مجله خوراکی ها دستورهای غذایی غذاهای ایرانی
انواع غذای دریایی با سالمون

انواع غذای دریایی با سالمون

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 18 مرداد 1402 magfood.ir/4u
فهرست مطالب

ماهی آزاد یا ماهی سالمون به انگلیسی: Salmon یا ماهی آزاد دریای شمال یا به تلفظ فرانسوی سومن Saumon، در رده ی آزادماهیان قرار دارد. آزادماهی ها به طور معمول در آب های

شیرین به دنیا می آیند. سپس به اقیانوس ها رفته و برای تخم گذاری دوباره به آب های شیرین باز می گردند. تحقیقات نشان داده است که آنها برای تخمگذاری به نقطه ای که در آن متولد شده اند باز می گردند.

ماهی سالمون بسیار لذیذ و منبع غنی پروتئین و اسیدهای چرب امگا۳ است. به راحتی می توانید با این ماهی خوشمزه انواع سالاد پیش غذا و غذای اصلی را تهیه کنید و این منبع غذایی مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. طرز تهیه غذا با ماهی سالمون اصلا پیچیده نیست. دستور پخت هایی که در ادامه می خوانید در کوتاه ترین زمان ممکن آماده می شوند و نتیجه آنها چند غذا با ماهی سالمون با طعمی بی نظیر است.

 سالمون تنوری با لیمو و سبزیجات معطر:

لیمو بهترین ماده غذایی برای طعم دادن به ماهی است. لیمو و سبزیجات معطر طعمی بی نظیر به غذا با ماهی سالمون می دهند.

● مواد لازم:

- سس مایونز دوسوم فنجان

- خلال پوست لیمو ۱/۵ قاشق چای خوری

- آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری

- سیر خردشده ۱ حبه

- پیازچه تازه خردشده ۲ قاشق غذاخوری

- ترخون تازه ریز خرد شده ۲ قاشق چای خوری

- جعفری تازه ریز خرد شده ۲ قاشق چای خوری

- شکر یک چهارم قاشق چای خوری

- نمک و فلفل سیاه

- فیله ماهی سالمون برش خورده و پوست دار ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم

- برش های نازک لیمو و برگ جعفری برای تزیین

 

●طرز تهیه سالمون تنوری با لیمو و سبزیجات :

- قبل از هر اقدامی فر را روشن کنید و تا دمای ۲۳۰ درجه گرم کنید تا  برای درست کردن ماهی اماده باشد .

- ماهی های سالمون را به قطعات دلخواه تکه کنید و بشویید و اجازه دهید اب اضافی ان خارج شود .

- در این مرحله برای تهیه ی سس ماهی تنوری اقدام می کنیم . جهت تهیه ی سس ابتدا سس مایونز را در ظرف تهیه ی سس نبریزیم و کمی هم می زنیم تا بافت ان یکنواخت شود . سپس پیاز بسیار ریز خرد شده ، حبه های سیر له شده را با هم مخلوط کرده و سپس جعفری و ترخون ریز خرد شده را جهت معطر شدن به سس اضافه می کنیم . خلال پوست لیمو ترش و لیمو ترش را هم اضافه می کنیم و هم می زنیم تا سس یکنواخت شود . مطابق ذائقه خود با نمک و فلفل سس را طعم دار کنید.

- سینی فر را با فویل می پوشانیم و سپس فیله ها را روی سینی فر پوشانده شده با فویل قرار دهید.

- یک چهارم فنجان از سس را روی فیله ها بمالید . به ازای هر ۱ سانتی متر ضخامت ،فیله آن را ۴ تا ۶ دقیقه در فر بگذارید. ماهی باید تا زمانی در فر بماند که وقتی با چنگال آن را امتحان می کنید نرم و پخته باشد.

-  باقیمانده سس مقداری آب اضافه کنید تا به غلظت دلخواه شما برسد . در زمان مصرف سالمون را با این سس سرو کنید و آن را با مقداری برش لیمو و جعفری خرد شده تزیین کنید.

 

ماهی سالمون با طعم پرتقال:

طبخ غذاهای پروتئینی با اب پرتقال طعم ویژه ای به انها می دهد.

●مواد لازم جهت تهیه ی سالمون با طعم پرتقال:

• پرتقال ۲ عدد

• آب لیمو یک چهارم فنجان

• تمبرهندی یا سس سویا ۳ قاشق غذاخوری

• زنجبیل تازه رنده شده ۱ قاشق غذاخوری

• روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری

• پیازچه خردشده ۱۲ عدد

• فیله ماهی سالمون ۴۰۰ گرم

 

● طرز تهیه ماهی سالمون با طعم پرتقال :

- ابتدا فر را با دمای ۲۲۰ درجه گرم کنیدتا برای طبخ ماهی اماده باشد.

- طعم دهنده ی این غذا پرتقال است. از دو عدد پرتقال مواد اولیه  آب ۱ پرتقال را بگیرید تا به اندازه یک سوم فنجان برسد. بقیه پرتقال ها را مثلثی ببرید و کنار بگذارید.

- در کاسه ای آب پرتقال، آب لیمو، تمرهندی، زنجبیل و دو قاشق غذاخوری روغن را مخلوط کنید. این مخلوط بعنوان طعم دهنده خواهد بود.

- کف ظرف مناسبی برای طبخ ماهی در فر را چرب کنید. ماهی را از طرف پوست در ماهیتابه بگذارید پیازچه های خرد شده ویک عدد پرتقال تکه شده  را کنار آن بگذارید. ترکیب تهیه شده با آب پرتقال،ابلیمو، تمبر هندی و زنجبیل را روی ان بریزید . 

- اکنون ظرف ماهی را در فر قرار دهید .ماهی را به مدت ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که کاملا بپزد داخل فر بگذارید. در مرحله بعد سس را روی آن بریزید و یک بار هم شعله بالای فر را روشن کنید تا ماهی ها گریل شوند. می توانید پیازچه ها را چند بار برگردانید تا نسوزند.

- بعد از کامل شدن طبخ ماهی ها ان را در ظرف مناسبی قرار دهید و سرو کنید. بهتر است اجازه ندهید کل سس ماهی بخار شود و اگر سس در حال تبخیر شدن کامل بود، مجدد کمی اب به ان اضافه کنید تا در نهایت ماهی با کمی سس قابل سرو کردن باشد .

 

ساندویچ سالمون مدیترانه ای:

اگر علاقه مند به مصرف ماهی سالمون هستید و بدنبال یک طریقه ی مصرف جذاب ان می گردید، ساندویچ سالمون مدیترانه ای را امتحان کنید. این ساندویچ با مواد اولیه رایج در آشپزی یونانی مثل گوجه، زیتون، پیاز قرمز و جعفری تهیه می شود. کافی است یک بار این ساندویچ مدیترانه ای را امتحان کنید تا جایی همیشگی در برنامه غذایی شما پیدا کند.

● مواد لازم جهت تهیه ی ساندویچ سالمون مدیترانه ای:

- فیله سالمون گریل شده ۷۰۰ گرم

-جعفری تازه و خرد شده یک چهارم فنجان

- زیتون خرد شده و بدون هسته یک چهارم فنجان

- پیاز قرمز خرد شده یک چهارم فنجان

- روغن زیتون فرابکر ۲ قاشق غذاخوری

- خلال پوست لیمو نصف قاشق چای خوری 

- آب لیموی تازه ۲ قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

- چند برگ کاهو

- نان لواش یا ترتیلا

- سس

- فلفل قرمز نصف فنجان

- گوجه فرنگی حلقه حلقه شده ۱ عدد

 

● طرز تهیه ی ساندویچ سالمون مدیترانه ای:

- ابتدا فیله های سالمون را بشویید و اجازه دهید اب ان خشک شود . در صورت تمایل می توانید سالمون ها را با چند عدد پیاز شده در تابه قرار دهید. حرارت تابه را کم کنید و در ان را بگذارید تا با اب پیاز سالمون ها بخار پز شوند.

- در صورتی که تمایل به بخار پز کردن ندارید، فیله ها را با کمی روغن گریل کنید و یا در فر تنوری کنید. 

- سالمون های خنک شده و تکه تکه شده ،جعفری ، زیتون، پیاز، روغن،  پوست لیمو و آب لیمو را در کاسه ای متوسط با هم مخلوط کنید.

- حتما باید فیله ها طعم دار هم شوند. طعم دارکردن با نمک و فلفل و هر مقدار ادویه دیگر به دلخواه شماست.

- برای تهیه هر ساندویچ ۳ برگ کاهو را روی ترتیلا یا نان قرار دهید. روی هرکدام یک چهارم از سالاد سالمون،  چند تکه فلفل قرمز و تکه های گوجه فرنگی قرار دهید.  نان را تا بزنید و آن را مانند یک ساندویچ رولتی سرو کنید. با این مقدار مواد ۴ رول یا ساندویچ سالمون مدیترانه ای خواهید داشت.

 

خوراک ماهی سالمون و قارچ:

قارچ یکی از سبزیجات لطیف در تهیه ی انواع خوراک است. در این قسمت دستور تهیه ی خوراک سالمون و قارچ را بررسی می کنیم .

●مواد لازم جهت تهیه ی خوراک سالمون و قارچ:

۱. سیر: ۲ حبه

۲ . پیازچه خردشده : ۱/۳ فنجان

۳ .سس سویا:  ۱/۴ فنجان

۴ . سرکه :برنج ۱ قاشق غذاخوری

۵ . زنجبيل: ۱ عدد

۶ . شکر ۲ قاشق چایخوری

۷ .روغن کنجد: ۱ قاشق چایخوری

۸ . سس فلفل: ۳/۴ قاشق چایخوری

۹ .ماهی سالمون ۴ تکه

۱۰ . روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

۱۱. کاهو (خردشده): ۷ فنجان

۱۲ . قارچ بخارپز و ورقه شده: ۱۱۵ گرم

 

● طرز تهیه خوراک سالمون و قارچ:

- در ابتدا یک حبه سیر را با پیازچه، سس سویا، سرکه برنج، زنجبیل، شکر، روغن کنجد و سس فلفل داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید.

- فیله هلی ماهی راشسته و خشک کنید و ماهی را داخل یک ظرف پیرکس بچینید و با قاشق مواد داخل مخلوط کن  را روی آن بریزید.

- ماهی را به مدت ۵ دقیقه در مواد بخوابانید. در این فاصله فر را با دمای ۲۶۰ درجه سانتیگراد گرم کنید تا اماده ی طبخ ماهی شود . ماهی را همراه با مواد آغشته به آن روی سینی فر که قبلا ان را با فویل پوشانده اید قرار دهید.

باقیمانده مواد را به یک ماهی تابه عمیق کوچک انتقال دهید  و ماهی های داخل سیتی فر را به مدت ۸ دقیقه در فر قرار دهید تا کاملاً پخته شود.

- باقیمانده ی مواد داخل ماهیتابه را به جوش آورید و آن را کنار بگذارید. 

- روغن را داخل یک قابلمه نچسب گرم کنید. کاهوخرد شده ،  قارچ نگینی و یک حبه سیر له شده را به روغن اضافه کنید و به مدت ۴ دقیقه تفت دهید.

- سبزیجات را بین چهار بشقاب تقسیم کنید و ماهی را بعد از در اوردن از فر  روی آن قرار دهید و سس  باقی مانده در مخلوط کن را که در تابه به جوش اوردیدرا روی ماهی بمالید. حال خوراک ماهی سالمون با قارچ آماده سرو کردن می باشد.

 

ماهی سالمون با سس پستو:

●مواد لازم برای تهیه سالمون با سس پستو:

- فیله ماهی سالمون ۴ تکه

- روغن زیتون ۱/۴ پیمانه

- سير ۲ حبه

- آب لیمو ترش ۲ عدد

- رنده پوست لیمو ترش ۲ قاشق چایخوری

- پودر تخم گشنیز ۱/۲ قاشق چایخوری

- ریحان یا جعفری خشک ۱ قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

 

• مرحله ی اول:

برای تهیه خوراک ماهی سالمون ابتدا تکه های ماهی را می شوییم و با دستمال تمیز خشک می کنیم و در سینی کنار هم قرار می دهیم.

 

• مرحله ی دوم:

لیمو ترش ها را از وسط نصف می کنیم و آب آنها را داخل پیاله ای می گیریم.

هسته های آنها را جدا می کنیم و داخل سپس کاسه ای می ریزیم. در ادامه روغن زیتون را به آن اضافه می کنیم و همین طور ریحان و جعفری خشک شده را نیز همراه با پودر تخم گشنیز به مواد می افزاییم و خوب مخلوط می کنیم.

 

• مرحله ی سوم:

در این مرحله سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و همراه با کمی نمک و فلفل روی مواد می ریزیم. پوست لیمو ها را نیز رنده می کنیم و به مواد می افزاییم و با قاشق همگی مواد را مخلوط می کنیم.

 

• مرحله ی چهارم:

در این مرحله مواد را روی ماهی ها می ریزیم تا کاملا پوشیده از مواد شوند. در ادامه روی ماهی ها را با سلفون می پوشانیم و سینی را داخل یخچال قرار می دهیم تا ماهی ها به مدت 30 دقیقه طعم دار شوند.

 

• مرحله ی پنجم:

سپس تابه گریل را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و قلمو را داخل روغن زیتون م یزنیم و تابه را با قلمو کاملا چرب می کنیم و اجازه می دهیم تا گرم شود و ماهی ها را از طرف پوست داخل تابه می چینیم و اجازه می دهیم تا سرخ شوند.

 

• مرحله ی ششم:

بعد ماهی ها را با کفگیر آرام بر می گردانیم تا طرف دیگر آنها نیز سرخ شود. تقریبا 6 دقیقه برای سرخ شدن هر ماهی زمان می برد.ماهی ها را بعد از سرخ کردن در ظرف مورد نظر می چینیم و همراه با سس نوش جان کنید.

 

● مواد لازم سس پستو:

- ریحان تازه ۱ پیمانه

- روغن زیتون یک سوم پیمانه

- سير ۲ حبه

- لیمو ترش ۱ عدد

- گردو ۴ عدد

- پنیر پارمزان ۴ قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

 

● مرحله ی اول:

- برای تهیه سس پستو ایتالیایی ابتدا ریحان ها را پاک می کنیم و می شوییم. سپس داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آنها خارج شود. در ادامه ریحان ها را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و ریز ساطوری می کنیم.

 

● مرحله ی دوم:

- سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و ریز خرد می کنیم. البته می توانید داخل خرد کن بریزید و ریز ریز شود. گردوها را پوست می گیریم و تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و گردوها را داخل آن می ریزیم.

 

● مرحله ی سوم:

سپس گردو ها را تفت می دهیم تا کمی سبک شوند و بعد ریحان ها و سیرهای خرد شده را به آن اضافه می کنیم. همین طور لیمو ترش را از وسط نصف می کنیم و داخل پیاله آب آن را می گیریم و هسته های آن را خارج می کنیم و به مواد اضافه می کنیم.

 

● مرحله ی چهارم:

بعد روغن زیتون، کمی نمک و فلفل و در آخر پنیر پارمسان را میکس می کنیم و می افزاییم و خوب مواد را تفت می دهیم تا کاملا مخلوط شوند. سس پستو آماده شده است در پیاله ای می ریزیم و ماهی های سرخ شده را در ظرفی سرو می کنیم و همراه سس پستو میل کنید .

 

برچسب ها: ماهی سالمون, رسپی, دستور پخت
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.