مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
برگ‌مو چه خواصی دارد؟

برگ‌مو چه خواصی دارد؟

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 28 شهریور 1402 magfood.ir/5v
فهرست مطالب

بر روی درختان انگور، برگ های مو بسیار جلب توجه می کند. اما چگونه می توان از برگ مو استفاده کرد؟ برگ مو علاوه بر ارزش غذایی قابل توجه خواص درمانی بسیار و فراوانی دارد.

در این مقاله بر آن هستیم تا خواص دارویی و درمانی این برگ ارزشمند مانند جلوگیری از سقط جنین و درمان نقرس و ...را بررسی کنیم تا بیشتر از این موهبت الهی استفاده شود.

 انگور یکی از مطلوب ترین میوه های موجود در جهان است.

این میوه ی خوش اب و رنگ مزه لذیذی  دارد و دارای  مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی است. با تمام این تفاسیر انگور تنها میوه ای است که برگ آن  هم می تواند بعنوان خوراکی مصرف شود و فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

انواع برگ درخت  انگور جهت آشپزی، پختن غذا و مصارف خوراکی در میان  ایرانیان  دارای اقبال و پذیرش است. حتی از نظر طب سنتی نیز برای موارد  زیادی به خواص این برگ اشاره شده و خیلی از طبیبان که به درمان های  گیاهی معتقد هستند، در تجویزها و درمان های ی خود به مراجعان، بسته به شرایط بیمار از برگ این درخت انگور استفاده کرده اند. اما خواص و فواید برگ درخت مو چیست؟ و چرا اهمیت دارد که حتما استفاده از آن را در برنامه غذایی روزانه ی خود  قرار دهیم؟

 

ترکیبات و املاح برگ‌ مو:

 در هر  ۱۴ گرم برگ مو عناصر غذایی  وجود دارد که بعضی از آنها عبارتند از:

- انرژی ۱۳ کیلو کالری

- مقدار کل کربوهیدرات  ۲.۴ گرم ۱%

- فیبر غذایی ۱.۵ گرم ۶%

- چربی  ۰.۳ گرم 0%

-  اسید های چرب از نوع امگا ۳، ۱۲۰ میلی گرم

- اسیدهای چرب از نوع امگا ۶، ۲۰.۷میلی گرم

- پروتئین  به مقدار ۰/۸ گرم ، ۲%

- ویتامین آ حدود  ۳۸۵۳ %۷۷ IU

- ویتامین سی به میزان  ۱.۶میلی گرم

- ویتامین ای  به مقدار۰.۳ میلی گرم

- ویتامین کا حدود ۱۵.۲ میلی گرم ۱۹ ٪

- نیاسین در حد ۰.۳ میلی گرم ، ۲%

- ویتامین ۶ب به مقدار  ۰.۱ میلی گرم

-  فولات به میزان  ۳۱۱.۶ میکروگرم ۳٪

- کولین به مقدار ۱۸ میلی گرم

- کلسیم به میزان  ۵۰.۸ میلی گرم ۵ %

- آهن به مقدار ۰.۴ میلی گرم ۲%

- منیزیوم در حدود ۱۳.۳ میلی گرم ۳%

- فسفر  به مقدار ۱۲.۷ میلی گرم ۱%

- سدیم به میزان  ۱.۳ میلی گرم ۰%

- زینک به مقدار ۰.۱ میلی گرم ۱%

- مس در حدود ۰.۱ میلی گرم ۳%

- منگنز در حدود ۰.۴ میلی گرم ۲۰%

-  سلنیم در حدود ۰.۱ میکروگرم 0%

- آب  به مقدار۱۰.۳ گرم

 

خواص قابل ذکر برگ مو:

 کاهش التهاب با مصرف  برگ‌مو در بدن:

رد صورت وجود  مشکلات التهابی مانند ورم مفاصل  و ورم لوزه ها و یا التهاب مزمن  می توانید با تجویز پزشک  برگهای درخت انگور را برای تسکین و بهبودی مصرف کنید. برگ های انگور حاوی اسید های چرب غیر اشباع امگا ۳ و آنتی اکسیدان هایی هستند که مسئول ایجاد  فرآیند های  التهاب می باشند. این کار به هر فرد در کاهش التهاب و درمان بیماری های التهابی مزمن کمک می کند.

 

کنترل نوسانات قند خون با مصرف برگ  مو:

از خواص  دیگر برگ مو ان هم بصورت  خشک شده وبه  به صورت دم کرده این است که  به دلیل میزان چربی بسیار پایین  جهت کنترل میزان قند در بیماران مبتلا به  دیابت است. برگ های این درخت ارزشمند به علت دارا بودن مواد مغذی بسیار قابل توجه  و همچنین وجود اندییGlycemic پایین می توانند یکی از بهترین راه های کنترل میزان قند خون در افراد دیابتی  باشند. البته نباید بعلت مفید بودن  در مصرف این برگ های ارزشمند زیاده روی کرد. شایان ذکر است  برای افراد که قند خون  بسیار بالایی دارا می باشند  نیز توصیه  و سفارش می کنیم با نظر و تجویز درمانگر و طبیب برای چگونگی و میزان مصرف این برگ های درمانگر اقدام شود؛ چرا که مصرف بیش از حد و زیاد آن هم  بصورت روزانه می تواند باعث  مضراتی برای بدن شود.

 

بهبود عملکرد سیستم گوارشی و رفع مشکلات گوارشی:

فیبر موجود در برگ مو، فواید بسیاری برای بدن و سلامتی دارد و می تواند به بهبود عملکرد دستگاه های مختلف بدن  از جمله سیستم گوارشی کمک کند. با وجود این فیبر درغذای مصرفی، مواد معدنی و املاح در روده ها راحت تر جذب و وارد بدن شده و در نهایت منجر به بهبود عملکرد و فعالیت سیستم گوارش می شود.

 

تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن:

از خواص  دیگر برگ مو البته بصورت خشک شده؛ می توان به خاصیت  بهبود وضعیت سیستم ایمنی  نیز اشاره داشت. همچنین ویتامین C فراوان موجود در این برگ خوراکی منجر می شود تا ویروس ها و باکتری ها فرصتی جهت فراهم شدن شرایط رشد نداشته باشند. علاوه بر این مصرف برگ های تازه ی این  درخت پر خاصیت سبب می شود تا سیستم ایمنی بدن هر فرد خیلی راحت تر بتواند با مشکلات و بیماری های شایع در هر  فصل مقابله کند.

 

استفاده از  برگ‌ مو جهت ابجاد شادابی و لطافت پوست:

اگر ضعفی در سلول های پوستی وجود داشته باشد باعث پیری زودرس پوست  شده و اثر محافظتی  پوست را حتما تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین عنصر مس موجود در برگ مو منجر به ساخته شدن کلاژن های بیشتر برای پوست شاداب شده و از این رو مصرف برگ مو زمینه ی داشتن پوستی شفاف، لطیف  و زیبا را برای افراد فراهم نماید. علاوه بر این  مصرف برگ مو  سبب جوان شدن و افزایش شادابی پوست صورت می شود.

 

درمان فشار خون بالا و بهبود عملکرد سیستم قلبی :

عنصر پتاسیم موجود در برگ مو سبب انجام هر انقباض و انبساط عضله ی مهم  قلب به خوبی است و بنابراین  بهبود عملکرد قلب در هر چرخه ی قلبی دیده خواهد شد. این امر مهم  می در تنظیم فشار خون بالا  نیز موثر است و وضعیت بهتر و مناسب تری را برای بدن فراهم می نماید. از انجایی که اطلاع دارید فشار خون بالا اگر همراه با قند خون بالا باشد علت ابتلا به بیماری ها و امراض فراوانی است. خوشبختانه استفاده از برگ درخت مو، بعلت دارا بودن عناصر و ترکیبات ویژه احتمال بروز این بیماری ها را کاهش می دهد.

 

بهبود شرایط و کمک به درمان بیماران مبتلا اسهال:

برور اسهال و امراض مربوط به دستگاه گوارش نیز در میان افراد بسیار شایع است؛ به ویژه در فصل بهار به علت میوه ها و سبزیجات تازه که در این فصل رشد کرده و برای استفاده های  خوراکی و پختن غذا در دسترس افراد قرار دارند. مشکلاتی مانند اسهال نیز در این فصل بیشتر از سایر فصول دیده می شود. یکی دیگر  از فواید این  برگ داشتن مقدار قابل توجهی Zinc یا همان مس است که به درمان اسهال کمک شایانی می کند. وجود مس سبب می شود تا بدن خیلی زود حالت ایده ال را باز یابد  و درمان اسهال با  سرعت  بهتری انجام شود. گنجاندن این برگ های پر خاصیت حتی از بروز اسهال هم‌ جلوگیری می کند.

 

درمان درد های معده ای:

 برگ درخت انگور مقدار بالایی فیبر خوراکی دارد، همین عامل باعث می شود تا هضم و اماده سازی جذب بهتر در روده برای  هر ماده غذایی خورده شده مناسب تر انجام شود. مصرف خوراکی این برگ ها سبب می شود تا افرادی که درد های معده و بیماری های گوارشی مانند رفلکس دارند هم وضعیت مساعد تری تحربه کنند. بهبود دردهای معده ای  و جلوگیری از دیده شدن سایر  مشکلات گوارشی از جمله زخم معده را نیز می توان یکی از  فوائد دیگر قابل توجه برگ  درخت انگور بیان کرد.

 

راهکاری ساده جهت درمان سرماخوردگی: 

یک راهکار منایب بهبود و درمان سرماخوردگی  می توانید  توج و استفاده از دمنوش  برگ مو باشد. همچنین  در فصل پاییز که سرماخوردگی شایع است بهره گیری از دمنوش برگ موی خشک شده جهت کاهش ابتلا و درمان سرماخوردگی و همچنین کاهش بروز و بهبودی حساسیت های فصلی مفید و موثر است.

 

برگ مو راهکاری خانگی برای مانع شدن از ایجاد یبوست:

فیبر سرشار رژیمی که در برگ درخت انگور وجود دارد، ممانعت از بروز یبوست می کند. وجود این  فیبرهای خوراکی باعث می شود سییتم گوارش مواد غذایی خورده شده  را خوبی هضم  کند تابهره ی بهتری به بدن برسانند و راحت تر هم از طریق سیستم دفعی از بدن دفع شوند.

 

کمک به پیشگیری از کم خونی:

اهن برای رفع کم خونی ضروری است .یک ماده ی خوراکی غنی از آهن برگ درخت انگور است.  آهن که یک کانی مهم است  در تشکیل هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز نقش مهمی دارد و تشکیل هموگلوبین سالم باعث اکسیژن و غذا رسانی مناسب به سلول های بدن می شود. اثرات مهم آهن برای سلامت و عملکرد مناسب بدن، توسط ویتامین C که ان هم در برگ مو وجود دارد حمایت می شود.

 

از بین بردن اثرات بد رادیکال های آزاد:

 در برگ انگور ویتامین C فراوانی وجود دارد که می تواند با اثرات منفی رادیکال های آزاد مبارزه کند. در واقع این ویتامین مانند یک عامل ضد عوامل  اکسیدان در بدن عمل می کند که از بروز هر بیماری ایجاد شده توسط عوامل  اکسیداتیو مانند بیماری سرطان، ام اس و... پیشگیری می کند.

 

حفظ سلامت مفاصل :

عنصر منگنز برای مفاصل مفید است . این برگ پر خاصیت  منبع خوبی از این  کانی می باشد.  منگنز  در تشکیل بافت غضروفی نقش مهمی دارد. همچنین منگنز  برای کاهش اصطکاک موجود در مفاصل ممکن است برای کاهش ورم ایجاد شده در مفاصل استفاده شود.

 

املاح برگ مو مناسب استخوان ها:

برگ مو دارای مقادیر مناسبی کلسیم است، و از انجا که این ماده ی معدنی  برای تشکیل استخوان ها مهم است برگ مو عامل رساندن کلسیم به بدن است. کلسیم عامل تقویت استخوان است و از بروز پوکی جلوگیری می کند تا همیشه سالم بمانند.

 

تقویت دندان ها:

کلسیم یک کانی موجود در برگ های مو است که مزایای تقویتی برای دندان ها نیز دارند. کلسیم جهت  تشکیل و حفظ سلامت دندان ها  مورد توجه است.

 

کاهش گرفتگی عضلات با مصرف برگ‌مو:

برگ درخت انگور علاوه بر کلسیم دارای ماده معدنی منیزیم است که نقش مهمی در کاهش بروز گرفتگی عضلانی دارد،  منیزیم به عنوان یک فاکتور  شل کننده عضلانی  بعد از یک انقباض عضلانی در تمام قسمت های بدن به کار می رود.

 

تشکیل کلاژن مناسب بدن:

برگ های مو همچنین دارای  مواد معدنی مس هستند که نس یک فاکتور مهم  شکل گیری کلاژن در بدن است. خود کلاژن برای قابلیت انعطاف و حفظ شادابی و سلامت پوست و جوان و سالم ماندن ان ضروری و مهم است.

 

حفظ سلامت چشم ها:

یک عامل سلامت چشم ها ویتامین A است که برگ های مو غنی از ویتامین Aهستند و بینایی شما را در سطح قابل قبولی حفظ می کند.

 

حفاظت از سیستم عصبی:

ویتامین B یک ویتامین دیگر موجود در برگ های مو است که  می تواند از هجوم رادیکالهای ازاد به سیستم عصبی بکاهد و سلامت سیستم عصبی را حفظ کند. مصرف برگ مو اعصاب را از هرگونه عامل اسیب رسان محافظت می کند. برگ درخت انگور می تواند علائم بی حسی و یا حس سوزن سوزن شدن را نیز کاهش دهد.

 

 بهبود عملکرد شناختی :

ویتامین B۶ یک ویتامین موثر در عملکرد شناختی است  و در برگ مو این ویتامین وجود دارد. نقش مهم ان درسیستم عصبی مرکزی است و مهم ترین کار حفاظت از مغز است و عملکرد های شناختی را درمغز بهبود می دهد. هم چنین وجود این ویتامین برای سیستم عصبی از بروز جنون و زوال عقل پیشگیری می کند.

 

کمک به حفظ سلامت اندام های حیاتی بدن:

برگ های مو پتاسیم فراوانی دارند، این ماده معدنی مهم نقش قابل توجهی در حفاظت اندام هایی نظیر قلب، کلیه و کبد دارد که برای سلامت و کارکرد طبیعی بدن باید بدرستی فعالیت داشته باشند و بدن را در شرایط سلامت حفظ کنند.

 

کمک به رشد جنین :

برگ های انگور شامل اسید فولیک هستند که برای رشد مغز جنین و سیستم عصبی ضروری است خوب است که زنان باردار آن را به مقدار مناسب مصرف کنند.

 

کمک به  درمان نارسایی های مزمن وریدی:

عصاره برگ های انگور برای کاهش تورم موجود در بیمارانی که  نارسایی مزمن وریدی دارند مفید است. این بیماری به علت عدم بازگشت خون به قلب خون اتفاق می افتد و در  نتیجه ورید های پا مقداری خون تجمع می یابند و پاها ناگزیر دچار ورم می شوند. برگ های مو عامل مفیدی در کاهش این تورم است.

استفاده از برگ درخت انگور سلامتی را بهبود می بخشد و اگر هر روز از آن بصورت دمنوش طور منظم استفاده شود پوست زیباتر، جوان تر و شاداب تر می شود .نباید فراموش کرد که نحوه ی زندگی سالم و رژیم غذایی مصرفی مناسب، و نیز داشتن برنامه ی ورزشی منظم عوامل مهنی در سلامت هستند.  حال سوال این است چگونه از برگ مو استفاده کنیم؟

 

طریقه  مناسب مصرف برگ مو:

برای استفاده ی بهتر از خواص و فواید برگ مو، لازم است تا شیوه ی درست  مصرف این برگ ها را بدانیم. شایان ذکر است که مصرف برگ مو این به روش های متفاوتی در میان اقوام مناطق مختلف رواج دارد. شایان ذکر است که هر یک از روش های مصرف برگ مو می تواند مزیت ها و فواید خود را برای بدن داشته باشد. از این رو توصیه میکنیم تا با آموزش طریقه مصرف برگ مو ازتمام مزیت های مصرف آن بهره مند شوید.

 

دلمه برگ مو:

اولین راه استفاده از برگ‌ مو که در بین ایرانیان  بیشتر از سایر روش ها اقبال دارد، تهیه ی  آن به صورت دلمه برگ مو است. دلمه برگ مو یکی از لذیدترین غذاهای  سنتی ایرانی است که در نواحی متفاوتی استفاده می شود. در این طرز تهیه، برگ های تازه مو در میانه ی فصل بهار از درخت جدا می شوند و از آن برای تهیه  غذای دلمه همراه با استفاده از برنج، گوشت، سبزی های تازه، پیاز فراوان، حبوبات مورد نیاز و ادویه ها در صورت تمایل استفاده می گردد.

 

چگونگی  پختن دلمه ی برگ درهت انگور:

این غدا یکی  از مجلسی ترین و پر طرفدار ترین غذا های ایرانی به حساب می اید. قابل ذکر است که بدانید این دلمه علاوه بر محبوب بودن هم می تواند به صورت یک وعده ی غذایی کامل مصرف شود و در بعضی مراسم ها نیز به صورت  پیش غذای کامل  استفاده می گردد.

نحوه ی  تهیه  این دلمه بسیار راحت است همین طور موادی که  دلمه برگ مو از انها تهیه می شود، بسیار خوشمزه و  به راحتی در دسترس می باشد.

 

●مواد لازم‌ جهت تهیه دلمه برگ مو:

- برگ مو ی تازه به میزان‌لازم

- گوشت گوسفندی چرخ کرده ۳۰۰ گرم

- برنج‌ نیم دانه ی ایرانی۱ پیمانه

- سبزی دلمه شامل گشنیز و جعفری

نعناع و (ترخون جهت عطر به یک میزان با سبزی گشنیز و کمی بیشتر) ۳۰۰ گرم.

- پیاز تازه ۲ عدد متوسط

- لپه بعنوان حبوبات۱ پیمانه نسبتا سرخالی

- نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به عنوان ادویه به میزان لازم

- روغن مایع به میزان لازم

- سرکه جهت طعم دادن نصف پیمانه

- شکر کمی بسته به ذائقه۱ _ ۲ قاشق غذاخوری

● روش تهیه ی دلمه ی برگ مو:

- مرحله اول تهیه:

برای تهیه هر چه بهتر  دلمه برگ مو اول باید برنج و لپه که زود می پزند  درظرفی مناسب و اندازه ی این دو خیس کنید و صبر کنید تا مقداری نرم شوند.

 

- مرحله دوم تهیه:

برنج را برای پختن به همراه ۱/۴ قاشق چایخوری نمک برای طعم و آب برای نرم شدن درون قابلمه اضافه کنید و بعد از روشن کردن شعله صبر کنید تا آب بجوشد.

 

- مرحله سوم تهیه:

بعد از جوشیدن اب و برنج، هنگامی که برنج مقداری نرم شود و به اصطلاح مغز پخت شود، برنج را آبکش کنید.

 

- مرحله چهارم تهیه ی دلمه :

در این مرحله لپه هایی را که از قبل  خیسانده بودید را آبکش کنید.در این مقطع  لپه ها در قابلمه ای مناسب جهت پخت بریزید. البته قابل ذکر است که کمی زمان می برد و چنانچه  تکه ای چوب دارچین به ان افزوده شود، بعد از پختن نفخ ان کمتر خواهد بود.

 

- مرحله پنجم تهیه :

پیازها را ابتدا  پوست گرفته  و سپس شسته و به صورت  خلال های نازک خلالی خرد کنید و سمس در ادامه پیازهای  خلالی خردشده را برای سرخ کردن در روغن داغ بریزید تفت دهید تا سرخ شود و رنگ انها کاراملی شوند.

- مرحله ششم تهیه :

جهت طعم و رنگ دادن مقداری زردچوبه و فلفل به پیازهای سرخ شده  اضافه کنید و همچنان تفت دهید تا ادویه ها کاملا برای طعم دادن به خورد پیاز ها بروند.

- مرحله هفتم تهیه :

گوشت چرخ کرده گوسفندی  را به پیاز های سرخ شده  بیفزایید و خوب تفت دهید تا جایی که گوشت تغییر رنگ بدهد و کاملا سرخ شوند.

- مرحله هشتم  تهیه:

در این مرحله لازم است که برنج و لپه ها ی پخته شده را به گوشت تفت داده شده اضافه کنید و مجددا کمی تفت دهید.

- مرحله نهم تهیه :

در این مرحله سبزی دلمه را نیز به مواد تهیه شده در  بالا اضافه کنید و خوب هم بزنید. سبزی دلمه شامل این موارد است:  گشنیز، جعفری، نعناع جهت عطرو ترخون عطر و طعم دارد، می باشد. همه را به یک نسبت ولی بهتر است که کمی گشنیز بیشتر باشد.

- مرحله دهم تهیه :

نمک را برای طعم دادن به مواد دلمه اضافه کنید و مخلوط کنید.

- مرحله یازدهم تهیه :

برگ مو ها را برای تهیه ی دلمه و نرم شدن با کمی آب بجوشانید.

- مرحله دوازدهم تهیه:

در لین مرحله باید موادی که از قبل  آماده کرده اید را در برگهای مو بگذارید و سپس دلمه ها را به شکل یک بقچه بپیچید. اکنون  دلمه ها را به شکل  فشرده و بدن فاصله داخل قابلمه کنار هم بچینید.

- مرحله سیزدهم تهیه :

برای اماده کردن سس ابتدا در یک ظرف مناسب مقدار سرکه ی مشخص شده را به همراه شکر در دستور و با مقداری آب اجازه دهید بجوشند.

- مرحله چهاردهم تهیه :

سپس یک پیمانه آب را با ترکیب سس تهیه شده از  سرکه و شکر و نمک روی دلمه ها بطور یکنواخت بریزید و اجازه دهید تا دلمه ها کانل با سس بپزند. سپس در صورت تمایل می توانید از کمی زرشک و پیاز داغ خلالی  برای تزیین دلمه ها در ظرف سرو کردن استفاده کنید.

 

نکات مهم برلی رعایت در طرز تهیه بهتر دلمه برگ مو:

این غذا را می توان  اکثراً با گوشت چرخ کرده گوسفندی تهیه کرد. اما اگر به هر علتی  امکان استفاده از گوشت چرخ کرده را ندارید، برای شما ممکن است از سویا هم در تهیه ی ان  استفاده کنید. همچنین در تهیه ی دلمه می توانید از ترکیبی که نصف ان سوپا و نصف ان گوشت چرخ کرده باشد، استفاده کنید.

•برای طعم دادن در چاشنی دلمه ی برگ مو می توانید در صورت تمایل از رب انار، آبغوره و آبلیمو به میزان دلخواه هم استفاده کنید.

• حرارت قابلمه زمان پختن اگر زیاد باشد ممکن است آب دلمه هارسریع بخار شده و  دلمه های شما قبل از پختن، می سوزد.

•شما باید با توجه به اندازه ی  قابلمه و همچنین مقدار دلمه ها مقدار آب مورد نیاز برای پختن دلمه ها، زمان لازم  را برای پختن دلمه ها را انتخاب کنید.

• حتماً هر چند وقت یکبار مقدار  آب را چک کنید.  در صورتی حین پختن  که دلمه ها همچنان  تغییر رنگ نداده اند  باید بدفعات  آب جوش را کم کم به دلمه ها اضافه کنید.

• بهترین برگ هایی  برای پیجیدن و  تهیه دلمه های ترد، لذید و خوشمزه لازم است، برگ های تازه و  جوانی هستند که اندازه ی انها به اندازه ی یک  کف دست هستند.

• ترشی و طعم دادن دلمه برگ مو بستگی به ذائقه ی شخصی شما تمایل شما دارد. برای ترش شدن بیشتر دلمه ها می توانید کمی سرکه ی آن را بیفزایبد و یا  برای شیرین تر شدن دلمه ها، به همان نسبت  شکر را هر چقدر دوست دارید اضافه کنید.

• چاشنی و طعم دهنده ی دلمه برگ مو خیلی  شبیه شربت اماده ی  سکنجبین است. لکن بیشتر افراد بر اساس ذائقه دلمه برگ مو را با طعم ملس دوست دارند.

• برگ های انتخابی نباید اندازه ی بسیار بزرگ داشته باشند بصورتی  که لطافت و تازگی خود را کاملا را از دست داده و  یا اینکه اندازه ی انها بسیار کوچک باشد  که قابل پیچیدن مواد دلمه در ان  نباشند و یا برعکس دلمه بسیار کوچکی  در ان پیچیده شود.

• لازم  به ذکر  است که اگر برگ مویی بود که اندازه ی آن بسیار کوچکتر از اندازه ی نرمال بود یا در ان پارگی وجود داشت در این صورت می توانید دو برگ کوچک را همزمان  روی هم بگذارید و از هر دو با هم برای پیچیدن استفاده کنید.

•برای پختن  قابلمه را روی شعله با حرارت کم قرار دهید و بشقاب نسبتاً سنگینی را برای پختن بهتر  روی دلمه ها قرار دهید، بهتر است در یک سوم قابلمه  آب جوش بریزید و سپس درب قابلمه را برای پختن  بگذارید و همچنان منتظر باشید تا طی پختن رنگ برگ ها ارام ارام  تغییر کند و برگ ها حالت نیم پختگی را به خود بگیرد.

 

مصرف روغن برگ انگور:

استفاده از روغن تهیه شده از انواع برگ مو، نیز بعنوان یکی از بهترین  روش های مصرفو بهره گیری از خواص برگ‌ مو است. در این رویه شکوفه های برگ درخت انگور با روغن زیتون در طی چندین مرحله مخلوط شده و در اخر از آن برای تهیه ی  عنوان روغن بدست امده از برگ درخت مو استفاده می شود. روغن برگ مو نیز همانند بقیه روغن های گیاهی دارای فواید  بسیاری است. علاوه بر این  همه ی  خواص  برگ مو را، می توانید یک جا در این روغن تهیه شده داشته باشید.

 

آش برگ‌مو یک غذای قابل توجه:

آش برگ‌مو،  یک غذای  ارومیه ای است که قثد داریم  دد ادامه مواد لازم برای تهیه  و چگونگی  تهیه ی ان را با هم بررسی می کنیم.

•مواد لازم برای تهیه ی آش ارومیه ای برگ مو:

- برگ موی تازه نیم کیلو

- سبزی  شوید بصورت خشک یک و نیم قاشق غذا خوری سر پر

- مرزه: بصورت خشک شده۱ قاشق چای خوری 

- برنج نیم دانه ی ایرانی یک مشت

- لپه  بصورت خیس کرده : ۱/۳ پیمانه

- پیاز برای طعم ۱ عدد

- نمک و فلفل و زردچوبه برای طعم دادن  به میزان لازم

● طرز تهیه مرحله به مرحله  آش ارومیه ای برگ مو:

ابتدا پیاز را خرد کنید و سپس در مقداری روغن به ارامی  تفت دهید.

در حین تفت  دادن برای طعم دادن فلفل و زردچوبه را به میزان دلخواه به آن اضافه کنیدو تفت دهید  تا بوی خامی ادویه ها کاملا گرفته شود و عطر ادویه ها به راحتی مشام برسد.

در این مرحله برگ مو ها را کاملا و خوب بشویید و سعی کنید خیلی ریز  کنید و سپس به پیاز سرخ شده برگ موی خرد شده را اضافه کنید و در ادامه به همراه مقدار کمی نمک آن را با حوصله تفت دهید.

در این مرحله در ظرف را بگذارید و صبر کنید تا برگ ها طی زمان خوب پخته و سپس نرم شوند.

در این قسمت برنج و لپه را  هم بشوید و سپس مرزه جهت عطر و طعم و اندکی  آب به برگ های پخته شده ی مو اضافه کنید و اجازه دهید  تا آش کاملا بپزد و اصطلاحا جا بیفتد.

اگر هم حس کردید  چاشنی آش کافی نیست می توانید در صورت تمایل اندکی  غوره به آش خود اضافه کنید تا  طعم ترش اش بیشتر شود.

 

اشنایی با بهترین روش های  نگهداری برگ‌مو:

ممکن است  خیلی از شما روش های مختلفی را برای نگهداری کردن  برگ مو امتحان کرده باشید. اما  در اخر  با تغییر رنگ  برگ های موی ذخیره شده مواجه شده باشید. البته شایان ذکر است این روش فریز کردن جهت افرادی  که در ایران زندگی می کنند، مناسب است. افرادی  که در خارج از ایران زندگی می کنند  هیچ مشکلی ندارند، زیرا بهترین نوع برگ موهای تهیه شده در کشور های  عربی در اکثر مارکت ها و همه وقت سال در دسترس است اما چنانچه تمایل دارید این

روش را امتحان کنید فقط کافی است برگ مو ها را کاملا بشویید و در ادامه درون یک سبد بریزید تا آب برگ ها کاملا برود و سپس یک بطری به اندازه ی نوشابه خانواده خالی را که شسته اید و سپس خشک کرده اید را بر دارید و سپس  چند برگ را روی هم قرار دهید و بصورت باریک لول کنید و  سپس به آرامی انها را داخل بطری بیندازید و تا زمان پر شدن بطری این کار را  ادامه دهید. سپس درب بطری را محکم ببندید و آن را در فریزر قرار دهید.

از این راه شما  می توانید برگ را بدون هیچگونه  تغییر رنگی  تا یک سال  هم نگهداری کنید. در نهایت زمانی  که به برگ ها برای تهیه غذا نیاز داشتید کافی است که با چاقو پلاستیک بطری را ببرید تا درب آن کاملا گشاد شده و به اسانی و بدون هیچ مشکلی برگ هارا بیرون بیاورید. امیدوار هستم از این روش ساده و جداب  لذت ببرید و هر زمان از سال که دوست داشتید بتوانید دلمه درست کنید.

 

برچسب ها: برگ مو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.