مجله خوراکی ها دستورهای غذایی غذاهای ایرانی
طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی

طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 17 مهر 1402 magfood.ir/67
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
بادمجان 7-6 عدد
- بادمجان ها باید متوسط باشند.
روغن زیتون 60 میلی لیتر
زرچوبه 1 قاشق چای خوری
سیر 4 حبه
فلفل به مقدار لازم
نعنا خشک شده 1 قاشق مربا خوری
- «برای تزئین»
نمک 1 قاشق چای خوری
پیاز درشت 2 عدد
- پیاز ها را باید به صورت خلال نازک شده خرد کنید.
کشک 75 گرم

طرز تهیه 

کشک بادمجان یک پیش غذای ایرانی بسیار محبوب و مورد علاقه من است. کاملاً شبیه بابا غنوش است زیرا پایه آن نیز از بادمجان های پخته له شده تشکیل شده است.پیاز کاراملی شده و پیاز داغ از جمله کشک را نیز اضافه می کنیم. که یک طعم منحصر به فرد را به شما می دهد و آن را به یک بمب خوشمزه مطلق تبدیل می کند! کشک مایه اصلی این غذای بادمجانی است وبه آن طعم ومزه خاصی می‌بخشد. کشک یک ماده لبنی و از فرآورده‌های جانبی پنیر است که به صورت فشرده و گلوله شده و یا به شکل پودر تهیه می‌شود. در هر دو صورت باید با مقداری آب مخلوط شود تا حالت خمیر به خود بگیرد منتها با طعمی به مراتب قوی‌تر و خوشمزه تر است. کشک آماده مصرف را می‌توان در ظرف‌های شیشه‌ای یا ظروف یکبار مصرف با برندهای مختلف از مغازه‌ها خرید.درست کردن کشک بادمجان در واقع بسیار آسان است. در مهمانی‌ها کشک بادمجان معمولاً به عنوان پیش غذا همراه با نان نازک لواش یا نان بربری گرم سرو می‌شود. حالا به سراغ دستور این غذای خوشمزه ایرانی می‌رویم.

1.بادمجان‌ها را از داخل فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت بگذارید تا مغز پخت شوند.( باید سینی فر را با روغن زیتون چرب کنید. سپس بادمجان ها را روی سینی فر قرار دهید تا پخته شوند در ضمن نیازی به کندن پوست بادمجان ها نیست. به مدت 45 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شده و طلایی به نظر برسند.)

2.بعد از مغز پخت شدن از فر خارج کرده و با قاشق تمام بادمجان ها را از پوستش جدا کنید و کنار بگذارید و سپس آنها را خرد کنید.

3.در همین حین پیاز خود را شسته پوست کنده و به صورت خلالی که نازک خرد کنید و در آبکش بریزید مجدداً آن را بشویید اجازه دهید چند دقیقه‌ای آب پیازها از آبکش خارج شود.

4.بعد از خارج شدن آب پیازها آنها را با روغن زیتون داخل تابه نچسب سرخ کنید و بعد که کمی طلایی شد به آن زرچوبه را اضافه کنید.

5.در حین سرخ شدن پیاز ها، سیر را پوست کنده و بنابر سلیقه خودتان، آن را ریز خرد کنید و یا آن را رنده کنید. (فراموش نکنید که قبل از اینکه سیر را رنده یا خرد کنید حتما آن را بشویید)

6.سیر خرد شده را باید در مرحله آخر و زمانی که بادمجان ها و پیاز کاملا سرخ شدند به این مخلوط اضافه کنید. در ضمن در نظر داشته باشید که سیر را باید به اندازه‌ای سرخ کنید که فقط سیرها قهوه‌ای رنگ شوند.

7.بعد از تغییر رنگ دادن سیرها حالا مقداری آب تا حدی که روی این ترکیب را بپوشاند بریزید و در تابه را بگذارید تا به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشد یا جا بیفتد در این مرحله مخلوط بادمجان حالتی نرم و پوره‌ای به خود می‌گیرد.

8.پوره را با پیاز و کشک داخل مخلوط کن بریزید یا با دست یا هاون بکوبید تا خوب مخلوط شود. در این مرحله بنا بر ذائقه خودتان باید مقداری نمک و فلفل هم اضافه کنید.

9.برای تزیین کشک بادمجان، پودر نعنا را با یک قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید حالا سیر خرد شده را در باقیمانده همان روغن تفت بدهید تا طلایی شود و کنار بگذارید.

10.کشک بادمجان پوره بادمجان را داخل دیس یا ظرف کم عمقی بریزید و روی آن را با سیر و نعناداغ کشک مقداری روغن زیتون و زعفران دم شده تزیین کنید. مقداری گردوی کوبیده شده برشته را روی آن بریزید و با نان لواش یا هر نان دیگری که دوست دارید حتی نان باگت آن را سرو کنید. نوش جان.

برشته کردن گردو

- برای اینکه به گردو ها طعم خوشمزه تری در این غذا بدهیم، بهتر است گردوها را در تابه نچسب بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. آنها را به مدت 5 تا 10 دقیقه هم بزنید تا نسوزد و برشته معطر شوند.
- یا فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (180 درجه سانتیگراد) گرم کنید و نیمه های گردو را روی یک ظرف شیشه ای ضد حرارت قرار دهید. بعد آنها را به مدت 5 تا 6 دقیقه بپزید تا برشته و معطر شوند، سپس از آنها برای روی کشک بادمجان استفاده کنید که عطر خاصی به آن میدهد.

نکات دستور غذا

- برای سرو کشک بادمجان شکیل و مجلسی میتوانید یک بادمجان را کاملاً از وسط نصف کنید و داخل آن را خالی کنید حالا پوسته بیرونی بادمجان را در فویل بپیچید و به مدت ۲۰ دقیقه در حرارت ۱۹۰ درجه سانتیگراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت در فر بگذارید. بعد از این مدت فویل را باز کنید بادمجان‌ها را ۵ دقیقه دیگر هم بدون فویل در فر بگذارید تا پوست آنها خشک و برشته شود. همچنین می‌توانید پوست بادمجان‌ها را با پوره آماده شده پر کنید روی آن را با سیرداغ و گردو تزیین کنید و در مجالس خود خیلی مجلسی این غذا را سرو کنید.

- یک روش سریع‌تر برای پخت وجود دارد که بدون استفاده از فر است. می‌توانید بادمجان ها را به قطعات ریز ۸ سانتی‌متری خرد کنید در آبکش بگذارید و کمی آب روی آن بریزید مقداری هم نمک بزنید تا تلخی آن را بگیرد. با دستمال حوله‌ای بادمجان‌ها را خشک کنید و سپس آنها را در کمی آب آبپز کنید یا که رژیمی است. بعد.طرز تهیه کشک بادمجان را از قسمت سرخ کردن به بعد ادامه دهید.

- نمک زدن بادمجان ها اختیاری است، اما به نظر من این یک مرحله حیاتی است. بادمجان ها می توانند کمی تلخ باشند، بنابراین نمک زدن آنها به مدت 15 تا 20 دقیقه تلخی را از بین می برد.

- بادمجان ها را روی سینی فر تفت دهید و آنها را برگردانید، این کار باعث می شود خشک نشوند و به خوبی نرم و پخته شوند.

- نعناع خشک و زردچوبه را برای چند دقیقه تفت دهید تا همه طعم آن ظاهر شود. آنها می توانند خیلی سریع بسوزند، بنابراین مطمئن شوید که در این مرحله یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید.

- اگر از کشک مایع استفاده می کنید که اصولا کاملاً غلیظ است. 1-2 قاشق غذاخوری آب جوش اضافه کنید و هم بزنید تا مایه غلیظی ایجاد شود یا اگر از کشک خشک استفاده می کنید، آن را با آب جوش حل کنید و با همزن بزنید تا غلیظ شود.

نکاتی در زمینه مواد اولیه

- بادمجان ها ستاره ی غذا هستند! سعی کنید از بادمجان های بزرگ تیره تر استفاده کنید زیرا گوشتی تر و رسیده با طعم بیشتری هستند. به طور سنتی آنها را برای این غذا سرخ می کنند، اما من دوست دارم به جای آن در فر برشته شود تا گزینه ای سبک تر و سالم تر باشد.

- کشک یک ماست تخمیر شده مایع است که شور است و طعم خامه‌ای و بی‌نظیری به غذا می‌دهد. در سوپرمارکت های ایرانی و احتمالاً بازارهای خاورمیانه یافت می شود. اگر پیدا کردن آن سخت است، می توانید آن را با خامه ترش یا ماست یونانی جایگزین کنید که آن هم عالی عمل می کند.

- روغن زیتون در سراسر دستور غذا به عنوان روغن ترجیحی من استفاده می شود.

- برگ های خشک نعناع عطر و رنگ زیبایی به غذا می دهد. آنها جزء اصلی بسیاری از دستور العمل های ایرانی هستند و در سوپرمارکت های ایرانی، خاورمیانه و هند یافت می شوند.

- گردو ترد و برشته برای تزیین روی آن اضافه می شود. من دوست دارم چند دقیقه روی اجاق گاز یا فر برشته کنم تا طعم آن را بیشتر نمایان کنم.

گزینه هایی برای تزئین

ایرانی ها عاشق تزیین کشک بادمجان هستند. می توانید هر چقدر که دوست دارید فانتزی یا ساده بگیرید.

در اینجا برخی از مواد رایج تزئینی که وجود دارد دوست داریم اضافه کنیم:

- کشک اضافی یا (خامه ترش یا ماست یونانی)
- پیاز کاراملی شده
- نعنا خشک سرخ شده 
- زعفران شکفته
- گردو خرد شده

پختن بادمجان ها

به طور سنتی بادمجان ها رو برای درست کردن کشک بادمجان سرخ می کنند. با این حال، بادمجان ها روغن زیادی را در فرآیند پخت جذب می کنند و این بدان معناست که شما به مقدار زیادی روغن نیاز دارید.
من ترجیح می‌دهم بادمجان‌ها را در فری که سالم‌تر و سبک‌تر است تفت بدهم، زیرا برای این کار به روغن زیادی نیاز ندارید. در نهایت با بادمجان های کاراملی شده زیبایی خواهید داشت که در این دیپ طعم شگفت انگیزی دارند! با این حال، اگر ترجیح می دهید، می توانید آنها را سرخ کنید، این مورد نیز کاملاً خوب است.

کشک چیست؟

به زبان ساده کشک آب پنیر مایع است. از تخمیر ماست ساخته می شود که می توان آن را به صورت خشک یا مایع یافت. سپس آب جوش اضافه می شود تا آن رقیق شود و پس از هم زدن با هم، سس غلیظی قوام مانندی ایجاد می کند.
کشک در چندین غذای ایرانی رایج است و در بسیاری از غذاهای خاورمیانه استفاده می شود که طعم بی نظیر شور، تند و خامه ای به آن می بخشد.
می توانید آن را در سوپرمارکت های ایرانی و احتمالاً بازارهای خاورمیانه پیدا کنید. جایگزین های کشک نیز به دلیل طعم خاص آن طرفداران زیادی دارد. می توانید از ماست یا خامه ترش به عنوان جایگزین استفاده کنید که باز هم عالی خواهد شد.

 

برچسب ها: پیش غذا, کشک بادمجان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.