مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی

طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 04 مهر 1402 magfood.ir/5z
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آب یک چهارم پیمانه
- آب حتما باید ولرم باشد.
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 500 گرم
خرمای بدون هسته 500 گرم
- خرمای بدون هسته را باید چرخ نمایید."مواد میانی"
خمیر مایه 1 قاشق چای خوری
روغن جامد 250 گرم
زعفران دم کرده 1 قاشق سوپ خوری
ماست شیرین و سفت یک دوم پیمانه
پودر جوزهندی یک هشتم قاشق چای خوری
- "مواد میانی"
پودر دارچین یک دوم قاشق چای خوری
- "مواد میانی"
پودر شکر 1 قاشق چای خوری
پودر میخک یک هشتم قاشق چای خوری
- "مواد میانی"
پودر هل سبز 1 قاشق چای خوری
- "مواد میانی"
گردوی خرد شده یک دوم پیمانه
- "مواد میانی"

طرز تهیه

کلمپه یکی از معروف ترین شیرینی هایی است که می توانید در خانه درست کنید. این دستور پخت شیرینی خوشمزه ایرانی اصالتا کرمانی را تضمین می کند که ایرانی ها برای عید نوروز تهیه می کنند.
کرمانی های بومی در گذشته این شیرینی را با خرما و روغن خانگی در شعله هیزم درست می کردند! امروزه اساساً در شیرینی فروشی ها تولید می شود و در فر پخته می شود. هنوز هم خوش lست و مورد استقبال کرمانی ها و گردشگران است.

1.در ظرف مناسبی، آب ولرم، آرد، روغن، پودر شکر و مایه خمیر فوری را مخلوط کرده، تا کاملا یک شکل و یکدست شود.

2.حالا، ماست را به آن افزوده و هم بزنید تا خمیر نرم و لطیف شود.

3.زعفران را نیز به مواد اضافه کنید و کاملا خمیر را ترکیب کنید تا یکدست شود.

4.حالا روی ظرف خمیری را سلفون کشیده یا در پلاستیک فریزر، به مدت 1 الی 2 ساعت در جای خنک در دمای اتاق و یا در یخچال استراحت دهید.

5.در همین حین، در ظرف کوچکی تمامی مواد میانی یعنی خرمای چرخ شده، جوز هندی، میخک، دارچین، گردوی ریز شده و هل سبز سائیده شده را با هم کاملا مخلوط کرده و از آن گلوله‌های کوچکی برداشته و در دست گرد کنید و کنار بگذارید.

6.بعد از 2 ساعت استراحت خمیر، حالا در شروع کار برای پخت، ابتدا فر را با دمای 300 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را خیلی کم با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید.نیازی نیست که پوسته کاغذ روغنی را اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.) سپس از خمیر به اندازه یک گردو برداشته و آن را به شکل کاسه گود کنید.

7.گلوله ای از مواد میانی آماده شده در وسط آن قرار داده و خمیر را کاملا جمع کرده و روی میز کار قرار دهید.

8.حالا، وسط خمیر جمع شده را مهر زده و دورتادور آن را مانند قطاب پیچیده و دور پیچ کنید. سپس روی آن را با چنگال بزنید تا شیرینی در فر پف نکند. 

9.سپس، تمامی شیرینی کلمپه‌ ها را به همین شکل آماده کرده و در سینی چیده و اجازه دهید تا بپزند.

دمای فر

فر برقی : دمای 160 تا 150 درجه تنظیم کنید، المنت پایین روشن باشد، در طبقه بالا، قرار بگیرد تا حدود 20 دقیقه شیرینی ها پخته شود.
فر گازی : دمای 180 درجه ، در طبقه بالا،المنت پایین روشن باشد، حدود 20 تا 25 دقیقه بماند.

10.بعد از پخت آنها را از فر درآورده، و بگذارید سینی فر در جای خنکی باشد. این شیرینی بعد از پخت باید در سینی، کاملاً سرد شده و سپس در ظرف چیده شود در غیر این صورت متلاشی می‌شود.

نکات و دستور غذا برای کلمپه کرمانی

- دستور پخت ذکر شده برای افرادی که نمی خواهند شیرینی ها آنقدر شیرین باشد مناسب است، زیرا خرما خود طعم شیرینی دارد. اگر شیرین‌تر دوست دارید می‌توانید 50 گرم پودر شکر را به روغن اضافه کنید و هم بزنید. سپس در آخر آرد را کم کم به آن اضافه کنید تا خمیری خامه ای ایجاد شود.

- اگر خمیر خیلی چسبناک بود مقداری آرد اضافه کنید.

- برای سهولت در کندن پوست خرما، آن ها را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید و سپس پوست بگیرید. مراقب باشید خرما ها را خیلی طولانی در آب نگذارید.

- مقدار زعفران در واقع سلیقه شخصی است. اگر کلمپه طلایی زیاد می خواهید می توانید زعفران بیشتری اضافه کنید.

- به دلیل خشک بودن نوع شیرینی، کلمپه ها را در دمای اتاق در کابینت یک ظرف درب دار یا در یخچال قرار دهید.

- در صورت تمایل می توانید مقداری گلاب نیز اضافه کنید. که عطر بهتری به شیرینی میدهد.

-برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیک و شیرینی هاتون رو جدا کنید.

- هنگام فرم دادن شیرینی ها، سعی کنید اندازه آنها یکنواخت باشد تا یک اندازه بپزند.

خرما برای بدن شما بسیار مفید است

خرما بسیار مغذی است، دارای مقدار زیادی کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و مواد معدنی مختلف است که همگی مورد نیاز بدن شما هستند. مقدار آنتی اکسیدان در خرما زیاد است و این ویژگی این میوه را تکمیل میکند. همانطور که می دانید، این یک میوه خشک است، بنابراین کالری موجود در آن بسیار بالا است و آن را به یک ماده عالی برای میان وعده هایی تبدیل می کند که برای کودکان پیش دبستانی یا کودکانی که به مدرسه می روند درست می کنید. خرما همچنین سرشار از فیبر است. اگر می خواهید عملکرد گوارشی سالمی داشته باشید، بهتر است خرما را در تغذیه روزانه خود در نظر بگیرید. همچنین می توانید کلمپه های عالی درست کنید و با آنها خانواده را دور هم جمع کنید.

نشانه های پخت شیرینی

- اگر زیاد شیرینی درست می‌کنید، می‌دانید که هر تغییر جزئی در دستور غذا می‌تواند به راحتی بافت و طعم را تغییر دهد. راه‌های زیادی برای تغییر شیرینی پخته شده توسط شما برای بهتر شدن وجود دارد. برای شیرینی، فقط مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه مدت زمانی که در فر سپری می شود نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. لذا به این تکنیک ها توجه کنید تا شیرینی  با کیفیتی داشته یاشید.

- لبه های قهوه ای طلایی:  یک شیرینی کاملاً پخته شده دارای لبه های روشن و قهوه ای طلایی خواهد بود. اگر لبه ها قهوه ای تیره یا مشکی هستند، آنها را زیاد پخته اید. از طرف دیگر، اگر رنگ پریده بدون رنگ قهوه ای عسلی باشد، هنوز آماده نیستند.
- دارای سطح یکسان: یک شیرینی که به خوبی آماده شده باشد، سطح بالایی یکدست و کمی سفتی خواهد داشت. اگر سطح آن سخت باشد، شیرینی بیش از حد پخته می شود. با این حال، اگر سطحش هنوز مرطوب است، شیرینی هنوز آماده نیست.

- شیرینی به کاغذ روغنی نچسبیده است: شیرینی ها در حین پخت سه مرحله را طی می‌کنند و دو مرحله از آنها شامل چسبیدن به کاغذ است. 
وقتی شیرینی ها را روی سینی قرار می دهید، بسیار مرطوب می شوند و به کاغذ پخت می چسبند. این کار تا زمانی که شیرینی کامل پخته شود ادامه خواهد داشت.

- وقتی شیرینی کاملاً آماده شد، شل می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. اما وقتی شیرینی بیش از حد پخته شد، دوباره شروع به چسبیدن به کاغذ پخت یا روغن می کند. این اتفاق می افتد زیرا شروع به از دست دادن رطوبت بیش از حد می کند و باعث می شود که به کاغذ بچسبد. امیدوارم که به تمامی نکات توجه کنید و این شیرینی کلمپه را درست کنید ولذت ببرید.

 

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی کلمپه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.