مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
مواد غذایی با مزاج گرم و خشک (۳)

مواد غذایی با مزاج گرم و خشک (۳)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 22 آذر 1401 magfood.ir/1q
فهرست مطالب

اگاهی از مزاج غذاها و هر نوع خوراکی باعث انتخاب مناسب در هر شرایطی می شود . انتخابی که منجر به صحت و سلامت افراد می شود . بعنوان مثال در شرایط هوای الوده غذاهای خشک توصیه نمی شوند . یا شرائطی که نیازمند است یک انتخاب مقطعی بسته به شرائط داشته باشیم ولی بیمار نشویم و بتوانیم انرژی ، سلامت و توان خود را حفظ کنیم . دسته ی مواد غذایی گرم و خشک خانواده ی بزرگی را تشکیل می دهند . تا کنون در دو مقاله به بررسی تعدادی از آنها پرداخته ایم . در این مقاله نیز تعدادی از آنها را تاجایی که مجال  ان باشد و با بیان مصلحات هر کدام بررسی می کنیم .

شنبلیله :

یک سبزی ملین و مدرّ است .برای درمان اب اوردن شکم ، سرفه ، بیماری های ناشی از سوء مزاج سرد ، ورم طحال و درد کمر مفید است . پخته ی ان با عسل برای تنگی نفس ، ورم های داخلی و زخم بواسیر موثر است .بلغم لزج را از ریه دفع می کند .خوردن پخته ی آن با ادویه مناسب جهت تسهیل زایمان مفید است .

مصلح :

سکنجبین ترش ، انیسون ، کاسنی ، برگ اسفناج ، مکیدن انار میخوش  ( ملس )، برگ خرفه ، زردک

شوید :

کمک به هضم می کند ، ضد مسمومیت است و دل پیچه و درد های ناشی از مزاج سرد را تسکین می دهد .موثر در رفع تنگی نفس ، ضعف معده و کبد و طحال و قولنج است . از فساد غذا جلوگیری می کند . و بلغم را در گرم مزاجان رفع می کند . زیاده روی در مصرف آن باعث تهوع می شود و مداومت بیش از حد در مصرف ان باعث ضعف مغز ، چشم ، معده و کلیه می شود .

مصلح :

ابلیمو ، ابغوره ، ترشی های طبیعی ، سکنجبین ساده ، در سرد مزاج ها میخک ، دارچین و عسل

شیره خرما :

خاصیت غذایی بالایی دارد . در سرد مراجان ملیّن است . جهت فلج و درد مفاصل و سرفه سرد و رفع ضعف توان جنسی سرد مزاجان و درمان کم خونی مفید است .

مصلح :

سرکه ، بادام درختی ، سکنجبین ، ترشی های طبیعی 

عسل :

بهترین نوع ان رنگ سرخ دارد ، شفاف و غلیط است ، خوش بو و خوش مزه و بدون موم است و اگر با انگشت جلوی چشم نگه دارید تار می بینید .

عسل هر چه کهنه تر شود ، طبع ان گرم تر می شود . منضج و دفع کننده ی بلغم لزج است و رطوبات از عمق بدن و سر را دفع می کند . نیرو و قوت ادویه را به بدن منتقل می کند .عسل در درمان و پیشگیری از انسداد عروقی ، سنگ های کلیه و کیسه صفرا ، بیماری های مجاری ادرار و ... مفید است .

مصلح :

اب انار ترش ، آب لیمو ، آب بالنگ ، سرکه و گشنیز

فرنجمشک :

تقویت کننده ی قلب ، معده ، کبد و طحال است . انسداد مغز و بینی ( در ابتلا به سینوزیت ) را باز می کند . رطوبت سینه را دفع می کند .دهان را خوشبو می کند و لثه و دندان را محکم می گرداند . برای درمان سردرد ناشی از سردی و بواسیر مفید است . مقدار مجاز مصرف آن ۶ گرم در روز است .

مصلح :

بنفشه ، سکنجبین

فلفل :

مقوی حافظه و اعصاب است و همراه با مویز جهت دفع رطوبات مغز و معده مفید است . کبد و معده را تقویت می کند . کمک به سیستم هضم است ، اشتها آور ، ضد ترش کردن است . لطیف کننده ی غذاست و خون را بویژه در سرد مزاجان رقیق می کند .

مصلح :

روغن گیاهی سرد مانند بنفشه ، عسل

فلفل سیاه :

گرما بخش است ،بلغم را می زداید و خاصیت ضد سمّی دارد . تقویت کننده ی حافظه و اعصاب است . معده و کبد را گرم می کند و اشتها و توان هضم را افزایش می دهد . ضد ترش کردن است .لطیف کننده ی غذاهای غلیظ و رقیق کننده ی خون است . خوردن ان با شیر و شکر باعث تقویت نیروی جنسی می شود اما برای گرم‌مزاجان ایجاد سردرد می کند . در این افراد باعث خشونت صدا ، گرم شدن کبد و کلیه ، خشک شدن منی می گردد . بنابراین در افراد گرم مزاج و در فصل سرما با احتیاط مصرف شود ‌

مصلح :

روغن های سرد و در سرد مزاجان عسل ، صمع عربی و گلاب

فندق :

نیروی جنسی را زیاد می کند ، مقوی معده و روده است . توان مغز را می افزاید . ضد مسمومیت است . با عسل جهت درمان سرفه ی مزمن مفید است و نیروی جنسی را می افزاید .

بو داده ی ان با اندکی فلفل در رفع اخللط سرد و درمان تپش قلب موثر است .

مصلح :

اب عسل ، شکر سرخ ، شربت به ، سکنجبین

کاکائو :

طبع ان باعث خشکی کبد می شود . اگر افرادی که زمینه ی الرژی دارند از ان زیاد استفاده کنند باعث عود و شدت الرژی می گردد . در دوران بلوغ و بروز بثورات پوستی در افراد گرم مزاج مضرّ است . جهت رفع خستگی ناشی از سردی مفید است .

مصلح :

زعفران ، روغن پسته ، گلاب

کباب :

همه ی کباب ها گرم و هشک هستند ولی درجه ی آنها بر حسب نوع گوشت متفاوت است . همه نوع کباب محرّک اشتها هست ، خون ثالح و مفید برای بدن تولید می کند ، بدن را تقویت می کند و کل بدن بویژه کلیه ها را گرم می کند . برای رفع رطوبت افرادی که معده ی رطوبتی دارند و افرادی که فصد یا حجامت کرده اند مفید است . خوردن اب بعد  از  کباب بویژه کباب ماهی بسیار مضر است .

مصلح :

سماق ، گشنیز ، فلفل ، سکنجبین و اطریفل

گوشت کبک :

لطیف ترین گوشت است و زود هضم می شود . خون مفید برای بدن تولید می کند و برای بیماران دارای مزاج سرد که مشکلات ریوی ، معده و کبد دارند مفید است . نیروی جنسی را تقویت می کند و چاق کننده است . در افراد گرم مزاج موجب سردرد و خارش می شود .

مصلح :

ترشی های طبیعی ، سکنجبین

 

برچسب ها: مزاج, طبع, گرم, خشک, گرم و خشک
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.