مجله خوراکی ها گروه های غذایی گوشت و پروتئین
خواص و فوائد میگو

خواص و فوائد میگو

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 29 دی 1401 magfood.ir/2O
فهرست مطالب

میگو یک سخت پوست دریایی است که در اب های شور و شیرین اکثر نقاط جهان یافت می شود . میگو به دلیل خوشمزه و مغذی بودن از غذاهای دریایی پر طرفدار در کل دنیاست . گوشت میگو رژیمی ، با کالری کم است . میگو بدلیل بافت ظریف ، توانایی هضم اسان دارد .

گوشت میگو به علت طعم و مزه ی خاص خودش یکی از محبوب ترین گوشت های سراسر دنیاست . گوشتی کم کالری و کم‌چرب است .

میگو انواع مختلفی دارد . به رنگ های صورتی ، قهوه ای و خاکستری دیده می شود ولی نوع صورتی آن رایج تر است . اندازه ی میگو متفاوت است و طول آنها غالبا ۶ _ ۷ سانتی متر است . اما نوع قهوه ای ان غول پیکر است وتا ۳۰ سانتی متر نیز دیده می شود .

میگو حدود ۲۰ نوع مختلف است که فقط ۳ _ ۴ نوع ان برای انسان قابل مصرف است ‌.طول عمر میگو حدود ۶ _۷ سال است .

با وجودی میگو دارای آهن است  و برای کم خونی مفید است ، اما خون میگو به جای آهن دارای مس است و به همین دلیل تیره رنگ است .

ترکیبات میگو :

مواد مغذی موجود در میگو شامل : مس ، آهن ، فسفر ، کلسیم ، روی ، سدیم ، منگنز ، سلنیوم و مقادیر زیادی ویتامین B12 ، ویتامین E و ویتامین D است . در صد کمی ویتامین C است .

خواص میگو :

سلامت پوست و مو :

غذاهای پروتئینی جز مواد خوراکی مفید برای سلامت پوست و مو هستند ، زیرا کلاژن موجود در مو و بافت سالم مو را تامین می کنند . میگو دارای مقدار قابل توجهی پروتئین است . علاوه بر این وجود ترکیباتی چون روی ، کلسیم ، ویتامین C  و املاح دیگر و ویتامین های خانواده ی B در سلامت پوست و دخیل هستند . میگو بعنوان یک غذای دریایی پروتئین و سایر ترکیبات لازم در صحت پوست و مو را با هم در یک وعده فراهم می کند .

میگو گوشتی کم چرب و کم کالری و مناسب رژیم :

در برنامه های کاهش وزن مصرف مواد غذایی گم چرب و کم کالری منجر به موفقیت بهتر در روند کاهش وزن می شود .‌ از طرفی تامین املاح و ویتامین های لازم برای سلامتی و حفظ بافت و سلامت استخوان از شرائط یک رژیم موفق و بی نقص است . مصرف ۱۲ عدد میگو حدود ۸۵ کیلو کالری انرژی دارد . که تامین کننده ی یک وعده ی گوشتی مقوی و کم انرژی می باشد .

موثر در درمان کم خونی پرنشیوز :

وقتی صحبت از کم خونی می شود در قدم اول فقط آهن و کمبود ان به ذهن اکثر افراد می رسد . اما جالب است که املاح و ویتامین های فراوانی در ایجاد و رفع کم خونی دخیل هستند نه بسته به نوع کم خونی هر کدام مهم و موثر هستند ‌. یک ویتامین موثر در جلوگیری از نوعی کم خونی B12 است که در میگو وجود دارد . کم خونی پرنشیوز با مصرف B 12 قابل درمان و پیشگیری است و مصرف میگو در درمان این کم خونی توصیه می شود .

تقویت سیستم ایمنی بدن :

تامین مقادیر تخمین زده شده پروتئین در روز برای هر فرد و فراهم کردن ویتامین C , عناصری چون روی در سلامت سیستم ایمنی تاثیر دارند . اما عناصری مانند سلنیوم نیز وجود دارند که در مواد غذایی اندکی وجود دارد ولی در سلامت و عملکرد درست سیستم ایمنی موثر است . میگو از نظر سلنیوم غنی است و جهت تقویت سیستم ایمنی مصرف ان توصیه می شود .

 رشد کودکان :

در دودان رشد مانند کودکان ، تامین پروتئین مورد نیاز بدن برای دستیابی به رشد کافی کودکان لازم است . میگو از جهت تامین پروتئین مورد نیاز رشد کودکان غذای مناسبی در برنامه ی رژیمی روزانه است . از جانب دیگر با مصرف میگو علاوه بر تامین پروتئین مناسب رشد ، عناصری چون کلسیم ، فسفر ، روی و مس و سایر املاح و ویتامین های لازم برای رشد کودکان در یک وعده تامین می شود .

سلامت استخوان و مفاصل :

کلسیم و فسفر دو عنصر اساسی برای حفظ بافت طبیعی استخوان می باشد . همچنین دریافت کافی این عناصر بویژه از منابع طبیعی باعث حفظ بافت استخوان ، جلوگیری از درد ایتخوان و مفاصل می شود . همچنین ترکیب چربزمیگو سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است . وجود این ترکیبات اسید چربی باعث نرمی مفاصل و جلوگیری از تخریب و از بین رفتن انها می شود .

منبع خوب امگا ۳ : 

اسید های چرب ضروری جز اسید های چربی هستند که بدن تو انایی ساختن و سنتز آنها را ندارد ولی چون اعمال خاص و ویژه ای برای بدن انجام می دهند باید از طریق مواد غذایی وارد بدن شوند . اسیدهای چرب موجود در میگو از خانواده ی اسید های چرب امگا ۳ هستند که جهت سلامت قلبی و اعمال و فعالیت درست سیستم عصبی لازم و ضروری هستند .

از جانب دیگر اسید های چرب امگا ۳ منجر به تعادل چربی ها و کلسترول در بدن می شوند . 

میگو سرشار از امگا ۳ است .

خواص انتی اکسیدانی :

در بدن ویتامین ها و املاحی دارای خواص انتی اکسیدانی و ضد سرطانی می باسند و جلوی فعالیت عوامل اسیب رسان و مهاجم را می گیدند .  ویتامین E و ویتامین C که در میگو وجود دارند از جمله ویتامین های دارای فعالیت انتی اکسیدانی می باشند که برای طول عمر و عدم ابتلا به سرطان کاربرد دارند . همچنین عناصری مانند سلنیوم در میگو وجود دارند که خواص انتی اکسیدانی دارند و بطور اختصاصی در پیشگیری ابتلا به سرطان ها بویژه سرطان هایی چون سرطان پروستات  در مردان دارد .

خاصیت ضد التهابی :

وجود ترکیباتی چون استاگزانتین و سلنیوم خاصیت ضد التهابی به ان ماده ی خوراکی می دهد . میگو دارای هر دوی این عوامل است . بنابراین یک خاصیت مهم میگو ، خاصیت ضد التهابی برای آن می باشد .

مناسب بیماران دیابتیک و قلبی :

در دیابت نوع دو که هنوز گیرنده های انسولین در صدی فعالیت دارند و بیماری های قلبی ، وجود سلنیوم باعث بهبود بیماری و کاهش علائم در این بیماران می شود . بنابراین مصرف میگو به علت سلنیوم برای بیماران دیابتی و قلبی سودمند و پر خاصیت است .

خواص ویژه ی میگو برای اقایان :

بعضی از ویژگی های میگو متوجه اقایان است . 

از جمله :

- کم‌چرب بودن ان که به کاهش ریسک بیماری قلبی که تا ۵۰ سالگی چند برابر ابتلای بانوان است ، کمک می کند .

- سنتز تستوسترون که یک هورمون مردانه است را افزایش می دهد . 

یکی از عوامل ترشح کافی تستوسترون در اقایان وجود روی کافی دربدن است . گرچه کمبود روی عوارض دیگری نیز دارد ، ولی کمبود روی اختصاصی در اقایان علاوه بر کاهش سنتز تستوسترون ، باعث کیفیت نامناسب اسپرم ها و کاهش حرکت و فعالیت اسپرم ها می شود . همچنین کمبود روی احتمال ابتلا به سرطان پروستات و بزرگی پروستات را افزایش می دهد .

- جلوگیری از ناتوانی جنسی : 

یکی از علل ناتواتی جنسی ، عدم حرکت مناسب و شناوری اسپرم است . اسید های چرب امگاد۳ موجود در میگو برای امکان حرکت مناسب و پر قدرت را به اسپرم ها می دهد . از جانب دیگر اسید چرب خاص DHA برای اتصال بلوک های ساختمانی که اکروزوم (  کلاهک کوچک موجود در سر اسپرم ) را به هم وصل می کند ، لازم و ضروری است .

- پیشگیری از ناباروری :

یکی از عناصری که منجر به تولید اسپرم فعال و مراحل اسپرماتوژنز بدون نقص در مردان می شود سلنیوم است . این عنصر کمیاب است و در مواد غذایی اندکی وجود دارد و از انجایی که این عنصر با اسپرم از بدن دفع می شود ، دریافت ان برای مراحل تولید مثلی بی نقص در اقایان ضروری است . یک وعده مصرف میگو حدود نیمی از نیاز روزانه یه این ماده معدنی را تامین می کند .

- ممانعت از پروستاتیت ( التهاب پروستات ) و ادنوم‌پروستات 

خواص میگو برای بانوان :

 - جلوگیری از ابتلا به سرطان رحم :

مواد غذایی وجود دارند که از ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می کنند . یکی از این عناصر موثر ، سلنیوم است . اخیرا دانشمندان نشان داده اند که مصرف سلنیوم و سولفورفان با تقویت سیستم ایمنی بدن به نیزان ۱۳ ٪  ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد. 

- تنظیم ترشح هورمون ها :

پروتئین غنی به همراه ترکیباتی چون آهن و B12 در میگو برای تعادل هورمونی در بانوان مفید است و از کم خونی که عامل بسیاری از مشکلات هومونی و جنسی است جلوگیری می کند .

- درمان فیبرم رحمی :

فیبرم یک بیماری لگنی در بانوان است که به دلایل مختلفی از جمله چاقی ، عدم رعایت بهداشت ، مصرف بعضی داروها و ... ایجاد نی شوند .

فیبرم ها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع شان درمان های متفاوتی دارند . یکی از روش های درمانی فیبرم رژیم هلی کم کالری و غنی از ویتامین D می باشند .

میگو یک‌گزینه ی مناسب در رژیم های کاهش وزن و غنی از ویتامین  D است که پایبندی نصرف ان باعث رفع فیبرم می شود . البته تحت نظر پزشک .

مزاج میگو :

 با توجه به انکه غذاهای دریایی و ماهی ها طبع سردی دارند ، اما این نکته قابل توجه است که  طبع میگو  گرم و تر است . این طبع میگو برای بیماران عصبی ، کاهش وزن ، رشد مناسب کودکان و ... مناسب و توصیه شده است .

محدودیت های مصرف میگو :

- میگو می تواند برای تعدادی افراد الرژی زا باشد . جیوه ی موجود در میگو و بعضی ماهی های دریایی موجب بروز علائم حساسیت در اشخاصی که نمی توانند جیوه را تحمل کنند می شود . 

- مصرف جیوه در دوران بارداری منجر به عدم رشد کافی جفت و جنین می شود . البته یکبار یا دوبار در هفته مصرف میگو مشکلی ایجاد نمی کند . مگر افرادی که سابقه ی الرژی دارند .

- درست است که میگو گوشت کم چرب و کم کالری محسوب می شود اما نباید در استفاده از ان افراط کرد ، زیرا سطح کلسترول را افزایش می دهد .

- میزان پوربن در گوشت میگو بالاست . پورین باعث افزایش اسید اوریک می شود و برای افراد مبتلا به نقرس مناسب نیست و منجر به عود علائم شان می شود .

 

 

 

برچسب ها: فواید, تغذیه, میگو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.