مجله خوراکی ها طب سنتی دمنوش ها
خواص گیاه بابونه

خواص گیاه بابونه

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 10 مرداد 1402 magfood.ir/4g
فهرست مطالب

از گذشته تا امروز یکی از روش های استفاده از خواص گیاهان، میوه ها، دانه ها و... استفاده از دمنوش آنها است. در دمنوش تمام خواص و عناصر گیاه به آب منتقل می شود.

دمنوش ها تنوع بسیاری دارند و بهترین گزینه برای درمان طبیعی بسیاری از بیماری ها هستند. از طرفی یک نوشیدنی طبیعی و سالم اند که به راحتی می توان آن را در خانه تهیه کرد و از نوشیدن ان در کنار خانواده لذت برد.

گل بابونه یکی از گیاهان دارویی قدیمی است که از دیرباز برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است، برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات بابونه در این مقاله با ما همراه باشید.

 بابونه که یکی از شناخته شده ترین دمنوش ها در طب سنتی ایران محسوب می شود. می تواند راهکاری برای حفظ سلامت و درمان بسیاری از بیماری ها باشد. 

 

به دلیل خواص دمنوش بابونه یا همان چای بابونه در بسیاری موارد این ترکیب به عنوان یک ماده گیاهی در محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.  گل بابونه در طبیعت به راحتی از گلبرگ های سفید و عطر تندش قابل شناسایی است و مصرف دمنوش آن که دارای خواص دارویی است،  در کشور ما بسیار متداول است. دمنوش بابونه به دلیل طعم ملایم و خواص درمانی اثبات شده آن که از بهبود سیستم ایمنی بدن تا کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی گستردگی دارد یکی از محبوب ترین نوشیدنی های طبیعی در میان دمنوش ها به حساب می آید. 

به طورکلی دمنوش بابونه نقش بسیار زیادی در افزایش آرامش اعصاب و اندام های بدن انسان دارد و به همین دلیل نیز در طب سنتی آن را برای آرامش بخشیدن به بیماران و فراهم آوردن امکان خواب آسوده تجویز می کرده اند. مصرف بابونه به شكل خوراکی و موضعی و به صورت های مختلف انجام می شود اما بیشترین شکل مصرف آن به صورت دمنوش بوده است. این دمنوش اگرچه غالبا به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش شناخته می شود، اما خواص درمانی دیگری نیز دارد و می تواند برای بهبود بسیاری از بیماری های جسمی و روانی سودمند باشد. 

 

 

خواص بابونه:

درمان سردرد و میگرن:

یکی از خاصیت های شناخته شده گل بابونه درمان طبیعی و سریع سر درد و میگرن می باشد. برای این منظور معمولا از دمنوش یا چای بابونه استفاده می شود که خیلی سریع باعث کاهش یا درمان کامل سردرد می شود. 

 

 تقویت سیستم ایمنی با مصرف دمنوش بابونه:

دمنوش بابونه با عفونت های ناشی از بیماری های مختلف در بدن مقابله می کند. در این زمینه یکی از مهمترین فواید دمنوش بابونه،  توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از بیماری هایی مانند سرما خوردگی و مبارزه با آنفلوانزا است.  رایحه بابونه نیز می تواند به پاکسازی سینوس های گرفته، کمک کند. در این زمینه طبیعی است که اگر سیستم ایمنی بدن فرد قوی باشد، خطر احتمال ابتلای وی به انواع بیماری ها نیز کمتر خواهد بود و در صورت ابتلا به بیماری ها نیز، روند درمان با سرعت بیشتر و به شکل مطلوب تر اتفاق خواهد افتاد.

 

 کاهش استرس با مصرف دمنوش بابونه:

دمنوش بابونه یک نوشیدنی عالی برای آرامش و کاهش استرس است.  دمنوش بابونه به دلیل طبیعت گرم می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. استرس و اضطراب طبیعت گرم دارند و مصرف بابونه با طبع گرم برای رفع ان موثر است.

محققان در این زمینه تاکید دارند دمنوش بابونه باعث افزایش سروتونین و ملاتونین در بدن می شوند که دو هورمون کاهش استرس در بدن هستند. این نوشیدنی می تواند به شما کمک کند تا سریع تر بخوابید و آرامش بیشتری داشته باشید.  چای بابونه برای افرادی که از اختلالات خواب مانند  بی خوابی رنج م یبرند به مانند ماده ای خواب آور است.

 

 دمنوش بابونه مناسب برای انواع مشکلات زنان:

دمنوش بابونه در گرفتگی های قاعدگی در زنان مفید است. ترکیبات شیمیایی و آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش بابونه باعث باز شدن رگ های خونی و کاهش التهاب می شود. کاهش التهاب نیز خود می تواند به تسکین درد هایی مانند اسپاسم عضلات و گرفتگی های قاعدگی کمک کند . مصرف منظم دمنوش بابونه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد انقباض در درمان دل درد قاعدگی اثرگذار است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد زنانی که به طور مرتب به مدت یک ماه چای بابونه مصرف کردند،  کاهش دل درد قاعدگی را تجربه کردند.

خانم های باردار با استفاده از چای بابونه خود را در برابر عفونت های واژنی این دوران نیز محافظت می کنند.  البته در این دوران بدن دچار فعل و انفعالات متفاوتی نسبت به خوراکی ها دمی شود و بهتر است برای مصرف مواد غذایی با پزشک حتما مشورت کنند.

مطالعه دیگری روی زنانی که در دوران بعد از بارداری دچار کمبود خواب و افسردگی بودند نشان داد زنانی که به مدت دو هفته به طور مرتب چای بابونه مصرف کردند، بهبود کیفیت خواب را تجربه کردند.

این دمنوش همچنین اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

 

بابونه و کیست تخمدان :

برخی از بیماری های زنان ناگهانی وخیم بروز می کنند و اغلب بدون علائم هستند. کیست تخمدان نیز همین شرایط را دارد. این بیماری به دو مدل تقسیم می شود.  نوع خفیف و نوع شدید. اگر علائم کیست تخمدان خفیف باشد، می توانید با استفاده از داروهای گیاهی مانند دمنوش بابونه آن را درمان کنید. البته مصرف هیچ دارویی را هرچند گیاهی، بدون نظارت پزشک انجام ندهید؛ زیرا اگر به مرحله حادی رسیده باشد باید شیوه درمان را تغییر دهید.

یکی از خواص دمنوش بابونه درمان کیست تخمدان است. بابونه خواص ضدالتهابی دارد و به گرفتگی ماهیچه ها نیز کمک می.کند همچنین طبع بابونه گرم است و موجب می شود که با تحریک جریان خوبی در ناحیه رحم و لگن باعث تنظیم قاعدگی های منظم فرد شود. این دمنوش به غیر از اینکه در درمان کیست تخمدان مؤثر است، به کاهش درد های ناشی از کیست نیز کمک می کند.  اگر شما هم دچار مشکل کیست تخمدان هستید، پیشنهاد می شود که در روز ۲ الی ۳ مرتبه این نوشیدنی را میل کنید. تا تأثیر خوب دمندش بابونه بر درمان این بیماری را ببینید.

 

 

 بابونه گیاهی مفید برای درمان عفونت زنان:

بابونه از جمله گیاهان دارویی است که برای درمان عفونت در زنان استفاده می شود. این گیاه خاصیت ضد میکروبی داشته و در درمان قارچ و عفونت رحم بسیار موثر است. البته زخم های دهانه رحم را نیز می تواند برطرف کند.  محلول های شستشو دهنده بابونه،  بخور بابونه از مواد موثر برای درمان عفونت واژن هستند.

 

بابونه رفع کننده ی چربی خون:

یکی از خواص گل بابونه تنظیم میزان کلسترول خون است. بابونه ویتامین های مختلفی دارد که باعث از بین رفتن چربی خون شده و سطح کلسترول بالا را کاهش می دهد. به همین دلیل به افراد که چربی خون دارند، توصیه می شود که در طول روز یک یا دو بار چای بابونه مصرف کنند تا چربی خون شان کنترل شود و پائین بیاید.

 

خواص بابونه برای معده:

امروزه سبک خورد وخوراک مردم تغییر کرده است. انواع ساندویچ و پیتزا جای خود را به غذاهای مقوی و سالم داده اند.  یکی از دلایل این اتفاق می توان به تغییر سبک زندگی مردم اشاره کرد. حال یکی از مشکلاتی که اغلب مردم با آن دست وپنجه نرم می کنند درد معده است. این مشکل ممکن است در هر سنی رخ دهد. در این شرایط اکثر افراد سریع سراغ قرص و داروهای شیمیایی می روند؛ اما در گذشته این مشکلات با خوردن دمنوش های گیاهی مانند بابونه حل می شد.

بابونه گیاهی است که می توانید آن را به صورت دمنوش یا چای مصرف کنید.  به عنوان مثال چای بابونه آرام بخش معده است و از قدیم الایام در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی مانند گاز معده و درد معده مفید بوده است. اثرات ضد التهابی و ضد اسپاسم ،بابونه به درمان بیماری های معده و سوزشهای ناشی از آن کمک بسیاری می کند؛  زیرا بابونه در بدن انسان موجب کاهش تولید اسید معده شده و از رشد باکتری هایی که سبب زخم معده می شوند جلوگیری می کنند. به خصوص درد هایی که ریشه عصبی داشته و مدام شما را آزار می دهند. اگر شما هم پیوسته با درد های معده مواجه هستید، بابونه را جایگزین داروهای شیمیایی کنید.

از آنجایی که بابونه طبعی خشک و گرم دارد، از تقویت کننده های تلخ محسوب می شود. کسانی که از زخم معده و التهاب معده رنج می برند، می توانند روزانه یک یا دو لیوان چای بابونه یا دمنوش بابونه مصرف کنند تا برای همیشه از سر مشکلات معده خلاص شوند.

 

دمنوش بابونه و اثراتش بر روده:

این روزها ورم معده به مشکلی رایج در بین افراد جوان و میانسال تبدیل شده است. اگر ورم معده دارید و یا از کرم روده یا معده رنج می برید، اصلا نگران نباشید با مصرف روغن بابونه و یا چای بابونه برای همیشه از شر این مشکلات خلاص می شوید.

دمنوش بابونه می تواند به حل مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده ی تحریک پذیر عمراه با ناراحتی معده و شکم کمک کند. همینطور از دیر باز بابونه در درمان قولنج و نفخ کودکان به کار می رود .

طبق پژوهشی که در ماهنامه ی پزشکی "phytomedicine" منتشر شده است، نشان داده شده است که بابونه، برگ نعناع و ریشه شیرین بیان در بین سایر ترکیبات به جلوگیری از زخم معده کمک می کند.

 

مفید در درمان بی خوابی:

بابونه از گیاهانی می باشد که از قدیم الایام در طب سنتی به عنوان داروی بی خوابی تجویز می شده است. همانطور که می دانید بابونه دارای خواص آرامش بخش و ضد اضطراب می باشد و به همین دلیل برای درمان بی خوابی مفید است.

برای درمان بی خوابی با بابونه می توانید قبل از خواب از دمنوش یا چای بابونه استفاده کنید. تا خوابی آرام و عمیق را تجربه کنید. یکی دیگر از روش های درمان بی خوابی استفاده از روغن بابونه به صورت موضعی بر روی پیشانی  می باشد.

 

 بابونه و درمان سرماخوردگی:

از قدیم الایام ،بابونه پای ثابت درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بوده است. عسل نیز برای رفع این بیماری بسیار کاربرد دارد. به همین دلیل اکثر پزشکان توصیه می کنند که اگر دچار این بیماری شدید، بابونه را به همراه عسل مصرف کنید تا مشکل سرفه های مداوم تان حل شود. این دمنوش به خصوص برای کودکان به صورت معجزه آسایی عمل می کند. بابونه و آنتی بیوتیک هایی که در خود دارد به مبارزه با باکتری های محرک بیماری آنفلوانزا میرود و این بیماری را از ریشه قطع می کند.

فرد بیمار بدنش ضعیف است و همین باعث ضعف جسمانی او می شود. به همین خاطر در این دوران باید خوراکی هایی مصرف کند که باعث تقویت قوای جسمانی شود. استفاده از دمنوش بابونه سیستم ایمنی بدن بیمار را تقویت می کند و باعث می شود پروسه درمانش زودتر طی شود.

اگر مبتلا به سرما خوردگی یا آنفولانزای سختی شدید، می توانید در کنار نوشیدن دمنوش بابونه، از بخور بابونه نیز استفاده کنید. یکی از مفید ترین بخورهای گیاهی، بخور بابونه به همراه آویشن است. حتی گفته شده است که انتشار بخار بابونه در منزل تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری سرماخوردگی و جلوگیری از شیوع ان موثر است.

 

 دمنوش بابونه و اثرش بر کنترل وزن:

دمنوش بابونه به تنهایی باعث کاهش وزن نخواهد شد، اما اگر با یک رژیم غذایی مناسب و منطقی و ورزش منظم همراه شود، سبب چربی سوزی می شود و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. چای بابونه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است چای بابونه سوخت و ساز بدن را افرایش می دهد و هضم غذا را بهبود می بخشد.

از مهمترین خواص دمنوش بابونه برای لاغری کمک به کاهش اشتها است. دمنوش بابونه یک داروی طبیعی برای کنترل اشتها است و این کار را از طریق ترشح سروتونین انجام می دهد. همچنین نوشیدن چای بابونه مقاومت سلول ها به انسولین را کاهش می دهد و از این طریق غیر مستقیم، به لاغری کمک می کند.

 

 بابونه به عنوان یک مسکن مفید:

چای بابونه مسکنی فوق العاده برای سردرد، میگرن، دندان درد و دردهای عصبی است. بابونه می تواند سبب کاهش تنش همراه با میگرن و سردرد شود.

مقاله ای که در مجله «Holistic Nursing Practice» منتشر شده است به تأثیرات بابونه بر آرام کردن ذهن پرداخته شده است. در این مقاله آمده است دمنوش بابونه باعث افزایش سروتونین و ملاتونین در بدن می شود که هردوی آنها، دو هورمونی هستند که برای کاهش استرس به کار می روند. با افزایش این هورمون ها می توانید راحت تر استراحت کنید و استرس زودتر بر طرف می شود .

همچنین در مقاله ای که در مجله آمریکایی Vegetarian Times منتشر شد، بیان شد که بابونه می تواند سبب کاهش تنش همراه با میگرن و سردرد شود.

 

 دمنوش بابونه و زیبایی پوست و مو:

یکی از خواص اثبات شده دمنوش بابونه تاثیر آن بر سلامت و زیبای پوست است. از دمنوش بابونه می توان برای درمان مشکلات پوستی و بهبود جراحات نیز استفاده کرد.  همچنین دمنوش بابونه  به شکل مستقیم بر روی پوست قابل

استفاده است.

دمنوش بابونه دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه بزرگسالی را برطرف کند. پلی فنول ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در دمنوش بابونه می تواند روند بهبود زخم ها را تسریعکرده و چین و چروک ها و جوش ها را به حداقل برساند.

دمنوش بابونه دارای فنول و آنتی اکسیدان دمنوش بابونه دارای فنول و آنتی اکسیدان های متفاوتی است که این مواد نقش بسزایی در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده جوش و آکنه ایفا می کنند. این دو ماده به خصوص فنول یک عامل مقابله با عفونت و باکتری شناخته می شود. همچنین دمنوش بابونه به دلیل داشتن ترکیبات فیتوشیمیایی طبیعی و پلی فنول ها به فرآیند بهبود زخمها سرعت می بخشد و ظاهر چین وچروک و خطوط ظریف را کاهش می دهد.

از دیگر کاربردهای موضعی دمنوش ،بابونه، تقویت سلامت و درخشانی مو است. ترکیبات ضدالتهابی این نوشیدنی می تواند خارش و خشکی پوست سر را که ممکن است به شوره منجر شود کاهش دهد بابونه همچنین یک روشن کننده طبیعی مو است.

 

بابونه موثر در کنترل قند خون:

یک مطالعه روی ۶۴ فرد مبتلا به دیابت نشان داد، افرادی که چای بابونه را به طور مرتب مصرف می کردند، کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد ( LDL ) را تجربه کردند.

به طور کلی افرادی که بعد از غذا دمنوش بابونه مصرف می کنند، کاهش سطح قند خون را تجربه کردند. اگرچه مطالعات انجام شده روی انسان ها در این زمینه محدود هستند، اما مطالعات روی حیوانات تاکید دارند که چای بابونه اثرات مثبتی روی سطح قند خون ناشتا و پیشگیری از بالا رفتن میزان قند خون بعد از غذا دارد.

برای تکمیل اطلاعات خود درباره خواص دمنوش های ایرانی حتما از خواص و فواید چای سبز نیز غافل نشوید.

 

مفید در درمان  بیماری های عضلانی اسکلتی:

دمنوش بابونه برای رفع گرفتگی های عضلانی موثر است. درد شکم را تسکین می دهد و برای درمان کمر درد مفید است. دمنوش بابونه روی سلول ها و بافت های استخوان ها اثرات ضد استروژن دارد و از این طریق می تواند در کاهش سرعت روند پوکی استخوان اثرگذار باشد. مطالعات نشان داده اند روغن بابونه درد و گرفتگی زانو را تسکین می دهد و برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مفید است.

 

 

عوارض احتمالی مصرف  بابونه:

دمنوش بابونه برای اکثر مردم یک نوشیدنی تقریبا بی ضرر است. با این حال، در مواردی می تواند عوارضی را برای مصرف کنندگان داشته باشد :

- اگر به گل های خانواده کاسنیان حساسیت دارید، باید در مصرف دمنوش بابونه احتیاط کنید.

- بابونه دارای مقادیری کومارین است و می تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند بنابراین دو هفته پیش از عمل جراحی باید از نوشیدن چای بابونه اجتناب کرد.

- همچنین توصیه می شود در دوران بارداری و به ویژه در ماه های نخست از مصرف دمنوش بابونه اجتناب شود. زیرا با درصد بسیار پایین امکان سقط جنین در این ماه ها وجود دارد.

- درصورت استفاده از مکملهای دارویی، باید حتما پیش از مصرف دمنوش بابونه با پزشک مشورت شود. چای بابونه برای کبد و قلب مفید است ولی مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت آن می تواند باعث مشکلاتی برای کبد و قلب شود.

- همچنین مصرف دمنوش بابونه همزمان با مصرف آسپرین یا دیگر داروهای انعقادی مانند وارفارین ممنوع است.

- بابونه به دلیل طبع بسیار گرم و خشک ممکن است باعث واکنش های شبه آلرژیک بدن افراد دارای مزاج گرم شود و بهتر است این افراد در مصرف دمنوش بابونه تعادل را رعایت کند.

 

برچسب ها: دمنوش, بابونه, درمان, سلامتی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.