مجله خوراکی ها طب سنتی دمنوش ها
آشنایی با آویشن

آشنایی با آویشن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 24 شهریور 1402 magfood.ir/5s
فهرست مطالب

آویشن را با نام علمی Thymes نیز می شناسند. زادگاه این گیاه در حوزه دریای مدیترانه است. مردم این منطقه به دلیل گل های صورتی و بنفشی که داشت به سمت آن جلب شدند. برگ های کوچک و کرک دار و میوه های ۴ دانه ریز قهوه ای روی این گیاه طعم و بویی مطبوع را در آن ایجاد کرده بود.

اولین افرادی که از این گیاه استفاده کردند آن را به عنوان دارویی معطر برای ۷۷ غذا، بدن دهان و پاها معرفی کردند. در مصر باستان به عنوان برطرف کننده بوی دهان، در مصر برای مومیایی کردن اجساد در رم برای طعم دهی به غذا و استفاده می شد.از آویشن در دوران رم باستان برای جلوگیری از مسمومیت استفاده می شد مثلا اگر شخصی دچار مسمومیت می شد، او  را با آب آویشن حمام می کردند تا از تاثیرات مسمومیت جلوگیری کنند. در زمان های قدیم که یخچال وجود نداشت از آویشن در پخت غذا استفاده می کردند تا تأثیر مخرب گوشت فاسد شده را کم کند و از بروز بیماری های ناشی از مصرف غذای ناسالم پیشگیری کنند. همچنین به جای آنتی بیوتیک های قوی امروزی از آویشن برای درمان زخم ها استفاده می کردند.

به طور کلی آویشن تاثیر بسیار زیادی در بهبود وضعیت سیستم ایمنی، دستگاه های تنفسی گوارشی، عصبی و بخش های دیگر بدن دارد تاثیر این گیاه را بر افزایش قد و طول عمر نمی توان نادیده گرفت. روغن این گیاه برای افزایش قدرت ذهن تسریع گردش خون، جوانسازی پوست و بهبود سلول های بدن دارای خواص بسیار است. همچنین در درمان آکنه کاهش فشار خون سرطان روده بزرگ، کاهش موخوره و ریزش مو نیز دارای فواید زیادی است.

این گیاه آنتی باکتریال دارای ویتامین K است که موجب افزایش کلیسیم آهن و بهبود پوکی استخوان می شود.

رفته رفته آویشن پای خود را به درون عطاری ها نیز باز کرد و پس از آن در صنعت نیز برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار گرفت.

آویشن یک گیاه دارویی است که اصالت آن از مناطق جنوب اروپا و شمال آفریقا است. این گیاه بومی مناطق ساحلی و درختانی با خاک شنی است.

از آویشن اغلب به عنوان یک گیاه خوراکی و تزئینی استفاده می شود. اما همچنین دارای خواص دارویی متعددی است. برای استفاده در پزشکی و طب سنتی از بخش های مختلف گیاه آویشن مانند برگ ها و گل ها استفاده می شود. آویشن برای درمان علائم سرماخوردگی، سرفه، التهاب دستگاه تنفسی، سوء هاضمه و درد شکمی، برطرف کننده اضطراب و خستگی، ضدباکتری و ضد قارچ بودنش شناخته شده است. همچنین این گیاه باعث افزایش فعالیت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد و کاهش التهابات در بدن نیز می باشد.

اگر سری به اسناد علمی گیاهان بزنید، آویشن را با اسامی مختلفی مانند حاشا اوشن و صعتر الحمیر نیز خواهید دید. همچنین در زبان کردی به آن جعتری، آنخ آزوه یا هه ،زوه در زبان گیلکی پلنگ مشک، در زبان ترکی کهلیک اوتو کهلیک، اوتی کاکله اوتی و در زبان لری با نام اوشوم شناخته می شود. اسامی دیگری مانند صعتر، زعتر ،اوشن، اشمه کوهی، سی سنبر و سوسنبر نیز در مورد این گیاه عنوان شده است.

آویشن دارای خواص دارویی متعددی است، اما برخی از مهم ترین خواص آن درمان علائم ذکر شده در بالا، خاصیت ضدباکتری و ضد قارچ بودنش می باشد. همچنین آویشن باعث افزایش فعالیت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و حافظه و کاهش التهابات در بدن نیز می شود.

مهمترین ترکیبات موجود در آویشن:

آویشن یک گیاه دارویی است که دارای ترکیبات مختلفی مانند: اسانس، فلاونوئیدها، تانن ها، ترین ها و اسیدهای آلی مثل اسید رزمارینیک و اسید اورسولیک است. در بخش های مختلف آویشن مانند برگ ها و گل ها مقادیر مختلفی از ترکیبات فوق وجود دارند به طور خاص اسانس آویشن ۴۰ تا ۹۰ درصد ترکیبات اروماتیک شامل تیمول، کاراکول، بورنئول، پینن، کمفر لیمونن و سیسکوین دربردارنده ی مونوترین ها و سابقیل ها است.

همچنین آویشن حاوی فلاوونوئید هایی مانند اپی کاتکین و کوئرستین است که به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهابی شناخته شده اند. ترکیبات فوق به دلیل خواص ضد التهابی ضد حساسیت و ضد باکتری ای که دارند، آویشن را به یک گیاه دارویی مفید برای درمان بسیاری از بیماری ها و علائم بدنی تبدیل می کنند.

املاح، ویتامین و  ارزش غذایی آویشن:

هر ماده خوراکی که وارد بدن می شود دارای ارزش غذایی مخصوص به خود است. این موضوع در مورد آویشن نیز وجود دارد. برای آنکه بتوانید درک درست تری از اثراتی که این گیاه روی بدن می گذارد داشته باشید، جدول زیر را در اختیار شما قرار داده ایم

● ویتامین های موجود در ۳۰ گرم آویشن:

- ویتامین ۴۵C میلی گرم ۷۵ درصد

- ویتامین آ:  ۱۳۳۰ واحد ۲۷ درصد

 

● مواد معدنی موجود در ۳۰ گرم آویشن:

- منگنز ۵ میلی گرم ۲۴ درصد نیاز روزانه

- کلسیم ۱۱۳ میلی گرم ۱۱ درصد درصد نیاز روزانه

- منیزیم ۴۵ میلی گرم ۱۱ درصد نیاز روزانه

- پتاسیم ۱۷۱ میلی گرم ۵ درصد نیاز روزانه

ارزش غذایی موجود در ۳۰ گرم آویشن

- انرژی ۲۸ کیلو کالری

- چربی۰.۵ گرم

- فیبر۳.۹ گرم

-۱.۹ گرم پروتئین

- کربوهیدرات ۶.۸ گرم

 

خواص آویشن:

مهمترین خواص آویشن برای مردان:

آویشن دارای خواص درمانی و مفید برای هر دو جنس است اما برخی از خواص آن خصوصاً برای مردان بسیار مفید می باشد. به عنوان مثال، آویشن باعث افزایش تولید تستوسترون در بدن می شود که می تواند باعث افزایش نیروی جنسی و عملکرد جنسی مردان شود. همچنین آویشن به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضدباکتری می تواند در درمان التهابات دستگاه تناسلی مردان مفید باشد. به علاوه، خواص ضد استرس آویشن همچنین می تواند مفید در بهبود عملکرد جنسی مردان باشد، زیرا استرس یکی از ریشه های مشکلات جنسی می باشد. همچنین بخش هایی از گیاه آویشن مانند برگ ها و گل ها می توانند به عنوان یک محرک قوی طبیعی برای افزایش تمرکز و حافظه در مردان مفید باشند.

درمان التهابات با آویشن:

آیا آویشن برای التهاب خوب است تجویز شود؟

 این سوالی است که اغلب پزشکان طب سنتی از مراجعه کنندگانشان می شنوند. آویشن با سه روش می تواند به برطرف کردن التهابات کمک کند:

۱. در داخل بدن آنزیمی التهابی به نام ۲_COX وجود دارد که باعث می شود التهاب درون بدن اتفاق بیفتد. آنچه در میان ویژگی های روغن

آویشن دیده می شود منعی است که در مقابل این آنزیم دارد.

۲. کارواکرول نیز یکی از مواد شیمیایی موجود در این روغن است که به رفع التهابات بدن کمک زیادی می کند.

۳.  تیمول نیز ماده دیگری در آویشن است که با التهابات بدن مبارزه می کند.

با وجود این موارد آویشن در بیمارانی که دچار آرتریت یا نقرس هستند، بسیاری مفید است.

 

●اثرات مفید آویشن برای پوست و مو:

یکی از مهم ترین خواصی که برای آویشن عنوان شده تاثیر آن روی پوست و مو است. می توانید از این گیاه به صورت اسپری دمنوش یا در غذای خود استفاده کنید. در هر صورت روش استفاده از این گیاه به هر صورتی که باشد تاثیرات فوق العاده ای را برای پوست و موی شما خواهد داشت

 

- رفع آکنه پوست با اویشن:

 

اگر پوست شما دارای آکنه، لک و تیرگی است، بدون شک اسپری آویشن بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. کافی است آویشن را دم کنید و درون یک ظرف اسپری بریزید. سعی کنید ۲ بار در روز آن را به صورت خود بزنید تا اثراتش را در مدت زمان کوتاهی ببینید.

 

کنترل چربی مو با اسپری آویشن:

از اسپری آویشن می توانید برای کنترل چربی مو نیز استفاده کنید. درخشش موها و جلوگیری از ریزش آنها جزو اثرات دیگر اسپری مو است. به جز این موارد، اسپری آویشن باعث تحریک رشد مو نیز می شود و اغلب افراد از رشد سریع تر موهای خود پس از استفاده راضی بوده اند. بهتر است این اسپری را از ریشه تا ساقه به موهای خود بزنید.

 

فواید عرق آویشن بر پوست:

به جز اسپری، عرق آویشن نیز تاثیر خوبی را روی پوست دارد. نوشیدن این مایع باعث می شود تا زخم های تان سریع تر التیام پیدا کند، پوست تان مرطوب شود و ایجاد آکنه را به حداقل برساند. همچنین عرق آویشن به بازسازی و تولید مواد مغذی و مفید در بدن شما کمک می کند.

 

 ماسک آویشن و مشکلات پوستی:

می توانید از ماسک آویشن نیز برای بهره مند شدن از خواص این گیاه استفاده کنید. بسیاری از خانم ها با استفاده از این ماسک تغییرات خوبی را روی پوست خود احساس کرده اند. ماسک آویشن برای انواع پوست مفید است و باعث کنترل و حتی درمان مشکلات پوستی می شود. می توانید آویشن را با روغن آرگان یا زیتون ترکیب کرده و آن روی پوست بگذارید و اجازه دهید برای مدت زمان ۲۰ دقیقه تمام مواد مغذی موجود در گیاه را به خود جذب کند.

 

آبرسانی به موها با ماسک اویشن:

آویشن به صورت ماسک برای آبرسانی و مرطوب کردن موها نیز مفید است. در داخل ماسک آویشن معمولا ترکیباتی مانند تیمول، کارواکرول، فلانوئیدها و بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی معروفی وجود دارد که به زیبایی، سلامت و تقویت موها کمک می کند. همچنین باعث می شود تا ریزش مو کنترل شده و موجب رشد دوباره شان شود. مصرف دائم ماسک آویشن، باعث می شود تار موها ضخیم شود.

 

رفع جوش های سر سیاه:

روش دیگری مصرف و تاثیر آویشن روی پوست از طریق بخور آن است. این کار باعث می شود تا پوست شما روشن تر شده، منافذ آن پاکسازی شود و در نهایت به درمان جای جوش و لک هایی که از قدیم روی پوست شما باقی مانده کمک می کند.

بخور آویشن اگر به طور مرتب انجام شود چین و چروک های موجود روی پوست را از بین خواهد برد. همچنین برای پاکسازی پوست خود و از بین بردن جوش های سرسیاه نیز می توانید از آن استفاده کنید.

 

سلامت قلب و کاهش فشار خون:

مصرف دمنوش آویشن باعث کاهش فشار خون خواهد شد. به دنبال این ویژگی ضربان قلب نیز بهبود خواهد یافت. در طب سنتی دمنوش آویشن را یار باوفای قلب می دانند به همین دلیل است که استفاده مرتب آن به بیماران قلبی توصیه می شود.

 

پیشگیری از سرطان:

در میان سرطان هایی که دمنوش آویشن روی آنها تاثیر داشته، سرطان پستان و روده بزرگ بیشتر از بقیه عنوان شده است. این خاصیت آویشن به دلیل وجود ترکیباتی مانند کارواکرول و تیمول است که به نوعی آنتی اکسیدان برای بدن محسوب می شوند.

 

تقویت سیستم ایمنی:

اگر به دنبال دارویی گیاهی و موثر برای فصل پاییز و زمستان هستید، بهتر است یکبار هم که شده دمنوش آویشن را استفاده کنید. در جدول ویتامین های این گیاه مواردی وجود دارد که در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری های ویروسی موثر است.

 

سیستم گوارشی و تقویت آن:

عملکرد سیستم گوارشی همانند یک زنجیره است که از دهان تا روده طی می شود. مصرف دمنوش آویشن در این پروسه نقش مهمی را دارد این گیاه در روند هضم غذا بسیار مفید است و بهتر است آن را جایگزین چای پس از وعده های غذایی کنید.

 

کاهش عرق کف پا:

با استفاده مداوم از دمنوش آویشن حتی می توانید تعریق پاهایتان را کمتر کنید. برای این کار کافی است آن را درون تشتی بریزید و پاهای خود را برای ۱۰-۱۵ دقیقه درون آن قرار دهید،  سپس به پاها  فرصت بدهید تا برای مدتی داخل آن باقی بماند.

 

 آویشن شیرازی و لاغری:

برای افرادی که به دنبال لاغری هستند، دمنوش آویشن بهترین انتخاب است. این نوشیدنی طبع گرمی داشته و به میزان زیادی سوخت و ساز بدن شما را بیشتر می کند. در نهایت نیز باعث می شود تا وزن شما کاهش یابد. بهتر است برای بهره مند شدن از این تاثیر، آن را دو بار در روز در هنگام صبح و شب مصرف کنید.

 

 تقویت استخوان:

در جدولی که مربوط به ترکیبات موجود در آویشن بود، مقادیر بالایی از پتاسیم ،آهن، کلسیم و منگنز نیز دیده می شود این موارد برای سلامت استخوان و دندان ها مفید بوده و از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 

درمان سرفه:

در گیاه آویشن خواصی با نام آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک وجود دارد. این دو ویژگی باعث می شوند تا اختلالاتی که مخصوص دستگاه تنفسی است درمان شود. می توانید از آویشن به صورت دمنوش برای درمان بیماری های مربوط به تنگی نفس، سرفه و برونشیت استفاده کنید.

 

خوشبو کننده ی دهان:

برای افرادی که به خمیر دندان حساسیت دارند، مصرف دمنوش آویشن گزینه ایده آلی است. این نوشیدنی بوی بد دهان را از بین خواهد برد. به خصوص برای افرادی که دچار عفونت های دهان و لثه هستند.

 

رفع خستگی با آویشن:

دمنوش آویشن می تواند نقش یک آرام بخش را برای شما بازی کند. با نوشیدن آن در طول روز یا در هنگام شب تمام تنش هایی که دارید از بین خواهد رفت و خوابی راحت را تجربه می کنید.

 

خواص آویشن برای بانوان:

دردهای قاعدگی و اختلالاتی که در این زمان ایجاد می شود ممکن است برای برخی افراد غیرقابل تحمل باشد. در این مواقع عضلات دچار گرفتگی خواهند شد. مصرف دمنوش آویشن این انقباض را کم کرده و دردها را کاهش می دهد.

خاصیت های فراوانی در مورد آویشن گفته شده است اما مهمترین خاصیت آن رفع عفونت های رحم و عفونت های قارچی است.

این عفونت از رایج ترین و شایع ترین عفونت در بانوان است که راه های درمانی و دارویی شیمیایی فراوانی دارد. اما در مقابل عوارضی را شامل می شود.

سالیان طولانی است که در طب سنتی از جوشانده آویشن و همچنین نوع خوراکی آن در از بین بردن این نوع عفونت ها استفاده می گردد. ولی بسیاری از افراد از وجود این خواص بی اطلاع هستند.

آویشن حاوی آنتی بیوتیک و آنتی سپتیک است که منشأ عفونت در بدن را نابود کرده و سلامت دوباره به جسم شما هدیه می دهد.

اویشن خواص بسیار شگفت انگیزی از جمله بهبود گلودرد ، کاهش فشار خون و کلسترول ، جلوگیری از مسمویت غذایی، درمان برونشیت، تسکین دردهای عضلانی، درمان ضعف و بی حالی دارد.

اویشن دارای طبع گرم و خشک است و از بارز ترین خواص آن می توان به خاصیت ضدباکتری و ضد قارچی آن اشاره کرد و همین سبب برای درمان عفونت واژن، مخمرها و کاندیدا آلبیکس موثر است.

 

●روش بهره مندی از خواص آویشن جهت درمان عفونت واژن:

یکی از روش ها به این گونه است که اویشن را جوشانده و جوشانده آن را صاف نموده و در یک تشت بزرگ برزید و مدتی دران بنشینید.

• دمنوش آویشن یکی از قدیمی ترین درمان های عفونت قارچی واژن می باشد و می توانید ۱ قاشق چایخوری آویشن خشک را در یک فنجان آب جوشیده شده بریزید. سپس اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و زمانی که خنک شد ۲ تا ۳ فنجان دمنوش در روز بنوشید.

● تذكر:

۱) مصرف اویشن در دوران بارداری و شیردهی زیان بار است.

۲ ) در صورت زیاده روی در مصرف ان سبب بروز

عوامل نامطلوبی از قبیل اختلال در کار دستگاه گوارش و کلیه ها می شود.

توجه: قبل از استفاده ی داردیی از ادیشن حتما با مزشک خود مشورت کنید.

چه کسانی نباید آویشن مصرف کنند؟

با وجود خواص فراوانی که در مورد دمنوش آویشن وجود دارد اما برخی افراد نباید از آن استفاده کنند، در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد نتایج معکوس و در برخی مواقع خطرناک شود. مضرات آویشن را می توانیم در افراد زیر ببینیم:

• افرادی که فشار خون بالایی دارند.

• افرادی که دچار حساسیت های پوستی هستند کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند.

• خانم های باردار: 

مصرف بیش از اندازه گیاه آویشن در بارداری خطر افزایش سقط جنین را به همراه دارد زنان باردار و شیرده نباید بدون نظر پزشک از مکمل ها و داروهای گیاهی استفاده کنند.

• افراد دچار حساسیت :

ماده شیمیایی تیمول که در آویشن وجود دارد باعث کاهش ضربان قلب، افت دمای بدن، بروز حالت تهوع، سرگیجه و سردرد می شود.تیمول و کارواکرول از ترکیبات شیمیایی آویشن هستند. افرادی که حساسیت دارند ممکن است پس از مصرف آویشن از تحریک غشاهای مخاطی رنج

ببرند. بنابراین نباید از آویشن استفاده کنند.

•افرادی که شیمی درمانی می شوند:

افرادی که شیمی درمانی می کنند قبل از استعمال موضعی آویشن به شکل تیمول که باعث جذب فلوروراسیل داروی درمان سرطان می شود، با پزشک مشورت نمایند.

•کودکان زیر ۱۰ سال :

مصرف آویشن برای کودکان زیر ۱۰ سال خطرناک است. حتی از دهانشویه ی لیسترین هم که حاوی آویشن است نباید به عنوان ضدعفونی کننده ی دهان برای کودکان مصرف شود و استفاده از آن باید تحت نظر پزشک باشد.

• افراد دچار آلرژی به خانواده نعناع :

برخی افراد به به گیاهانی از خانواده نعناع آلرژی دارند و مصرف آنها موجب بروز حساسیت در این افراد می شود. مثلا در صورت وجود حساسیت به رزماری، کرفس و پونه ممکن است به آویشن نیز حساسیت وجود داشته باشد.

• افراد دچار اختلالات انعقاد خون :

در صورت ابتلا به اختلالات انعقاد خون و یا استفاده از رقیق کننده ای خون ، از مصرف زیاد آویشن خودداری کنید. همچنین ۲ هفته قبل از عمل جراحی باید مصرف آویشن را کنار بگذارید.

• افرادی که داروهای جایگزین هورمونی مصرف می کنند :

آویشن موجب اختلال در عملکرد گیرنده ی پروژسترون و استروژن می شود. بنابراین در صورت مصرف داروهای پیشگیری از بارداری و یا داروهای جایگزین هورمونی برای استفاده از آویشن با پزشک مشورت کنید.

چگونگی مصرف اویشن:

مصرف آویشن به صورت خام و یا در قالب محصولات دارویی مختلف مانند عصاره کپسول یا قرص، روغن، چای و اسانس صورت می گیرد. در قسمت خام برگ ها و گل های آویشن معمولاً پس از خشک شدن به صورت چای تقدیم می شود. همچنین اسانس آویشن نیز برای استفاده به عنوان ضدعفونی کننده در مواد غذایی عطرسازی، صابون سازی و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای استفاده در طب سنتی و درمانی معمولاً آویشن به صورت چای ،عصاره آسیاب شده و یا به صورت کپسول و قرص مصرف می شود. برای تهیه چای آویشن معمولاً یک قاشق چایخوری از برگ های خشک شده آویشن را در یک فنجان آب جوشانده و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کرده، سپس آن را بنوشید، همچنین برای استفاده از روغن آویشن معمولاً چند قطره از آن به آب یا محلولی اضافه شده و به صورت خارجی درمانی استفاده می شود.

به هر حال در صورت استفاده از آویشن به عنوان دارویی بهتر است پیش از هرگونه مصرف و در صورت وجود بیماری های مزمن با پزشک خود

مشورت کنید.

خواص آویشن و عسل:

خاصیت های قوی ضد باکتریایی این محلول ثابت شده است.

برای درمان و بهبود سرفه از آن استفاده کنید.

اگر دچار سوزش گلو هستید با مصرف چند بار عسل و آویشن خوب می شوید.

یکی از مهم ترین خواص عسل آویشن بهبود التهاب معده است. منبع عظیمی از ویتامین ها و سایر مواد معدنی است. تقویت کننده قوی سیستم ایمنی بدن است و احتمال ابتلا به بیماری های عمومی را کاهش می دهد.

خواص آنتی اکسیدانی دارد و ضد سرطان عمل می از آنجایی که عسل آویشن یک منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی و دیگر مواد مغذی است

کند.

لذا برای سلامت و ترمیم پوست بسیار مفید است. در واقع می توان گفت که عسل آویشن یکی از بهترین نوع عسل با خاصیت درمانی شگفت انگیز در ترمیم پوست آسیب دیده است.

این عسل علاوه بر ترمیم پوست باعث می شود که نافذ پوست از هر گونه باکتری و میکروبی پاک شود و از بوجود امدن عفونت های باکتریایی جلوگیری می کند.

خواص آویشن و عناب:

رقیق کننده خون و رفع غلظت خون, بالا برنده حرارت غریزی و افزایش قدرت پمپاژ قلب, مفید برای رفع آسم و نفس تنگی, برطرف کننده خارش های شدید در بدن, درمان کننده فارنژیت و عفونت حلق, مفید در درمان سرماخوردگی ویروسی, قطع خونریزی بواسیر و زخم روده بزرگ و دمنوشی  مفید برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا است.

 

برچسب ها: آویشن, گیاه دارویی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.