مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
انواع سالاد کلم برگ

انواع سالاد کلم برگ

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 18 دی 1401 magfood.ir/2C
فهرست مطالب

کلم برگ یک سبزی پر خاصیت و قابل دسترس در تمامی فصول است . فوائد و خواص این گیاه در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری انقدر فراوان است که بطور کوتاه قابل توضیح نمی باشد . انچه مهم است پای بندی به مصرف ان در برنامه ی غذایی روزانه و سبد خانوار جهت بهره گرفتن از خواص بیشمار ان می باشد . در این مقاله به بررسی چند سالاد تهیه شده با کلم برگ نی پردازیم . زیرا بعضی افرار دوست دارند فقط کلم برگ را بصورت سالاد استفاده نمایند . در هر صورت استفاده از این سبزی پرخاصیت چه در غذا و چه در سالاد اثرات مفید خود را خواهد داشت .

سالاد اندونزی برای ۴ نفر :

- کلم برگ قرمز ۱ پیمانه

- کلم برگ سفید ۲ پیمانه

- مرغ پخته ریش ریش شده نصف پیمانه

- ذرت پخته نصف پیمانه

- نخود فرنگی نصف پیمانه

- هویج ۲ عدد

- خیارشور ۴ عدد

- سس مایونز نصف پیمانه

- کشمش پلویی به اندازه ی دلخواه

- نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه :

- ابتدا کلم ها را سفید و قرمز بصورت رشته ای بسیار بازیک خرد می کنیم . گرچه می توان از رنده هم استفاده کرد ولی رشته ای بودن مواد زیبایی خاصی به سالاد می دهد . در نهایت کلم برگ های رشته ای را به ظرف بزرگی منتقل می کنیم .

- در این مرحله باید ذرت و نخود فرنگی را به سالاد اضافه کنیم . این دو ماده هم بصورت کنسرو شده و هم بصورت تازه که در منزل بخار پز شود قابل استفاده هستند  . در هر صورت قبل از مصرف بلید در ابکش ریخته شوند تا اب آن ها کاملا خارج شود و به سایر مواد اضافه شوند .

- در مرحله ی سوم مرغ های پخته و یش ریش شده را اضافه می کنیم . از مواد فقط خبارشور و هویج باقی می مانند . خیارشور را ریز نگینی و ریز خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم . و برای هویج می توانیم هم بصورت پخته و هم خام استفاده کنیم . اما اگر پخته است بهتر لست بخارپز باشد و کاملا له نشود .همه ی مواد را کانلا با هم مخلوط می کنیم .

- این مرحله باید سس را اماده کنیم و جهت اماده سازی ابتدا سس مایونز را در ظرفی بهم تی زنیم و سپس نمک ، فلفل را به ان اضافه می کنیم . کشمش پلویی را هم که شسته ایم و اب ان خارج شده است به ظرف سالاد می افزاییم و با افزودن سس تمام مواد را یکنواخت و یکدست می کنیم ‌ اکنون چند ساعت سالاد را در یخچال قرار می دهیم . 

این سالاد بعلت داشتن پروتئین می تواند همراه با نان جایگزین یک وعده ی غذایی باشد .

سالاد کلم فرانسوی :

از انجائیکه کلم برگ پر خاصیت و محبوب است در نقاط مختلف دنیا از آن استفاده می شود . این سالاد خوشمزه در کشور فرانسه استفاده می شود . مواد لازم جهت تهیه ی سالاد فرانسوی کلم برگ 

- روغن زیتون

- سرکه سفید 

- کلم برگ

- نمک و فلفل سیاه

طرز تهیه :

ابتدا برگ های کلم را شسته و بعد بصورت رشته ای و بلند خرد می کنیم و اجازه می دهیم در سبد کاملا اب خود را از دست بدهند . کلم برگ های خرد شده را در کاسه ای می ریزیم . در این مرحله روغن زیتون ، سرکه ی سفید ، نمک و فلفل را به آن اضافه می کنیم . یک مزیت بزرگ این سالاد عدم استفاده از سس سفید است و ان را کاملا رژیمی و مناسب استفاده ی افراد دارای بیماری قلبی ،‌چربی خون و ... می گرداند .

جهت تزئین این سالاد از کلم بروکلی و رشته های بلند کلم برگ قرمز و زیتون می توان استفاده کرد .

سالاد کلم و هویج :

این سالاد بسیار ساده و در دسترس می باشد و قابلیت اضافه شدن به سبد غذایی را به راحتی دارد . مواد لازم برای تهیه ی این سالاد :

- کلم برگ سفید ۱ عدد

- هویج ۳ عدد 

- سس مایونز ۱ قاشق غذاخوری 

- ماست غلیظ شده ۱ قاشق غذاخوری

- ابلیمو ترش به میزان لازم 

- نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه :

ابتدا کلم های شسته که اب انها کاملا گرفته شده است را بصورت رشته ای و بلند خرد می کنیم . در مدحله ی بعد هویج ها باید بصورت رشته ای و بلند رنده شوند . هویج ها هم بصورت خام و هم بصورت پخته قابل اضافه شدن به سالاد را دارند . بعد از خرد کردن هویج ان را هم به کلم برگ اضافه می کنیم .

در این مرحله باید سس سالاد اماده شود . ماست و سس را با هم مخلوط می کنیم . بعد نمک ، فلفل و ابلیمو را به آن می افزاییم . در صورت تمایل کمی شکر نیز می توان به آن اضافه کرد . بعد از چشیدن سالاد به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم . 

برای تزئین از شود ، زیتون و کلم برگ قرمز می توانید استفاده کنید .

سالاد کلم به روش کشور ترکیه :

از انجایی که کلم گباهی بسیار سودمند است کشورهای دیگر نیز توجه خاصی برای استفاده از ان دارند . اشنایی با دستورات غذایی سایر کشورها باعث می شود محدوده ی انتخاب گسترده تری جهت مصرف کلم برگ در برنامه غذایی خانوار داشته باشیم .

در این قسمت دستور تهیه سالاد کلم بتفش کشور ترکیه را مورد بررسی قرار می دهیم . مواد لازم :

- کلم بنفش ۱ عدد

- روغن زیتون ۵ قاشق غذاخوری

- ماست پر چرب یک و نیم لیوان

- ذرت ابپز شده ۱ لیوان

- شوید خرد شده ۴ قاشق غذاخوری

- گردو اسیا شده به مقدار دلخواه

- سیر رنده شده ۲ حبه

- خیار شور ۶ عدد

- نمک به مقدار لازم

طرز تهیه :

ابتدا کلم بنفش را برگ برگ می کنیم و با دقت انها را می شوییم و اجازه می دهیم اب آنها کانلا خارج شود . بعد کلم ها را رنده می کنیم  و یا ریز خرد می کنیم . در تابه مقداری روغن زیتون نی ریزیم و کلم ها را با حرارت ملایم به مدت ۴ دقیقه تفت می دهیم .

- در این مرحله اجازه می دهیم کلم های تفت داده شده مدتی بمانند تا خنک شوند و بعد در یک ظرف جهت مخلوط کردن اضافه می کنیم . در این قسمت ماست را به کلم ها اضافه می کنیم .

جهت اضافه نمودن سیرها باید انها را ریز رنده کنیم . بعد از اضافه شدن سیر ها ، ذرت کنسرو شده و یا ذرتی که در منزل خودتان پخته اید را در ابکش بریزید تا آب آن خارج شود . اینکه اب اضافی توسط این مواد وارد سالاد نشود در قوام اخر سالاد تاثیر دارد . بنابراین با دقت کامل اب ذرت گرفته شود و به مواد داخل ظرف می افزائیم.

شوید خرد شده هم طعم و عطر خاصی به سالاد می دهد ، ان را هم در این قسمت اضافه می کنیم . گردو ی خرد شده مورد بعدی است که به سالاد می افزاییم و نمک به دلخواه در این سالاد استفاده می شود .

خیار شور هم از مواردی است که بعد از خرد کردن باید اجازه دهید اب اضافه ی ان خارج شود تا آسیبی به بافت سالاد نزند .

بعد از اضافه کردن تمام موارد انها را خوب مخلوط می کنیم و ۲ ساعت در یخچال استراحت می دهیم . در این مرحله اماده ی سرو کردن می باشد .

توجه داشته باشید که این سالاد بدون سس تهیه می شود و ضررهای سس که بخاطر چربی متوجه سلامتی است ندارد .

سالاد کلم برگ با انار :

- کلم سفید یا قرمز ۱/۴ عدد

 - کلم پیچ ۴ عدد

- هویج ۱ عدد

- موسیر یا پیاز نصف ۱ عدد

- انار ۱/۴دانه شده

- نمک به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه ی سس :

 - سس مایونز

- سس خردل

- روغن زیتون

طرز تهیه :

برای تهیه ی این سالاد خوش رنگ ابتدا کلم ها را ریز خرد می کنید ویا بصورت رشته ای ریز برش می زنیم ، که البته بصورت رشته ای ظاهر زیباتری به سالاد می دهد . در ادامه هویج ها را رنده می کنیم .مواد خرد و رنده شده را در ظرفی اضافه می کنیم . کلم های پیچ را هم برگ برگ می کنیم و بعد از شستشو و خوب هشک شدن آب حاصل شستشو ، انها را هم بصورت رشته ای و بلند خرد می کنیم و به مواد سالاد اضافه می کنیم .

انار جزئی از مواد این سالاد است که به ان رنگ وظاهر زیبایی می دهد . بهتر است زمان اضافه کردن انار ان را دانه کنیم تا ویتامین های خود را از دست ندهد. 

تهیه ی  سس :

جهت تهیه ی سس در یک ظرف چینی یا شیشه ای رب انار ، سس خردل ، ابلیمو و نمک را مخلوط می کنیم و بعد به مواد اضافه می کنیم .‌بهتر است جهت تهیه ی این سالاد و اماده سازی سس ان از ظروف مسی و استیل استفاده نشود زیرا ترکیب ابلیمو و رب انار در این ظروف تغییر طعم ایجاد می کند .

این سالاد نیز بدون سس مایونز تهیه می شود و برای افراد دارای چربی خون ، دیابتیک و مبتلا به بیماری قلبی و چاقی بی ضرر است .

سالاد کلم و سیب :

استفاده از سیب در تهیه ی سالاد عطر و طعم خوبی به ان می دهد . در این قسمت به بررسی دستور یک سالاد با سیب و کلم برگ بنفش می پردازیم .

 مواد لازم :

- کلم برگ بنفش خرد شده نصف یک عدد ( ۶ فنجان خرد شده )

- کلم ترشی خوب اب گرفته نصف یک فنجان

- خیار نصف یک عدد

- سیب سبز یک عدد

- پیاز خرد شده نصف یک فنجان

- شوید ریز خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

- روغن زیتو ۴ قاشق غذاخوری

- سرکه سفید یک قاشق غذا خوری

- نمک به میزان لازم

طرز تهیه :

جهت تهیه ی این سالاد ابتدا کلم برگ های شسته شده را خوب خشک می کنیم تا اب بواسطه ی کلم ها وارد سالاد نشود و قوام سالاد را سست نکند . بعد کلم ها را ریز و رشته ای خرد می کنیم .

برای این سالاد لازم است سیب و خیار هم خرد و نگینی شوند و به اندازه ای ریز شوند که با رشته های ریز کلم تناسب داشته باشند و درشت نباشند . کلم ترشی هم باید کاملا در سبد بماند تا بدون سرکه به سالاد اضافه شود .

پیازچه و شوید را هم خوب ریز می کنیم .

تمام مواد سالاد را در ظرفی که فلزی یا مسی نباشد اضافه می کنیم . زیرا چاشنی سرکه در این ظروف باعث تغییر مزه می شود . سرکه ، روغن زیتون و نمک را به مواد سالاد اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم . بسته به سلیقه ی خود می توانید میزان سرکه و روغن زیتون را تغییر دهید . عدم مصرف سس و چربی اضافه این سالاد را بسیار مفید برای افرادی که رژیم های کاهش وزن و کاهش چربی دارند کرده است .

 

 

 

برچسب ها: سالاد, کلم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.