مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
گل کلم و انواع سالاد

گل کلم و انواع سالاد

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 13 دی 1401 magfood.ir/27
فهرست مطالب

 

گل کلم یک سبزی زمستانی است. پر از خاصیت و املاح و ویتامین است. املاحی چون فسفر، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و منگنز دارد.

ویتامین هایی چون ویتامین C, ویتامین B 2 ,B 6, نیاسین در گل کلم وجود دارند. این سبزی زمستانی خواص ویژه ای برای افزایش مقاومت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری های واگیر را داراست.

 

دانستن روش ها و دستوراتی برای استفاده ی بهتر و تهیه ی غذاهای مورد پسند با گل کلم باعث استفاده ی بیشتر از این سبزی و بهره گیری بیشتر از منفعت های ان برای همه ی خانواده می شود. در این متن دستور چند سالاد با گل کلم را به اشتراک گذاشته ایم.

 در مقاله (گل کلم در برنامه غذایی)، به شرح دستور های غذایی دیگری از گل کلم پرداخته ایم. 

سالاد گل کلم مجلسی :

استفاده از گل کلم بر سر غذا علاوه بر تنوع و بهره گیری از خواص ان، باعث زیباسازی سفره نیز می شود. برای تهیه ی سالاد گل کلم مجلسی به مواد زیر نیاز است ( قابل ذکر است جهت جلوگیری از نفخ و مشکلات گوارشی بهتر است از گل کلم بخارپز شده استفاده شود.) :

- گل کلم متوسط ۱/۲ عدد

- خیار دو عدد ۱

- فلفل دلمه ای قرمز ۱ عدد

- پیازچه ۴ ساقه

- کنسرو ذرت ا لیوان 

- شوید یک قاشق غذاخوری

- سس خردل، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

- سس مایونز ۴ قاشق غذاخوری

- ابلیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

 

برای تهیه ی این سالاد خوشمزه، گل کلم را کاملا شسته و به قطعات کوچک خرد می کنیم ولی بصورتی که بافت گل کلم کاملا از بین نرود و یا به مدت ۵ - ۳دقیقه آنها را بخار پز می کنیم. بعد از شستشو و یا بخارپز کردن داخل داخل سبد ریخته و اجازه دهیم آب آن خارج شود . بعد از ریختن گل کلم ها در ظرف مخصوص اماده سازی سالاد، خیار و فلفل دلمه های خرد شده که هردو نگینی خرد شده اند را اضافه می کنیم. در مرحله ی بعد پیاز چه ها را ریز خرد می کنیم و به مخلوط اضافه می کنیم .

کنسرو ذرت و یا در بهترین حالت ذرتی که خودتان بخار پز کرده اید را به مواد بیفزایید. جهت تهیه ی سس ادویه ها و نمک  را با سس و ابلیمو مخلوط می کنیم .‌اگر برای افرادی که چربی خون و یا ناراحتی قلبی دارند این سالاد را تهیه می کنید ، بهتر است از روغن زیتون بجای سس استفاده شود. بعد از مخلوط کردن مواد با سس در مرحله ی اخر شوید را می افزاییم و در ظرف مورد نظر سرو می کنیم.

 

 

سالاد گل کلم و خیار شور :

استفاده از خیارشور باعث ایجاد طعمی در غذا می شود که غالبا ان را مطلوب تر می نماید. بویژه کودکان تمایل زیادی به مصرف غذایی دارند که طعم شور داشته باشد. مصرف چنین غذایی مورد اقبال افراد صفراوی مزاج نیز می باشد و برای مصرف افراد بلغمی مزاج نیز سودمند است.

 

مواد لازم جهت تهیه ی این سالاد خوشمزه شامل :

- ۱ عدد گل کلم متوسط 

- خیارشور نگینی خرد شده یک پیمانه

- مخلوط ماست و سس مایونز ۲/۳پیمانه گوجه فرنگی نگینی خرد شده ا پیمانه

- نمک به میزان لازم

- آبلیمو ۱/۲قاشق غذاخوری

- شوید ۱ قاشق غذاخوری

 

ابتدا گل کلم ها را شسته و با حفظ فرم بوته ها، به تکه های کوچکی تقسیم می کنیم. برای استفاده ی کودکان بهتر است ابتدا حدود ۵ - ۳ دقیقه بخار پز شوند.

گل کلم های خرد شده را در ظرفی ریخته و بعد خیار شور نگینی خرد شده و گوجه فرنگی را به ان اضافه می کنیم. سپس سس، ابلیمو وادویه ها را نیز اضافه می کنیم. ( بهتر است برای مصرف کودکان مقدار ماست سس را زیادتر کنیم واز سس مایونز کمتری استفاده شود. ) اضافه کردن شوید طعم این سالاد را دلپذیرتر می کند.

 

سالاد گل کلم و هویج :

این سالاد یک روش فوری، سریع و در دسترس مصرف گل کلم است و ان را به راحتی وارد سبد غذایی خانواده می نماید. مواد لازم جهت تهیه سالاد گل کلم و هویج شامل :

- گل کلم متوسط ۱ عدد

 - کلم بروکلی ۱ پیمانه

 - هویج دو عدد

- سس مایونز دو قاشق غذاخوری 

- ماست ۴ - ۳ قلشق غذاخوری

- آبلیمو اندکی

- نمک و فلفل سیاه ( در صورت مصرف کودکان از این سالاد از مصرف فلفل صرف نظر شود. )

جهت تهیه ی این سالاد ابتدا مقداری آب را در قابلمه به جوش می آوریم بعد از به جوش امدن ابتدا گل کلم را به مدت ۵_۳ دقیقه و سپس کلم بروکلی را به مدت ۵_۳دقیقه در آب قرار می دهیم تا بجوشند و نرم شوند. باید توجه داشت گل کلم ها در حدی بجوشند که له نشوند و حتما بعد از جوشیدن باید آبکش شوند تا کاملا بدون آب شوند.

هویج ها را رنده می کنیم و اجازه می دهیم گل کلم ها هم خنک شوند. بعد از خنک شدن گل کلم ها، هویج رنده شده را به ان بیفزایید. 

جهت تهیه ی سس ابتدا ابلیمو، نمک، فلفل و ماست را باهم مخلوط نمایید. سپس سس را به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید و بعد به کاسه ای که هویج و گل کلم در آن مخلوط شده اند بیفزایید. 

ظرف سالاد را یکی دو ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از خنک شدن میل نمایید .

 

سالاد انار و گل کلم :

سالاد انار و گل کلم یک سالاد زیبا و خوشمزه است. این سالاد یک سالاد بین المللی هم محسوب می شود. انار و گل کلم در این سالاد اجزای اصلی هستند و بسته به تمایل خودتان، کلم برگ یا کلم بروکلی قابل اضافه کردن به این سالاد می باشد.

مواد لازم برای تهیه ی این سالاد خوشمزه شامل :

- انار ۱ لیوان

- گل کلم ۱/۲ لیوان

- کلم بروکلی ۱/۲ لیوان

- سس مایونز ۴ قاشق غذاخوری

- ۱ قاشق غذاخوری ابلیمو ترش

- ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

- نمک و فلفل سیاه

 

برای تهیه ی این سالاد کلم بروکلی و یا گل کلم را می توانید کامل بشویید و ریز خرد نمایید و در ابکش بریزید تا اب انها خارج شود. و یا می توانید بصورت ابپز استفاده کنید. برای ابپز شدن ابتدا قابلمه ی اب را جوش بیاورید و کمی نمک به ان بیفزایید و بعد گل کلم را به مدت ۵ دقیقه و سپس کلم بروکلی را به مدت ۵ دقیقه در اب بجوشانید و سپس ابکش نمایید تا اب آنها خارج شود. حتما دقت شود کلم ها انقدر جوشانده نشوند که موقع مخلوط کردن با انارها له شوند. 

 

بعد از ابکش کردن کلم ها انها را در ظرفی می ریزیم و دانه های انار را نیز به انها اضافه می کنیم.

مرحله ی بعد، اماده کردن سس است. ابتدا سس را کاملا می زنیم تا یکنواخت شود. در مرحله ی بعد ابلیمو، روغن زیتون و نمک و فلفل را به ان اضافه می کنیم و یکنواخت می کنیم. سپس سس را به سالاد اضافه می کنیم. بعد از پوشاندن ظرف سالاد با سلفون یکی دو ساعت ظرف سالاد را در یخچال قرار می دهیم و بعد اماده ی تناول می باشد.

 

 

سالاد مرغ و گل کلم :

سالاد گل کلمی که با مرغ تهیه می شود ، بعلت دارا بودن پروتئین حیوانی می تواند بعنوان یک وعده ی غذایی مصرف شود و جزو سالاد های سبک محسوب نمی شود. مواد لازم جهت تهیه ی این سالاد خوشمزه شامل :

- ۱ عدد سینه ی مرغ

- ۴۰۰ گرم گل کلم 

- ۱ قاشق غذاخوری پیاز داغ

- ۲ عدد سیب زمینی

 -  ۲_۱ عدد هویج

- ۶_۵ عدد خیار شور 

- ۳ _ ۲ ساقه کرفس 

- ۳ الی ۴ عدد فلفل سبز

- ۱ عدد لیموترش 

 - ۲ _ ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز 

- ۱ قاشق غذاخوری ترخون خرد شده 

- ۱ قاشق مرباخوری ترخون خرد شده

- نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

ابتدا مرغ ها را به قطعات ریز و کوچکی خرد می کنیم، زیرا قرار است بدون اب، مرغ ها را بپزیم. سپس مرغ ها را با پیاز داغ، نمک، فلفل، پاپریکا و زردچوبه در ماهیتابه می ریزیم. سپس مرغ ها را تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهند. بعد حرارت را کم می کنیم و در تابه را می گذاریم تا مرغ ها با اب خود بپزند.

بر ای تهیه ی این سالاد باید سیب زمینی ها ابپز شوند و سپس نگینی خرد شده و به مرغ ها اضافه شوند.

تمام سبزبجات شامل :  هویج، کرفس، فلفل و گل کلم را خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم .

در مرحله ی بعد ترخون  را خرد می کنیم. سس ابلیمو و ادویه ها را مخلوط می کنیم. سس اماده شده و ترخون را با بقیه ی مواد مخلوط می کنیم. سالاد ما اماده است فقط به چند ساعت استراحت در یخچال برای خنک شدن نیاز دارد.

 

برچسب ها: سالاد, گل کلم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.