مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی املاح و مواد معدنی
گل کلم ، مفید و پر خاصیت

گل کلم ، مفید و پر خاصیت

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 22 آبان 1401 magfood.ir/1H
فهرست مطالب

گل‌کلم گیاهی از تیره چلیپاییان است . دارای یک هسته ضخیم مرکزی است که چند برگ در اطراف به ان متصل شده است . غالب رنگ آن سفید است علاوه براین به رنگ های سبز ، نارنجی و بنفش هم دیده می شود ولی طعم همه شان یکی است و غالبا شیرین هستند . این گیاه بومی مدیترانه است و در اواخر قرن ۱۵ وارد اروپا شده . در متون زمان کوروش از گل کلم و خواصش مطالبی نوشته شده است .

ارزش تغذیه ای و ترکیبات گل کلم :

برای سبزیجات یک واحد معادل یک فنجان از آن سبزی است که اگر پخته باشد نصف فنجان منظور می شود .

در یک واحد گل کلم حدود ۲۷ کیلو کالری انرژی موجود است . چربی قابل چشم پوشی است ولی ۲ گرم پروتئین و ۵ گرم کربوهیدرات دارد .

ویتامین های موجود در گل کلم شامل :

 ویتامین C که گل کام سرشار از این ویتامین است و مصرف یک واحد از گل کلم بیش از ۲/۳ نیاز روزانه ی بدن به این ویتامین را تامین می کند .

میزان ویتامین K و B6 و فولات در گل کلم قابل توجه است .

همینطور ویتامنی های تیامین ، نیاسین و املاح کلسیم ، فسفر ، آهن ، منیزیم ، پتاسیم و منگنز نیز در آن یافت می شود .

خواص گل کلم :

اثرات کولین :

یک ترکیب قابل توجه در گل کلم کولین است . که از خانواده ی ویتامین های B می باشد . اثر ویژه ی کولین بر روی سیستم عصبی است . اثراتی چون بهبود خواب ، بهبود حافظه و عصب دهی بهتر عضلات و حرکات مناسب تر و بهبود یادگیری است .

بهبود عملکرد دستگاه گوارش :

فیبرها یکی از اجزای مفید غذا هستند که علیرغم عدم تولید انرژی ولی برای سلامت و کارکرد درست دستگاه گوارش ضروری هستند  .گل کلم فیبر سرشاری دارد . باعث رفع یبوست و تسهیل حرکت باقیمانده ی غذا در دستگاه گوارش می شود . این اثر موجب کاهش ریسک ابتلا به سرطان دستگاه گوارش می شود . چون باقیمانده ی مواد حاصل از هضم در دستگاه گوارش باعث ابتلا به سرطان می شود .

خاصیت انتی اکسیدانی :

یکی از بزرگترین اثرات سبزیجات غنی از ویتامین C , خاصیت انتی اکسیدانی آنهاست . این اثر آنتی اکسیدانی باعث حفظ صحت و سلامت قلب ، عروق ، حفظ جوانی ، حفظ زیبایی پوست و کاهش ابتلا به سرطان می شود . میزان ویتامین C گل کلم شایان توجه است و این خاصیت گل کلم بارز است . همینطور گل کلم دارای سولفورفان است که با مهار آنزیم های موثر در ابتلا به سرطان و رشد تومور مانع گسترش سرطان می شود . حتی باعث عدم فعالیت سلول های تخریب شده و توقف رشد سرطان می شود .

کاهش وزن :

فیبر سرشار گل کلم آن را گزینه ی مناسبی برلی کاهش وزن و احساس سیری نموده است . علاوه بر این ویتامین های مختلف ان حین رژیم باعث حفظ نشاط  و شادابی و پر انرژی بودن و حفظ سلامت پوست می شود .

مناسب در رژیم افراد دیابتی :

از انجایی که گل کلم سرشار از فیبر است به کاهش قند و حفظ سلامت قلب و عروق افراد دیابتی کمک می کند .

از جانب دیگر گل کلم بصورت پوره قابل افزودن به انواع خمیر در تهیه ی نان ، پیراشکی ، پیتزا و ... است . چنین غذایی با ایجاد احساس سیری منجر به کاهش قند خون بعد از صرف غذا می شود و نگرانی حاصل از مصرف این مواد نشاسته ای را کاهش می دهد .

اثر گلوکوراپامین :

 این ترکیب ویژه نیز در گل کلم وجود دارد و اثر خلصی بر روی زخم معده و عفونت های معدی دارد .بهتر است جهت جلوگیری از نفخ این افراد گل کلم را پخته میل نمایند .

سلامت استخوان و ارتروز :

ویتامین K موجود در گل کلم قابل توجه است . این ویتامین جهت سلامت استخوان و کمک به بهبود ارتروز ضروری است . همینطور پیش سازهای اسیدهای چرب موثر در عملکرد بهتر در افراد مبتلا به ارتروز در گل کلم وجود دارد .

پیشگیری از دیابت و بیماری قلبی :

همانطور که ذکر شد گل کلم دارای سولفورفان است . این ترکیب علاوه بر خاصیت ضد سرطانی ، باعث کاهش فشار خون می شود . به همین جهت باعث سلامت عروق و قلب می شود ‌. همیتطور مطالعاتی نشان داده که سولفورفان از ابتلا به دیابت و یا بیماری هایی که متعاقب دیابت مانند بیماری های کبدی ایجاد می شوند ، موثر است .

ممنوعیت های مصرف گل کلم :

- گل کلم باعث ایجاد نفخ می شود .افرادی که دچار مشکلات روده ای هستند و یا ناراحتی های دستگاه گوارش دارند باید به مقدار کم از گل کلم استفاده کنند و در صورتی که مشکلی نداشتند بتدریج اضافه کنند .

- از انجایی که گل کلم مقدار بالای ویتامین K دارد باعث رقیق شدن خون می شود . بنابراین افرادی که از داروهای رفع غلظت خون و رقیق کننده ی خون استفاده می کنند نیز باید با پزشک مشورت کنند و با نظارت مصرف کنند .

 

 

برچسب ها: خواص, گل کلم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.