مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
۲۷ راهکار تغذیه ای کاهش استرس

۲۷ راهکار تغذیه ای کاهش استرس

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 27 شهریور 1402 magfood.ir/5u
فهرست مطالب

کلمه ی استرس را برای اولین بار شخصی به نام هانس سلی درحوالی  دهه چهل میلادی یعنی چیزی حدود هفتاد سال قبل استفاده کرده است.

وی واژه ی استرس را از حیطه ی  فیزیک و مکانیک استخراج کرده است. البته باید کفت  چندی بعدنوشت که واژه ای  که او در نظر داشته است واژه ی تنش یا Stress نبوده و او  بیشتر قصدش Strain یا کرنش کردن بوده است؛ اما به دلیل  ضعیف بودن در زبان، در چگونگی دریافت  مفهوم  آن کلمات اشتباه کرده است.

به هر صورت  اکنون  معنا و برداشت از استرس بسیار بیشتر از یک معنا و مفهوم مکانیکی است. بنابراین خیلی هم  مهم نیست که  شخص هانس سلی در اول کار معنای کلمه ی استرس را درست فهمیده است یا خیر.

بطور معمول در ابتدای اموزش مباحث مدیریتی، بحث استرس و انواع شایع ان  را با تقسیم کردن استرس به دو بخش  استرس مثبت و همچنین  استرس منفی آغاز می کنند.

واقعیت این است که  با توجه به این که استرس شکل مثبت هم می تواند داشته باشد، تأکید بر این است که  استرس طبیعتا خود منفی نیست؛ بلکه میتواند هم  مثبت یا منفی باشد. اصطلاحا استرس مثبت Eustress و استرس منفی، Distress نامیده می شود.

در حقیقت استرس پاسخی از  بدن ما در برابر  فشارهایی است که بر آن وارد می شود. بسیاری از وقایعی که در زندگی برای ما اتفاق می افتد می تواند به دلیل این عامل باشد. غالبا هم وقتی ایجاد می شود  که ما موردی جدید، خارج از انتظار یا تهدید آمیز را در زندگی تجربه می کنیم و یا اینکه حس می کنیم  کنترل کمی بر روی شرایط خود داریم.

نحوه ی عملکرد  همه ما به استرس مختلف است؛ توانایی ما در روبرویی با استرس به ژنتیک، انچه در دوران کودکی برای ما اتفاق افتاده است، شخصیت و وضعیت اجتماعی و اقتصادی ما بستگی دارد. زمانی که  ما با استرس روبرو می شویم بدن مان هورمون هایی مناسب شرایط استرس ترشح می کند که باعث تحریک ما به عکس العمل  مبارزه یا فرار از آن وضعیت می شوند و در نهایت سیستم ایمنی بدن ما هم‌ فعال می شود. از این جهت  ما می توانیم خیلی سریع به وضعیت های پر خطر واکنش نشان دهیم.

در بعضی شرایط احساس استرس می تواند مفید باشد و به ما کمک  کند که بر وضعیت  ترس یا درد خود غلبه کنیم. همچنین معمولاً هورمون های استرس پس از اتمام  یافتن شرایط استرس زا مجددا به حالت اولیه و عادی برمی گردند و هیچ اثری از آنها بر جا نمی ماند. البته استرس زیاد از حد تأثیرات منفی  خود را بر جای می گذارد، جرا که دائماً ما را مجبور به مبارزه یا فرار از وضعیت استرس زا می کند و بعد از گذشت زمانی بالاخره ما را از پای درمی آورد.

 

دو دیدگاه متفاوت در مورد استرس:

 

۱. استرس   یک عامل بیرونی یا یک  استرسور است:

تصور  کنید که حدود  سه هفته بعد امتحان دارید. و یا این  وضعیت که می دانید فردا صبح قطعا یک مصاحبه شغلی مهم خواهید داشت. و یا اینکه یک چک خیلی مهم با  یک مبلغ بالا دارید که طی دو روز باید نقد شود.

در این وضعیت وقتی بیان می کنید که  به من استرس وارد شده است، ممکن است قصد شما این باشد که یک فاکتور بیرونی وجود دارد که برای شما شرایط تنش و استرس زا ایجاد کرده است.

اگر بخواهیم دقیق تر بحث کنیم، بهتر است در این شرایط از واژه ی فاکتور استرس بیرونی یا Stressor ( استرسور ) استفاده کنیم.

 

۲. استرس به صورت عکس العمل ما نسبت به استرسورها و فاکتورهای بیرونی:

بعضی وقت ها  استرس عکس العمل ما به شرایطی است که در آن قرار گرفته ایم. این پاسخ دادن  ممکن است به صورت ذهنی، فیزیولوژیک و یا حتی رفتاری بروز کند.

قطعا برای شما هم اتفاق افتاده است  که :بیان کنید الان نمی توانم تمرکز کنم و این نامه را بخوانم، چون خیلی استرس دارم.

 و یا اینکه مثلا با دوست یا همکار خود یک برخورد  لفظی پیدا کرده باشید و به او می گویید مرا ببخش. در این روزها و شرایطی دارم که خیلی دچار استرس هستم.

و یا مثلا در یک جلسه قسمتی از اعداد و ارقام سری و رمز گونه شرکت خودتان را مطرح کنید و بعدا از مدتی بگویید: انقدر استرس و تنش داشتم و تحت شرایط فشار روانی بودم که نفهمیدم نباید آن ارقام را بیان کنم.

در این وضعیت  قصد ما از استرس،  پاسخ دادن  بدن به عامل استرس زا و فشارهای روانی ایجاد شده است.

 

برخی علائم استرس:

۱. مشکل در تمرکز کردن:

نگرانی و استرس می تواند باعث شود که  تمرکز کردن  بر روی یک موضوع خاص و مهم  سخت گردد. افراد بسیاری از نداشتن تمرکز شکایت می کنند. چرا که این مساله زندگی روزمره را تحت تاثیر خودقرار می دهد و می تواند فرد را در محیط کاری و شرایط آموزشی با مشکلات و معضلات متعددی مواجه کند.

 

۲. بیقرار بودن:

هر شخصی در طی زندگی خود ممکن است احساس بیقرار بودن  را تجربه کند، ولی اشخاص مبتلا به استرس بیشتر از سایر افراد در معرض این  وضعیت مشکل ساز قرار می گیرند. احساس بیقرار بودن در بعضی از وضعیت ها تا حدودی طبیعی است اما چنانچه آن قدر شدید باشد که قادر به حفظ عملکرد عادی خود نباشید در این شرایط باید حتما به روانشناس مراجعه کنید.

 

۳. اختلالات خواب:

بین استرس و ایجاد اختلال خواب یک رابطه دوطرفه دیده میشود. استرس بسیار زیاد بر روی کیفیت خواب فرد اثر منفی دارد و برنامه خواب را دچار اختلال می کند. از سمت دیگر کم خوابیدن باعث تشدید شرایط استرس می شود. اختلالات خواب شامل بیدار شدن بی جهت در نیمه شب،  خواب های اشفته ی  شبانه و...که همه از نشانه های استرس هستند.

 

۴. احساس خستگی در طی روز:

احساس خستگی می تواند  دلایل بسیار زیادی داشته باشد. به عنوان مثال این وضعیت می تواند از انجام کارهای سخت، مطالعه کردن زیاد یا بیماری هایی عارض شود. اما چنانچه به عواملی مانند نگرانی و ترس مربوط باشد، می توان آن را علامت استرس دانست. استرس زیاد  بر روی سطح انرژی بدن اثر منفی دارد زیرا که میزان ترشح  بسیاری از هورمون های کلیدی در بدن را تغییر می دهد.

 

۵. تغییر  در میزان میل جنسی:

بسیاری از افراد زمان رویارویی با شرایط استرس زا تغییراتی را در میزان  میل جنسی خود تجربه می کنند. بعنوان مثال در یک بررسی در مورد تاثیر ابتلای همگانی به ویروس کووید-۱۹ یا همان بیماری کرونا، بر سلامت و میزان  باروری زنان، ۴۵ درصد از شرکت کنندگان از کاهش  میزان میل جنسی به دلیل استرس گلایه داشتند.

 

۶. افسرده بودن:

بعضی از تحقیقات نشان داده اند که استرس طولانی و  مزمن شانس ابتلا به افسردگی را در افراد افزایش می دهد. در یک تحقیق روی ۸۱۶ بانویی که  مبتلا به افسردگی شده بودند، عمدتا  تعیین شد که شروع افسردگی با یک وضعیت استرس مرتبط است.

 

مواد خوراکی کاهش دهنده ی استرس:

پودر ماچا یا همان چای ماچا و کاهش استرس:

شاید نام پودر ماچا را تا به امروز نشنیده باشد. اما قابل توجه است بدانید که در فهرست مواد طبیعی مفید در کاستن استرس، پودر این گیاه دارای خاصیت درمانی در صدر قرار گرفته است. پودر ماچا یا به عبارتی همان چای ماچا از پر اقبال ترین نوشیدنی ها در ژاپن و چین است و این ماده از چای سبز حاصل می شود. همچنین این گیاه پتانسیل زیادی در چربی سوزی و کاهش میزان استرس دارد. ماچا دارای  ماده مؤثره ای به نام ال تیانین می باشد  که ویژگی ضد استرسی قدرتمندی را داراست.

علاوه بر این چای ماچا میزان ال تیانین قابل توجه تری نسبت به چای سبز و چای سیاه دارد، زیرا که چای ماچا از برگ هایی استخراج می شود که در محیط سایه رشد می کنند. در مطالعات آزمایشگاهی و تحقیقات  بالینی ویژگی آرام بخشی این ماده ی گیاهی اثبات شده است. بعنوان مثال یکی از تحقیقات ۱۵ روزه با ۳۶ نفر داوطلب اثبات کرد که مصرف روزانه ۴٫۵ گرم از پودرماچا سبب افت  قابل ذکر علائم استرس گردیده است.

 

ماده ی دوم: سوئیس چارد:

سوئیس چارد یکی دیگر  از سبزی های  دارای  برگ پهن سرشار از ترکیبات آرامش دهنده است، به صورتی  که تنها ۱۳۶ گرم از آن این قابلیت را دارد که ۳۶ درصد از نیاز یک  روز بدن را به منیزیوم تأمین کند. منیزیوم یکی دیگر  از عناصر قابل توجه در آرامش بخشیدن به  ذهن و عملکرد بهتر و مناسب تر سیستم عصبی است. کمبود بودن  منیزیوم در بدن با حملات عصبی و اضطراب و استرس مزمن در ارتباط است. از جلنب دیگر اضطراب و استرس مزمن منجر به تخلیه ی  بدن از منیزیوم می گردد. تکرار این چرخه مشکل دار در بروز مشکلات جدی مانند ترس های پانیک تاثیر فراوانی دارد.

 

۳)‌ سیب زمینی شیرین و کاهش استرس:

مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند  سیب زمینی شیرین در کاهش میزان هورمون های ترشح شده در شرایط استرس مانند  کورتیزول نقش قابل توجهی دارند. اگرچه در وضعیت طبیعی میزان کورتیزول با دقت بالایی توسط بدن تنظیم می گردد ولی شرایط  استرس مزمن یکی از فاکتورهای  بالا رفتن سطح  این هورمون در خون است و عواقبی مانند التهاب، درد و سایر اثرات مضر را به دنبال دارد.

در یک تحقیق پزشکی با مطالعه بر روی بانوان مبتلا به  اضافه وزن در طی ۸ هفته نشان داده شد بانوانی  که مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات طبیعی مانند سیب زمینی، ذرت، سیب، گریپ فروت و سایر منابع غنی کربوهیدرات را مصرف می کننند، میزان ترشح کورتیزول بزاقی مایین تری نسبت به افرادی دارند که کربوهیدرات های غیر طبیعی مانند شکر، نوشابه، آبمیوه های صنعتی، مواد خوراکی و تنقلات صنعتی را  مصرف می کنند. در این بین  سیب زمینی شیرین  به دلیل دارا بودن از کربوهیدرات های سالم و طبیعی و همچنین ویتامین C بالا و پتاسیم تأثیر مطلوبی بر کاستن از سطح کوروتيزول خون دارد.

 

چهارمین ماده کیمچی:

کیمچی یک نوع غذای تخمیر شده متعلق به کشور کره است که به تازگی در ایران نیز علاقمندان زیادی به سبب خواص زیاد آن دارد. این ماده ی غذایی به شکل ترشی مصرف می شود و بطور غالب در کنار وعده ی غذای اصلی مصرف می شود. کیمچی غذایی است که  از کلم پیازچه و زنجبیل آماده می شود. این غذای متعلق به کشوری شرقی غنی از باکتری های مفید با نام پروبیوتیک (probiotic)، املاح مواد معدنی و انواع مواد آنتی اکسیدان است.

تحقیقات بیان می کنند که غذاهای تخمیری اثر مطلوبی بر کاستن از استرس و اضطراب دارند. بعنوان مثال نتایج بدست امده از یک  تحقیق دانشگاهی با شرکت ۱۰ داوطلب، بیان می کنند که افرادی که مواد غذایی تخمیری بیشتری استفاده می کنند، به درجاتی کمتر مبتلا به علائم ترس اجتماعی هستند. تحقیقات روبه افزایش علمی همه بر نقش مفید مکمل های پروبیوتیکی و منابع غذایی سرشار از پروبیوتیک مانند کیمچی در سلامتی ذهن و روان تأکید دارند.

 

۵ ) آرتیشو ( یا کنگر فرنگی) و نقش آن در کاهش استرس:

آرتیشو از سبزی هایی می باشد که سرشار از فیبر پربیوتیک (اگر دقت شود متفاوت از پروبیوتیک) است. یکی از مطالعات جالب و حیرت انگیز چند سال قبل کشف اثر باکتری های روده بر اخلاق و خلق وخو نی باشد. این باکتری ها با ترشح  کردن مواد شیمیایی بر تارهای عصبی اطراف روده تاثیر گذاشته و موجب بروز تغییراتی در فعل و انفعالات و عملکردهای مغزی می گردند.

مطالعات نشان می دهد که مواد پربیوتیک هایی ( prebiotic ) FOS که با میزان بالا در آرتیشو وجود دارد در کاستن از استرس مفید هستند. اشخاصی که روزانه ۵ گرم پربیوتیک در برنانه ی غذایی استفادا می کنند، علائم اضطراب و افسردگی در آنها در مقایسه سایرین کمتر است. بدین جهت، رژیم های غذایی طولانی مدت سرشار از مواد  پربیوتیک در کاستن از استرس مفید هستند.  همچنین ماده ی پربیوتیک، آرتیشو سرشار از پتاسیم، منیزیوم، ویتامین C و ویتامین K برای فعالیت صحیح و مناسب سیستم عصبی مفید می باشند.

ششمین‌ ماده ی موثرفراورده های فرعی گوشت:

منظور از فراورده های غیر اصلی گوشت همان اعضای درونی حیوان مانند جگر، دل و قلوه است که منابع خیلی سرشار برای دریافت ویتامین B به ویژه ویتامین B۱۲،ویتامینB۶، ویتامین ریبوفلاوین و ویتامین فولات به حساب می آیند. ویتامین های خانواده ی B جهت کنترل استرس مهم هستند. این ویتامین ها جهت تولید پیام رسان های عصبی موثر در بهبود خلق وخو (از جمله دوپامین) و همچنین سروتونین وظیفه ی مهمی دارند.

بدین‌جهت مصرف فراورده های غیر اصلی گوشت در براورده کردن نیازهای مغز و سیستم عصبی دارای اهمیت فراوان است. زیرا که تنها ۸۵ گرم جگر گوساله به تنهایی تأمین کننده ۵۰ درصد نیاز به ویتامین B۶ و همچنین فولات روزانه، ۲۰۰ درصد نباز به ویتامین  ریبوفلاوین و ۲۰۰ درصد مقدار مورد نیاز ویتامین B۱۲ است. ارزیابی ۱۸ مورد تحقیق در این مورد نشان می دهد که ویتامین های خانواده B وظیفه ی بسیار مهمی در کاستن‌التهاب و بهبودی وضعیت، شرایط شخص دارند.

 

۷) مصرف تخم مرغ و کاهش استرس:

دانشمندان علم تغذیه مصرف تخم مرغ یا سایر  تخم های پرندگان را منبع تامین مولتی ویتامین های طبیعی می دانند. زیرا که دریافت هر تخم مرغ دارای مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان است که به تقویت سییستم اعصاب و بهبود ذهن و عملکرد ان کمک می کنند. همچنین مصرف تخم مرغ یک منبع غنی از کولین است که فقط در چند ماده خوراکی خاص یافت می شود. کولین وظیفه ی مهمی در حفظ سلامت مغز و کنترل و کاهش  استرس دارد و در بررسیرهای  آزمایشگاهی نیز به اثبات رسیده است.

 

هشتمین مورد اثر مفید دریافت  ماهی بر کاهش استرس:

 

ماهی هایی چرب مانند شاه ماهی، ماهی خال خالی، سالمون و همچنین ساردین سرشار از چربی امگا۳ و ویتامین D می باشند که اثر آنها در کاستن استرس و بهبود خلق وخو به اثبات رسیده است. در منابع پژوهشی ارتباط کمبود دریافت امگا ۳ با داشتن اضطراب، استرس و افسردگی کاملاً واضح است. ويتامين D نیز یکی دیگر از عوامل و  ویتامین های موثر در سلامت مغز و سیستم عصبی است که کمبود دریافت ان آن سبب ابتلا به اضطراب و افسردگی می شود.

 

۹) سبزی جعفری:

جعفری یکی از سبزی هایی است که سرشار از ترکیبات با خواص آنتی اکسیدانی برای از بین بردن اثرات سموم و رادیکال های آزادی مانند اکسیژن (و مواد سمی) در بدن می باشد. مواد دارای اثرات سمی موجود در بدن سبب  بروز تعدادی از بیماری ها من جمله افسردگی و استری و اضطراب می باشند. جهت اینکه از دیدگاه تغذیه ای توانا باشید که  استرس را کم کنید، لازم است در وعده های غذایی روزانه حتما مواد آنتی اکسیدان بیشتری استفاده نمایید. مواد آنتی اکسیدانی با کاستن از  التهاب در بدن از صدمه زدن به مغز و  بقیه سیستم های بدن جلوگیری می کنند. سبزی جعفری با سرشار بودن از موادی مانند کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و روغن های گیاهی مفید یک منبع سرشار و بسیار عالی برای تامین آنتی اکسیدان ها به شمار می آید.

 

دهمین ماده ی موثر سير:

سیر به علت دارا بودن ترکیب سولفور بسیار میزان گلوتاتیون بدن را تامین می کند. گلوتاتیون یکی از مهم ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی است که در برابر استرس وارد عمل می شود و علائم ناشی از آن را کاهش می دهد. تحقیقات حیوانی در دسترس دلالت بر اثر گذار بودن ماده ی سیر در کاستن از  اضطراب و افسردگی است.

 

۱۱)‌ کنجد و فراورده های آن:

کنجد یکی از منابع خوداکی غنی برای تأمین کردن اسید آمینه ال-تریپتوفان است. این اسید آمینه ماده ی اصلی و اولیه لازم جهت تولید و ترشح  هورمون های شادی آوری مانند سروتونین و همچنین  دوپامین است. مواد غذاییی که سرشار از ال تریپتوفان است، باعث بهبود حالات روحی و روانی و کاهش میزان  افسردگی و استرس و اضطراب می گردند. نتایج یک بررسی  علمی  ۴ روزه با ۲۵ شرکت کننده ی  داوطلب بیان می کند که یک برنامه غذایی سرشار از اسید آمینه ی  تریپتوفان در کاستن از علائم استرس و اضطراب مفید می باشد و نسبت به بقیه ی  برنامه های غذایی اثر بیشتری در بهبود سلامت مغز داراست.

 

۱۲)‌ مصرف تخمه آفتابگردان:

تخمه آفتابگردان یک ماده ی تنقلاتی غنی از ویتامین E است. این ویتامین، یک ویتامین  محلول در چربی است و  یکی از مورد توجه ترین آنتی اکسیدان های قوی موجود در طبیعت است. یکی از نشانه های کمبود ویتامین E در انسان نوسانات خلق وخو و افسردگی است. این دانه های قابل خوردن،  علاوه بر ویتامین E سرشارعناصری چون منیزیم، منگنز، سلنیوم، روی، ویتامین های مهم B و عنصر حیاتی مس  می باشد که همه ی آنها وظیفه ی مهم و مؤثری در کاستن استرس ایفا می کنند.

 

سیزدهمین عامل کلم بروکلی:

برنانه های غذایی که مصرف انواع کلم در انها بالا باشد احتمال پیشامد بعضی بیماری هایی مثل انواع سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و اختلالات سیستم عصبی مانند استرس و افسردگی کمتر می شود. کلم بروکلی از جمله سبزی هایی می باشد که حاوی مقادیر بسیاری منیزیوم، ویتامین C و همچنین فولات است که اثر آنها در مواجهه با افسردگی و اضطراب به اثبات رسیده است. از دیگر فوائد کلم بروکلی مقادیر بالای سولفورافان است که از ترکیبات محافظ کننده ی سییتم عصبی و آرام بخش به حساب می آید. چیزی حدود ۱۸۵ گرم کلم بروکلی پخته نزدیک ۲۰ درصد ویتامین B مورد نیاز روزانه را تأمین می کند و استفاده ی بیشتر آن با کاستن از افسردگی و استرس در بانوان در ارتباط است.

 

چهاردهمین مورد، نخود:

نخود از جمله حبوباتی نی باشد که ترکیبات بر طرف کننده ی  استرس فراوانی دارا می باشد. ترکیباتی همچون منیزیوم ،پتاسیم، ویتامین های خانواده B،  سلنیوم، منگنز و روی از آن جمله به شمار می آیند. از فواید دیگر نخود داشتن اسید آمینه ی ال تریپتوفان است که در تولید و ترشح  هورمون های شادی آوری چون  سروتونین و دوپامین تاثیر مهمی دارد. یکی از فوائد پروتئین های با منبع  گیاهی که در نخود به فراوانی یافت می شود، کمک به حفظ سلامت مغز و بهبود عملکرد ذهن است .در یک بررسی علمی گسترده  با چیزی حدود ۹۰۰۰ شرکت کننده دریافت شد که رژیم های غذایی سرشار از غذاهای با منبع گیاهی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای در سلامت مغز، ذهن و ایجاد خلق و خوی بهتر نقش قابل توجهی دارند.

 

۱۵) نوشیدن چای بابونه:

گل بابونه یکی از داروهای گیاهی است که ازخیلی قدیم در طب سنتی استفاده های بسیاری داشته است. از زمان باستان تا به امروز یکی از گزینه های در خور توجه برای کاستن از میزان  استرس استفاده از چای و دمنوش بابونه بوده است. عصاره ی گیاه بابونه وظیفه مهمی در بهبود کیفیت خواب و همچنین عملکرد بهتر ذهن دارا می باشد. در یک تحقیق که در یک دوره ۸ هفته ای به انجام رسیده  است مشخص شده است،  اشخاصی که روزانه به میران  ۱٫۵ گرم بابونه استفاده می کنند به درجاتی سطح کورتیزول بزاقی مایین تری دارند و درنتیجه میزان استرس در آنها خفیف تر از سایرین می باشد.

شانزدهمین ماده بلوبری:

بلوبری از میوه های نادر و  مفید خانواده ی بری ها می باشد که فوائد قابل ذکری برای ایجاد آرام ذهنی و بهبود خلق وخوی فرد دارد. این میوه حاوی فلاونوئید ها با خاصیت آنتی اکسیدانی چشمگیری است و اثرات از بین برنده ی التهاب و خاصیت ضدافسردگی آن در بررسی های علمی نشان داده شده است. تحقیقات علمی  نشان می دهند که استفاده از مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها در بهتر شدن عملکرد مغز و از بین بردن اثرات استرس مفید می باشند.

 

۱۷) دمنوش اسطوخودوس و اثر ان بر استرس:

گیاه اسطوخودوس از دیر باز  به عنوان یک  آرامش دهنده  کاربرد فراوانی در طب سنتی داشته است.  اکنون هم  تعدادی از کارخانه های تولید دارو از مواد اثر بخش این گیاه در ارکیب محصولات آرامش دهنده ی گیاهی خود استفاده می کنند. مثل قطره خوراکی اسطوخودوس و سایر محصولات. یکی از فواید این گیاه در مقایسه با سایر داروهای ارامش بخش، ویژگی آرام بخشی بدون عارضه ی خواب آلودگی بعد از مصرف است. این فراورده ی گیاهی با تاثیر بر پاسخ  هورمون های جنگ و گریز بدن پتانسیل زیادی در کاستن از اضطراب  دارد. عصاره روغنی حاصل از  این گیاه جهت بهبود شرایط  زیر توصیه می شود:

- شرایط اضطراب

-  داشتن بی قراری

- افرادی که  تشویش دارند

- تجربه ی اختلالات خواب

- وضعیت عصبانیت

- داشتن علائم افسردگی

حتی بوی این گیاه با داشتن خواص دارویی نیز در بهتر شدن  اضطراب موثر است. بر طبق یک بررسی در سال ۲۰۰۵ نشان داده شد که حتی بوی اسطوخودوس هم در بهتر شدن شرایط  اضطراب  در بیماران مبتلا به عفونت های دندانی بسیار تاثیر گذار بوده است.

 

۱۸) استفاده از پسته:

پسته همانند بقیه ی مغزها غنی از چربی های مفید است. مثرف روزانه حدود یک مشت پسته،  بادام و یا حتی گردو باعث کاهش میزان کلسترول، کاستن از  التهاب در عروق قلبی و محافظت کردن در برابر تاثیرات استرس می شوند. نباید فراموش شودد که اجیل ها و مغزها غنی از کالری نیز هستند، بنابراین در کنار بهره بردن از فواید انها، تعادل در میزان مصرف آنها را نیز مدنظر داشته باشید.

 

۱۹) استفاده از بادام:

بادام هم بعنوان منبع سرشار از بسیاری از ویتامین ها می باشد. ویتامین  E موجود در بادام سبب تقویت سیستم ایمنی می گردد.  علاوه بر این ويتامين های B آن در مقابله با شرایط  استرس و افسردگی  بسیار موثر هستند.

 

۲۰) مصرف سبزیجات خام در برنامه ی غذایی:

استفاده از سبزی هایی مانند کرفس یا هویج در برطرف کردن تنش های ناشی از اضطراب و استرس بسیار مفید است.

 

بیست و یکمین ماده شیر است:

تحقیقات نشان  از آن دارند که دریافت کلسیم شیر  منجر به کاستن از نوسانات خلقی و همچنین اضطراب و استرس می گردد.

 

علت افسردگی استرس و اضطراب در طب سنتی

در طب سنتی معمولا فردی که مزاج شان سرد و خشک یا سوداوی باشد، سیستم اعصاب او به درستی کار نمی کند و به همین دلیل مستعد ابتلا به افسردگی، استرس، اضطراب پارکینسون و ام اس هستند.

 

توصیه های خوراکی درمان استرس در طب سنتی:

 

• عرق بیدمشک؛ آرام بخش و ضد استرس:

گیاه بیدمشک به عنوان یک درمان گیاهی مفید و موثر جهت درمان افسردگی، اضطراب، تقویت اعصاب، رفع استرس و اضطراب و همین طور جهت تقویت قوای جنسی بیان می شود. بیدمشک دارای خاصیت آرامش بخشی است و به درمان بیماری هایی مثل سر درد و دندان درد  کمک فراوانی می کند.

 

عرق بهارنارنج؛ نشاط آور و انرژی زا:

شکوفه های درخت نارنج را که در بهار بر درخت نارنج می رویند، بهار نارنج می گویند که حاوی عطر و بویی ویژه ومنحصر به فرد هستند. بهارنارنج در طب سنتی مزاجی گرم و خشک دارد به همین علت در برطرف کردن سردی و بلغم از بدن مفید می باشد. عرق بهارنارنج حهت تقویت قلب، بهتر شدن خلق و خو، افزایش میزان انرژی و نشاط، بهبود علائم افسردگی و استرس و تنش و اضطراب از دیدگاه طب سنتی تجویز می شود.

 

•عرق اسطوخودوس؛ درمان افسردگی و بی خوابی:

اسطوخودوس ازمعروف ترین درمان های دارویی از نظر طب سنتی است که جهت درمان افسردگی، استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. اسطوخودوس اثری شبیه به داروهای درمان کننده ی افسردگی دارد و در عین حال  عوارض جانبی را دارا نمی باشد. به همین علت گزینه اول بسیاری از اشخاص برای درمان افسردگی و اضطراب است.

 

عرق سنبل الطيب؛ ضد افسردگی، استرس و اضطراب:

سنبل الطيب دارای  ساقه و ریشه ای زیر زمینی است که جهت بهتر شدن عملکرد و کیفیت خواب، کاستن از علائم قاعدگی، بهبود شرایط استرس و اضطراب درمان و رفع علائم افسردگی بی قراری و ... در طب سنتی مورد استفاده دارد. عرق سنبل الطیب که دارای عصاره این گیاه پر فایده است  در کنار عرق اسطوخودوس به بهتر شدن بسیاری از مشکلات مربوط به اعصاب و روان کمک می کند. سنبل الطيب فشار خون و همچنین ضربان قلب را کاهش می دهد و مانند یک تسکین دهنده ی طبیعی بطور مستقیم بر روی سیستم اعصاب اثر گذار است و به همین جهت به رفع انواع درد کمک شایانی می کند.

 

 عرق بادرنجبویه؛ آرامش بخش ذهن و جسم:

بادرنجبویه یک  گیاه معجزه بخشی است که به واسطه ی حکیم بوعلی سینا جهت تقویت سیستم قلب و عروق، بهتر شدن کیفیت خلق و خو، تقویت اعصاب و تقویت نیرو  و توان حیاتی بدن تجویز می گردیده است. عرق بادرنجبویه استرس و اضطراب را می کاهد و گرفتگی های مربرط به  عضلات را نیز رفع می کند. این عرق گیاهی جهت ارامش روزهای پر تنش و استرس زا بهترین انتخاب است تا خیلی سریع شما را به شرایط ثبات و آرامش ذهنی و جسمی و روانی برساند.

 

عرق بابونه؛ ضد تنش های عصبی:

عرق بابونه در طب سنتی طبع گرمی دارد و از گیاهان استفاده  شده در دیدگاه طب سنتی است که برای رفع استرس، اضطراب و افسردگی درمان سرماخوردگی و انواع مشکلات معده استفاده می شود.

توجه:

قبل از انتخاب هر راهکار برای کاهش اضطراب و استرس، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید .

برچسب ها: استرس, تغذیه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.