مجله خوراکی ها طب سنتی
نحوه ی استفاده از سیاه دانه

نحوه ی استفاده از سیاه دانه

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 13 شهریور 1402 magfood.ir/5e
فهرست مطالب

سیاه دانه یا زیره سیاه یکی از گیاهانی ست که در طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود و خواص ضد باکتریایی ضد ،قارچی ضد التهابی و ضد عفونی کننده بسیاری دارد. علاوه بر این، بسیاری از افراد از سیاه دانه برای درمان بیماری های گوارشی و مشکلات تنفسی شان استفاده کنند و تحقیقات نشان داده است که این گیاه برای مقابله با سرطان نیز مفید و موثر است. برای استفاده از سیاه دانه شما باید دانه های خام آن را حرارت بدهید و قبل از مصرف هم آنها را آسیاب کنید.

سیاه دانه را می توانید با ماست، عسل و یا مواد غذایی دیگر خود مخلوط و میل کنید و روغن آن را هم روی پوست تان بمالید. این مطلب را بخوانید تا به پاسخ همه سوالات تان درباره نحوه مصرف سیاه دانه برسید.

سیاه دانه یکی از محصولات پر فایده اصلی استفاده از آن باعث گرم شدن طبع غذاهای مختلف می شود و از بیماری های مختلف جلوگیری می کند. یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام مصرف سیاه دانه باید به آن توجه زیادی کرد این است که مصرف سیاه دانه با مواد غذایی مختلف به یک شکل نیست و در برخی از موارد نیاز به آسیاب کردن سیاه دانه است و در برخی دیگر از موارد سیاه دانه به شکل دانه مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

چگونه از سیاه دانه ی خام استفاده کنیم؟

 

۱. قبل از مصرف سیاه دانه باید آن را حرارت بدهید. سیاه دانه را نمی توان به شکل خام مصرف کرد چون تلخ است. بنابراین برای خوش طعم شدن آن و حفظ سلامتی معده قبل از مصرف باید سیاه دانه را روی حرارت بگذارید. مقداری سیاه دانه در یک ظرف بریزید و آن را روی شعله کم گاز قرار بدهید. هر چند وقت یکبار سیاه دانه ها را هم بزنید تا کاملا حرارت ببینند.

وقتی سیاه دانه ها شیرین و قابل خوردن شدند، می توانید ظرف تان را از روی حرارت بردارید. تقریبا بعد از حدود ۵ دقیقه حرارت دیدن سیاه دانه شیرین می شود، اما بهتر است خودتان مزه آن را امتحان کنید و اگر لازم بود بیشتر آن را حرارت بدهید.

۲. بعد از حرارت دادن سیاه دانه ها آنها را آسیاب کنید. بعد از آماده شدن سیاه دانه ها آنها را در یک قهوه آسیاب کن دستی بریزید و کاملا خرد کنید. بهتر است آنقدر سیاه دانه ها را بکوبید تا کاملا پودر شوند و خوردن شان راحت باشد.

• برای آسیاب کردن سیاه دانه ها از یک هاون کوچک هم می توانید استفاده کنید.

۳. حالا پودر سیاه دانه در یک ظرف درب دار بریزید. یادتان باشد نباید رطوبت به سیاه دانه ها برسد،  پس بهتر است آن را در ظرف در بسته نگهداری کنید یا در کپسول های خوراکی و جا ادویه ای بریزید و هر وقت خواستید از آن استفاده کنید.

 

مخلوط عسل و سیاه دانه:

یکی از بهترین و مهمترین موارد استفاده از سیاه دانه استفاده از این محصول به همراه عسل است. مصرف سیاه دانه به همراه عسل باعث پاکسازی کبد می شود‌. این مخلوط می تواند به کاهش وزن افراد کمک زیادی کند و برای تقویت موها بسیار مناسب است.

یکی از مهم ترین مواردی که برای استفاده از سیاه دانه در عسل باید به آن توجه فراوانی شود این است که اگر استفاده از این محصول درست نباشد می تواند خطرات زیادی برای بدن انسان به وجود بیاورد‌ یکی از نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه شود این است که سیاه دانه باید داخل آسیاب ریخته شود و آسیاب شود اما بلافاصله بعد از آسیاب کردن سیاه دانه باید آن را داخل عسل بریزید.

قرار گرفتن سیاه دانه در معرض جریان هوا باعث می شود این محصول خطرات زیادی برای بدن شما به وجود بیاورد و یا حداقل می تواند تمامی اثرات مثبت آن را از بین ببرد. به همین دلیل در ابتدا باید سیاه دانه را به صورت کامل آسیاب کرد و سپس آن را داخل عسل ریخت. برای ترکیب کردن سیاه دانه با عسل و بهره بردن از فواید آن بهتر است مقداری سیاه دانه با مقدار مساوی عسل مخلوط شود و شکل ظاهری آن به صورتی باشد که رنگ مشکی در سراسر نقاط عسل مشخص باشد. ترکیب سیاه دانه با عسل می تواند در هوای محیط و درون کابینت نگهداری شود و نیازی به قرار دادن آن در داخل یخچال و فریزر وجود ندارد.

 سیاه دانه را با عسل مخلوط و میل کنید. یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با یک قاشق چایخوری عسل طبیعی مخلوط کنید و بخورید. روزی سه بار می توانید به همین شکل از روغن سیاه دانه استفاده کنید.

گفته می شود که این مخلوط در درمان بسیاری از بیماری ها مثل سرطان، دیابت، آنفولانزا و فیبروز کیستیک موثر است.

اگر دوست داشتید می توانید به همین مخلوط یک قاشق چایخوری پودر سیاه دانه هم اضافه کنید.

 

جوشانده ی سیاه دانه:

بدین طریق جوشانده سیاه دانه تهیه کنید. یک قاشق چایخوری سیاه دانه خام را در کمی آب بریزید و آن را بجوشانید. وقتی آب به جوش آمد اجازه بدهید پنج دقیقه قل بزند تا کاملا تلخی سیاه دانه ها گرفته شود. بعد آن را در یک لیوان بریزید و وقتی سرد شد میل کنید.

 

طریقه مصرف سیاه دانه با پنیر:

استفاده از سیاه دانه به همراه پنیر دارای خواص بسیار زیادی است و باعث می شود بدن شما در برابر بیماری های مختلف مقاومت بیشتری نشان بدهد و آنتی اکسیدان زیادی داشته باشد.

برای بهره بردن از خواص سیاه دانه همراه با پنیر باید سیاه دانه به صورت کاملاً خام روی پنیر ریخته شود و همراه با آن مورد استفاده قرار بگیرد. نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که سیاه دانه به هیچ عنوان برای استفاده با پنیر نباید پودر شود یا بو داده شود. برای مصرف کردن سیاه دانه به همراه پنیر بهتر است روزانه سیاه دانه را روی مقدار پنیری که می خواهید استفاده کنید بریزید.

 

طریقه مصرف سیاه دانه در ترشی:

یکی از مهمترین موارد استفاده از سیاه دانه استفاده از این محصول در انواع مختلف ترشی جات است. به صورت کلی سیاه دانه می تواند در ترشیجات مختلف به خصوص ترشی لیته مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده از سیاه دانه در ترشی نکته ای که باید به آن توجه زیادی شود این است که سیاه دانه باید به صورت دانه ای و خام در ترشی جات مختلف استفاده شود و به هیچ عنوان نباید بو داده شود. سیاه دانه به نوعی به عنوان مصلح ترشیجات به شمار می رود و باعث می شود طبع ترشی جات تا حدود زیادی اصلاح شود.

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سیاه دانه در ترشی این است که استفاده از این محصول می تواند تا حدود زیادی قند خون را کاهش بدهد و برای افرادی که مبتلا به قند خون هستند استفاده از این محصول توصیه می شود. در برخی از موارد برای درست کردن ادویه جات مورد نیاز برای ترشی می توان مقداری سیاه دانه به مخلوط افزود. اضافه کردن سیاه دانه به ادویه جات ترشی باید به صورتی باشد که استفاده از سیاه دانه بیش از اندازه نباشد زیرا سیاه دانه دارای طعم نسبتاً تلخی است و استفاده بیش از اندازه از آن در ترشی می تواند باعث تلخ شدن طعم ترشی جات مختلف شود.

 

دمنوش سیاه دانه:

مقداری سیاهدانه را بدون آنکه بکوبید مثل چای در صافی قوری بریزید و یک تکه چوب دارچین به قوری اضافه کنید و بعد آبجوش بریزید و مثل چای دم کنید و بعد از دم کشیدن در لیوان ریخته و یک اسلایس لیمو در لیوان بیندازید و با مقداری عسل میل کنید. این دمنوش بسیار به سطح ایمنی بدن تان کمک می کند. 

استفاده از لیمو و سیاه دانه برای کاهش وزن:

به منظور کاهش وزن می توان داخل کاسه کمی سیاه دانه ریخت، سپس به آن آبلیموی طبیعی اضافه کرده تا کاملا سیاه دانه را بپوشاند. بعد از چند دقیقه آبلیمو را از کاسه خارج کنید و سیاه دانه را داخل ظرف زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود. بعد از گذشت یک هفته روزانه  از آن استفاده کنید.

 

محدودیت های لاغری با سیاه دانه:

با وجود فواید زیادی که برای سیاه دانه شمردیم گاهی سیاه دانه می تواند برای برخی از افراد مضر نیز باشد. از مضرات احتمالی سیاه دانه می توان به موارد زیر اشاده کرد:

- ایجاد خارش و حساسیت در نتیجه ی تماس با دانه های سیاه دانه وجود دارد. این حالت نوعی آلرژی است که به درماتیت تماسی معروف است.

-سیاه دانه منجر به کنترل فشار خون و کاهش آن مشود اما کاهش شدید فشار خون برای عده ای از افراد مضر است. افت فشار خون مانع انتقال صحیح اکسیژن به مغز و قلب و در نتیجه سردرد و تهوع می شود.

- زنان باردار نباید سیاه دانه مصرف کنند زیرا مصرف آن باعث انقباض ماهیچه های رحم می شود و احتمال سقط جنین و آسیب به آن را در پی دارد.

-مطالعات مرکز تحقیقاتی سرطان نشان می دهد که سیاه دانه با داروهای شیمی درمانی تداخل دارد و می تواند اثر درمان های متداول سرطان را خنثی و یا کاهش دهد. بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

- افرادی که طبع گرم دارند بهتر است در مصرف سیاه دانه زیاده روی نکنند.

- استفاده از سیاه دانه به تنهایی ممکن است خوشایند نباشد؛ به همین دلیل بهتر است درکنار آن کمی عسل میل کنید.

 

مصرف سیاه دانه با ماست:

مصرف سیاه دانه با ماست طبع سرد ماست را از بین می برد و از دل درد جلوگیری می کند. از این ترکیب برای کنترل و پیشگیری از دیابت هم می شود استفاده کرد. خوردن سیاه دانه با ماست با توجه به طعم تلخ سیاه دانه باعث می شود که ما بیشتر سیاه دانه را در رژیم غذایی خود قرار دهیم.

 

نان زیره و سیاهدانه:

نان زیره و سیاه دانه به دلیل داشتن دو چاشنی مفید زیره و سیاه دانه علاوه بر طعم متفاوت دارای ارزش غذایی و درمانی نیزمی باشد. زیره و سیاه دانه از ادویه هایی هستند که در خاورمیانه در انواع غذاها استفاده شده و به شدت نیز طرفدار دارند. زیره موجود در این نان خواص بسیاری دارد و از چاشنی های پر خاصیت محسوب می شود.

زیره طبع گرمی دارد، در انواع خورش ها و پلوها استفاده شده و در تقویت قوای بدن موثر است. مصرف زیره به دلیل آهن فراوانی که دارد در غذاها برای بانوان بسیار مناسب بوده و توصیه شده است.

زیره بسیار زود هضم است و اگر همراه دیگر غذاها میل شود باعث تسریع روند هضم غذا می شود.

این ادویه به دلیل فیبر فراوانی که دارد باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. سیاه دانه که دیگر ادویه استفاده شده در پخت این نان است ارزش غذایی بالایی دارد و مصرف آن برای تمامی افراد در تمامی سنین توصیه شده است به دلیل خواص فراوان زیره و سیاه دانه مصرف این دو ادویه در برنامه غذایی گوشزد شده است.

 

مواد لازم جهت تهیه ی نان زیره و سیاه دانه:

- آرد گندم سبوس دار : ۱۲۰ گرم

- سبزی های معطر خشک : نصف قاشق چایخوری

- بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

- روغن آفتابگردان یا هسته انگور : دو قاشق غذاخوری

- ماست دو و نیم درصد چربی : ۱۰۰ گرم

- زیره و سیاه دانه یک قاشق غذاخوری

 

مراحل تهیه نان زیره و سیاه دانه:

- گام ۱ آرد را با بیکینگ پودر و سبزی های معطر مخلوط کنید.

- گام ۲ سپس روغن آفتابگردان یا هسته انگور و ماست را به آرد اضافه کنید.

- گام ۳ آنها را با هم مخلوط کنید تا صاف و یک دست شوند.

- گام ۳ خمیر را به ۱۵ قسمت مساوی تقسیم کنید

- گام ۵ هر قسمت را به صورت نانهای کوچک ۱۰ سانتی متری و مربع شکل باز کنید.

- گام ۶ زیره و سیاه دانه را روی سطح صافی  مانند سینی بریزید و نان ها را در داخل آنها غلت دهید.

- گام ۷ سپس خمیرها را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید.

- گام ۸ بعد از گذشت یک ساعت کف سینی را چرب کنید و با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد نان ها را درون فر قرار دهید.

- گام ۹وبه مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا نان ها پخته شوند.

- گام ۱۰ بعد از پخت ، نان ها را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا خنک شوند.

بعد از خنک شدن می توانید انها را سرو کنید.

 

نان کشمش و سیاه دانه:

مواد لازم جهت تهیه نان کشمش و سیاه دانه:

- پودر مایه خمیر ۷ گرم یا ۲ قاشق چایخوری

-شیر ولرم ۱۸۰میلی لیتر سه چهارم پیمانه

- آرد ۵۵۰ گرم

- شکر ۱۰۰ گرم

- نمک یک هشتم قاشق چایخوری

- زرده تخم مرغ ۳ عدد درشت

- روغن مايع ۶۰ ميلي ليتر یک چهارم پیمانه

- کشمش ۱۸۰ گرم

- آب پرتقال ۲۵۰ میلی لیتر یل ( ۱ ) پیمانه

- تخم مرغ همزده برای تزئین ۱ عدد

- سیاهدانه حدود ۹۰ گرم

 

● طرز تهیه ی نان کشمش و سیاه دانه:

- مایه خمیر و شیر را در کاسه کوچکی بریزید رویش را بپوشانید و 10 دقیقه در جای گرم نگه دارید تا مایه خمیر فعال شود. نشانه ی فعال شدن مایه خمیر ایجاد حباب در مخلوط شیر و مایه خمیر است .

- آنگاه آرد، شکر و نمک را در کاسه بزرگی بریزید و زرده تخم مرغ ها، روغن مایع و مایه خمیر و ور آمده را به آن بیفزائید و مخلوط کنید تا خمیر نرم و مناسبی به دست آید.

 

- حالا روی خمیر را بپوشانید و یک ساعت در جای گرم نگه دارید تا حجمش افزایش یابد اکنون کشمش را در آب پرتقال بخیسانید و نیم ساعت کنار بگذارید تا کشمش ها نرم شوند.

- آن گاه خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را روی سطح آرد پاشیده به ضخامت ۵ میلی متر باز کنید. سپس روی خمیرها کشمش بپاشید و آن را رول کنید.

- خمیرهای رول کرده را در دو قالب چرب کرده لوف به اندازه ۲۰ ×۱۰ سانتیمتر بگذارید.

- روی خمیرها را بپوشانید و به مدت تقریبی یک و نیم ساعت کنار بگذارید تا حجم قالب از خمیر پر شود. آنگاه روی خمیرها تخم مرغ بمالید و سیاه دانه بپاشید.

- سپس قالب ها را در فر گرم کرده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید و نان را به مدت تقریبی ۳۵_۴۰ دقیقه بپزید.

بعد از اتمام زمان پخت و خنک شدن نان را سرو نمایید . بعنوان عصرانه و بین روز قابل استفاده است.

برچسب ها: سیاهدانه, گیاه دارویی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.