید . 

تمر هندی که در مراحل قبل جوشاندیم و صاف کردیم به مواد می افزاییم . مقداری ارد هم به ارامی در کمی از آب موجود در قابلمه به خوبی حل می کنیم به طوری که صاف و یکنواخت شود و بعد به محتویات داخل قابلمه اضافه می کنیم .بعد از افزودن کمی نمک و فلفل در قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم یک ساعت بجوشد تا غلیظ شود .

در این مدت فرصت خوبی برای سرخ کردن فیله های ماهی می باشد . زمان کافی برای ماهی وجود داشته تا با ادویه ها طعم دار شود . با مقداری روغن در تابه کاملا هر دو روی ماهی را سرخ می کنیم . یکساعت که از طبخ خورش داخل قابلمه گذشت ، حرارت ان را کم می کنیم و تکه های ماهی را به آن می افزاییم . حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم مجددا به مدت ۴۵ دقیقه خورش جا بیفتد و روغن بیندازد . در نهایت قلیه را در ظرف مورد نظر می ریزیم و با برنج سرو می کنیم .

ماهی کباب بندری :

کباب یک‌روش طبخ یالم غذا بدون نیاز به سرخ کردن می باشد که خواص ماده غذایی به خوبی حفظ می شود و فوائد فراوانی دارد . در بین کباب ها کباب ماهی بندری طعم و مزه ی ویژه ای دارد .در این قسمت نحوه ی اماده سازی فیله ی ماهی شوریده بصورت کباب بندری را بررسی می کنیم . مواد لازم جهت تهیه ی فیله ماهی کباب بندری به سرح زیر است :

- پیاز بزرگ ۲ عدد

- فیله ماهی ۱ کیلو گرم 

- روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری 

 - زعفران دم کرده به میزان کافی

- نمک و فلفل قرمز به میزان کافی

- اب لیمو ترش تازه ۶ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

ابتدا پیاز را ریز رنده می کنیم و اب ان را می گیریم . در ظرف دیگری روغن مایع ، نمک و فلفل را اضافه می کنیم و همچنین زعفران دم کرده را . اب لیمو ترش تازه نیز اخرین موردی است که به این مواد اضافه می کنیم .

زمانی که مواد کاملا مخلوط و یکنواخت شدند فیله های ماهی را در ان قرار می دهیم . چندین بار کاملا در ظرف می چرخانیم تا مواد داخل ظرف بطور یکنواخت به تمام قسمت های ماهی برسد . البته نیاز است به مدت یک ساعت ظرف را در یخچال قرار دهیم و اجازه بدهیم فیله های ماهی اغشته شده به این مواد یک ساعت کامل در یخچال استراحت کنند .

بعد از این مرحله ابتدا منقل را اماده می کنیم . البته باید دقت شود که زغال منقل در تمتم نواحی بطور کامل و یکنواخت روشن شود . در غیر اینصورت زغال خام و روشن نشده هم برای بدن ضرر دارد و هم طعم نامناسبی هنگام طبخ به ماهی می دهد . در این قسمت ماهی ها را از یخچال خارج می کنیم  تکه های پیاز را کاملا از ان جدا می کنیم چون موقع کباب کردن می سوزند و طعم بدی به کباب می دهند . سمس تکه های فیله ماهی را لابلای توری قرار می دهیم و بر روی منقل کباب می کنیم . 

نکته : جهت جلوگیری از خشک شدن گوشت ماهی هنگام کباب کردن کمی کره ی اب شده بر روی ماهی اضافه می کنیم .

بعد از اماده شدن این کباب با برنج یا سبزی جات قابل سرو کردن است .

فیله ماهی سوخاری شوریده :

یک روش دیگر برای مطبوع کردن طعم ماهی شوریده و ورود ان به سبد غذایی خانوار ، سوخاری کردن ان است . البته ابن روش بیشتر برای کودکان مناسب است . زیرا ماهی شوریده سرشار از اسید های چرب مفید می باشد و سرخ کردن بهماهیت و کیفیت  این اسید های جرب کمی اسیب می رساند . بنابراین افرادی که به بیماری های مختلف مبتلا هستند و جهت بهره بردن از ترکیب اسید های چرب بی نظیر ماهی شوریده ان را میل می کنند ، بهتر است از این روش ماهی را طبخ نکنند .

ادویه های لازم جهت طبخ فیله ماهی سوخاری شوریده :

- پودر اویشن

- پودر فلفل قرمز

- پودر فلفل سیاه

- پودر زیره

- پودر سیر

- پودر پاپریکا

- پودر تخم گشنیز

مواد لازم :

- فیله ماهی

 - زعفران دم کرده

- ادویه سوخاری

- تخم‌مرغ

- ارد سوخاری

- ابلیمو

- مقداری روغن جهت سرخ کردن

طرز تهیه :

 ابتدا ماهی ها را با مقداری زعفران دم کرده ، ابلیمو و ادویه ی سوخاری که در بالا ترکیباتش ذکر شد کاملا آغشته می کنیم . در این مرحله یک ساعت به ماهی استراحت می دهیم ‌.

در مرحله ی بعد تخم‌مرغ را در ظرف می شکنیم و کاملا هم می زنیم . ماهی ها را ابتدا در تخم مرغ کاملا می غلتانیم و سپس در پودر سوخاری می چرخانیم و سرخ می کنیم .

ماهی شوریده شکم پور :

ماهی شوریده ی شکم پور با سبزی جات خاص و ادویه ی مخصوص نوع دیگری از روش تهیه ی این ماهی می باشد که طعم و مزه ی ویژه ای دارد . مواد لازم جهت تهیه :

- ۱ عدد ماهی شوریده

- سبزی ماهی شکم پر شامل ( نعناع ، گشنیز ، تره ، جعفری و ریحان خرد شده )

- آرد ذرت یا سفید ۱ قاشق غذاخوری

- کره ۵۰ گرم

- سیر له شده ۳ حبه

- گوجه فرنگی کاملا خرد شده ۲ عدد

- پیاز ۱ عدد

- نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه :

جهت تهیه ماهی شکم پر باید ماهی کامل بدون تکه کردن و بدون جدا کردن سر و دم ان تهیه شود . محتویات شکم ماهی باید خارج شود و ماهی کاملا شسته و خشک شود .

ابتدا تمر هندی را در یک استکان اب ولرم خیس می کنیم و تمر را کاملا با پشت قاشق در اب نرم می کنیم و اجازه می دهیم تمر کاملا در آب ولرم حل شود و سپس ان را صاف می کنیم .

در این مرحله پیاز و سیر را کاملا خرد می کنیم و با کره کمی تفت می دهیم . مرحله بعد سبزی ها را کاملا خرد و ساطوری می کنیم و به سیر و پیاز اضافه می کنیم . بعد از نرم شدن سبزی ها ارد و تمر صاف شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم . نمک و فلفل را هم اضافه می کنیم و حرارت می دهیم تا مواد یک دست شوند .

بعد از خنک شدن مواد داخل شکم ماهی را کاملا با این مواد پر کنید و سپس شکم ماهی را بدوزید . در ظرف مخصوص فر قرار می دهیم و رویش را با فویل می پوشانیم . به مدت یکساعت با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد در فر قرار می دهیم . بعد از خنک شدن از فویل جدا می کنیم و با برنج سرو می کنیم .

 

 

 

 

برچسب ها: طبخ, ماهی, ماهی شوریده
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.