مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
تغذیه با زردالو

تغذیه با زردالو

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 17 خرداد 1402 magfood.ir/3s
فهرست مطالب

زردالو یک میوه ی تابستانی و پر خاصیت است . املاح و ویتامین های سرشار ان را مناسب برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها کرده است . مانند دیابت ، یبوست ، قلب ، کم خونی و … .

یک راهکار مهم برای بهره گیری بهتر از زرد الو افزایش موارد مصرف آن است . در این مقاله به بررسی چندین خوراکی تهیه شده از زردالو می پردازیم ، به امید بهره گیری بهتر از فوائد و خواص زردالو .

کیک زرد الو :

کیک ها یکی از اسنک های مفید برای کودکان و سایر افراد خانواده است. و چنانجه در خانه تهیه شود، خواص و فواید بهتری دارد.

- مواد لازم برای تهیه ی کیک با طعم زردآلو

- آرد‌۳ فنجان آرد

- شکر ریزدانه ۳۰ فنجان

-  کره یا مارگارین یک و نیم فنجان

-  خامه ترش نیم فنجان

- نکتار زردآلو نیم فنجان

- عصاره بادام ۱ قاشق چایخوری

- نمک نیم قاشق چایخوری

- پکینگ پودر : نیم قاشق چایخوری

- تخم مرغ : ۶ عدد

- پودر قند ( اختیاری ) ۱ قاشق غذاخوری

● طرز تهیه ی کیک زرد الو :

- در ابتدا باید کره را با شکر مهلوط کنیم ‌ بهتر است کره کمی نرم شود تا شکر به راحتی در ان مخلوط شود . ‌ ابتدا کره و شکر را در کاسه ای بریزید و با چنگال ان را کمی مخلوط کنید و بعد از همزن استفاده کنید و انقدر کره و شکر را بهم بزنید  تا رنگ کرم روشن شود .

- مرحله ی بعد اضافه کردن تخم مرغ ها هست . بهتر است تخم مرغ ها را یکی یکی افزوده شوند . همزدن تخم مرغ ها را تا جایی ادامه دهید که رنگ‌مخلوط یکنواخت و روشن شود .

- مرحله ی بعد افزودن خامه است . اگر از خامه ی پاستوریزه استفاده می کنید ،  اب اضافی ان را بگیرید . اب اضافی خامه باعث عدم یکنواختی مایه ی کیک می شود .

- عصاره بادام هم‌جز مواد تهیه ی کیک است . می توانید عصاره ی بادام را خودتان در منزل تهیه کنید برای این منظور بادام های خام را با ابجوش خیس کنید و زمان دهید تا پوست بادام ها کنده شود . بادام ها را رنده کنید و سپس در پارچه ای بفشارید تا عصاره ی بادام خارج شود . در این مرحله عصاره ی بادام را هم به مواد کیک اضافه می کنیم .

- از انجایی که کیک زرد الو در حال تهیه شدن است ، نکتار زرد الو هم در این کیک استفاده می شود . چنانچه در منزل از اب زرد الو استفاده شودبسیار بهتر و خوشمزه تر است .  نکتار یا اب زرد الو  راهم در لین مرحله اضافه می کنیم .

- اکنون باید مواد جامد اضافه شوند . در این مرحله  آرد ، بکینگ پودر و نمک را در کاسه دیگری مخلوط نموده و یک بار الک می کتیم و به  مواد فوق اضافه کنید . البته ارام ارام و کانلا مخلوط شود تا گلوله تشکیل نشود .

- همه مواد را بخوبی مخلوط کنید تا خمیرتان یکدست و صاف شود قالب را بخوبی چرب نموده و خمیر کیک را بریزید و بعد از ریختن دقت کنید در تمام نقاط قالب یکنواخت پخش شود .

- ابتدا فر را به مدت نیمساعت در حین مخلوط کردن مواد روشن کنید تا گرم شود .قالب را برای یک و نیم ساعت در فری که با دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت گرم شده قرار دهید تا بپزد .

- بعد از خنک شدن قالب و کیک با احتیاط از قالب جدا کنید و با کمی خاک قند مخلوط کنید. 

 

 

کمپوت زرد الو :

یکی دیگر از موارد اماده سازی زردالو جهت مصرف ، کمپوت زرد الو می باشد . تهیه ی کمپوت زرد الو منجر به مصرف زرد الو در قصل غیر از تابستان که فصل میوه ی زردالو است می شود .

● مواد لازم جهت تهیه ی کمپوت زرد الو :

- زرد آلو ۱ کیلو

- شکر  ۳۰۰ گرم

- آب ۶ فنجان

● روش تهیه کمپوت زردآلو :

- ابتدا زرد آلوها را بشویید و بعد از وسط نصف

کنید و هسته آن را بیرون بیاورید .

- بهتر است اب مصرفی در کمپوت زرد الو ، اب جوشیده ی خنک شده باشد . بعد از خنک شدن آب ، آب و شکر را در ظرفی مخلوط کنید .

- از شیشه های در فلزی جهت نگهداری کمپوت زرد الو استفاده می شود . درون شیشه ها زرد الو های نیمه شده و بدون هسته را قرار می دهیم و از مخلوط اب و شکر تا پر شدن و لب به لب شدن شیشه ی کمپوت ها درون شیشه می ریزیم . ( بهتر است قبل از اضافه کردن اب و شکر یکبار ان را از صافی عبور دهیم .)

- شیشه های کمپوت را داخل یک قابلمه قرار می دهیم و تا نیمه ی شیشه ها اب در قابلمه می ریزیم و شعله را روشن می کنیم . حدود ۴۵ دقیقه تا یکساعت زمان می برد تا کمپوت ها با حرارت ملایم بپزند .

- بعد حرارت را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم شیشه ها کاملا خنک شوند و سپس در یخچال نگه می داریم .

 

مربای زرد الو :

مرباها یکی از خوراکی های سنتی و خوشمزه در فرهنگ ایران است ‌ مربای زرد الو نیز در فصل تابستان از زرد الو تهیه می شود و بسیار لذید است و قابلیت استفاده در سایر فصول سال را نیز دارد .

● مواد لازم جهت تهیه ی مربای زردآلو :

۱٫۵ کیلوگرم زردآلو رسیده

شكر ۸۰۰ گرم

-زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

- گلاب ۲ قاشق غذاخوری

- آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

 

● دستور پخت مربای زردآلو :

- برای تهیه مربای زردآلو مجلسی ابتدا زردآلو ها را به خوبی می شوییم .  سپس در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان به طور کامل خارج شود .

- در ادامه زردآلوها را از وسط نصف می کنیم و هسته هایشان را خارج می کنیم .

- به این نکته توجه داشته باشید . اگر از زردالو های درشت استفاده می کنید ، می توانید آنها را به ۴ یا ۸ قسمت تقسیم کنید .

- در ادامه زردآلوها را به صورت لایه لایه ای با شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا آب بیندازند .

- پس از گذشت مدت زمان لازم واینکه زردالوها آب انداختند ،  قابلمه را از یخچال خارج می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا آب درون قابلمه به جوش بیاید . زمانی که آب زردآلو به نقطه جوش رسید روی ان کف تشکیل می شود . باید کف های روی انرا بگیریم تا مربای شفاف تری داشته باشیم.

- مرحله ی پخت تقریبا ۲۰ دقیقه طول می کشد .پس از گذشت ۲۰ دقیقه زردآلوها را از داخل شهد مربا خارج می کنیم و گلاب و زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم شهد مربا به غلظت مناسب برسد پس از اینکه شهد مربا به قوام رسید زردآلوها را به قابلمه باز می گردانیم .

- در ادامه برای جلوگیری از شکرک زدن مربا ، چند  قطره آب لیمو ترش را اضافه می کنیم و در صورت تمایل مقداری خلال بادام و خلال پسته نیز به مربا اضافه می کنیم . حالا مربا را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم در دمای آشپزخانه به طور کامل خنک شود .

- مرحله ی اخر :

پس از اینکه مربا خنک شد ،  ان را درون ظرف های شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم . در صورتی که بخواهیم مربا را برای مدت طولانی تر نگهداری کنیم می توانیم انرا در کیسه فریزر بسته بندی کرده و یا در ظروف مخصوص فریز بریزیم و بسته بندی کنیم .

مارمالاد زرد الو :

مارمالاد هم یکنوع روش تهیه و نگهداری زرد الو برای فصول بعدی می باشد .

- مواد لازم برای مارمالاد زردآلو :

-  زعفران آب گرفته غلیظ ۲ قاشق غذاخوری

-  زردآلو ۱ کیلو

- پودر ژلاتین  ۱ قاشق مرباخوری پر

- شکر ۱ کیلو

- آبلیمو ترش ۱ قاشق سوپخوری

- گلاب ۱ قاشق سوپخوری

 

● طرز تهیه مارمالاد زردآلو :

- زردآلوهای رسیده و شیرین را پس از شستن از وسط نصف کنید و هسته آن را در بیاورید .سپس

در دستگاه غذا ساز بریزید تا له شوند ولی آب

نیندازند . برای این کار باید زرد الوهای رسیده ولی انهایی که اب نینداخته اند انتخاب کنید .

- زردآلوهای له شده را در ظرفی ریخته و با شکر مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشند و غلیظ شود .

- زعفران را در مراحل پایانی پخت مارمالاد باید اضافه کنیم تا عطر و طعم ان باقی بماند  زعفران را بعد از غلیظ شدن مخلوط  به آن اضافه کنید .

- ژلاتین مدت زمانی برای حل شدن نیاز دارد . بنابراین در فاصله ای که زرد الوهای له شده با شور روی حرارت قرار دارند تا بجوشند و غلیظ شوند ، پودر ژلاتین و گلاب را به روش بن ماری روی بخار کتری حل کنید .

- یک مرحله ی اضافه کردن  ابلیمو هم جهت جلوگیری از شکرک زدن مارمالاد وجود دارد . وقتی مارمالاد قوام کافی را بدست آورد آبلیمو را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید .

- در این مرحله بلید گلاب و ژلاتین اضافه شوند . گلاب و ژلاتین حل شده را به مارمالاد اضافه کنید و خوب هم بزنید.  پس از اینکه مارمالاد زردآلو خنک شد آن را در ظرف یا شیشه

مورد نظر بریزید و درب آن را محکم ببندید و در

یخچال نگه دارید .

 

نکاتی در تهیه ی مارمالاد زردالو :

-  هرگز زردآلو را با حرارت زیاد نجوشانید ، چون

باعث می شود شکرک بزند .

- اندازه شکر باید به همان اندازه که گفته شده مصرف شود .

- بعد از خنک شدن مارمالاد آن را در یخچال نگهداری کنید .

 

اسموتی میلک شیک زرد الو :

میلک شیک ها در تابستان بسیار پر طرفدار هستند . بخصوص اگر از میوه های تابستانی مانند زرد الو تهیه شوند . در این قسمت اسموتی میلک شیک زرد الو را با هم بررسی می کنیم .

● مواد لازم جهت تهیه ی اسموتی میلک شیک زرد الو :

- زردآلو ۱۰ عدد

- عسل ۲ قاشق سوپ خوری

- شکر ۲ قاشق سوپ خوری

-  آب ۱ پیمانه

- توت فرنگی خرد شده ۱/۴ پیمانه

● مواد لازم برای لایه میلک شیک

- خامه فرم گرفته ۳/۴ پیمانه

- عسل ۲ قاشق سوپ خوری

- شیر ۱/۴ پیمانه

● طرز تهیه اسموتی میلک شیک زرد الو :

- مرحله ی اول :

ابتدا باید زرد الو ها کمی پخته شوند و برای این منظور از فر استفاده می کنیم . فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود . زردآلوها را از وسط نصف کنید و هسته آنها را خارج کنید ، سپس روی سینی فر بچینید و مقداری شکر روی آنها بریزید . سینی را به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا زردآلوها نرم شده و لبه آنها قهوه ای رنگ شود .

- مرحله ی دوم :

زردآلوهای پخته را از فر خارج کنید و بگذارید به دمای اتاق برسند ، اما باید زرد الو ها شیرین و طعم دار شوند .بنابراین زرد الو ها را  همراه با آب و عسل داخل مخلوط کن بریزید . دستگاه را روشن کنید تا مخلوط تا نرم و پوره ای شکلی حاصل شود .

- مرحله ی سوم :

در ظرفی خامه فرم گرفته شیر و عسل را بریزید و خوب مخلوط کنید تا مایه میلک شیک آماده شود سپس آن را کنار بگذارید .

-مرحله ی چهارم :

برای آماده کردن بستنی ها حدود۱/۳  از قالب ها یی را که می خواهیم در اخر اسموتی را در انها سرو کنیم  با مخلوط زرد آلو پر کنید . چند تکه توت فرنگی هم داخل آنها بریزید . حالا باید ۱/ دیگر قالب ها را با مخلوط میلک شیک پُر کنید و دوباره چند تکه توت فرنگی داخل آنها بریزید .

قالب ها را با باقیمانده مخلوط زرد آلو پُر کنید .

- مرحله ی پنجم :

قالب ها را به مدت یک ساعت داخل فریزر قرار دهید تا مواد کمی خودشان را بگیرند، سپس از فریزر خارج کنید و چوب بستنی ها را داخل آنها فرو کنید . اگر از ابتدا چوب بستنی را داخل ان قرار دهید ، دقیقا وسط بستنی ها قرار نمی گیرد و موقع خارج کردن بستنی ها ، استفاده ی انها مشکل دار خواهد بود .

مجددا قالب ها را به مدت ۳- ۵ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا بستتی ها کاملا خود را بگیرند . چند دقیقه قبل از سرو کردن قالب ها را در دمای محیط قرار دهید تا به اسانی بتوانند از قالب خارج شوند .

 

تارت خرما و زردآلو 

تارت ها یک میان وعده ی مناسب برای کودکان و اهل خانه هستند . بویژه تارت زرد الو در فصل تابستان و همراهی تهیه ی ان با خرما که انرژی ان را چندین برابر می کند .

● مواد لازم جهت تهیه ی تارت  خرما و زرد الو :

- تخم مرغ ۱ عدد

-وانیل ۱/۸ قاشق چای خوری

- آرد ۲ پیمانه

- نمک ۱/۸ قاشق چای خوری

-کره ۱۰۰ گرم

- شکر ۱/۲ پیمانه

- ماست در صورت (نیاز ۱ قاشق سوپ خوری

● مواد میانی تارت خرما و زرد الو :

-شکر ۴ قاشق سوپ خوری

- تخم مرغ ۲ عدد

- پوست پرتقال رنده شده ۱/۲ قاشق چای خوری

- آرد ۳ قاشق سوپ خوری

- خرما ۱۵ عدد

-  پودر بادام ۷۰ گرم

- کره نرم شده ۵۰ گرم

-  مارمالاد زرد آلو ۲ قاشق سوپ خوری

● طرز اماده سازی خمیر تارت :

- مرحله ی اول :

آرد را در يك كاسه الك كنيد . به کاسه حاوي آرد سایر مواد خشک که شامل  شکر ،  وانیل و نمک را هم اضافه کرده و با چنگال مواد مخلوط کنید . - مرحلا ی دوم :

در این قسمت باید تخم مرغ اضافه شود . برلی مخلوط شدن بهتر آن ، وسط آرد را گود کنید تخم مرغ را در این گودي بشکنید . کره را هم حبه حبه ریز کنید و به تخم مرغ اضافه کرده و با نوک انگشت مایه آردی را با تخم مرغ و کره مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید .

- مرحله ی سوم : سپس قالب تارت را آماده کرده و  اما قبل از پهن کردن مواد در آن برای جلوکیری لز چسبیدن ، حتما ان را چرب کنید . در اینجا از قالبی با قطر ۲۳ سانتي متر استفاده کرده ایم . خمیر را در قالب چرب شده پهن کنید .

- مرحله ی چهارم :

روي خمیرتارت پهن شده را باید با مواد داخل تارت را بپوشانید و مواد داخل تارت را آماده کنید .

تخم مرغ ها را در کاسه ای بشکنید شکر را به ان اضافه کنید و هم بزنید تا کرم رنگ و یکنواخت شود . سپس جهت معطر شدن  پوست پرتقال را به ان اضافه کنید . در نهایت جهت طعم بهتر تارت ، پودر بادام و کره نرم شده را به آن اضافه کرده و با همزن برقی مخلوط کنید . در اخر  سه قاشق سوپخوری آرد را اضافه کرده و باز با همزن مخلوط کنید تا مواد کاملا یکنواخت شوند و ارد گلوله گلوله نشود .

- مرحله ی پنجم :

مواد آماده شده را روی خمیر ریخته و با پشت قاشق صاف کنید . فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتيگراد روشن کنید تا گرم شود . البته بهتر است از قبل فر را روشن کنید و نیمساعت بگذرد و دمای فر یکنواخت و مناسب پختن تارت شود .

- مرحله ی ششم :

در این فاصله خرماها را نصف کنید و هسته های آنها را جدا کنید . نیمه های خرما را روی تارت به شکل دلخواه بچینید تارت را در فر به مدت ۳۵ دقیقه قرار دهید .

 سپس تارت را از فر بیرون آورید و روي سطح تارت را با قلم موی آشپزخانه ، مارمالاد گرم شده بمالید و بعد دوباره در فر بگذارید تا روي تارت طلايي شود . بعد از اتمام پخت ار فر خارج کنید و بعد از خنک شدن ان را سرو نمایید .

 

 نکات مهم در تهیه ی تارت :

- براي روي تارت به جاي مارمالاد زردآلو ، از عسل هم مي توان استفاده کرد.

- براي گرم کردن مارمالاد یا عسل هم مي توان آنها را در مایکروفر گرم کرد یا به روش حرارت غیر مستقیم مثل قرار دادن روی بخار کتری يا

بن ماری کمی آنها را شل و نرم کرد .

- اگر دیدید خمير كمي خشك است به آن يك قاشق ماست اضافه کنید .

 

برچسب ها: اسنک،زردالو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.