مجله خوراکی ها
اسنک های سالم با سیب درختی

اسنک های سالم با سیب درختی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 09 بهمن 1401 magfood.ir/2W
فهرست مطالب

سیب یکی از سلامت بخش ترین خوراکی های اطراف ما محسوب می شود . از زمان های گذشته مردم علاقه ی فراوان به مصرف سیب داشته اند . از نظر مورخان منشا سیب مناطق سردسیر و شمال اروپا بوده است . از آنجا این میوه ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است . سیب یکی از میوه هایی است که قبل از میوه های دیگر شناخته شده است . تمدن انسان با سیب پیوند خورده است . سیب نشانه ی عشق ، باروری ، دوستی ، زیبایی ، خوش بختی ، تندرستی ، دانایی ، خوشی ، نیرومندی و ... است .

با وجود تمام خواصی که برای سیب در نظر گرفته می شود ، افرادی تمایل به مصرف ان ندارند . یک راه مصرف سیب برای این افراد استفاده از سیب بعنوان اسنک است .

اسنک ( snack ) به معنای خوراکی است که بصورت میان وعده مصرف می شود و بعنوان یک وعده ی غذایی کامل نمی باشد . بلکه بعنوان یک  یک وعده ی کوچک در بین وعده های اصلی است . از نظر املاح ، ویتامین ها و ماکرو نوترینت ها در حد یک وعده ی غذایی کامل بدن را تغذیه نمی کند . بطور موقتی گرسنگی را برطرف می کند .

امروزه اغلب افراد و بویژه کودکان تمایل به مصرف اسنک های فست فودی و کارخانه ای دارند . این اسنک ها نه تنها املاح و ویتامینی به بدن وارد نمی کنند ، بلکه باعث رفع اشتهای واقعی برای بدن شده و با مواد جانک و غیر سالم یک سیری نامناسب ایجاد می کند .

استفاده از سیب بعنوان یک اسنک انتخاب بسیار سالم و مفیدی می تواند باشد . در این مقاله قصد داریم به بررسی چند دستور اسنک سالم با سیب بپردازیم .

اسنک سیب و دارچین :

در صورتی که افراد یا کودکان سابقه ی هر گونه الرژی را دارند یا از دارچین استفاده نشود و یا با احتیاط مصرف شود .

مواد لازم :

- سیب زرد درختی ۲ عدد

- عسل ۱/۴ پیمانه

- گردوی نیم کوب شده ۴ قاشق سوپخوری

- دارچین ۲ قاشق سوپخوری

- پنیر گوده ای ورقه ای ۱ بسته

- نان تست به میزان لازم

- کره ۲۵ گرم

طرز تهیه :

- برای تهیه ی این اسنک خوشمزه ابتدا سیب ها را پوست بکنید . بعد سیب ها را به حلقه های نیم سانتی برش بزنید . قسمت سخت و هسته دار وسط سیب باید از آن جدا شود . به کمک حلقه های مخصوص جدا کردن هسته ویا با کمک چاقو این قسمت را از سیب ها جدا کنید چون باعث نامطلوب شدن اسنک می شود . برای جلوگیری از سیاه شدن سیب ها آن ها را بعد از برش در ظرف آب و یک قاشق غذاخوری آبلیمو قرار دهید . 

- یک لایه نان تست را بر می داریم ، دو حلقه سیب را از آب خارج می کنیم و خشک می کنیم و روی تکه های نان تست قرار می دهیم . کمی عسل را هم بر روی سیب ها اضافه می کنیم . از گردوی نیم کوب شده و کمی دارچین هم برای افزودن به سیب و عسل استفاده می کنیم .

- در این مرحله قبل از اضافه کردن تکه آخر نان تست ، یک لایه پنیر گودا به آن اضافه می کنیم . تکه ی نان تست را روی آن قرار می دهیم و در آخر بر روی نان تست کره می مالیم .

- زمانی که تمام مواد لازم را به همین نحو اماده کردیم ، همه را در ساندویچ ساز می چینیم ، در صورتی که ساندویچ ساز ندارید از تابه های دو طرفه هم با حرارت کم و در صورتی که زیر قابلمه ای زیر تابه قرار داده ایم می شود استفاده کرد .

- در ساندویچ ساز ۷_۵ دقیقه زمان لازم است تا سطح روی نان ها برشته شود . برای تابه نیز تا برشته شدن سطح روی نان ها زمان لازم است .

دونات سیب درختی :

دونات ها از خوشمزه ترین دسرها و اسنک ها در سراسر دنیا محسوب می شوند . مصرف دونات ها برای مردم ما نیز اقبال فراوانی دارد .  یکی از بهترین و آسان ترین دونات های قابل تهیه برای افراد خانواده دونات سیب است .

مواد لازم  برای تهیه دونات :

- آرد ۳/۴ پیمانه

- شکر ۱/۴ پیمانه

- نمک اندکی 

- تخم‌مرغ هم زده ۱ عدد

- سیب دو عدد 

- دارچین اندکی 

- بستنی وانیلی به دلخواه

طرز تهیه :

- ابتدا سیب ها را به حلقه هایی با ضخامت یکسان برش می دهیم . باید دقت شود قسمت سخت هسته دار سیب از آن جدا شود . برای جلوگیری از سیاه شدن سیب ها بلافاصله آن را در مخلوط آب و آبلیمو قرار می دهیم . تا مایه ی دونات را اماده کنیم .

- برای تهیه ی مایه ی دونات ابتدا شیر و تخم مرغ را با هم مخلوط می کنیم . قبل از افزودن آرد آن را با شکر و کمی نمک مخادط می کنیم . بعد ارام ارام آرد و شکر و نمک را به مخلوط شیر و تخم مرغ اضافه می کنیم تا کاملا مواد یک دست شوند .

- قبل از اینکه سیب ها را در مایه دونات بچرخانیم در سبد می ریزیم تا اب اضافه ی آن خارج شود .

- یک تابه ی نسبتا گود انتخاب می کنیم . روغن را در حدی که روی دو نات ها را بگیرد اضافه می کنیم . سیب ها را در مایه ی دونات می چرخانیم و بعد در روغن داغ تابه سرخ می کنیم . 

- بعد از سرخ شدن دونات ها را بر روی دستمال آشپزخانه قرار می دهیم تا روغن اضافه ی آن خارج شود .

- در صورت تمایل با پودر قند و دارچین دونات را تزئین کنید .

- تناول دونات داغ با بستنی برای بعضی افراد لذت بخش است در صورت تمایل آن را امتحان کنید .

شیرینی سیب :

مواد لازم :

 - آرد ۱ لیوان

- تخم مرغ ۱ عدد

- نمک اندکی

- ۱/۳ پیمانه شیر 

- ۱ عدد سیب رنده شده 

- ۶ قاشق غذاخوری شکر 

- وانیل

- ۱ قاشق چایخوری پکینگ پودر

- مخلوط شکر و دارچین 

- روغن‌جهت سرخ کردن

طرز تهیه :

ابتدا تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط می کنیم تا اندکی سبک شود . وانیل ، پکینگ پودر و نمک را به مخلوط شیر و تخم مرغ اضافه می کنیم . 

- ارد را یکی دوبار الک می کنیم و سپس ارام ارام به دفعات به مواد اضافه می کنیم . تا یکنواخت و یک دست شدن مخلدط کاملا مواد را هم می زنیم .

- سیب را پوست می کنید و بسته به سلیقه ی خود با رنده ی درشت یا رنده ی ریز ، رنده کنید و در نهایت به مواد مخلوط شده اضافه کنید .

- در یک تابه ی گود روغن برای سرخ کردن اضافه می کنیم و بعد از داغ شدن روغن هر بار یک قاشق سوپخوری از مواد را در روغن داغ سرخ می کنیم .

- بعد از سرخ شدن شیرینی ها انها را در توری یا بر روی دستمال رطوبت گیر قرار می دهیم تا روغن اضافه ی آن خارج شود .

اکنون شیرینی های خنک شده را در مخلوط شکر و دارچین می غلتانیم . در ظرف مورد نظر شیرینی ها را سرو می کنیم .

اسنک کره بادام زمینی و سیب :

مواد لازم :

- نان تست ۲ برش

- کره ی بادام زمینی ۲ برش

- سیب زرد یا قرمز ۲ عدد

- پودر دارچین ۱ قاشق غذاخوری

- عسل ۲ قاشق غذاخوری

- گردو خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

- مقداری کره جهت تفت دادن

طرز تهیه :

- ابتدا سیب ها را به قطعات مربعی کوچک خرد می کنیم . مقداری کره به تابه اضافه می کنیم . تکه های سیب را در آن تفت می دهیم تا سیب ها شفاف شوند .

- قبل از خاموش کردن سیب ها مقداری دارچین به سیب ها اضافه می کنیم و بعد شعله را خاموش می کنیم .

- یک تکه نام تست را بر می داریم ، مقداری کره ی بادام زمینی روی آن می مالیم . از سیب های تفت داده شده با دارچین بر روی نان آغشته به کره ی بادام زمینی می گذاریم .

- کجی عسل بر روی سیب ها می ریزیم و از گرده ی نیم کوب شده برای روی عسل استفاده می کنیم .

- مجددا یک تکه ی دیگر نان تست را بر روی مواد قرار می دهیم .

- اسنک اماده ی میل کردن است .

پای سیب :

تهیه ی پای ها جز مطبوع ترین اسنک های بین روز است و اقبال فراوانی دارد .

مواد لازم تهیه ی پای سیب :

- آرد ۱ لیوان 

- شکر ۱ لیوان

- آب سیب ۱ لیوان

- سیب ۲ عدد

- تخم مرغ ۳ عدد

 - وانیل نصف قاشق چایخوری

- دارچین ۱ قاشق چایخوری

 - پودر هل نصف قاشق چایخوری

- پکینگ‌پودر نصف قاشق چایخوری

- پودر قند برای تزئین

طرز تهیه :

- ابتدا باید زرده و سفیده ها را کاملا از هم جدا کنیم و مراقب باشیم از زرده اصلا وارد سفیده ها نشود . 

- سفیده ها را کاملا با هم زن مخلوط می کنیم . این کار را ادامه می دهیم تا سفیده ها کاملا پف کنند و ابری شوند . جهت ادامه ی سایر مراحل پای سیب ، سفیده ها را در یخچال قرار می دهیم .

- زرده ها را با شکر مخلوط کرده و با هم زن می زنیم تا کرم رنگ شود و سپس وانیل هم اضافه می کنیم . تا کرم رنگ شدن زرده ها و کشدار شدن مخلوط را با هم زن می زنیم .

- اب سیب را در این مرحله اضافه می کنیم . هم زدن اب سیب را تا یکدست شدن مخلوط ادامه می دهیم .

- روغن مایع را نیز اضافه می کنیم ولی در این مرحله از هم زن برای هم زدن استفاده نمی کنیم . چون بیشتر مایع هستند مواد که با همزن باعث پاشیدن مواد می شود . در این مرحله از چنگال استفاده می شود .

- ارد و پکینگ‌پودر را با هم‌مخلوط می کنیم و ۳ بار آرد می کنیم . سپس ارام ارام آرد و یکینگ پودر را به ظرف مواد اضافه می کنیم . با لیسک مخلوط می کنیم .

- زمانی که مواد فوق کاملا یکدست شدند ، سفیده را از یخچال خارج می کنیم و بصورت دورانی از یک سمت با سایر مواد مخلوط می کنیم .

- بهتر است قبل از اضافه کردن سفیده ی تخم مرغ ، فر را روشن کنیم و روی حرارت ۲۰۰ - ۱۵۰ درجه قرار دهیم تا فر داغ شود و بعد از مخلوط کردن سفیده سریع ان را در فر قرار دهیم و پف پای سیب کم نشود .

- سیب ها را به هر اندازه و شکلی که دوست دارید برش بزنید و با دارچین کاملا مخلوط کنید .

ظرف کیک را با روغن آغشته می کنیم . نیمی از مواد کیک را در ظرف کیک می ریزیم و سپس سیب ها را اضافه می کنیم . و بعد باقی مواد کیک را روی سیب ها اضافه می کنیم .

- قبل از گذاشتن ظرف کیک در فر چند بار ظرف را بر روی نیز کار می زنیم تا حباب های داخل کیک خارج شود .

ظرف کیک را در فر قرار می دهیم . به مدت ۴۰ - ۳۰ دقیقه . بعد از اطمینان از پخت کیک ، ظرف را کناری قرار می دهیم تا خنک شود .

- بعد از خارج کردن کیک روی آن را با پودر قند تزئین می کنیم .

 

 

 

برچسب ها: اسنک, سیب
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.