مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
کلم برگ در سبد غذایی

کلم برگ در سبد غذایی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 17 دی 1401 magfood.ir/2A
فهرست مطالب

کلم برگ یک سبزی بسیار پر خاصیت با خواص ویژه و ترکیبات انتی اکسیدان قوی و مفید برای سلامت می باشد . خواص فراوان کلم برگ آن را شایسته ی توجه ویژه جهت افزودن به سبد غذایی بصورت روزانه کرده است ‌ در این مقاله تصمیم داریم چند غذا که با کلم برگ تهیه می شود اموزش دهیم . بدین ترتیب استفاده از این گیاه پر خاصیت و بهره گیری هرچه بیشتر از فوائد ان در برنامه ی غذایی خانوار های ایرانی امکان پذیر می شود .

کلم پلو ( به سبک تهرانی ) :

کلم پلو یک غذای ایرانی ، سنتی و لذیذ است . بیشتر این غذا را به سبک شیرازی شنیده ایم و چشیده ایم . اما قرار است امروز سبک جدیدی از طبخ ان را به سبک تهرانی بررسی کنیم . اگر شما هم خواهان استفاده ی کلم برگ در سبد غذایی تان هستید مصرف این غذای خوشمزه را به شما پیشنهاد می دهیم .

مواد لازم جهت تهیه ی کلم پلو به سبک تهران :

- کلم برگ سفید ۱/۲ عدد

- پیاز بزرگ ۱ عدد

- رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

- برنج ۳ پیمانه

- زعفران  دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

- نمک ، دارچین ، جوز هندی ، فلفل سیاه ، زردچوبه به میزان لازم

- گوشت چرخ شده ۳۵۰ گرم

- روغن به میزان لازم

روش تهیه : ابتدا برنج را خیس می کنیم ، زعفران سائیده را در یخ قرار می دهیم تا خوب رنگ دهد . کلم برگ سفید را خوب خلالی ریز می کنیم و با روغن تفت می دهیم تا طلایی شود ‌. بعد از طلایی شدن از روی شعله برمی داریم .

در این مرحله پیاز ریز خرد شده را در تابه می ریزیم و بعد از کمی سرخ شدن که دیگر پیاز از حالت زنده بودن خارج شد زردچوبه را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود . بعد رب را اضافه می کنیم . اینکه رب خوب رنگ دهد برای این غذا بسیار مهم است بنابراین قبل از تفت دادن گوشت رب را اضافه می کنیم . سپس گوشت را با حرارت بالا به مواد اضافه کرده و تفت می دهیم . در آخر کمی اب اضافه می کنیم وقتی که آب جمع شد زعفران دم شده را اضافه می کنیم و بعد تابه را از روی شعله بر می داریم .

بعد برنج را جهت ابکش شدن به ابجوش قابلمه اضافه می کنیم و حین جوشیدن کف روی ان را می گیریم . اگر ابکش دوست ندارید می توانید بصورت کته ی سفت و دون برنج را اماده کنید .

بعد از ابکش کردن برنج و یا جوشیدن برنج برای کته و ابش تمام شد ، قابلمه ی نهایی دم کردن برنج را برمی داریم . روغن ته ظرف می ریزیم و سیب زمینی حلقه شده را کف قابلمه می چینیم . در مرحله ی بعد لایه لایه برنج و مواد گوشتی و کلم برگ تفت داده شده را در قابلمه اضافه می کنیم تا تمام مواد لایه به لایه چیده شوند در قابلمه . بعد مدت ۴۰ دقیقه را برای دم کشیدن کامل برنج در نظر می گیریم .

دلمه ی کلم برگ :

دلمه از غذاهای متنوع و سنتی ایران است . طبخ دلمه به صورت زیبا و لذیذ و از مواد متفاوت مانند برگ مو ، بادمجان و ... در سفره ی ایرانی جایگاه ویژه ای دارد . دلمه ی برگ مو یک نوع لذیذ و جذاب دلمه است به بررسی دستور پخت آن می پردازیم .

مواد لازم جهت تهیه ی دلمه ی برگ کلم :

- گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم 

- پیاز ۱ عدد بزرگ

- کلم برگ سفید ۱ عدد بزرگ

- لپه نصف پیمانه

- شکر ۴ قاشق غذاخوری 

- سرکه ۴ قاشق غذاخوری

- زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

- رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

- سبزی دلمه ۳۰۰ گرم

- زردچوبه ، نمک ، فلفل و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه :

ابتدا لپه را به مدت دوساعت با کمی نمک خیس می کنیم  و سپس اجازه می دهیم با اب بپزد .

برنج را هم مدتی خیس می کنیم و سپس در ابجوش می ریزیم و ابکش می کنیم .

پیلز جحت سرخ شدن باید خوب ریز شود و با کمی روغن در تابه آن را تفت می دهیم . وقتی پیاز طلایی شد گوشت چرخ کرده را اضافه نی کنیم ، وقتی تغییر رنگ داد نمک ، زرد چوبه و رب گوحه فرنگی را اضافه می کنیم . در انتها زعفران دم کرده را اضافه می کنیم .

در ادامه تابه را از روی شعله بر می داریم . بعد برنج ابکش شده ، لپه ی پخته شده ، سبزی و سرکه و شکر را اضافه می کنیم . در صورت تمایل میزان شکر یا سرکه را تغییر می دهیم تا طعم ان مورد پذیرش باشد .

برگ‌های کلم را برای چند دقیقه در ابجوش قرار می دهیم و بعد آبکش می کنیم . بعد از اینکه اب اضافی ان خارج شد داخل هر برگ مقداری از مواد دلمه را قرار می دهیم و بصورت یک لوله ان را می پیچیم و در تابه می چینیم و یک لیوان اب اضافه می کنیم و با حرارت کم اجازه می دهیم بپزد . در صورت تمایل می شود یک قاشق رب گوجه یا رب انار تفت داده شده با ادویه هایی چون نمک و فلفل با مقداری اب بعد از جمع شدن تمام یک لیوان ابی که در ابتدا ریختیم اضافه می کنیم . اما سس را کاملا نمی گذاریم تبخیر شود و مقداری که غلیظ شد غذا اماده است و سرو می کنیم .

خوراک کلم و سیب زمینی ( یک خوراک انگلیسی ) :

این خوراک یک خوراک کاملا گیاهی و فاقد گوشت می باشد . این خوراک جهت وعده ی غذایی افرادی که غلظت خون ، چربی خون ، ناداحتی قلبی و ... دارند و نیازمند استفاده از غذاهای گیاهی هستند مفید است .

مواد لازم جهت تهیه ی این خوراک :

- ۴۵۰ گرم سیب زمینی ، نگینی خرد شده 

- یک حبه سیر له شده 

- دو عدد تره فرنگی خرد شده 

- نصف کلم رشته ای خرد شده .

- ۲۰۰ - ۲۲۰ گرم‌پنیر توفوی ( پنیر لوبیای سویا ) نگینی خرد شده 

- ۵ قاشق غذاخوری روغن 

طرز تهیه :

ابتدا در یک قابلمه اب را جوش می اوریم و سیب زمینی های نگینی خرد شده را به مدت ۱۰ دقیقه به ان اضافه می کنیم تا بپرند ، بعد ابکش می کنیم و سپس پوره می کنیم .

برای کلم ها نیز نیاز است به مدت ۵ دقیقه در اب جوشانده شوند . بعد از ۵ دقیقه ابکش شوند ‌.

در این مرحله وارد سرخ کردن مواد می شویم . روغن را به ماهیتابه اضافه می کنیم . سیر له شده و تره فرنگی را اضافه می کنیم و تفت می دهیم . بعد از تفت دادن سیر و تره فرنگی سیب زمینی پوره شده و کلم برگ ابپز شده را اضافه می کنیم .

در این مرحله پنیر توفو و نمک و فلفل را به ان اضافه می کنیم . و مواد داخل تابه را یکنواخت می کنیم و در ان را می گذاریم و اجازه می دهیم ۱۰ دقیقه مواد سرخ شوند . بعد بدون بهم ریختن فرم مواد ان را زیر و رو می کنیم و اجازه می دهیم ان طرف دیگر آن هم به مدت ۵-۷ دقیقه سرخ شود . 

بعد از سرو کردن در ظرف روی ان را با جعفری خرد شده تزئین کنیم .

خوراک گوشت و کلم برگ :

این غذا یک غذای بین المللی می باشد .‌ تهیه ی این غذا به فرم مجلسی باعث برانگیختن ذائقه ی افراد برای مصرف کلم برگ در برنامه ی غذایی روزانه می باشد .

مواد لازم جهت تهیه ی این خوراک :

- گوشت چرخ شده ۶۵۰ گرم

- کلم برگ بزرگ ۱ عدد

- فلفل دلمه بزرگ ۱ عدد

- پیاز درشت ۱ عدد

- سیر ۳ حبه

- پوره گوجه فرنگی ۴۰۰ گرم 

- سرکه سیب ۲ قاشق غذاخوری

- جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

- پاپریکا ۱ قاشق غذاخوری

- پونه ۱ قاشق غذاخوری

- نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

- زردچوبه و نمک به مقدار کافی

دستور تهیه :

ابتدا پیاز را ریز خرد می کنیم و با کمی روغن تفت می دهیم تا پیاز ها سبک شوند و بعد گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم . حدود ۵- ۷ دقیقه تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند . 

در مرحله ی بعد فلفل دلمه را ریز خرد می کنیم و کلم برگ را هم ریز خرد می کنیم و به محتویات داخل تابه اضافه می کنیم . بعد از کمی تفت دادن این مواد پاپریکا ، پونه  وسیر رنده شده را اضافه می کنیم .و تفت می دهیم . سپس پوره ی گوجه فرنگی جهت تفت دادن اضافه می شود و در مرحله ی اخر سرکه ی سیب اضافه می کنیم .نمک ، زردچوبه ، فلفل سیاه بر اساس مقدار مورد نیاز اضافه می شوند و سپس به مدت ۲۰ دقیقه در ظرف را می گذاریم و با حرارت کم اجازه ی پخت مواد را می دهیم . ولی هر ۵ دقیقه یکبار مواد را بررسیرمی کنیم که تا قبل از پخت آب ان تمام نشود . اگر نیاز بود یک لیوان اب به مواد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم یکربع دیگر بپزد . بعد سرو می کنیم .

کلم پلو شیرازی :

کلم پلوی شیرازی اوازه ی خاصی دربین غذاهای سنتی ایران دارد . رعایت درست نسبت سبزی های کلم پلو در عطر و طعم منحصر به فرد این غذا موثر است . مواد لازم برای تهیه ی این غذا به تعداد ۴ نفر شامل :

- برنج ۴ پیمانه

- گوشت چرخ کرده ۶۰۰ گرم

- سبزی کلم پلو ۵۰۰ گرم

- کلم برگ سفید یک عدد 

- پیاز متوسط ۲ عدد

- آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری 

- روغن و زرد چوبه به مقدار لازم

- نمک و فلفل به مقدار لازم 

مرحله ی اول :

ابتدا برنج را نسبت به نو یا کهنه بودن آن خیس می کنیم . برنج نو به مدت زمان کمتری برای خیس کردن نیاز دارد .

مرحله ی دوم :

ابتدا پیاز ها را ریز خرد کرده و با مقداری روغن تفت می دهیم تا طلایی شود . سپس از تابه برمی داریم و کلم برگ های ریز خرد شده را اضافه می کنیم .

برای بوی مناسب کلم برگ مقداری زردچوبه به ان اضافه می کنیم . بعد در تابه را می گذاریم تا کلم ها کمی اب بیندازند و نرم شوند .

مرحله ی سوم :

بعد از نرم شدن کلم ها به آن ابلیمو و نمک اضافه می کنیم .

مرحله ی چهارم :

سبزی کلم‌پلو را خرد می کنیم به تابه اضافه می کنیم و بعد از کمی تفت دادن پیازها را که از قبل سرخ کرده بودیم اضافه می کنیم ‌. بعد از مخلوط شدن مواد تابه را از ردی حرارت برمی داریم .

مرحله ی پنجم :

 

اکنون برای ابکش کردن برنج قابلمه ی ابی را بر روی حرارت قرار می دهیم ‌ مقداری نمک و زرد چوبه به ان اضافه می کنیم .بعد از جوش امدن برنج ها را در ان می ریزیم . کمی که برنج ها نرم شدند انها را ابکش می کنیم .

مرحله ی ششم :

در این مرحله قابلمه ای که قرار است برنج را در ان دم کنیم را انتخاب می کنیم و بر روی حرارت قرار می دهیم . کمی روغن در ان می ریزیم و به انتخاب خودمان ته دیگ سیب زمینی یا نان لواش را در ان می گذاریم . بعد مرحله به مرحله یک لایه برنج و یک لایه از محتویات اماده شده در تابه اضافه می کنیم . انقدر ادامه می دهیم تا همه ی مواد چیدا شوند . برنج را به مدت ۴۰ دقیقه دم می کنیم .

مرحله ی هفتم :

در این مرحله گوشت های قلقلی را اماده می کنیم . بقیه ی پیاز را رنده می کنیم ، اب ان را می گیریم و به گوشت اضافه می کنیم . نمک ، فلفل و زردچوبه را هم اضافه می کنیم .

مرحله ی هشتم :

در این مرحله گوشت را حسابی ورز می دهیم و به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در یخچال قرار می دهیم . بعد از خارج کردن بصورت توپ های گرد در می اوریم و در روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم تا برنج دم بکشد .

مرحله ی اخر :

بعد از دم کشیدن برنج ، انرا ارام در قابلمه یکدست می کنیم و در دیس می کشیم . بعد جهت تزئین ان از کوفته های قلقلی استفاده می کنیم .

توجه : سبزی کلم پلو شامل : تره ، ترخون ، شوید و ریحان می باشد . رعایت نسبت انها بسیار مهم است . بطوری که انداره ی ریحان و تره یکسان است ولی شود کمتر است و ترخون فقط جهت طعم دهی استفاده می شود .

 

 

 

برچسب ها: غذا, کلم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.