مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
خواص گل کلم در زمستان

خواص گل کلم در زمستان

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 06 دی 1401 magfood.ir/21
فهرست مطالب

گل کلم یکی از سبزیجات فصل سرد و از خانواده چلیپاییان است . و گل کلم ، کلم برگ و بروکلی در خاندان کلم ها قرار دارند . گل کلم حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پدیدار شده است . خواستگاه ان آسیا است ولی بعدا در مدیترانه ، ترکیه و ایتالیا نیز دیده شد . امروزه گسترش فراوانی دارد و هند ، چین ، ایتالیا و فرانسه بزرگ ترین تولید کنندگان ان هستند .

گل کلم سرشار از ویتامین های  K , C , B , فولات و ویتامین E است . همچنین املاح مهم و حیاتی چون کلسیم ، آهن ، منیزیم ، منگنز ،فسفر ، پتاسیم و سدیم است . آنچه در گل کلم بارز و قابل توجه است وجود اسید های چرب امگا ۳ می باشد که خواص ویژه ای به آن داده است . باید این گیاه را در زمستان جدی بگیریم و حتما در سبد غذایی خود بگنجانیم.

مقدار فیبر گل کلم نیز در خور توجه است و آن را گزینه ی مناسبی برای رژیم های کم فیبر کرده است .

خواص گل کلم :

خاصیت ویژه ی استرس زدایی سلولی :

زندگی حال حاضر پر از استرس ، فراز و نشیب و مخاطره است . کمتر فردی است که تجربه ای از استرس نداشته باشد و یا بدنبال راه حلی برای کاهش آن نباشد . این استرس ها باعث بر هم زدن شرایط سلامت سلول و ایجاد حالت اکسیداتیو در آنها می شود .گل کلم بعلت داشتن گروهی ترکیب گیاهی به نام فیات ها دارای خاصیت ضد استرس اکسیداتیوی دارد . فیات خاصی که در گل کلم وجود دارد گلوکاناستروتین نام دارد . این ترکیب باعث فعالیت ، ترشح و راه اندازی دسته ای از انزیم ها می شود که جریانات اکسیداتیو سلولی را خنثی و بی اثر می کنند .

جلوگیری از سکته ی قلبی و حفظ سلامت قلب:مواد بسیاری وجود دارند که باعث جلوگیری از وقوع سکته ی قلبی می شوند . الیسین یکی از مهم ترین این مواد است . گل کلم دارای مقادیر قابل توجهی آلیسین می باشد . بنابراین مصرف این سبزی زمستانی باعث کاهش احتمال سکته ی قلبی می شود .

از جانب دیگر بعلت وجود فیبرهای خاص در گل کلم باعث کاهش کلسترول خون می شود . خود افزایش کلسترول عاملی جهت گرفتگی عروق و بروز بیماری هلی قلبی می باشد .

ویتامین K موجود در گل کلم عامل مهم دیگری در سلامت قلب است  ‌ در واقع این خاصیت به تبدیل شدن گلوکورافانین به ایزوتیوسیانات مربوط می شود که عانل ضد التهابی موثر در دیواره ی عروق است . این عدم وقوع التهاب مانع تشکیل و پیشرفت ملاک و وقوع اترواسکلرز در دیواره ی عروق قلبی می شود . 

بنابراین گل کلم ترکیب منحصر بفردی است و از چندین جهت در کاهش بیماری ها و سکته های قلبی موثر است .

جلوگیری از وقوع سرطان :

عوامل اکسیداتیو بزرگترین عامل ایجاد انواع سرطان می باشند . گل کلم بعلت داشتن فیات های گیاهی عانل ضد استرس اکسیداتیو سلولی دارند ، بنابراین عوامل مهاجم به سلول که باعث ایجاد سرطان می شوند را خنثی می کنند . همچنین دارای ترکیبات سولفورفان و ایزوتیوسیانات می باشند و خواص ضد استروژنی دارند . این ترکیبات در جلوگیری از وقوع و پیشرفت سرطان های وابسته به جنسی چون سرطان پروستات ، سرطان تخمدان ، سرطان دهانه ی رحم ، سرطان سینه و سرطان هایی چون ریه و سرطان مثانه مفید و موثر هستند .

محافظت از معده و سلامت آن :

گل کلم علیرغم فیبر سرشاری که دارد و شاید هضم ان برای افرادی که دارای بیماری های التهابی و نفخ در دستگاه گوارش می باشند ، مناسب نباشد ، ولی دارای خواص ویژه ای برای محافظت دیواره ی معده از عوامل التهابی می باشد . تر کیباتی چون سولفورفان باعث محافظت معده از عوامل اسیب رسانی چون هلیکوباکتری پیلوری می باشد . علاوه بر این ایزوتیوسیانات گل کلم  نیز عانل مهمی در پیشگیری از بروز زخم معده و سرطان روده است . شاید کمی بخارپز کردن گل کلم باعث کاهش اثرات سوء فیب بالای ان بر روی بعضی از بیماران دستگاه گوارش بشود .

مفید در رژیم های کاهش وزن :

گل کلم علاوه بر ویتامین ها و املاح فراوان و سرشاری که دارد و باعث حفظ نشاط و جوانی و سلامت پوست می شود بخصوص حین رژیم های کاهش وزن ، دارای کالری کم و مقدار قابل توحهی فیبر می باشد . بنابراین افراد در حین رژیم با مصرف ان می توانند بدون دریافت کالری بالا ، احساس گرسنگی خود را رفع کنند .

همچنین بافت گل کلم این خاصیت را به آن می دهد که جایگزین ارد و یا مواد نشاسته ای در رژیم شود . بعنوان مثال می توانید در تهیه ی :

- بجای مقداری سیب زمینی پخته در تهیه ی پوره استفاده شود .

- در تهیه ی خمیر پیتزا جایگزین مقداری آرد شود.

- پاستا و پنیر می تواند با مقداری گل کلم نیز تهیه شود و خواص افزایش دهندگی کربوهیدرات این مواد غذایی را کاهش دهد .

 - در تهیه ی حمص نیز می شود جایگزین مقداری نخود آن شود .

منبع خوب کولین :

 گل کلم یک منبع خوب و سرشار کولین است . بطوری که هر پیمانه از گل کلم دارای ۴۵ میلی گرم از ان می باشد که حدود ۱۰ ٪ نیاز روزانه ی توصیه شده به این ماده ی غذایی را تامین می کند . کولین عامل مهمی در تولید انتقال دهنده های عصبی می باشد . همچنین در فرایند رشد و تقسیم سلولی و انتقال درست ماده ی ژنتیکی و حفظ سلامت غشاهای سلولی از عوامل مهاجم و اسیب رسان را بعهده دارد . 

کولین در رشد و تکامل مغز مهم است بنابراین مصرف گل کلم در دوران بارداری بسیار مفید است . همچنین مصرف ان از بروز الزایمر و زوال عقلی جلوگیری می کند .  جهت سلامت کبد و جلوگیری از وقوع کبد چرب نیز موثر است . زیرا از انباشت کلسترول در کبد جلوگیری می کند .

کاهش فشار خون :

گل کلم دارای ترکیبات سولفورفان می باشد که باعث در کاهش فشار خون و حفظ سلامت عروق موثر است . گل کلم باعث جریان موثر و مفید خون به سمت بافت ها می شود و علاوه بر این به حفظ فشار خون طبیعی اعضا و اندام ها نیز کمک می کند .

مفید در کنترل قند خون :

گل کلم دارای ویتامین C و منیزیم است که هر دوی این عوامل در کاهش بروز بیماری قند موثر هستند . همچنین پتاسیم موجود در گل کلم باعث اثر حفاظتی در بدن علیه افزایش قند خون می شود ‌. پتاسیم عامل مهمی برای پانکراس جهت فعالیت هایی می باشد که منجر به افزایش قند خون می شود . همچنین وجود B 6 در گل کلم ان را کاندید مناسبی جهت کنترل دیابت بارداری کرده است .

خاصیت ضد التهابی در مفاصل :

یکی از خواص منحصر به فرد گل کلم دارا بودن اسید های چرب امگا ۳ می باشد ‌ این اسید های چرب اثر ویژه ای بر روی سلامت مفاصل ، حفظ سلامت غضروف ، کاهش التهاب و درد مفاصل دارند . در واقع این اسید های چرب باعث تعدیل حرکت مفاصل می شوند و این خواص گل کلم را سبزی مفیدی جهت مصرف بیماران مبتلا به ارتروز و ارتریت روماتوئید کرده است .

حفظ جوانی و جلوگیری از پیری :

از جمله عوامل موثر در جوان ماندن بدن و تاهیر انداختن پیری سلول های بدن ، عوامل انتی اکسیدان می باشند . گل کلم دارای ترکیبات انتی اکسیدان قوی چون سولفورفان و ایزوایوسیانات می باشد . علاوه بر این وجود ویتامین های E و C در این گیاه خاصیت انتی اکسیدانی و جوان سازی آن را چندین برابر کرده  است . 

ممنوعیت و احتیاط های مصرف گل کلم :

- افراد میتلا به کولیت روده که عوامل نفاخ برای شان اسیب رسان است و سایر بیماری های دستگاه گوارش که با مواد غذایی نفاخ مشکل دارند باید در مصرف گل کلم احتیاط داشته باشند .

- افرادی که سابقه یا استعدادسنگ کلیه دارند .

- مصرف کنندگان دارو هلی ضد انعقاد خون مانند وارفارین .

- افرادی که مبتلا به نقرس هستند و یا سابقه و یا استعداد ابتلا به ان را دار ند و هر گونه عوامل پورین دار برای شان ضرر دارد .

 - افراد مبتلا به الرژی با سابقه ی شوک انافیلاکسی . این افراد واکتش های الرژیک شدید دارند و باید در مصرف جاتب احتیاط را رعایت کنند .

مجموع خواص گفته شده بعلاوه ی اثر گل کلم در افزایش ایمنی و مقاومت بدن در برابر ویروس ها و بیماری های فصل ان را گزینه ی مهمی بدلی مصرف حداقل دو بار در هفته در برنانه ی غذایی کرده است . جهت سلامت خود و خانواده مان مصرف لین سبزی پر خاصیت را جدی بگیریم . 

 

 

برچسب ها: فواید, گل کلم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.