مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
نوشیدنی های خوشگوار

نوشیدنی های خوشگوار

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 04 اسفند 1401 magfood.ir/2s
فهرست مطالب

نوشیدنی ها یکی از اجزای مهم برنامه غذایی هر فرد را تشکیل می دهد . بیشترین اثرشان تامین اب بدن است که البته این نقش را اب هم دارد . اما نوشیدنی ها مفرح هستند ، انرژی بخش هستند ، نشاط می اورند و باعث می شوند هر فرد از زندگی لذت بیشتری ببرد . امروزه قهوه ، نسکافه و نوشیدنی هایی از این قبیل اقبال فراوانی دارند که کم و بیش ضررهایی هم دارند . بخصوص نوشیدنی هایی چون نوشابه که باعث پوکی استخوان ، بیماری قند و مشکلات گوارشی نیز می شوند . در این مقاله سعی شده تعدادی نوشیدنی مفرح ، سالم و آسان اموزش داده شود تا هم عوائد آنها به کسی انها را می نوشد برسد و هم ضرری نداشته باشد و مشکلی برای او ایجاد نکند.

 

طرز تهیه انواع نوشیدنی مناسب تابستان

 

انواع شربت عسل:

- شربت آب و عسل 

ساده ترین نوع شربت عسل ، شربتی است که از آب و عسل و لیموترش تهیه می شود .

بهتر است برای تهیه ی این شربت مقداری اب لیمو ترش را با عسل مخلوط کنید ‌ در حدود ۱ قاشق مرباخوری عسل و ۱/۲ قاشق چایخوری آبلیمو ترش. بعد از یکنواخت شدن عسل و لیموترش ، حدود یک فنجان بزرگ آب به آن اضافه می کنیم.

این شربت جهت رفع عطش در طی روز ، ایجاد سرحالی و تشاط بعد از یکروز پرکار، جهت تامین آب مناسب خانم های باردار و شیرده و... مناسب است.

در صورتی که عسل کم ساکارز استفاده شود برای افراد دیابتی یک بار استفاده از این شربت طی روز بدون مشکل است.

شربت عسل و زعفران:

مواد لازم :

- ۱ قاشق غذاخوری عسل

- ۱ فنجان بزرگ آب

- نصف لیمو ترش کوچک تازه

- چند قطره زعفران دم کشیده 

طرز تهیه :

جهت تهیه ی این شربت نیز ابتدا ابلیمو ترش و عسل را با هم مخلوط می کنیم و بعد از یکنواخت شدن، اب را به آن اضافه می کنیم و در پایان چند قطره زعفران خوش رنگ و بوی دم کشیده ی ایرانی را به آن اضافه می کنیم.

این شربت طبع گرمی دارد و مفرح است. برای رفع غم، افسردگی و نشاط و شادابی قلبی توصیه می شود مصرف شود.

 

شربت عسل و تخم شربتی:

مواد لازم :

- عسل ۱ قاشق غذاخوری

- نصف لیموترش تازه ی کوچک

- گلاب ۲ قاشق غذاخوری

- زعفران دم کشیده چند قطره

- تخم شربتی ۱ - ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت عسل و تخم شربتی :

- ابتدا عسل ، لیموترش و گلاب و زعفران را با هم مخلوط می کنیم تا یکنواخت شوند . قابل ذکر است زعفران جهت تهیه ی شربت حتما باید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد .

- تخم شربتی را در کمی می ریزیم و زمان می دهیم تا کاملا اب بکشد و لعاب دار شود .

- سپس تخم شربای ها را به مخلوط عسل ، گلاب ، زعفران و لیموترش می افزائیم . در صورت تمایل مقداری آب اضافه می کنیم تا به اندازه ی یک لیوان شربت خوری شود .

این شربت دارای کلسیم است ، همچنین اشتهای کاذب را تاحدی کاهش می دهد . مفرح است و برای تقویت حافظه استفاده دارد . مصرف این شربت برای کودکان در سنین رشد نیز توصیه می شود .

شربت عسل و خاکشیر:

مواد لازم جهت تهیه ی شربت عسل و خاکشیر:

- عسل ۱ قاشق غذاخوری

- لیموترش تازه نصف یک عدد

- خاکشیر شسته ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ی شربت عسل و خاکشیر :

- جهت تهیه ی این شربت ابتدا باید خاکشیر را چندین بار شسته شود و اب ان خالی شود تا بدون شن و ریگ شود.

- ابتدا خاکشیر شسته شده را با عسل، لیمو ترش و کمی آب مخلوط می کنیم تا یکنواخت شود . سپس آنقدر آب به مخلوط اضافه می کنیم تا به اندازه ی یک لیوان شربت خوری پر شود.

در صورتی که جهت رفع اسهال از این شربت استفاده می شود با اب یخ استفاده شود ‌و بدون لیمو ترش برای رفع یبوست از اب جوش استفاده شود. اما بطور کلی شربت خاکشیر باعث دفع سموم و پاکسازی کلیه می شود. جهت رفع کبد چرب این شربت با کمی عرق شاه تره با اب ولرم صبح و عصر میل شود.

 

شربت عسل و عرق بهار نارنج:

- عسل ۱ قاشق غذاخوری 

- بهار نارنج ۴ قاشق غذاخدری

- اب به اندازه ی یک لیوان شربت خوری

طرز تهیه شربت عسل و بهار نارنج :

ابتدا عسل را با عرق بهار نارنج مخلوط می کنیم و سپس اب را آرام آرام به آن اضافه می کنیم . بهتر است این شربت غروب به بعد میل شود تا باعث خوابی ارام بخش شود . نوشیدن این اب در طی ده دقیقه اثرات خواب آوری و ارام بخشی آن را بیشتر می کند.

 

شربت عسل و بیدمشک:

مواد لازم جهت تهیه ی شربت عسل و بیدمشک:

- عسل ۱ قاشق غذاخوری

- بیدمشک ۱/۴ لیوان

- اب به میزان لازم

- در صورت تمایل گلاب و تخم شربتی

طرز تهیه ی شربت عسل و بیدمشک :

- ابتدا عسل و بیدمشک را باهم مخلوط می کنیم و سپس به میزان لازم اب اضافه می کنیم تا به اندازه ی یک لیوان شربت خوری شود . این شربت جهت کاهش اضطراب و تپش قلب اضافه و ایجاد ارامش مفید و موثر است. استفاده از ان در ایام امتحانات برای دانش اموزان توصیه می شود. در صورت تمایل  از گلاب و تخم شربتی هم می شود در تهیه ی این شربت استفاده کرد.

 

شربت عسل با عرق نعناع:

مواد لازم جهت تهیه ی شربت عسل و عرق نعناع :

- عرق نعناع ۱/۴ لیوان

- عسل ۱ قاشق غذاخوری

- اب به میزان لازم 

طرز تهیه ی شربت عسل و عرق نعناع :

 

- ابتدا عسل و عرق نعناع را با هم مخلوط می کنیم و بعد از یکنواخت شدن به میزان لازم به ان آب اضافه می کنیم .

نوشیدن این شربت بعد از غذا باعث هضم بهتر غذا می شود و مشکلات گوارشی ناشی از بیماری های عصبی را کاهش می دهد . بعد از نوشیدن این شربت افراد نفخ کمتری خواهند داشت

.

شربت به لیمو:

یک شربت پرخاصیت و خوشگوار دیگر شربت به لیمو است . امروزه این شربت بصورت اماده تهیه شده و موجود می باشد . اما بصورت خانگی نیز می توان این شربت را تهیه کرد .

مواد لازم‌جهت تهیه شربت به لیمو :

 - ۵۰ گرم برگ به لیمو

- ۳۰۰ گرم میوه به رنده شده

- شکر 

- گلاب 

طرز تهیه شربت به لیمو:

ابت ا ۵۰ گرم برگ به لیمو را در ۶ لیوان اب می جوشانیم و سپس ۳۰۰ گرم میوه ی به رنده شده را به ان اضافه می کنیم . بعد از یکربع ان را صاف می کنیم و  به میزان تقریبا ۴ لیوان شکر اصافه می کنیم . بعد از غلیظ شدن شربت یک لیوان گلاب به ان اضافه می کنیم .

این شربت حاوی ویتامین های گروه B, ویتامین E, ویتامین C, کلسیم، منیزیم، پتاسیم، مس، روی، آهن، آنتی اکسیدان و... است.

این شربت مناسب فصل تابستان است و باعث تقویت سیستم عصبی و قلبی می شود .‌ همچنین این شربت باعث تقویت معده ، کمک به هضم و اعامال درست گوارشی و رفع نفخ می شود . این شربت از بروز سردردهای میگرنی در هدای گرم تابستان می کاهد . زیرا تنش و استرس سیستم عصبی را کاهش می دهد . شربت به لیمو برای اسم و کم خونی نیز توصیه می شود و منجر به طراوت و زیبایی پوست می شود . مصرف این شربت در حد ۳ - ۲ لیوان در هوای گرم تابستان بسیار مفید است .

شربت به:

به یک‌ میوه ی زمستانی و مفرح است . این میوه سرشار از ویتامین های مختلف و ترکیبات انتی اکسبدان است . مواد اروماتیک موجود در به اثر بسیار مفرحی بر روی قلب و سیستم عصبی دارند .

طرز تهیه ی شربت به :

جهت تهیه ی این شربت اب میوه ی به را صاف می کننددو می جوشانند . بعد از رفع بوی خامی ان ، مقداری نبات یا شکر به آن اضافه می کنند تا به غلظت مناسب یک شربت برسد .

جهت بهره مندی از خواص شربت به نوشیدن ان طی روز با اب ولرم مفید است . این شربت در دوران بارداری ، شیردهی و در سنین رشد توصیه می شود . در صورت یبوست بهتر است از این شربت استفاده نشود .

توجه:

در هیچ‌کدام از دستورات فوق از یخ بعنوان خنک‌ کننده استفاده نشده است. این بعلت اثرات سوئی است که مصرف یخ دارد و منجر به بیماری های فراوانی از جمله کبد چرب می شود. از منظر طب سنتی، یخ باعث افرایش سودای اضافه در بدن می شود که بیماری زا است .

بهتر است از مصرف آب یخ و خود یخ پرهیز شود .

 

 

برچسب ها: نوشیدنی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.