مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
 قند خون و اثر تغذیه بر آن

قند خون و اثر تغذیه بر آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 19 شهریور 1402 magfood.ir/5m
فهرست مطالب

قند خون بالا یا در اصطلاح پزشکی هایپرگلیسمی زمانی اتفاق می افتد که قند گلوکز بیش از حد در خون شما وجود داشته باشد. این زمانی اتفاق می افتد که بدن شما انسولین بسیار کمی دارد یا بدن شما نمی تواند از انسولین به درستی استفاده کند.(مقاومت به انسولین).

اگر قند خون بالا برای مدت طولانی درمان نشود می تواند به اعصاب، رگ های خونی، بافت ها و اندام های شما آسیب برساند برای افرادی که دیابتیک تشخیص داده نشده اند، قند خون بالا عبارت است از گلوکز خون بیش از ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر. در حالی که در حالت ناشتا حداقل هشت ساعت غذا نخورنده باشند. اگر قند خون ناشتا ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد فرد به پیش دیابت مبتلا است. فردی با قند خون ناشتا بیش از ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر در بیش از یک بار ازمودن معمولاً دیابت دارد.

 

علل قند خون بالا:

در طول هضم بدن کربوهیدرات های غذاها - مانند نان، برنج و ماکارونی - را به مولکول های قند تجزیه می کند. یکی از مولکول های تشکیل دهندخ ی قند گلوکز نام دارد. این یکی از منابع اصلی انرژی بدن است. گلوکز پس از خوردن غذا جذب می شود و مستقیماً وارد جریان خون می شود، اما بدون کمک انسولین نمی تواند وارد سلول های بیشتر بافت های بدن شود. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ساخته می شود. هنگامی که سطح گلوکز در خون افزایش می یابد پانکراس انسولین آزاد می کند. انسولین گیرنده ی  سلول ها را باز می کند تا گلوکز بتواند وارد شود. این سوخت مورد نیاز سلول ها را برای عملکرد صحیح فراهم می کند. گلوکز اضافی در کبد و ماهیچه ها ذخیره می شود. این فرآیند میزان گلوکز در جریان خون را کاهش می دهد و از رسیدن آن به سطوح خطرناک جلوگیری می‌کند. همانطور که سطح قند خون به حالت عادی باز می گردد، انسولین تولید شده در پانکراس نیز افزایش می یابد.

دیابت اثرات انسولین بر بدن را به شدت کاهش می دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که پانکراس شما مانند دیابت نوع ۱ قادر به تولید انسولین نیست. یا ممکن است به این دلیل باشد که بدن شما در برابر اثرات انسولین مقاوم است یا انسولین کافی برای حفظ سطح طبیعی گلوکز مانند دیابت نوع ۲ تولید نمی کند. در افرادی که دیابت دارند گلوکز در جریان خون تجمع می یابد. این وضعیت هیپرگلیسمی نامیده می شود. اگر به درستی درمان نشود ممکن است به سطوح خطرناکی برسد. در چنین شرایطی برای نرمال شدن قند خون انسولین و سایر داروها برای کاهش سطح قند خون استفاده می شوند.

قند خون با توجه به نوع دیابت شما بررسی می شود و بر لساس نوع دیابت، انسولین و داروهای خوراکی ممکن است در درمان شما نقش داشته باشد. رعایت یک رژیم غذایی سالم حفظ وزن متعادل و شرکت در فعالیت های منظم ورزشی نیز از عوامل مهمی در مدیریت قند خون است.

در این مقاله به بررسی مواد خوراکی می پردازیم که حضور انها در رژیم یک فرد دیابتیک کمک می کند تا محدوده ی نرمال قند حفظ شود.

توجه:

هیچکدام از موارد ذکر شده در این مقاله جایگزین داروهای کاهنده ی قند نیستند و باید داروهای تجویزی طبق نظر پزشک متخصص استفاده شود.

 

مواد خوراکی مناسب کاهش قند خون:

 سرکه سیب :

سرکه سیب اسیدهای چرب امگا ۳ را کاهش می دهد که این کاهش خود باعث می شود میزان قند خون ناشتا و پس از غذا را هم کاهش دهد. با این حال سرکه سیب می تواند بیش از حد تلخ و یا قوی باشد و برخی از افراد در هنگام بلعیدن احساس تحریک در مری را دارند. برای این که آن را خوش طعم تر کنید، ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب را در ۸ اونس آب مخلوط کنید و به عنوان یک سس سالاد استفاده کنید.

 

گیلاس ترش:

در حالی که تمام میوه ها میتوانند سطح قند خون را افزایش دهند برخی از آنها دارای نمره GI پایین تری هستند مانند گیلاس های ترش که دارای یک ماده شیمیایی به نام آنتوسیاتین هستند. مطالعات شواهد تجربی نشان داده اند که آنتوسیانین ها می توانند ازدیابت و چاقی محافظت کنند.

 

بادام و سایر مغز ها:

بادام می تواند به تنظیم و کاهش قند خون پس از غذا کمک کند و از دیابت جلوگیری کند. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که ۲ اونس بادام در روز مصرف می کردند سطح گلوکز و انسولین ناشتای کمتری داشته اند. یک مطالعه دیگر نشان داده است که مصرف بادام می تواند حساسیت انسولین را در افراد مبتلا به پیش دیابت افزایش دهد.

 

تخم مرغ :

تخم مرغ یکی از غذاهایی است که معمولا به دلیل داشتن مقدار بالاتری از کلسترول، توصیه نمی شود، اما خوردن تخم مرغ به افراد مبتلا به پیش دیابت کمک می کند.هم چنین اعتقاد بر این است که کلسترول در رژیم غذایی حداقل برای افرادی که دیابت نوع ۲ دارند ، چندان مهم نیست.

 

 قهوه :

یک مطالعه نشان داده است که افزایش مصرف قهوه 

کافئین دار و قهوه بدون کافئین تا یک فنجان در روز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیش از ۱۰ درصد کاهش دهد. اما چیزی که شما به قهوه اضافه می کنید نیز مهم است. از اضافه کردن شکر و شیر اجتناب کنید و شیر به قهوه ی خود اضافه نکنید.

 

شنبلیله :

شنبلیله منبع خوبی از فیبر محلول است و شامل عناصری است که نشان داده شده است برای کنترل و بهبود قند خون مفید است. اضافه کردن گیاه های معطر به عنوان طعم دهنده به غذا مثل زردچوبه هندی و دم کردن دانه های شنبلیله در چای را در نظر بگیرید و از آن مصرف کنید.

 

بامیه:

 بامیه یکی از مواد غذایی با قند پایین و جزو بهترین خوراکی های گیاهی برای پایین آوردن قند خون است. میوه گیاه بامیه غنی از ترکیبات کاهش دهنده قند خون مانند پلی ساکاریدها و آنتی اکسیدان های فلاونوئید است. در ترکیه از بامیه به عنوان یک ماده مؤثر برای کاهش سریع قند خون و درمان طبیعی دیابت استفاده می شود.

پلی ساکاریدهای موجود در بامیه به عنوان یک ترکیب ضد دیابت قدرتمند عمل می کنند. مواد موجود در بامیه با مهار برخی از آنزیم ها به کاهش قند خون در افراد دیابتی بسیار کمک می کنند.

 

کیمچی و ترشی کلم:

 

غذاهای تخمیر شده همانند کیمچی و ترشی کلم با ترکیباتی از جمله پروبیوتیک ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها باعث  تنظیم قند خون و کاهش آن در افراد دیابتی می شوند. مطالعه ای که روی ۲۵ نفر مبتلا به دیابت انجام شد نشان داد که خوردن کیمچی تخمیر شده به مدت ۸ هفته می تواند تحمل گلوکز را تا میزان زیادی افزایش دهد.

در حالی که خوردن کیمچی تازه تأثیرات پایین تری نسبت به نوع تخمیر شده آن دارد. مطالعه دیگری که روی ۴۱ نفر فرد مبتلا به دیابت انجام شد، نشان داد که مصرف کیمچی کره ای و غذاهای تخمیر شده به مدت ۱۲ هفته می تواند به کنترل قند خون کمک زیادی کند.

 

دانه ی چیا:

یک خوراکی برای پایین آوردن قند خون دانه چیا است. گنجاندن دانه چیا در رژیم غذایی برای قند خون افراد دیابتی بسیار مؤثر عمل می کند مطالعات نشان می دهد که دانه چیا به کاهش سطح قند خون و حساسیت به انسولین کمک زیادی می کند. در بررسی هایی که در سال ۲۰۲۰ روی ۱۷ مطالعه حیوانی انجام شد مشخص شد که دانه چیا به بهبود حساسیت به انسولین، کنترل قندخون و همچنین کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک زیادی می کند.

 

نخود:

نخود منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است و فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله ی آنها می توانیم به بهبود گوارش، مدیریت وزن و کاهش خطر ابتلا به چند بیماری اشاره کنیم. نخود مثل لوبیا فیبر زیادی دارد و گیاه خواران می توانند آن را به جای پروتئین حیوانی میل کنند. می توانید نخود رست شده را به عنوان یک میان وعده ی کم کربوهیدرات که فیبر زیادی دارد، نوش جان کنید.

 

گردو:

مغزها جزء بهترین مواد غذایی برای کنترل قند خون افراد دیابتی به شمار می روند، زیرا کربوهیدرات کمی دارند و حاوی مقدار زیادی چربی های سالم و فیبر هستند .گردو یکی از بهترین انواع مغزها است چون مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد؛ به طوری که یک چهارم فنجان از آن حاوی ۳ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ است. حواستان باشد در خوردن گردو زیاده روی نکنید در غیر این صورت کالری مصرفی تان افزایش پیدا می کند.

 

شکلات تلخ:

شكلات تلخ ۷۰ درصد یا بیشتر می تواند برای سلامتی بدن فواید زیادی داشته باشد. شکلات سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است که می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. این فواید شامل انواع شکلات شیری نمی شود.

 

کرفس:

کرفس یکی دیگر از سبزیجات مفید برای افراد مبتلا به دیابت است. کرفس ویتامین C، بتاکاروتن و فلاونوئید دارد و به محافظت از سلول ها، رگ های خونی و اندام های بدن در مقابل استرس اکسیداتیو کمک می کند. این سبزی می تواند التهاب مزمن را که با بسیاری از بیماری ها از جمله آرتریت و پوکی استخوان در ارتباط است، کاهش دهد. کرفس سلامت دستگاه گوارش را هم بهبود می بخشد.

 

 پیاز قرمز:

فیبرهای نامحلول موجود در پیاز قرمز می توانند سطح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) را کاهش دهند. فیبر احساس گرسنگی را کنترل می کند و سطح قند خون را کاهش می دهد. پیاز که جزء سبزیجات آلیوم محسوب می شود، می تواند در کاهش کلسترول خون و حفظ فشار خون در محدوده ی طبیعی تأثیرگذار باشد.

تا جایی که امکان دارد پیاز را خام بخورید تا بیشترین بهره را از خواص آن ببرید. در مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که پیاز خام نسبت به پیاز پخته تأثیر بیشتری روی کاهش کلسترول خون دارد.

 

 فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه ای ها در رنگ های مختلف از جمله زرد، ،قرمز، سبز و نارنجی وجود دارند. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مختلف از جمله ویتامین C و کاروتنوئیدهای مختلف است. این نوع فلفل فواید زیادی برای بدن دارد که اگر بخواهیم چند مورد از آنها را نام ببریم می توانیم به بهبود سلامت بینایی و کاهش خطر بیماری های مزمن اشاره کنیم.

 

کره ی بادام زمینی:

برای افراد دیابتی خوردن یک صبحانه ی سیر کننده بسیار مهم است. مصرف کمی چربی می تواند به ایجاد احساس سیری کمک کند. منابع کربوهیدرات مثل نان تست سبوس دار یا غلات حاوی فیبر زیاد را به همراه یک قاشق غذاخوری کره ی بادام زمینی طبیعی میل کنید. چربی موجود در کره ی بادام زمینی سرعت هضم را کاهش می دهد و شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می دارد.

 

اسفناج:

سبزی جات برگ دار مثل اسفناج، جزء سبزيجات بدون نشاسته هستند که لوتئین دارند. این ماده ی مغذی به تقویت سلامت چشم ها کمک می کند. لوتئین برای افراد دیابتی یک ترکیب ضروری محسوب می شود چون این افراد بیشتر از افراد غیر دیابتی در معرض ابتلا به نابینایی قرار دارند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که بزرگسالانی که هر روز ۴۰۶۹ میلی گرم پتاسیم مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که فقط ۱۷۹۳ میلی گرم پتاسیم دریافت کردند، ۳۷ درصد کمتر در معرض بیماری قلبی قرار داشتند.  فقط یک فنجان اسفناج پخته شده ۸۳۹ میلی گرم پتاسیم دارد که معادل میزان پتاسیم موجود در دو عدد موز است.

 

عدس:

عدس سرشار از نشاسته ی مقاوم بوده که نوعی کربوهیدرات است و باکتری های مفید در روده را تغذیه می کند. عدس نه تنها به حفظ سطح قند خون در محدوده ی طبیعی کمک می کند، بلکه در تقویت سلامت روده هم تأثیرگذار است.

 

ماهی سالمون:

سالمون برای همه ی افراد، به ویژه افراد دیابتی بسیار مفید است. این ماهی چرب منبع خوبی از پروتئین محسوب می شود که سطح قند خون را افزایش نمی دهد و به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک میکند.

علت اینکه ماهی سالمون برای قلب مفید تلقی می شود وجود مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ در آن است. این نوع چربی های مفید، سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهند که عامل خطر بیماری عروق کرونر قلب است.

 لوبيا:

لوبيا حاوی پروتئین گیاهی است و همچنین فیبر محلول دارد، می تواند کنترل قند خون و سير نگه داشتن طولانی مدت به شما کمک کند.

 جایگزین کردن گوشت با لوبیا می تواند نقش مهمی روی سلامت قلب داشته باشد که این موضوع به طور ویژه برای افراد دیابتی اهمیت دارد، چون بیماری قلبی یکی از رایج ترین عارضه های دیابت است.

بر اساس گزارش های انجمن قلب آمریکا افراد دیابتی در مقایسه با سایر افراد، دو تا چهار برابر بیشتر در معرض مرگ ومیر ناشی از بیماری قلبی یا سکته قرار دارند.

لوبیاها دارای انواع مختلفی هستند. می توانید از انواع لوبیا در سالاد ها، سوپ های مختلف استفاده کنید.

 

 گوشت گاو:

 

یکی از خوراکی های کاهش دهنده قند خون گوشت گاو است. برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، مصرف قسمت های کم چرب گوشت گاو به صورت پخته یا آبپز شده با سبزی جات کاهش دهنده قند خون بسیار مفید است. گوشت گاو حاوی مقدار زیادی پروتئین است و مصرف آن به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند.

 

دارچین:

دارچین از جمله گیاهان دارویی کاهش دهنده قند خون است. اضافه کردن دارچین به چای یکی از بهترین روش ها برای پایین آوردن قند خون است. ولی در کنار پودر دارچین، مصرف عصاره آن هم توصیه می شود. این عصاره خوشمزه و خوش عطر را می توانید به دسرها، انواع کیک و شیرینی ها اضافه کنید.

البته حتما به خاطر داشته باشید که اگر عصاره دارچین را در مواد طرز تهیه کیک استفاده می کنید باید میزان شکر را پایین تر از حد معمول در نظر بگیرید.

 

سیب:

از مواد غذایی کاهنده قند خون می توان به سیب اشاره کرد. سیب حاوی فیبر محلول و ترکیبات گیاهی از جمله کوئرستین، اسید کلروژنیک و اسید گالیک است. همه این مواد به کاهش سریع خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک زیادی می کند. مطالعات نشان می دهد مصرف بیشتر میوه ها خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد اما خوردن میوه هایی مثل سیب می تواند تاثیر بیشتری بر کاهش قند بگذارد.

مطالعه ای که روی ۱۸۷ هزار نفر انجام شد نشان داد مصرف میوه هایی مثل بلوبری، انگور و سیب به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش می دهد. نتایج یک مطالعه که بر روی ۱۸ زن انجام شد هم نشان داد که خوردن سیب ۳۰ دقیقه قبل از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات می تواند قند خون را بعد از مصرف غذا تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

دوغ کفیر و ماست:

دوغ کفیر و ماست از محصولات لبنی تخمیر شده و از جمله مواد کاهش دهنده قند خون هستند که به تنظیم سطح قند خون کمک زیادی می کند. تحقیقاتی که روی مصرف کفیر و ماست انجام شد نشان داد که این محصولات لبنی در بهبود کنترل قند خون بسیار مؤثر هستند. مطالعه ۸ هفته ای که بر روی ۶۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد هم نشان داد که نوشیدن ۶۰۰ میلی لیتر کفیر غنی از پروبیوتیک در روز به طور قابل توجه قند خون ناشتا را کاهش می دهد.

این کاهش قند خون در افرادی که از نوشیدنی کفیر بدون پروبیوتیک استفاده کردند بسیار بیشتر بود. از طرف دیگر ماست نیز یک ماده مؤثر برای تنظیم قند خون محسوب می شود. در مطالعه ۴ هفته ای که روی ۳۲ بزرگسال انجام شد مشخص شد که مصرف ۱۵۰ گرم ماست در روز موجب بهبود سطح انسولین بعد از غذا و کاهش کلی سطح قند خون می شود. پس با خیال راحت برای کاهش سریع قند خون در خانه لبنیات مصرف کنید.

 

 جو دوسر و سبوس جو دوسر:

 از جمله مواد غذایی با قند پایین جو دو سر است. جو دو سر و سبوس آن حاوی مقادیر فیبر محلول زیادی هستند که به طور قابل توجهی بر کاهش قند خون تاثیر می گذارند. تجزیه و تحلیل های ۱۶ مطالعه انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که مصرف جو دوسر در کنار وعده های غذایی می تواند به طور قابل توجهی قند خون ناشتا را کاهش دهد.

 

آووکادو:

یکی از میوه های پایین آورنده قند خون آووکادو است که تاثیر قابل توجهی بر تنظیم قند خون در افراد دیابتی دارد. این میوه غنی از چربی های سالم، آب میوه ها و مواد معدنی مختلف است که اضافه کردن آن رژیم غذایی برای قند خون افراد دیابتی بسیار مؤثر است.

مطالعات نشان می دهد که آووکادو به کاهش سطح قند خون کمک زیادی می کند و به این ترتیب به عنوان میوه پایین آورنده قند خون شناخته می شود.

 

برچسب ها: قند خون_تغذیه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.