مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
زیبایی پوست و خوراک

زیبایی پوست و خوراک

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 16 آذر 1401 magfood.ir/1h
فهرست مطالب

همواره زیبایی پوست ، شفافیت و قشنگی ان مورد توجه بشر بوده است . در هر زمان با توجه به پیشرفتی که در زمینه ی علم داشته است ، با هر ابزار علمی موجودی تصمیم به بهره گیری از انها جهت زیبا تر کردن پوست و در نتیجه خود کرده است ‌. این مساله غیر قابل انکار است که زیبا تر بنظر امدن و جلوه کردن با اعتماد بنفس فرد در ارتباط است و بدرجاتی باعث بردز قوی تر و قدرتمند تر او در محیط کار و مجامع بشری می شود .

از دیدگاه طب سنتی پوست بازتابی از عملکرد کل اندام ها نشان می دهد . از انجایی که فضولات هضم اعضای بدن بر روی پوست بسیار اثر دارد ، بنابراین زمانی که یک مشکل پوستی مشاهده می شود حتما باید عملکرد کبد ، دستگاه گوارش از نظر وجود یا عدم وجود یبوست ، هضم درست و جذب مناسب مواد غذایی و ... بررسی شود . بسیاری از موارد مواد غذایی با کیفیت بالای ویتامینی و املاح سرشار مناسب پوست مصرف می شوند اما چون قدرت هضم و جذب دستگاه گوارش پائین است نمی تواند بدرستی آنها را جذب و به مصرف رساند .

افرادی که کم‌خونی دارند نمونه ای از اشخاص با ضعف سیستم هاضمه و 

امروزه راهکارهای زیادی برای بدست امدن پوستی زیبا وجود دارد . انواع کرم ها ، ژل ها ، لایه برداری و ... نشان از اهمیت زیبایی در زندگی بشر امروزی دارد . که گاها هزینه های زیادی هم با خود به همراه دارد . اما انچه به تجربه بیشتر دیده شده است علیرغم صرف وقت و هزینه جهت این درمان ها نتایج چندان رضایت بخش نیستند و یا بعد از مدتی مجددا بازگشت دارند . 

یک راهکار دیگر ویتامین تراپی است . ویتامین هایی مانند E , C و A در سلامت و زیبایی پوست موثر هستند . خانواده ی بزرگ ویتامین B نیز در این میان بی تاثیر نیستند . املاحی مانند آهن و روی هم نقش بسزایی در این زیبا سازی دارند . اما بارها اتفاق افتاده با وجود مکمل یاری و توجه ویژه به استفاده از این ویتامین ها و املاح و حتی دریافت انها از طریق طبیعی باز هم موفقیت چندانی در زیباسازی پوست حاصل نمی شود . در این مقاله قرار است از دیدگاه طب سنتی و مزاج شناسی این مساله مورد بررسی قرار گیرد .

از دیدگاه طب سنتی پوست بازتابی از عملکرد اندامی چون کبد ، دستگاه گوارش ، سیستم گردش خون و ... است .‌ زمانی که این اندام ها بدرستی کار خود را انجام ندهند مواد دفعی زیادی خواهند داشت که یکراه برای خروج ان ها از بدن پوست و زمینه ساز بروز مشکلاتی در پوست می شود .

افرادی که سیستم هضم و جذب ضعیفی دارند نمی توانند انچه را میل می کنند بخوبی استفاده نمایند . در این افراد زمانی که مکمل یاری و یا حتی مواد غذایی سرشار از املاح و ویتامین ها  استفاده شود ، چون جدب و قابلیت استفاده ی خوبی ندارند باعث زیبایی پوست نیز نمی شود .

عامل بسیار موثر دیگر در زیبایی پوست یک خواب منظم شبانه حداقل ۱۲شب تا ۶ صبح است . این زمان فرصت کافی به اندام ها می دهد تا کاملا پاکسازی شوند و به تبع آن پوست زیبا و سلامت تر شود .

از موارد دیگر استفاده از غذاهایی می باشد که هضم راحت و اسانی ندارند . مانند انواع سرخ کردنی ها ، ادویه ها ، غذاهای غلیظ و نشاسته ای ،‌ و غذاهای دیر هضم مانند کله پاچه.

همچنین عدم مصرف میوه ها و سبزی ها و دریافت ناکافی فیبر و وجود یبوست یک عامل اصلی زیبا نبودن پوست است .

یک عامل مهم دیگر در پوست ناسالم ، یک جا نشینی و عدم فعالیت بدنی است . انچه اکثر افراد امروزه بعلت زندگی شهر نشینی و عدم فعالیت بدنی تجربه می کنند عامل مهمی در مشکلات پوستی است . مواد زائد و اخلاط به خوبی از بدن دفع نمی شوند و باعث بروز مشکلاتی می شوند .

جمع بندی :

برای داشتن زیبا :

- سیستم هضم و جذب خود را تقویت کنید و مطمئن باشید به خوبی و کامل جذب در بدن شما صورت می گیرد .

- خواب کافی و منظم داشته باشید .

- یبوست را رفع کنید .

- غذاهای غلیظ و نشاسته ای کمتر میل کنید و بیشتر غذاهای لطیف و راحت هضم مانند آش ها ، سوپ ها و خوراک مصرف کنید .

- میوه ، سبزی و غذاهای تازه و غیر بسته بندی مصرف کنید . 

- فست فود را حذف کنید .

- ورزش و فعالیت بدنی مناسب داشته باشید تا مواد زاید در بدن شما تجمع پیدا نکنند .

 

 

برچسب ها: سلامت, پوست
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.