مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
رب سیب و خواص آن

رب سیب و خواص آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 04 دی 1401 magfood.ir/1z
فهرست مطالب

سیب میوه ای جهانی ، معروف ، قابل دسترس در اکثر نقاط کره ی زمین است . این میوه در تمامی فصول قابل دسترس است . خواص و فوائد این میوه ی بهشتی فراتر از این مقاله است . در چند مقاله ی گذشته مفصلا در مورد خواص رب سیب مواردی بیان شده است . انچه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد ، خواص رب سیب است .

رب سیب مانند هر رب دیگری زمانی تهیه می شود که آب ان‌ میوه بجوشد و فقط یک سوم یا یک چهارم ان باقی بماند .

روش تهیه ی رب سیب :

برای تهیه ی این رب پر خاصیت دو روش وجود دارد :

روش اول :

مقداری سیب را اب بگیرید و بعد این اب سیب را روی حرارت قراد دهید . چنانچه این حرارت غیر مستقیم باشد مانند روش بن ماری و یا گذاشتن زیر قابلمه ای در زیر ظرف باعث حفظ بیشتر خواص این رب می شود . حرارت دادن به روش بن ماری را تا جایی ادامه می دهیم که حجم اب سیب به یک‌چهارم یا یک سوم اولیه برسد .

روش دوم :

مقداری سیب را رنده می کنید و بعد این رنده های سیب را که البته از سیب بدون پوست و بدون دانه تهیه شده است در قابلمه می ریزیم و بصورت حرارت غیر مستقیم اجازه می دهیم کاملا بپزد و یکدست شود ، البته باید دائما هم زده شود تا ته نگیرد .

خواص رب سیب :

- یکی از بهترین خواص رب سیب اثر بر روی سیستم مغزی است . اصطلاحا گفته می شود سیب برای سیستم مغزی مفرح است . بوئیدن رب سیب و استفاده از ان بعلت املاح و ویتامین های سرشار آن باعث فرح و نشاط می شود . خستگی و رخوت را از ذهن می برد . این رب پر خاصیت باعث برای رفع افسردگی و مرور انواع خاطرات مفید است . پس بطور کلی رب سیب باعث تقویت سیستم عصبی می شود .

رفع مشکلات صفراوی :

افرادی که دچار سنگ صفرا و یا صفرای غلیظ شده هستند ، استفاده از رب سیب برای شان مفید است . در واقع رب سیب باعث جریان طبیعی صفرا می شود و از ماندن و غلیظ شدن ان در کیسه ی صفرا جلوگیری می کند .

کبد چرب :

یکی از بزرگترین علل کبد چرب ، عدم فعالیت مناسب و کامل کبد است . در صورتی که استفاده از رب سیب جز عادات تغذیه ای فرد باشد به پاکسازی کبد کمک‌می کند و باعث عدم چرب شدن کبد می شود . همچنین افرادی که به کبد چرب مبتلا شده اند با مصرف مداوم رب سیب و رعایت برنامه ی غذایی مناسب به درمان کبد چرب موفق شوند .

رفع مشکلات گوارشی :

بسیاری از مشکلات گوارشی در اثر غلبه ی بلغم بر معده و سیستم گوارشی عارض می شود . سیب و رب سیب جز عوامل کمک‌کننده در رفع بلغم زائد و بیماری زا از معده و دستگاه گوارش است . بنابراین جهت تقویت معده و رفع حالت ترش کردن ، نفخ ، آروغ زدن و ضعف سیستم هضم مصرف رب سیب بسیار مفید است . زمان مصرف مقداری بعد از غذا است . خود سیب چون نپخته و خام است بلافاصله بعد از غذا برای کمگ به هضم‌ مناسب نمی باشد ولی رب سیب بعلت پخته بودن برای استفاده بلافاصله بعد از غذا هم توصیه می شود .

تقویت سیستم ایمنی بدن :

سیب از جمله عوامل پاکسازی کننده ی بدن است .‌خیلی مواقع علت بروز بیماری ها تجمع مواد زائد در بدن است . این مواد باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند و دفعات ابتلا به بیماری را در انسان افزایش می دهد . از جانب دیگر ویتامین ها و املاح فراوان سیب یک عامل مهم تقویت سیستم ایمنی و عدم ابتلا به بیماری می باشد .

خاصیت انتی اکسیدانی :

سیب یکی از قوی ترین و مفید ترین انتی اکسیدان های طبیعی می باشد . بطوری که سه عضو رئیسه ی بدن یعنی قلب ، مغز و کبد را پاکسازی می کند . علاوه بر این عوامل مهاجم و اسیب رسان که باعث خارج کردن سلول ها از روند طبیعی رشد و تکثیر خود می شوند را خنثی می کنند .

این عوامل اسیب رسان باعث اسیب به دیواره ی عروق و زمینه سازی اضافه شدن کلسترول و سایر عواملی که تجمع شان باعث گرفتگی عروق و سکته و بیماری های قلبی می شوند ، می باشند . بنابراین مصرف سیب از ابتلا و پیشرعت بیماری قلبی جلوگیری می کند .

همچنین متخصصان تغذیه بیان می کنند که اگر بیماران مبتلا به سرطان ، بویژه سرطان های پوست و خون روزانه ۶۰ عدد سیب را بصورت عصاره یا رب سیب میل نمایند ، در اثر مداومت به  این مصرف درمان حاصل خواهد شد .

کمک به رشد کودکان :

میوه هایی مانند سیب سرشار از ویتامین و املاح و عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند . وجود ویتامین ها و املاح رشد مناسب کودکان را تضمین می کند . از انجایی که کودکان شاید بعلت بازیگوشی تمایل به مصرف میوه نداشته باشند ، استفاده از رب سیب و یا عصاره ی سیب می تواند کمک کننده باشد . 

همچنین با تقویت سیستم ایمنی کودکان و عدم ابتلا به بیماری های شایع در هرفصل ، احتمال باز ماندن از رشد در اثر ابتلا به بیماری برای کودکان نخواهد بود.

سلامت استخوان :

از عوامل حفاظت کننده ی رشد و سلامت استخوان ، کلسیم می باشد . در بعضی سنین مانند دوران رشد و سالمندی و دوران های بارداری و شیردهی نیاز به کلسیم افزایش می یابد و توجه به سلامت استخوان ضروری می باشد .‌ رب سیب چون غلیظ شده ی تعداد زیادی سیب می باشد می تواند در صورت مصرف روزانه تامین کننده ی کلسیم مورد نیاز این دودان ها و سنین باشد .

برچسب ها: رب, سیب, رب سیب
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.