مجله خوراکی ها دستورهای غذایی
نوشیدنی های مناسب تابستان (۱)

نوشیدنی های مناسب تابستان (۱)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 25 خرداد 1402 magfood.ir/40
فهرست مطالب

روزهای دومین فصل سال گرم تر از همیشه فرا رسیده است ،  ولی گرمای طاقت فرسای تابستان را می توان با نوشیدن شربت های خنک تابستانی کم کرد . رسیدن این فصل از سال برای طرفداران نوشیدنی های گرم شاید لذت بخش نباشد ،  ولی نوشیدن یک لیوان شربت خنک خالی از لطف نیست . از زمان های گذشته شربت های اصیل ایرانی مهمان تمام روزهای گرم تابستان خانه های ایرانی بوده است و همیشه برای رفع عطش از شربت های خوشمزه و مخصوص تابستان استفاده می کردند که هم برای رفع عطش مناسب و هم دارای خواص بیشمار هستند روزهای گرم تابستان موجب کمبود شدید آب مورد نیاز بدن می شود . نوشیدن ۸ لیوان آب در روز برای سلامتی لازم است . شاید برای برخی از ما نوشیدن آب به تنهایی دوست داشتنی نباشد ولی نوشیدن یک لیوان شربت گوارای خنک می تواند جایگزین خوبی برای آب باشد .

 همه ی ما می دانیم که در فصل تابستان نیاز به نوشیدن آب و مواد غذایی غنی از آن بسیار

ضروری بوده ، تا از دهیدراته شدن بدن و مشکلاتی که به دنبال آن ایجاد می شود به نحو مؤثری پیشگیری شود . این موضوع به این شکل نیز برطرف می شود که علاوه بر نوشیدن منظم ،آب از انواع میوه ها و سبزیجات تازه نیز استفاده شود . به خوبی می دانید که همیشه نمی توان این مواد غذایی را مهیا کرده یا به مقدار زیاد در طی روز مصرف نمود.

بنابراین تهیه انواع شربت و نوشیدنی تابستانی یکی از راه های غلبه بر این مشکل و تأمین آب بدن بوده که با توجه به تنوع آنها دل زدگی هم به وجود نمی آید . بدین منظور تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا شما را با مجموعه کاملی از انواع این نوشیدنی های خنک و گوارا آشنا کنیم .

 

شربت خاکشیر :

خاکشیر از جمله مواد مغذی و مفیدی است که با آن می توانید شربتی تابستانی و گوارا را برای خود فراهم کنید . این ماده علاوه بر خاصیت دفع کنندگی سنگ کلیه و رفع جوش و آکنه که احتمالا از قبل آن را می دانستید ، در رفع تشنگی نیز بسیار مؤثر است . این ویژگی به دلیل جذب آب فراوان توسط دانه های ریز خاکشیر حاصل شده و بطور مؤثری کم آبی بدن را رفع و بدن را هیدراته می کنند . تنها نکته مهم در تهیه شربت خنک خاکشیر این است که بایستی مراقب سنگ ریزه های موجود در آن باشید و علاوه بر آن مدتی دانه ها را در آب بخیسانید تا به گونه ای ژلاتینی شوند .

- مواد لازم جهت تهیه ی شربت خاکشیر :

- خاکشیر ۴ قاشق غذاخوری

- آب ۴ لیوان

- لیمو ترش تازه یک عدد

- شکر یا عسل به مقدار دلخواه

- آلو بخارا در صورت تمایل

- گلاب به میزان لازم

- يخ به مقدار لازم

● طرز تهیه ی شربت خاکشیر :

۱ . ابتدا برای شستن خاکشیر ابتدا آن را درون کاسه ای مناسب ریخته و روی آن آب بریزید .

۲ بعد از اضافه کردن آب دانه های خاکشیر به شکل دایره ای جمع می شود که می بایست به کمک یک چنگال آنها را کاملا هم بزنید .

۳ .معمولا خاکشیر با خاک و برگ های ریز همراه است . اجازه دهید دانه ها ته نشین شوند و آب

کاسه را آهسته تخلیه کنید .

۴ . این عمل را چند مرتبه انجام دهید تا دیگر برگ و خاشاکی روی آب نماند . سپس چندین بار به آرامی آب آن را خالی می کنیم تا شن های ریز آن برود و تمیز شود .

۵ .خاکشیر ، آب سرد ، شکر یا عسل و گلاب را مخلوط کنید . میزان اضافه کردن شکر در این شربت کاملاً بستگی به ذائقه افراد دارد . البته توصيه ما استفاده کردن از عسل بجای شکر است .

- بجای گلاب می توانید از آب لیموترش تازه استفاده کنید . استفاده از آبلیمو علاوه بر اینکه طعم ویژه ای به این نوشیدنی می دهد خواص آن را بهبود می بخشد .

- راه دیگر برای تهیه شربت آلو خاکشیر می بایست چند عدد آلو را به نوشیدنی خود اضافه کرده و مدت ۵ ساعت صبر کنید تا آلوها نرم و شربت طعم آن را بگیرد .

 

 

شربت آبلیمو :

هر زمان از تابستان که شربت های آماده در دسترس نباشند به راحتی می توانید لیموترش را برش زدن و آب و پالپ آن را در لیوانی بچکانید تا در نهایت یک نوشیدنی خنک تابستانی و گوارا برای خود مهیا کنید . همان طور که می بینید تهیه این نوشیدنی نسبت به بسیاری از شربت ها به زمان آماده سازی خاصی نیاز و فقط بستگی به این دارد که لیموی تازه داشته باشید و یا اگر نداشتید ،  آبلیمو در منزل موجود باشد . این شربت به واسطه لیمو علاوه بر خاصیت کاهش فشارخون و جلوگیری از سرطان در فصل تابستان به شما کمک می کند که آب بیشتری بنوشید و از گرمازدگی جلوگیری می کند .

شربت آبلیمو به هر روشی که تهیه شود قاتل گرماست. علاوه بر این مزه بسیار دلچسب و گوارایی هم دارد. این شربت در ساده ترین حالت ممکن با ۳ ماده اولیه و در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه آماده می شود . در ادامه مطلب با طرز تهیه شربت آبلیمو ساده آشنا خواهید شد .

- مواد اولیه جهت تهیه ی شربت ابلیمو :

- شکر ۲۰۰ گرم

- ابلیمو ۱۰۰ گرم

- اب ۳ لیوان

● طرز تهیه شربت ابلیمو :

ابتدا شکر و آبلیمو را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید . ۳ لیوان آب را داخل پارچ مورد نظرتان بریزید و سپس ترکیب شکر و آبلیمو را به آن اضافه کنید . پارچ را در یخچال قرار دهید یا چند قطعه یخ داخل آن بیندازید تا خنک شود . این شربت را می توانید با قطعات لیمو و نعنا تزئین و سرو کنید .

 

 

شربت تخم شربتی :

تخم شربتی با خاصیت جذب آب فراوان، یکی دیگر از شربت های خوشمزه و گوارا است . از جمله فواید تخم شربتی می توان به کاهش وزن ، درمان عفونت و سفید شدن رنگ پوست اشاره نمود . علاوه برآن دانه های کوچک تخم شربتی پس از مدتی خیس خوردن در آب می توانند آب زیادی در خود نگه داشته و سپس آن را در بدن آزاد کنند . این چنین است که مصرف تخم شربتی در فصل تابستان مورد توجه بسیاری ازورزشکاران و افراد فعال قرار می گیرد .

برای تهیه این نوشیدنی خنک نیز دقت داشته باشید ، سنگ ریزه های موجود در آن را که در ته ظرف ته نشین می شوند دور بریزید . علاوه بر اینکه شما می توانید از تخم شربتی برای تهیه نوشیدنی مجزایی بهره ببرید . می توانید آن را در شربت آلبالو ریخته یا با آبلیمو و عسل میل کنید .

- مواد لازم برای طرز تهیه شربت سکنجبین به شرح زیر است:

-  نصف پیمانه سرکه

-  دو پیمانه شکر می توان از عسل عم  به جای شکر استفاده کرد .

- دولیوان آب

- چند برگ نعنای تازه در تهیه شربت سکنجبین می توان عرق نعناع یا چند برگ نعناع نیز استفاده کرد .

- یخ به مقدار دلخواه

● طرز تهیه شربت سکنجبین

۱. ابتدا آب و شکر را در ظرفی می ریزیم و روی حرارت می گذاریم پس از جوش آمدن سرکه و نعناع را به آن اضافه می تکنیم و روی حرارت هم

می گذاریم تا به قوام برسد .

- زمانی که به قوام دلخواه برسد از روی حرارت برمی داریم تا خنک شود.

۳. سپس با آب و یخ نوش جان کنید.

 

شربت به لیمو :

در لیست انواع شربت و نوشیدنی های تابستانی نوبت به شربت خنک به لیمو می رسد . در تهیه این شربت خوش رنگ و لعاب از میوه ی به همراه با آبلیمو البته برگ به لیمو استفاده شده که در نهایت حاصل کار شربتی خنک و شیرین خواهد بود . علاوه بر اینکه مصرف شربت به لیمو دمای بدن را در فصل گرما متعادل کرده و عطش را از بین می برد ، برای قلب و پوست نیز مفید بوده و به سم زدایی از بدن و برقراری حالت آرامش نیز کمک می کند .

 

- مواد لازم برای تهیه شربت به لیمو :

- میوه به ۳ عدد

- اب ۳ پیمانه

- شکر ۱ پیمانه

- اب لیمو نصف پیمانه

- برگ به لیمو ۱ عدد

● طرز تهیه ی شربت به لیمو :

- مرحله اول شستشو میوه به :

ابتدا در یک ظرف مناسب ۳ عدد میوه به را شسته  و هسته ی آنها را جدا می کنیم و اجازه می دهیم تا به هاکاملا خشک شوند .

سپس پوست آنها را جدا کرده و در یک ظرف مناسب با استفاده از رنده ریز به ها را رنده می کنیم .

● مرحله دوم آماده سازی شربت به لیمو :

یک قابلمه درب دار مناسب را روی حرارت قرار داده و به آن ۳ پیمانه آب اضافه و سپس ۱ پیمانه شکر را اضافه  کرده و مرتب با استفاده از همزن دستی آب و شکر را مخلوط می کنیم تا شکر ما به خوبی در آب حل شود و اجازه می دهیم تا به جوش بیاید .

● مرحله سوم تهیه ی شربت با لیمو :

 در این مرحله باید پخت میوه به انجام شود .

بعد از به جوش آمادن آب و شکر میوه به رنده شده و ۱ عدد برگ به لیمو را به قابلمه اضافه می کنیم و با حرارت ملایم به مدت ۱ ساعت اجازه می دهیم که بپزد تا  آماده شود .

● مرحله آخر جداسازی شربت به از میوه به :

سپس بعد از گذشت ۱ ساعت قابلمه را از رو حرارت برداشته و اجازه می دهیم که خنک شود ، در یک ظرف مناسب با استفاده از صافی شربت را از میوه به جداسازی می کنیم و سپس به شربت خود نصف پیمانه آب لیمو اضافه و شربت خود را در ظرف مناسب می ریزیم .

 

نکات تهیه شربت به لیمو :

• برگ به لیمو کاملا اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید .

• می توانید میوه به را در غذاساز و یا رنده دستی رنده کنید .

• برای اینکه شربت ما به خوبی طعم به را بگیرد با شربت خود پخته شود بهتر است اما جداگانه هم قابل پختن است.

• میزان شکر و آبلیمو کاملا بستگی به ذائقه ی شما دارد .

•برای مزه بهتر از لیمو تازه استفاده کنید .

• شربت را در یخچال نگهداری کنید .

• با به پخته شده می توانید مربا درست کنید .

 

شربت جلاب ( شربت گلاب ) :

شربت جلاب یک شربت خوشمزه و خاص است که برای تهیه آن موادی مانند نبات یا عسل به همراه گلاب و زعفران نیاز دارید . شربت خنک گلاب به دلیل عطر به غایت خوشایند و دلپذیرش بسیار نشاط آور بوده و از طرفی به سبب رنگ ملایمی که دارد بسیار مناسب سرو در میهمانی ها است . با اینکه شربت گلاب را می توان به تنهایی مصرف نمود و از فواید آن سود برد ، مرسوم است آن را با موادی مانند زعفران و بسیاری از عرقیجات ترکیب می کنند .

شربت گلاب که یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های مورد استفاده در فصل گرما و تابستان است دارای خواصی از قبیل تقویت اعصاب و قلب ، رفع بی خوابی ، درمان سردرد و رفع تشنگی است . لازم به ذکر است که در تهیه شربت گلاب معمولا غیر از عسل ، بعضا از شیره انگور یا شیره خرما نیز بهره برده می شود .

- مواد مورد نیاز برای شربت جلاب :

- نبات سفید ۱ کیلو

- گلاب ۳ لیتر 

- زعفران نیم مثقال

۱ . ابتدا یک قابلمه درب دار مناسب را روی حرارت قرار داده و به آن ۱ کیلو نبات و ۳ لیتر گلاب اضاف و با حرارت کم اجازه دهید که به خوبی حل شود و به غلظت مورد نظر برسد .

- در انتها زعفران اب زده را نیز به شربت اضافه کنید . 

 

 

 

شربت عرق نعناع :

استفاده از برگ نعنا و عرق این گیاه دارویی ، طیف وسیعی از خواص را موجب شده که برای پیشگیری و حتى درمان برخی ناراحتی ها مورد استفاده قرار می گیرد . مرسوم است از عرق یا عصاره ی نعناع  در تهیه چای انواع دسر و مهمتر از همه نوشیدنی ها و شربت های مختلف استفاده می شود .

مصرف شربت نعناع در فصل گرما و تابستان کم آبی بدن و عطش زیاد انسان را به طور مؤثری رفع می کند . به منظور تهیه شربت عرق نعناع استفاده از آب لیموترش کفایت می کند . همچنین

می توان عرق نعنا را با شربت سکنجبین ترکیب کرده و از خواص این دو ماده با هم بهره برد .

- مواد لازم برای تهیه شربت نعنا عبارتند از:

- نعنای تازه : ۵۰۰ گرم

- شکر ۱ کیلوگرم

- آب ۳ لیوان

- آب لیمو ۲ قاشق غذاخوری

 

● طرز تهیه ی شربت عرق نعناع :

برای تهیه شربت نعنا برای تابستان باید ابتدا برگ های نعناع را از ساقه جدا کنید . سپس برگ ها را به خوبی شست و شو دهید و با استفاده از آبکش

بگذارید آب اضافی آن خارج شود .  سپس در  یک قابلمه مناسب آب و شکر را مخلوط کرده و شعله با حرارت زیاد بگذارید تا شکر به طور کامل در آب حل شود و به جوش برسد وقتی به جوش رسید شعله را کم کنید و برگ های نعنا را اضافه کنید . ۱۰ دقیقه صبر قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید به مدت یک ساعت با دربسته همراه با دمی آن را دم بیندازید و اجازه دهید تا آرام آرام جوشیده و قوام یابد . بعد از ۳۰ دقیقه آبلیمو را اضافه کنید . وجود آبلیمو در شربت و مربا از شکرک زدن آن جلوگیری می کند .

در صورتی که در مورد قوام شربت خود شک دارید با یک قاشق تمیز مقداری از آن را در یک نعلبکی ریخته و صبر کنید تا سرد شود بعد از سرد شدن ، قوام فعلی شربت شما را نشان خواهد داد .

شربت را پس از پختن صاف کنید تا برگ های نعناع از آن جدا شود . برخی افراد در این مرحله چند قطره رنگ سبز خوراکی به شربت اضافه می کنند تا رنگ زیبا تری پیدا کند .

 

نکات مهم در تهیه شربت نعناع :

- بهتر است شربت را در یخچال نگهداری کنید .

- می توانید از تخم شربتی و یک برگ نعنای تازه در سرو آن استفاده کنید .

- اگر بعد از ریختن مایه شربت روی آن یخ بریزید و سپس آب را به آرامی اضافه کنید هم نزنید شربت دورنگ شده و مجلسی خواهد بود .

- برای هر نفر یک قاشق شربت خوری بگذارید .

اضافه کردن رنگ سبز خوراکی به شربت باعث زیباتر شدن آن می شود اما بهتر است این کار را نکنید و سلامتی را بیشتر مد نظر قرار دهید .

- اگر برای درمان حال خود به عرق نعناع نیاز داشتید و در دسترس نبود شربت نعنا می تواند جایگزین مناسبی باشد .

 

 

برچسب ها: نوشیدنی, شربت, رسپی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.