مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
داروخانه ای به نام سیب (۱)

داروخانه ای به نام سیب (۱)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 26 شهریور 1401 magfood.ir/6
فهرست مطالب

خداوند مهربان نعمت هایی را در غالب میوه برای انسان خلق کرده است که بسیاری از آنها درعین خوشمزه بودن خواص درمانی هم دارند. یکی از پر منفعت ترین این میوه ها سیب است. در طی چند مقاله به بررسی اثرات درمانی این هدیه ی خداوند می پردازیم.

سیب یکی از بهترین و پر ارزش ترین میوه هاست. غذایی طبی است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و این مواد بیشتر در پوست سیب تجمع دارند و بر حسب آب و هوای محل رویش مقدارش متفاوت است. سیب دارای ویتامین های A  و B  وC ، اسید مالیک، سلولز و تانن است. پکتین فیبر بسیار مهم آن است و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، سیلیسیم و فسفر در آن یافت می شود. اما شایان ذکر است که یک قند ویژه به نام سور بیتول دارد  که ۷۰٪ این قند بدون تبدیل به گلوکز جذب بدن می شود . و چون به گلوکز تبدیل نمی شود برای افراد دیابتی یا دارای افزایش قند مضر نیست.

سیب یک میوه معجزه گر است ، زیرا  هم خاصیت سم زدایی و هم قدرت غذایی دارد . وجود ویتامین A  در سیب برای تقویت بدن و سلامت پوست مفید است . همینطور کلسیم سیب جهت رشد و نمو ناخن ها و تقویت مخاط دهان و بینی ، مخصوصا تقویت بینایی مفید است و از ایجاد شبکوری جلوگیری می کند .

_ ویتامین B موجود در سیب برای رفع بی حوصلگی، عصبانیت، ترس، بی خوابی، زخم گوشه لب (تبخال) ، خشکی و سوزش کف دست، نارسایی کبد، ورم حلق و زخم قرنیه در چشم مفید است و جهت رشد مناسب جنین در دوران بارداری اثرات اثبات شده ای دارد .

_ ویتامین C  موجود در سیب برای تامین نیروی دفاعی بدن در‌ برابر میکرب ها و افزایش مقاومت بدن در شرایط استرس زا که باعث ضعف سیستم ایمنی می شود، رفع خونریزی لثه و تورم آن، بهبود سریع زخم ها و بهبود شکستگی استخوان و رشد قدی مناسب کودکان مفید است.

 

سیب و نقرس:

افرادی که مبتلا به نقرس هستند حتما باید توجه ویژه به مصرف سیب داشته باشند .خوردن سیب بصورت خام یا پخته برای دفع اوره ی اضافی بدن مفید است و بیماری نقرس را درمان می کند . همینطور اسید اوریک وسایر سموم بدن را دفع می کند . بیماران نقرسی اگر یک قاشق چایخوری از گرد پوست سیب را در یک فنجان آب حل نموده و میل نمایند التیام چشمگیری را خواهند دید.

 

سیب و کلیه ها:

مصرف سیب برای بیماران کلیوی و افرادی که مشکلات مثانه و مجاری ادرار دارند بسیار سودمند است. اما به چه صورت؟

به همان صورت که برای نقرس بیان شد از پوست سیب استفاده نمایید .این ترکیب مدر هم می باشد . 

در صورتی که سیب را بجوشانید، یعنی قطعات آن را در نیم لیتر آب به مدت یک ربع بجوشانید برای تورم ریه ها، روده ها و درد های رماتیسمی  مفید است و فشار خون را کاهش می دهد.

اگر به جهت تقویت عمومی بدن و خاصیت غذایی سیب از آن استفاده می کنید، همه شکل های خام، پخته، پوره، مربا و کمپوت یا جوشانده ی آن مفید است ولی در مصرف پخته ی آن زیاده روی نکنید زیرا حکما معتقد بودند باعث فراموشی می شود.

این مطلب ادامه دارد ...

 

برچسب ها: سیب, فواید
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.