مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
 نوشیدنی های مناسب تابستان (۲)

نوشیدنی های مناسب تابستان (۲)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 28 خرداد 1402 magfood.ir/41
فهرست مطالب

نوشیدن اب یک نیاز طبیعی برای انسان است . در فصول و شرایط مختلف نیاز به نوشیدن آب  متفاوت است . در فصل تابستان رساندن اب کافی به بدن مهم تر و حیاتی تر می شود . در تابستان اب بیشتری از بدن از دست می رود ، خطر گرمازدکی وجود دارد . بنابراین توجه به دریافت کافی اب را می توان از مهم ترین موارد در تابستان بخصوص در  طول روزهای گرم تابستان برشمرد . حتما به میزان لازم آب بنوشید .

از دست رفتن آب بدن همیشه محسوس و قالب توجه نیست و مقدار زیاد آن از طریق سطح پوست تعریق و تنفس از دست می رود  .با افزایش گرما و افزایش دامنه ی تنفس نیز آب زیادی دفع می‌شود . بنابراین در تابستان و روزهای گرم سال باید بیش از روزهای دیگر آب نوشید و سعی در حفظ اصلاح بدن داشته باشیم .

حجم آب مورد نیاز :

نمی توان برای تمام افراد حجم آب یکسانی را برای آشامیدن تجویز کرد ،  زیرا میزان نوشیدن آب می تواند با توجه به فیزیک بدنی و میل افراد متفاوت باشد . به طور مثال مردان روزانه نسبت به زنان به مقدار بیشتری آب احتیاج دارند . همینطور فرد مضطرب سریع تر از فرد آرام تشنه می شود . علاوه بر این عادات غذایی نیز نقش مهمی را در نیاز به آب ایفا می کنند . افرادی که به  خوردن میوه و سبزیجات گرایش دارند ، کمتر نیاز به مایعات دارند تا افرادی که بیشتر نان و گوشت مصرف می کنند .

همچنین افراد صفراوی مزاج در تابستان به اب بیشتری نیاز دارند در مقایسه با افراد بلغمی که بسیار کمتر تشنه می شوند .

افراد در معرض کم ابی :

همزمان با از دست دادن آب ، املاح نیز از بدن دفع می شود و کارگران ،کشاورزان ، ورزشکاران دو استقامت و افرادی که به ناچار در معرض آفتاب قرار می گیرند باید در تابستان و گرم شدن هوا  به اندازه ی کافی آب و املاح بنوشند .

بهترین توصیه ها :

نوشیدن آب ولرم همراه نصف لیمو شیرازی یا نوشیدنی های مناسب تابستان  بهترین انتخاب جهت جبران اب از دست رفته ی بدن  در فصل تابستان است . چراکه علاوه بر تأمین آب از دست رفته پتاسیم و املاح  مورد نیاز بدن را نیز تامین می کنند .در این مقاله به بررسیرچند نوشیدنی دیگر که مناسب فصل تابستان است می پردازیم .

شربت شاه توت :

شاه توت یک میوه ی فصل بهار و تابستان است و با توجه به خاصیت صفرابری که دارد برای رفع عطش در فصل تابستان مورد استفاده دارد . البته این میوه و شربت تهیه شده از ان بسیار پر خاصیت است که به بعضی خواص ان اشاره می کنیم .

- نقش شاه توت در سلامت کبد :

کبد ، عضو مهمی از بدن است که برای سلامتی ما بسیار اهمیت دارد . یکی از خواص شاه توت فوائد ان برای کبد است . به این خاطر که بسیار از سمومی را که وارد کبد شده اند مهار کرده و از احتمال بروز انواع بیماری ها در بدن جلوگیری می کند .

- حفظ سلامت قلب :

آنتی اکسیدان فیبر و فلاونوئیدها در سلامت قلب نقش اساسی دارند . شربت شاه توت نیز حاوی مقدار زیادی از این مواد مفید است که از سکته حمله قلبی و مغزی جلوگیری می کند .

- بهبود سیستم  گردش خون :

هرچه سیستم گردش  خون  ما بهتر فعالیت کند ، بدنی سالم تر خواهیم داشت . شربت شاه توت به دلیل وجود زرورتراول که در  برگ و میوه شاه توت وجود دارد به این پروسه کمک شایانی می کند . بهبود جریان خون ،  باعث می شود که اکسیژن و مواد مغذی به تمام اعضای بدن بهتر برسد . این مسئله به بهبود عملکرد اعضای بدن ،  ترمیم پوست و فعالسازی دوباره سلول های کاهش یافته نیز کمک بسیاری می کند .

- کمک به فعالیت کلیه ها :

یکی از وظایف کلیه ، تصیفه خون کثیف و خارج کردن آن از بدن است . شربت شاه توت باعث بهبود عملکرد کلیه می شود و از بروز بسیاری از بیماری های خطرناک جلوگیری می کند .

- مواد لازم جهت تهیه ی شربت شاه توت خانگی :

 در این اموزش ما ترجیح می دهیم که دانه ها در شاه توت بمانند و تا آنجا که ممکن است آنها را کامل نگه داریم ولی اگر شما دوست داشته باشید می توانید شربت شاه توت را در مخلوط کن پوره کنید . سپس آنها را درون یک پارچه تمیز توری یا صافی مشبک ریخته و فشار دهید تا همه ی دانه ها خارج شوند . بدین ترتیب یک شربت شاه توت خالص ،  بدون دانه یا پالپ خواهید داشت . همچنین می توانید بنا به سلیقه خودتان از شاه توت تازه فصل استفاده کنید ، یا در صورت تمایل از شاه توت منجمد در فصول مختلف سال استفاده نمایید .

-  ۳ فنجان شاه توت تازه

-  ۱ فنجان شکر دانه ریز

- ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو

- ۱ فنجان آب

● مراحل تهیه ی شربت شاه توت خانگی :

- توت سیاه ، شکر ، آب لیمو و آب را به یک قابلمه اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط اضافه کنید .

- هر از گاهی ترکیبات را به هم بزنید تا مواد به نقطه جوش برسند .

-  اجازه دهید شربت تان حدود ۲ تا ۳ دقیقه بجوشد و قل قل کند .

-  حالا شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود .

سپس آن را درون ظرف در بسته ریخته و در یخچال نگه داری کنید .

همان طور که گفتیم این شربت دارای دانه است ولی اگر شربت شاه توت صاف را ترجیح می دهید می توانید پس از خنک شدن ترکیبات ، شاه توت پخته شده را درون مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید تا یک دست شود . سپس آن را داخل یک پارچه توری یا یک صافی مشبک بریزید و دانه ها یا تفاله ی آن را جدا کنید .

نکات تهیه ی شربت شاه توت :

• اگر هنگام تهیه شربت شاه توت فرنگی، شربت شما شکرک می زند می توانید از چند قطره جوهر لیمو استفاده کنید تا مانع از این اتفاق شود .

- خیلی از افراد از تفاله های باقیمانده شاه توت فرنگی برای تهیه انواع پای تارت و لواشک شاه توت فرنگی استفاده می کنند . شاید بد نباشد شما نیز این طعم را امتحان کنید.

-  شاه توت به طور معمول میوه شیرینی است. اگر شربت شما شیرین شد می توانید شکر کمتری را درون شربت بریزید تا شیرینی آن دلتان را نزند .

- گر می خواهید رنگ شربت شفاف تر شود حتماً آن را در قابلمه ای لعابدار درست کنید . 

شربت تمشک :

تمشک یکی از توت های وحشی مشهور است که در تابستان می روید .  با شنیدن اسم این میوه ی ترش ، خیلی ها تمایل به خوردن ان دارند . تمشک یک میوه ی آبدار است که از آن به صورت خام و پخته می توان استفاده کرد . این میوه در مناطق گرم و مرطوب می روید و بسیار خوشمزه است .

شربت ، کمپوت ، مربا میوه و مارمالاد تمشک از جمله خوراکی های درست شده با تمشک است . مربای تمشک بسیار خوشمزه و سرشار از مواد مغذی و ویتامین است . اگر به خوردن مربا علاقه ای ندارید تجربه ی خوردن آب تمشک را از دست ندهید . در این قسمت طرز تهیه ی شربت تمشک را با هم مرور می کنیم .

یکی از خواص شربت تمشک التيام يافتن سریع زخم های بدن است . میوه ی تمشک دارای مقدار زیادی ماده آنتی اکسیدان است . این ماده در بدن به حذف رادیکال های آزاد کمک می کنند . خوردن عصاره ی تمشک تازه می تواند باعث شود زخم روی بدن سریع تر التیام یابد و به بهبود تولید هورمون در بدن کمک کرده که آن را در سطح سالم نگه دارد .

 

یکی از خواص شربت تمشک جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی -  عروقی است . قلب ،  یکی از مهمترین اعضای تشکیل دهنده بدن انسان است ،  به طوری که اگر از کار بیفتد ، عمر انسان نیز به پایان می رسد . به همین خاطر باید به هر نحوی که شده حواسمان به آن باشد و از آن مراقبت کنیم . خوردن میوه هایی مانند تمشک که دارای مقدار زیادی فلاونوئید هستند ،  سلامت قلب را تضمین می کنند . طبق تحقیقات پزشکان خوراکی های طبیعی که دارای مقادیر قابل توجهی  فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها باشند ، باعث کاهش التهاب های قلبی و عروقی در انسان می شود . همچنین میوه ی تمشک دارای مقدار زیادی پلی فنل است که از جمع شدن پلاکت ها جلوگیری می کند . این کار باعث می شود فشار خون انسان پایین تر بیاید و احتمال خطر ابتلا به بیماری هایی قلبی عروقی نیز کمتر شود .

- مواد لازم برای تهیه شربت تمشک :

- تمشک 500 گرم

- شکر  500 گرم

- آب 1 لیوان

● طرز تهیه ی  شربت تمشک گیلان :

در مرحله ی اول باید آب و شکر را حل کنید و برای شفاف شدن شربت از یک مارچه ان را ردکنید و صاف کنید . سپس ان را  در یک قابلمه بریزید و خوب هم بزنید  .زمانی که آب جوش آمد ، کمی صبر کنید تا شربت قوام اید . در این مرحله تمشک ها را کم کم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد تا کامل یک دست شوند . در ،نهایت مواد آماده شده را در یک آبکش بریزید و آب آن را کامل بگیرید و اب جمع شده را که همان شربت است در یک شیشه بریزید . شربت تمشک باید در یخچال نگهداری شود ، بنابراین  شیشه را در یخچال بگذارید تا کامل خنک شود . هربار برای تهیه ی شربت ،  مقداری از آن را در لیوان بریزید و به آن آب سرد اضافه کنید و میل کنید .

شربت گل پنیرک :

شربت گل پنیرک ،  بدون شک یکی از خوشمزه ترین انواع شربت خانگی است . این شربت که اتفاقاً خاصیت فراوانی هم دارد می تواند گزینه ای ایده ال برای روزهای گرم تابستانی باشد . پنیرک گیاهی است که می تواند در هر عطاری ان رادخریداری کنید . کلی هم خاصیت دارد و مهمترین شگفتی اش نیز به هنگام درست کردن شربت گل پنیرک معلوم خواهد شد . شما می توانید با همین یک گیاه ساده ، چندین رنگ شربت درست کنید و به مجالس خود ، رنگ و زیبایی بیشتری ببخشید . 

 

- اندکی از خواص گل پنیرک :

شربت پنیرک بسیار پرفایده است؛ چرا که گل پنیرک خواص بسیار را در خود جای داده است . این گل که در اکثر عطاری ها پیدا می شود نه فقط برای تهیه شربت و رفع عطش تابستان که برای درمان مشکلات مختلف نیز مفید است . گل پنیرک حاوی مقدار زیادی ویتامین C ، تانن ها ، فلاونوئیدها ، آنتوسیانین و گلیکوزید مالوین بوده و به همین دلیل ، می تواند برای درمان مشکلات فراوانی مفید باشد .

- از جمله خواص شربت گل پنیرک ، می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

- درمان گرمازدگی و رفع عطش

-  کاهش حرارت بدن

- اشتها آور

- کمک به دفع سنگ کلیه

- درمان گلودرد و درد دهان

- درمان سرفه خشک

- کاهش تب و..

اما شگفتی اصلی شربت گل پنیرک این است که شما می توانید با تغییر مواد اولیه رنگ آن را به رنگ های مختلف درآورید ؛ از آبی و ارغوانی گرفته ، تا صورتی و سبز در بخش های بعدی ، طرز تهیه ی شربت گل پنیرک را با رنگ های مختلف آموزش خواهیم داد .

مواد لازم در طرز تهیه شربت گل پنیرک ، بسیار اندک است و در هر خانه ای پیدا می شود . همین موضوع باعث شده که تهیه ی آن بسیار اقتصادی و کم خرج نیز باشد . تنها چیزی که شما باید تهیه کنید ، همین گل پنیرک است ؛ باقی مواد لازم را در آشپزخانه پیدا خواهید کرد . این شربت دارای زعفران نیز می باشد .

- مواد لازم برای تهیه ی  شربت گل پنیرک  :

مواد لازم برای ۴ نفر

- گل پنیرک ۴ قاشق غذاخوری

- آب سرد نصف لیوان

- شکر ۸ قاشق غذاخوری

- تخم شربتی ۴ قاشق غذاخوری

 

- گلاب به علاوه هر عرق دلخواه یک قاشق غذاخوری

- آبلیمو یا سرکه به میزان لازم

-زعفران دم کرده به میزان لازم

- خاکشیر به میزان لازم

- نعناع یک پر برای هر لیوان

● طرز تهیه ی شربت گل پنیرک :

- مرحله ی اول :

در ابتدا لازم است که گل پنیرک را در آب خیس کنید ، تا رنگ پس بدهد . برای این کار ابتدا گل پنیرک را در آبکش ریخته و زیر شیر آب بگیرید تا خاکش گرفته شود . سپس آن را در یک لیوان جداگانه بریزید و رویش آب بریزید . دقت کنید که آب باید سرد باشد تا گل خوب رنگ پس دهد . می توانید برای کمک به این کار از یکی دو قالب یخ هم استفاده کنید . اجازه دهید گل به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورد تا حسابی رنگ پس دهد .

- مرحله ی دوم :

در طول مدت این نیم ساعت به سراغ تخم شربتی ، خاکشیر و زعفران بروید . تخم شربتی را خوب بشویید ، سپس در یک لیوان بریزید . رویش را با مقداری آب پر کنید و بگذارید لعاب دار شود . خاکشیر را نیز بشویید تا شن و ماسه اش تمیز شود ، سپس در یک ظرف جداگانه ، کنار بگذارید .

زعفران دلخواه است ؛ می توانید آن را حذف کنید . در غیر این صورت برای داشتن رنگ بیشتر آن را همراه با یک قالب یخ ، خیس کنید برای داشتن عطر و مزه ی بیشتر آن را با آبجوش دم کنید .

مرحله ی  سوم :

حال باید عصاره گل پنیرک را صاف کنید تا برای درست کردن آماده شود . برای این کار تنها کافی است که آن را از صافی و یا پارچه ای نخی تمیز عبور دهید . حال باید عصاره را در لیوان مخصوص سرو بریزید حدود ۲ قاشق غذاخوری برای هر لیوان کافی است.

در هر لیوان ، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر حل شود سپس ۱ قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید . به دلخواه می توانید هر عرق دیگری را که خواستید نیز اضافه کنید عرق بیدمشک و کاسنی معمولا ازهمه بهتر هستند و به خواص شربت پنیرک می افزایند .

مرحله ی چهارم :

اکنون به هر لیوان ۱ قاشق غذاخوری تخم شربتی و ۱ قاشق غذاخوری خاکشیر اضافه کنید . برای تزیین نیز می توانید از یک پر نعناع استفاده کنید . برای داشتن شربتی خنک تر نیز می توانید یک قالب یخ در لیوان بیندازید . اکنون شربت گل

پنیرک شما آماده سرو است .

در این قسمت باید به این موضوع اشاره کنیم که عصاره کل پنیرک مزه و عطر خاصی ندارد؛ بلکه بیشتر برای رنگ زیبایش

مورد

رد استفاده قرار میگیرد البته خواصی که برای این گیاه به شما گفتیم هنوز به قوت خودشان باقی هستند

نکته جالب درباره عصاره پنیرک در ،شربت این است که شما میتوانید به کمک افزودن مواد ،مختلف رنگ شربت متفاوتی داشته باشید در ،نهایت اگر طرز تهیه شربت گل پنیرک را دوست داشتید توصیه میکنیم که نگاهی هم به «طرز تهیه شربت توت فرنگی داشته باشید بدون شک از آن لذت

خواهید برد.

برای داشتن شربت گل پنیرک در رنگهای مختلف دستورالعمل زیر را دنبال کنید

• رنگ آبی تیره دستوری که در بخش قبلی بررسی

کردید، به رنگ آبی است.

• رنگ آبی روشن در صورتی که مقدار کمتری از عصاره گل پنیرک را استفاده کنید ، شربت شما آبی روشن خواهد شد .

• رنگ بنفش با درست کردن شربت گل پنیرک طبق دستور اصلی و اضافه کردن مقداری آبلیمو یا سرکه شربت شما به رنگ بنفش خواهد شد.

• رنگ صورتی با کمتر کردن عصاره پنیرک و بیشتر کردن میزان آبلیمو و یا ،سرکه رنگ صورتی روشن خواهید

داشت.

• رنگ سبز با اضافه کردن مقداری زعفران آماده شده به روشی که گفته شد به شربت پنیرک شما رنگ سبز خواهید داشت .

• رنگ زرد هرچقدر که عصاره پنیرک کمتری استفاده کنید و زعفران بیشتری به کار ببرید شربت شما نیز به رنگ زرد متمایل خواهد شد .

شربت لیموناد :

- مواد لازم برای تهیه لیموناد به شرح زیر است :

- آب خنک ۴ لیوان

-  آب ولرم ۱ لیوان

- شکر ۱ پیمانه

- آبلیموی تازه به میزان لازم

چند شاخه نعنای تازه

چند حلقه لیموی خورد شده برای تزئین

یخ به میزان کافی

طرز تهیه شربت  لیموناد :

۱. در گام اول قابلمه ای متوسط انتخاب کرده و بر روی شعله قرار می دهیم . سپس آب ولرم به همراه شکر را درون قابلمه ریخته و هم میزنیم تا یک دست شود . سپس چند برگ نعنای تازه را به آن اضافه می کنیم .

. هنگامی مخلوط آب و شکر و نعنا جوشید و به غلظت مناسبی رسید آن را کنار می گذاریم تا به دمای محیط برسد و هنگام مصرف نعناع های جوشیده شده را کنار می گذاریم .

شربت موهیتو :

یکی دیگر از انواع نوشیدنی های طراوت بخش و خنک که خاصیت شاداب کنندگی فوق العاده بالایی دارد ، موهیتو .است نوشیدنی تابستانی موهیتو با ظاهر ساده و البته جذب کننده ، خود از ترکیب مواد دم دستی و مفیدی چون نعنای تازه ، لیموترش ،  آب گازدار و شکر قهوه ای تشکیل می شود ؛ بنابراین می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید . این نوشیدنی پرطرفدار با استفاده از رایحه دل انگیز نعنا و مقادیری آب لیمو در رفع تشنگی و جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان بسیار خوب عمل می کند .

- مواد لازم جهت تهیه ی موهیتو :

- نعناع  تازه ۱۰ شاخه

- لیمو ترش ۴ عدد

 - پوست لیمو رنده شده ا قاشق چایخوری

- آب گازدار ۱ پیمانه

-شكر ۵ قاشق غذاخوری

-یخ قالبی ۱٫۵ پیمانه

●طرز تهیه ی شربت موهیتو :

- مرحله ی  اول :

برای تهیه موهیتو نعناعی رستورانی ابتدا لیمو ترش ها را از وسط برش می زنیم ، سپس آب شان را با فشار دست می گیریم و پس از صاف کردن داخل مخلوط کن یا میکسر می ریزیم . در ادامه شکر و پوست لیمو را اضافه می کنیم.

- مرحله ی دوم :

توجه داشته باشید برای پوست لیمو ترش رنده شده فقط باید از قسمت سبز پوست لیمو ترش استفاده می کنیم .

 در ادامه برگ های نعنا را از شاخه جدا

و پس از شستشو و خشک کردن به مخلوط کن

اضافه می کنیم .

- مرحله ی سوم  :

مقدار نعنا در موهیتو سلیقه ای می باشد و به همین دلیل می توانید مقدار نعنا را نسبت به ذائقه خود کم یا زیاد کنید . در ادامه یخ های قالبی را به مخلوط کن اضافه می کنیم و در آخر آب گازدار را به دیگر مواد اضافه می کنیم .

 

 

برچسب ها: نوشیدنی, تابستان, شربت, رسپی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.