مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
مواد غذایی با مزاج گرم و خشک (۲)

مواد غذایی با مزاج گرم و خشک (۲)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 15 آذر 1401 magfood.ir/1g
فهرست مطالب

در یک مقاله قبلی تعدادی از مواد غذایی  با مزاج گرم و خشک را معرفی کردیم. ضرورت این اگاهی جهت انتخاب درست برای افرادی هست که بیماری های حاصل از مزاج گرم و خشک مبتلا هستند و این مواد را از برنامه غذایی خود حذف کنند . همچنین کمک به افرادی که به سوء سرد و تر مبتلا هستند از این مواد بیشتر از استفاده کنند تا به درمان نزدیک تر شوند . در این مقاله تعدادی دیگر از این مواد و مصلحات آنها ( اصلاح کنندگان مزاج آن خوراکی ) را بیان می کنیم .

رازیانه:

خشک کننده ی رطوبت های بدن است. معده را تقویت می کند. در مادران باردار شیر را افزایش می دهد. خوردن آن با گلقند، جهت تقویت معده و رفع بلغم مفید است. مالیدن عصاره ی آن جهت نفخ و درد شکم اطفال مفید است.

مصلح :

صندل، سکنجبین

رزماری:

برای رفع سرفه های رطوبتی و مزمن، تنگی نفس، پاک کردن ریه، تسکین درد کبد، دفع یرقان سوداوی و شکاندن سنگ‌ مثانه و کلیه موثر است.

مصلح :

سکنجبین

 

روغن زیتون:

با آب یا ماء الشعیر طبی مسهل قوی و مسکن درد اعضا و درد مفاصل و سیاتیک است. رفع کننده ی قولنج، شکانندهدی سنگ ها، مدر ووضد مسمومیت است. 

مصلح :

مغز گردو، بادام، سرکه، عسل، شیریتی های طبیعی 

ریحان:

خوردن عصاره ی آن با شکر جهت رفع درد سینه، تنگی نفس و سرفه مفید است. بوئیدن ان برای سر درد گرم مزاجان و مسافرین مفید ا ست.

مصلح :

نیلوفر

زردچوبه:

باز کننده ی منافذ کبد، جلا دهنده ی چشم، و رفع کننده ی اب اوردن شکم است. جویدن ان جهت تسکین درد دندان مفید است و پاشیدن ان ان روی زخم موجب خشک شدن زخم و تسکین درد می شود.

مصلح :

آب لیمو ، آب بالنگ

زعفران:

مفرح، تقویت کننده ی ریه، کبد، کلیه، مثانه است. انسداد مغز ، کبد و طحال را باز می کند . ادرار اور و محرّک نیروی جنسی است. عفونت بلغمی را اماده و از بدن دفع می کند و باعث رسیدن دارو ها به قلب و دیگر اعضا می شود. اشامیدن یک مثقال از ان جهت تسریع در زایمان مفید است.

مصلح :

انیسون ، سکنجبین

زنجبیل:

تحلیل برنده ی نفخ است . درد کبد را تسکین می دهد .انسداد کبد و طحال را رفع می کند . تقویت کننده ی قلب و دهانه ی معده ( جهت رفع رفلاکس ) و مثانه است .در رفع بیماریهای عصبی ( ترس و وحشت ) ، بیماری های مفصلی و بریدگی ها و تحلیل ورم مفید است . برای گرم مزاجان مضر است و زیاده روی در مصرف ان باعث فساد خون و ضعف نیروی جنسی می شود .

مصلح :

عسل ، روغن بادام ، شیر تازه دوشیده

زنیان :

ضد مسمومیت است ، و از بین برنده ی رطوبت است . در درمان فلج و رعشه و رفع رطوبت سینه و درمان درد آن موثر است . گرفتگی ها را باز می کند و ملین است. بافت های سخت کبد و طحال را رفع می کند. احشاء را گرم می کند و ضد انگل است.

مصلح :

گشنیز ، باقلا

زیتون:

بهترین نوع ان سبز رسیده است که در آب نمک پرورده باشند و با غذا میل شود نه قبل و بعد ازان. در این صورت معده را تقویت می کند، اشتها را زیاد می کند، نیروی جنسی را تقویت می کند ولی موجب بی خوابی و لاغری است.

مصلح :

مغز گردو ، مغز بادام ، سرکه ، عسل ، شیرینی های طبیعی

زیره:

تحلیل برنده و باز کننده ی انسداد ، خشک کننده ، لطیف کننده ، قابض و رفع کننده ی نفخ شدید است. جویدن زیره با نمک و قورت دادن آب ان باعث قطع ابریزش دهان می شود. اگر با سرکه بسایند و بو کنند یا در بینی ریزند، خونریزی بینی را قطع می کند .اگر زیره را در سرکه بخیسانند ، بعد در افتاب خشک کنند و بکوبند ، برای رفع ویار خاک خوردن زنان باردار مفید است.

مصلح :

عسل ، کتیرا

سیاهدانه:

به بدن گرمی می دهد، برطرف کننده ی رطوبت است ، شیر را زیاد می کند، هر سمی که ماهیت سرد دارد سیاهدانه پادزهر آن است .موثر در درمان درد سینه و تنگی نفس ، ضد تهوع ، رفع آب اوردن شکم ، ضد یرقان ، قولنج می باشد . اگر با سرکه مصرف شود انگل را رفع می کند .اگر سائیده شود در سرکه برای برطرف کردن زکام و باز کردن مجاری که در آنها نزله وجود دارد مفید است . افراط در مصرف ان برای کلیه ضرر دارد .

مصلح :

در سرکه خیساندن، کتیرا

سیر:

خشک کننده ی رطوبات معده و مفاصل است. خون را رقیق می کند . ادرار را می افزاید ، زیاد کننده ی عرق است . خوردن متعادل آن باعث حفظ صحت مزاج می شود و ضد انواع عفونت است بویژه اگر با سرکه خورده شود . جهت تصفیه ی حلق ، بهبود آسم و تنگی نفس ، فراموشی ، فلج ، لرزش ، درد مفاصل ، دیسک و نقرس تاثیر زیادی دارد . گرم‌مزاج ها باید با احتیاط مصرف کنند اما در افراد با مزاج مرطوب ، محرک جنسی و افراینده ی منی می باشد . اگر مداوم خورده شود موهای سفید می ریزند و موهای سیاه می رویند . زیاده روی در ان موجب احراق خون می شود . برای چشم و شش و بواسیر و بانوان باردار و افراد دادای شکم درد مضر است .

مصلح :

پختن در آب و نمک و افزودن روغن بادام یا کره و مصرف با گشنیز ، سکنجبین یا اب انار ترش و شیرین

شاهتره :

باز کننده ی گرفتگی کبد و طحال است کبد و معده  را تقویت می کند . خلط صفرا و سودای سوخته را دفع نی کند . صاف کننده ی خون و اشتها اور است . خشک ان جهت تقویت لثه و ریشه ی دندان مفید است اما افراط در آن مضر ریه است .

مصلح :

کاسنی ، هلیله زرد

شتر :

مقوی قوه ی باه و مقوی اعضا است مفید برای درد سیاتیک و سوزش ادرار است . از انجا که گوشتی غلیظ است و هضم آن سخت است . موحب تولید خون سوداوی می شود . پس بهتر است با نمک ، بسیار خوب پخته و با فلفل و زیره ی کرمانی مصرف می شود .

مصلح :

جوشاندن با روغن زیتون ، پختن با نمک ، شوید ، فلفل ، سرکه و زیره

شتر مرغ :

تحلیل برنده و برطرف کننده ی بلغم است . خوردن گوشت ان برای فلج ، لرزش ، درد مفاصل و کمر ، بیماری های سرد رحم مفید است . خوردن روغن پیه آن برای تکلم کودکان و رفع سردی بدن توصیه  شده است . دیر هضم بوده و برای گرم مزاجان مضر است .

مصلح :

سرکه ، روغن و پیه آن

شکر سرخ :

ملین گوارش و تمیز کننده ی مجاری تنفسی است . سریع به عمق بدن نفوذ می کند . مقوی نیروی جنسی و تولید کننده ی خون صالح است . موجب استحکام اعصاب و استخوان هاست . باعث جلوگیری از پیری و دفع کننده ی خلط سوداوی است . در تغذیه ی بیماران سریع الاثر است .

مصلح :

کاهو ، به ، بادام ، شیر تازه دوشیده شده ، ترشی های طبیعی

 

 

برچسب ها: طب سنتی, مزاج
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.