مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
خواص انبه

خواص انبه

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 12 مرداد 1402 magfood.ir/4d
فهرست مطالب

انبه با نام علمی Mangifera یک میوه گرمسیری بوده و از تیره Anacardiacaae است. شبه جزیره هند،  پاکستان، بنگلادش و آسیای جنوب شرقی خاستگاه اصلی این گیاه هستند. درخت انبه درختی همیشه سبز بوده که گونه های بومی این گیاه قادر به رشد در حدود 35 الی 40 متر می باشند. اما اغلب ارتفاعی کمتر از این دارند و متوسط ارتفاع آنها در حدود 10 الی 30 متر است که عمری بیش از صد سال دارند از درختان مثمر به شمار می رود که میوه آن طعم شیرینی دارد که از آن استفاده های مختلفی به خصوص برای تازه خوری تهیه ترشی آبمیوه و ...  می کنند. میوه انبه خواص بسیاری دارد درخت انبه برای رشد نیاز به آبیاری، خاک مناسب، هرس، سموم شیمایی برای مبارزه با آفات و ... دارد. از تراز تجاری بالایی برخوردار است.

در گونه ها و انواع مختلف درختان انبه میوه ها از نظر شکل و رنگ و عطر متفاوت هستند. در همه آنها موقعی که رنگ گوشت میوه از سفیدی در آمده و کمی زرد رنگ شد، موقع چیدن میوه است. پس بایستی برای تشخیص رسیدن یا نرسیدن میوه درختان انبه به رنگ گوشت آنها توجه شود نه رنگ پوست شان.

اغلب میوه های انبه را زمانی که هنوز سبز هستند می چینند و در دمای 18 الی 22 درجه ای قرار می دهند تا کاملا رسیده شده و رنگ پوست شان نیز تغییر کند. انبه جزء درختانی است که عمری طولانی داشته و حتی امروزه نمونه هایی از آنها یافت شده که با داشتن قدمتی در حدود 300 سال هنوز هم قادر به میوه دهی هستند.

 

انواع درخت انبه:

درخت انبه دارای گونه های مختلفی است که ما در این نوشتار به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود. 

 

 

انبه آلفوسو (alphonso):

انبه آلفاسو را با نام های دیگری همچون انبه آپوس، گوندو، بادامی  می شناسند که دارای تاجی گسترده است.  میوه ی این گیاه به صورت تخم مرغی اوریب و به رنگ زرد است که وزن آن بین 250 تا 350 گرم است. طعم شیرینی دارد و دارای عطر خاصی است. دانه هایی که از این نوع انبه به وجود می آیند قادر به تولید میوه نیستند.

 

انبه ataulfo:

انبه ataulfo به رنگ زرد است که طعم شیرینی دارد. این نوع انبه نرم، گوشتی و بدون فیبر است که برای تهیه سالاد و همچنین تازه خوری مناسب است. در سایز کوچک و به صورت بیضی رشد می کند. برگ های سبز رنگی دارد که خزان پذیر است و در فصل پاییز می ریزد.

 

انبه فرانسیس francis:

انبه فرانسیس francis نوعی انبه طعم دار و شیرین است که مغز آن دارای فیبر است که با تمام این وجود بسیار نرم و گوشتی است. از میوه این گیاه به عنوان یک طعم دهنده عالی

در ترشی استفاده می کنند.

 

انبه haden:

انبه hacen برای آشپزی و تازه خوری انتخاب مناسبی است مغز این نوع انبه سفت و دارای فیبر است به رنگ قرمز روشن به همراه رنگ

زرد و سبز آمیخته با نقطه های سفید رنگ است. در سایز متوسط رشد می کند.

 

انبه keitt:

انبه keitt بیشتر در ایالات متحده آمریکا و مکزیک کشت می شود. به رنگ سبز است که با رنگ صورتی محدودی پوشانده شده است که از آن برای تهیه ترشی استفاده می کنند که در پخت غذاهای آسیایی زیاد از آن استفاده می کنند. دارای طعم شیرینی است که مغز آن بسیار سفت و درعین حال دارای مقادیر زیادی فیبر است.

 

انبه kent:

انبه Kent میوه های خوشمزه و شیرینی دارد که بسیار آب دار و گوشتی است که برای خشک نمودن و آبمیوه مناسب است. به رنگ سبز و قرمز تیره است که در سایز بزرگ رشد و به صورت بیضی رشد می کند.

 

انبه tommy atkins:

انبه tommy atkins دارای طعم شیرین و ملایمی است که مغز آن سفت و چسبناک است که در سایز بزرگ تا متوسط رشد می کند.

 

انبه velencia pride:

انبه velencia pride دارای فیبر کمی است که طعم بسیار خوشمزه ای دارد،  بسیار آبدار و گوشتی است که دارای فیبر کمی است که استفاده های مختلفی از آن می شود.

 

انبه glenn:

انبه glenn طعم شیرین و هلویی مانندی دارد که به رنگ صورتی و قرمز محدود می شود که به صورت بیضی کشیده ظاهر می شود.

 

انبه madame francique:

انبه madame francique به رنگ سبز تا نارنجی و زرد است که از نظر نوع شیرینی مزه تندی دارد که اگر به صورت خام مصرف کنید تندی آن بیشتر می شود.

 

نهال انبه آملی یا amelia:

انبه آملی درختی بلند با تاجی کروی مانند است که به صورت متراکم رشد می کند. دارای پوست ضخیمی است که میوه آن گوشتی آبدار و بدون فیبر است.

 

انبه آرومانیس arumanis:

انبه آرومانیس arumanis تاجی گسترده به همراه میوه های زرد مایل به سبز با لکه های زرد رنگ دارد میوه این گیاه میانرس است و هر سال محصول می دهد.

 

درخت انبه زیل zill:

درخت انبه زیل zill بومی مناطقی از فلوریدا است که میوه زرد مایل به سبز با رگه های قرمز رنگ متراکم تولید می کند. میوه این گیاه تخم مرغی و بیضی مانند است. طعم شیرینی دارد و از میوه های زودرس به شمار می رود.

 

درخت انبه بوربون bourbon:

درخت انبه بوربون بومی برزیل است که میوه زرد رنگ مایل به سبز تخم مرغی شکل، قلبی مانند با قاعده گرد دارد که در سایز متوسط رشد می کند.

 

درخت انبه زردآلو zardalu:

بومی مناطقی از هند است که در سایز متوسط رشد می کند وزن هر میوه این گیاه بین 150 تا 200 گرم است. دارای طعم مطبوع و شیرینی است دارای تناوب باردهی است.

 

درخت انبه والناتو valienato:

درخت انبه والناتو valienato بومی مناطقی از کلمبیا است که دارای تاجی افراشته و متراکم است. میوه این گیاه به رنگ زرد روشن با رگه های کرم رنگ .است طعم شیرینی دارد که از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

 

درخت انبه وان دیک van dyke:

درخت انبه وان دیک van dyker میوه ای به رنگ زرد روشن با رگه های قرمز رنگ روشن تولید می کند که به صورت تخم مرغی با قاعده ای گرد است. پوست میوه آن ضخیم است. وزن هر میوه این گیاه بین 200 تا 550 گرم است.

 

درخت انبه تورپنتین:

درخت انبه تورپنتین بومی مناطقی از جزایر هند غربی است که دارای تاج پوششی بزرگ گسترده و کروی است. میوه این گیاه به رنگ زرد روشن با نقاط سفید رنگ است که طعم شیرینی دارد.

در هر صورت انبه صرف نظر از نژاد و گونه اش دارای خواصی است که در این مقاله به بررسی انها می پردازیم.

 

 

انبه سرشار از آنتی اکسیدان است 

انبه غنی از پلی فنول ها است که ترکیبات گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

این میوه حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان های دیگری از جمله منگیفرین، کاتچین،  آنتوسیانین، کوئرستین، کائمفرول، بنزوئیک اسید و ...است.

آنتی اکسیدان ها اهمیت زیادی برای بدن دارند،  چون از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که به سلول ها آسیب می رسانند و باعث بروز بیماری های مختلفی می شوند.

تحقیقات مختلف بین آسیب رادیکال های آزاد و علائم پیری و ابتلا به بیماری های مزمن ارتباط برقرار کرده اند. در میان پلی فنول های موجود در انبه منگیفرین معروف تر است و حتی گاهی اوقات به آن "سوپر آنتی اکسیدان "گفته می شود، چون به طرز ویژه ای قدرتمند است.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی انجام شده به این نتیجه رسیدند که منگیفرین ممکن است با رادیکال های ازاد مبارزه کند که با سرطان های مختلف، دیابت و سایر بیماری ها در ارتباط هستند. و مصرف انبه ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد.

 

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی:

کم کردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی یکی دیگر از خواص انبه محسوب می شود. جای دادن انبه در رژیم غذایی متعادل می تواند به کاهش چربی بدن و کنترل سطح قند خون کمک کند. این میوه حاوی پتاسیم و منیزیم است که شاید احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

مطالعه ی دانشگاهی انجام شده به این نتیجه رسید که مصرف منیزیم ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. پتاسیم هم به عنوان یک گشاد کننده ی رگ عمل می کند و ممکن است فشار روی رگ های خونی را کاهش دهد و عملکرد قلب را بهبود ببخشد. انبه منبع غنى بتاکاروتن محسوب می شود.

کاروتنوئیدها ممکن است از طریق پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول در عروق، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.  نتایج یک مطالعه ی دانشگاهی روی موش های صحرایی نشان داد که منگیفرین سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که مکمل های منگیفرین سطح کلسترول خوب ( HDL ) را بالا می برند.

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

انبه حاوی آنزیم های گوارشی مثل آمیلاز است. این آنزیم ها کربوهیدرات های پیچیده را به قند ساده تجزیه می کنند. این موضوع ممکن است به بهبود فرآیندهای گوارشی کمک کند؛ هرچند به مطالعات بیشتری برای اظهار نظر قطعی در این زمینه نیاز است. محققان در یک مطالعه در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیدند که انبه ممکن است به تسکین علائم یبوست کمک کند.

فیبر موجود در انبه باعث افزایش حرکات دستگاه گوارش می شود و انزیم هایی که دارد بهبود عملکرد دستگاه گوارش را می تواند بدنبال داشته باشد.

 

درمان و رفع کم خونی:

جالب است بدانید که انبه حاوی مقادیر غنی از آهن می باشد و به همین دلیل می تواند به روند افزایش تعداد گلبول های خون کمک شایانی کند. اگر با مشکل کم خونی روبرو هستید می توانید انبه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

مفید در درمان سرماخوردگی:

بیماری هایی مثل سرماخوردگی به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به وجود می آیند. برای درمان سریع تر و پیشگیری از سرماخوردگی باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. انبه به دلیل وجود ویتامین های C ، A و انواع کاروتنوئیدها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف ابنه منجر به بهبودی سریع تر سرماخوردگی و کوتاه شدن دوره ی ابتلا به ان می شود.

 

تقویت کننده قوای جنسی:

انبه، که به آن میوه عشق هم گفته می شود، تاثیر مستقیمی بر میل جنسی و تقویت قوای جنسی بویژه در مردان دارد. این میوه پرخاصیت، که تنظیم کننده هورمون های جنسی است سرشار از ویتامین E است.

طبق گزارش های علمی، افزایش مصرف ویتامین E به بهبود و بیشتر شدن  قدرت جنسی کمک می کند. انبه با ویتامین های A وC که در درون خود جای داده است، یکی از بهترین منابع تغذیه ای است. این ویتامین ها به طور مستقیم سطح هورمون های جنسی را افزایش نمی دهند ولی به سلامت جنسی کمک شایانی می کنند. بدن بدون ویتامین A که یک ویتامین محلول در چربی است نمی تواند هورمون های جنسی را تولید کند. ویتامین C نیز به دلیل تاثیر مثبتش بر مقابله با پیری زودرس برای سلامت زندگی جنسی ما بسیار مهم است.

 

میوه ای مفید جهت مصرف افراد دیابتی:

بر اساس نتایج اولیه برخی مطالعات انبه می تواند به کاهش قند خون در افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند کمک کند. دلیل این امر این می باشد که انبه غنی از فیبر می باشد و به همین دلیل می تواند برای کاهش قند خون مفید باشد. علاوه بر این فیبر موجود در انبه می تواند به کاهش سطح قند خون، چربی و انسولین در افزادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند نیز کمک کند.  مصرف صحیح انبه به دلیل اینکه سطح گلیسمی بالایی ندارد باعث افزایش سطح قند خون افراد دیابتی نمی شود.  یکی دیگر از خاصیت های انبه برای افراد مبتلا به دیابت این است که می تواند به تنظیم سطح انسولین کمک کند برای این منظور برگ های انبه را به مدت یک شب در آب بخیسانید، سپس صبح به صورت ناشتا عصاره ی آن را بنوشید.

 

 

پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات:

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در انبه احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند. این ترکیبات که شامل اسید گالیک، متیل گالات، کوئرستین ایزوکوئرسیترین، استراگالین و فیستین هستند انبه را به یک گزینه مناسب برای مردان تبدیل کرده اند.

علاوه بر این انبه سرشار از بتاکاروتن است،  رنگدانه ای که رنگ زرد نارنجی این میوه از آن ناشی می شود.  بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد که می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند و به سرطان منجر شوند مبارزه می کند.

 

اثرات ویژه ی انبه برای بانوان:

مناسب برای درمان اندومتریوز بانوان:

آندومتریوز یک بیماری دردناک است که در مبتلایان به آن بافت رحم به خارج از حفره ی رحم گسترش می یابد.  مواد مغذی نقش مهمی در کاهش علائم آندومتریوز، کنترل این بیماری و بهبود کیفیت زندگی دارند. میوه های غنی از ويتامين C مثل انبه می توانند اثرات مثبتی روی زنان مبتلا به آندومتریوز داشته باشند.

 

جلوگیری از ایجاد نقص لوله ی عصبی در نوزادان:

از تولد نوزاد مبتلا به نقایص مادرزادی جلوگیری می کند. در یک مطالعه که خواص انبه در دوران بارداری را بررسی کرده بود، مشخص شد که انبه به دلیل داشتن فولات ویتامین ( B9 ) برای زنان باردار مفید است. فولات یک ویتامین مهم است که دریافت آن در دوران بارداری از بروز نقص لوله ی عصبی در جنین پیشگیری می کند.

 

ایجاد موفقیت شیردهی در بانوان:

اگر به تازگی زایمان کرده اید از خواص انبه در دوران شیردهی غفلت نکنید. ویتامین C، ويتامين A و پتاسیم موجود در انبه به حفظ سلامت مادر کمک می کنند و فیبر آن احتمال یبوست را کاهش می دهد. علاوه بر این ویتامین C باعث افزایش جذب آهن در روده می شود و از بروز کم خونی جلوگیری می کند.

 

پیشگیری از بروز یبوست دوران بارداری:

حفظ سلامت دستگاه گوارش یکی از مهم ترین

خواص انبه برای زنان باردار است. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی،  شیوع یبوست در میان زنان بیشتر می شود.  انبه عملکرد روده را بهبود می بخشد و از بروز یبوست جلوگیری می کند.

 

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک:  

انبه به خصوص برگ های آن، دارای غلظت بالایی از ترکیبات مفید گیاهی به نام های میو اینوزیتول، منگیفرین و گاما اوریزانول است. میو-اینوزیتول به ویتامین های گروهی B تعلق دارد و برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS ) استفاده می شود. این ترکیب به تنظیم قند خون در زنان مبتلا به PCOS کمک می کند.

 

موثر در حفظ سلامت واژن:

عفونت های قارچی و باکتریایی روی واژن تأثیر می گذارند و باعث التهاب درد و خارش می شوند.

تحقیقات در مورد خواص میوه انبه نشان می دهد که کوئرستین و اسید گالیک انبه،  خاصیت ضدالتهابی دارند و ممکن است به ریشه کنی عفونت واژن و درمان علائم آن کمک کنند.

 

پیشگیری از پیشرفت سرطان تخمدان:

مصرف انبه مانع پیشرفت سرطان تخمدان می شود. شواهد نشان می دهد که منگیفرین انبه خاصیت ضدسرطانی دارد و از پیشرفت سرطان تخمدان در زنان جلوگیری می کند‌ این ترکیب می تواند حجم و وزن تومور را کاهش دهد.

 

پیشگیری از بروز سرطان سینه:

سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین زنان است. تحقیقات در مورد انبه و خواص آن نشان می دهد که پلی فنول های این میوه خواص ضد التهابی دارند و ژن های مسؤول سرطان سینه را سرکوب می کنند.

 

بهبود سلامت مغز:

انبه حاوی ویتامین B6 است و زمانی که به همراه سایر مواد غذایی غنی از این ویتامین مصرف شود، ممکن است در تقویت سلامت مغز مفید باشد. بعضی از مطالعات نشان می دهند که کمبود ویتامین B6 می تواند خطر ابتلا به افسردگی و صرع را افزایش دهد.

مطالعه ی انجام شده روی موش ها ثابت کرد که عصاره ی انبه شاید حافظه را بهبود ببخشد. یک مطالعه ی دیگر در تایلند عنوان کرد که عصاره ی انبه ممکن است از شما در برابر اختلال شناختی خفیف محافظت کند . هرچند برای پی بردن به خواص انبه روی سیستم شناختی به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

کاهش کلسترول خون:

محققان در یک مطالعه ی دانشگاهی روی موش های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که منگیفرین موجود در انبه در کاهش سطح کلسترول خون اثرگذار است. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که منگیفرین انبه میزان کلسترول خوب را بالا برد. بنابراین مصرف انبه از دو جهت منجر به کاهش کلسترول خون می شود.

 

کاهش وزن با مصرف انبه: 

محققان در یک مطالعه روی خواص پوست انبه که بیشتر ما آن را دور می انداریم،  در جلوگیری از شکل گیری سلول های چربی تأکید کردند. مصرف انبه و پوست آن به همراه دنبال کردن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش وزن کمک کند. انبه حاوی فیبر است و شاید به طور بالقوه در کاهش وزن تأثیر گذار باشد.

در یک مطالعه ی دانشگاهی ثابت شد که فیبر غذایی،  به ویژه فیبری که از طریق مصرف میوه و سبزیجات دریافت می شود به کاهش وزن کمک می کند. علت این موضوع این است که فیبر باعث می شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید و در نتیجه غذای مصرفی تان کاهش پیدا کند.

 

تقویت سلامت کبد:

مصرف انبه ممکن است عملکرد کبد را بهبود ببخشد. شواهد درباره خواص انبه برای کبد نشان می دهد که انبه ی نرسیده ممکن است در درمان بیماری های کبدی مفید باشد. با این حال مطالعات کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

 

سلامت پوست با مصرف انبه:

خواص انبه برای پوست از مصرف خوراکی و موضعی این میوه به دست می آید. مطالعه ی انجام شده در کشور کره ی جنوبی به این نتیجه رسید که عصاره ی انبه ممکن است از پوست در برابر پیری ناشی از مواجهه با اشعه های UVB محافظت کند. انبه غنی از بتاکاروتن و ویتامین A است. یک مطالعه یانجام شده در کشور آلمان نشان داد که این کاروتنوئیدها می توانند سلامت پوست را تقویت کنند. بتاکاروتن از پیری پوست در اثر آفتاب جلوگیری می کند. بر اساس نتایج یک مطالعه ی چینی پلی فنول های موجود در انبه خواص ضد سرطانی دارند. این ترکیبات ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست کمک کنند. بعضی از شواهد نشان می دهند که انبه همچنین ممکن است از بروز جوش یا آکنه جلوگیری کند.

 

بهبود سلامت مو:

یکی دیگر از فواید انبه بهبود سلامت مو است.

انبه منبع غنی ویتامین A محسوب می شود و ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کند. در مطالعات انجام شده روی موش ها نشان داده شد که ویتامین A می تواند فولیکول های مو را فعال کند.

این موضوع ممکن است تولید سبوم ( چربی ) طبیعی پوست که که سر را مرطوب می کند را بهبود ببخشد و به تقویت سلامت پوست سر کمک کند. انبه همچنین منبع غنی پلی فنول ها محسوب می شود و می تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. استرس اکسیداتیو اثرات منفی روی پوست دارد.

 

عوارض جانبی مصرف انبه:

مصرف انبه معمولا بی خطر تلقی می شود. هرچند ممکن است بعضی از افراد به انبه حساسیت داشته باشند و دچار واکنش های آلرژیک و درماتیت تماسی شوند. علاوه بر این مصرف بیش از حد انبه ممکن است منجر به یک سری عوارض جانبی مثل اسهال و افزایش سطح قند خون شود. البته تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است.

 

خواص پوست انبه:

اگرچه پوست میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی است اما معمولاً پوست انبه دور ریخته می شود. اگر به خوردن پوست میوه هایی مانند سیب یا گلابی عادت دارید، شاید بخواهید بدانید که آیا پوست انبه هم همان فواید را دارد یا خیر تحقیقات نشان می دهد که پوست انبه در موارد زیر مفید است:

 

پیشگیری و درمان سرطان:

پوست انبه حاوی منگیفرین، نوراتیرول و رزوراترول است. آنتی اکسیدان های قدرتمندی که به پیشگیری از سرطان های مختلف از جمله سرطان ریه، روده ی بزرگ و سینه و درمان آنها کمک می کنند. همچنین ترکیباتی به نام تری ترین و تری ترپنوئید دارد که در مبارزه با سرطان و دیابت مؤثر هستند. یک مطالعه نشان داد که عصاره ی پوست انبه نسبت به خود میوه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی قوی تری دارد.

 

حفظ سلامت قلب:

مصرف انبهاز ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری می کند. بتا کریپتوتانکسین و فیبر موجود در پوست انبه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند. در یک مطالعه روی بیش از ۴۰ هزار مرد در کسانی که رژیم غذایی پرفیبر داشتند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی ۴۰ درصد کمتر بود. در مطالعه ی دیگری که روی زنان انجام شد نتایج مشابهی به دست آمد.

خطر ابتلا به دیورتیکولیت را کاهش میدهد دیورتیکولیت که التهاب روده است یکی از شایع ترین بیماریهای مرتبط با افزایش سن محسوب میشود خوردن غذاهای سرشار از فیبر مانند پوست انبه با ۴۰ درصد کاهش خطر ابتلا به دیورتیکولیت همراه است.

 

عوارض احتمالی مصرف پوست انبه:

پوست انبه حاوی اوروشیول است، همان ترکیبی که در پیچک سمی و بلوط سمی وجود دارد. بعضی از افراد به قدری به اوروشیول حساس هستند که در اثر دست زدن به انبه دچار بثورات پوستی می شوند. در این افراد پوست انبه می تواند باعث درماتیت تماسی یا مشکل در تنفس شود.

نگرانی دیگر در مورد پوست انبه به آفت کش ها مربوط می شود. مواجهه با آفت کش ها با اختلال غدد درون ریز مشکلات باروری و افزایش خطر ابتلا طان مرتبط است. اگر می خواهید پوست انبه را میل کنید از میوه های ارگانیک استفاده کنید. در غير اين صورت حتماً میوه را به دقت بشویید.

 

برچسب ها: انبه, درمان, سلامتی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.