مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
اثر تغذیه بر کاهش فشار خون

اثر تغذیه بر کاهش فشار خون

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 16 شهریور 1402 magfood.ir/5i
فهرست مطالب

فشار خون در واقع همان فشاری است که خون در حین حرکت به دیواره شریان وارد می کند. شریان ها خون را از قلب شما به سایر قسمت های بدن منتقل می کنند. اگرچه فشار خون در طول روز ممکن است به دلایلی بالا و پایین رود، اما فشار خون بالای مزمن اغلب نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند مشکل قلبی یا کلیوی است. متاسفانه فشار خون بالا به ندرت علائم قابل توجهی دارد اما اگر درمان نشود خطر مشکلات جدی مانند حملات قلبی و مغزی را افزایش می دهد. تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا، بررسی منظم فشار خون به کمک دستگاه فشارسنج است.

حدود ۸۵ میلیون نفر در ایالات متحده و ۱۷/۵ میلیون نفر در ،ایران فشار خون بالا دارند. یکی از جنبه های خطرناک فشار خون بالا این است که ممکن است فرد از بیماری خود اطلاع نداشته باشد.در واقع تقریبا یک سوم افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند. تنها راه آگاهی از فشار خون بالا از طریق معاینات منظم است. بیماری فشار خون بالای کنترل نشده باعث افزایش آسیب به قلب و عروق و افزایش خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند انواع بیماری قلبی و حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

فشارسنج معمولا دو عدد را به عنوان فشار خون هر فرد نشان می دهد اولین عدد، فشار خون سیستولیک یا فشار خون ماکزیمم نامیده می شود که معادل فشار عروق در هنگام ضربان قلب است. عدد دوم، فشار خون دیاستولیک یا فشار خون مینیمم نامیده می شود که معادل فشار عروق در هنگام استراحت قلب بین ضربان ها است.

معمولا فشار خون سیستولیک نرمال در افراد جوان معادل ۱۲۰ میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک نرمال معادل ۸۰ میلیمتر جیوه است. البته دستورالعمل هایی که برای تشخیص فشار خون بالا استفاده می شوند. ممکن است از نظر پزشکان مختلف، متفاوت باشند.

برخی از متخصصان اگر فشار خون بیمار به طور مداوم ۹۰/۱۴۰ میلیمتر جیوه یا بالاتر ،باشد این وضعیت را به عنوان فشار خون بالا تشخیص می دهند، در حالی که به عنوان فشار خون بالا تشخیص می دهند، در حالی که از نظر سایر ،پزشکان فشار خون ۸۰/۱۳۰ میلیمتر جیوه یا بالاتر به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته می شود.

فشار خون بالا قاتل خاموش نامیده می شود، زیرا معمولاً هیچ علائم و نشانه های هشداردهنده ای ندارد و بسیاری از افراد نمی دانند که به آن مبتلا هستند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان در ویزیت های معمول ابتدا به سراغ اندازه گیری فشار خون شما می روند.

اگر ۱۸ سال به بالا هستید و سابقه خانوادگی این بیماری را دارید از پزشک متخصص بخواهید که به صورت منظم وضعیت فشار خون شما را بررسی کند. اصولا میزان فشار خون در هر دو بازو یکسان نیست و عدد بالاتر به عنوان فشار خون معمول شما در نظر گرفته می شود.

فشارخون بالا در دراز مدت می تواند باعث تشکیل پلاک خونی در اثر باریک شدن رگ های خونی و درنتیجه تصلب شرایین شود. در این حالت قلب برای پمپ خون باید سخت تر کار کند و درنتیجه فشار خون بد تر می شود.

در صورت تشخیص به موقع یا مشاهده علائم فشار خون بالا مثل سرگیجه عدم تعادل و برافروختگی با پزشک صحبت کنید و در صورت نیاز، یک دستگاه فشارسنج خانگی بخرید تا بتوانید فشار خون خود را چک کنید.

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا با ایجاد تغییرات در سبک زندگی می توانند فشار خون خود را به یک محدوده سالم کاهش دهند. رعایت موارد زیر در این زمینه موثر است:

• هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید حدود ۳۰ دقیقه در روز برای ۵ روز در هفته

• سیگار نکشیدن

• کاهش مصرف الکل

• داشتن یک رژیم غذایی سالم، با محدود کردن مصرف سدیم ( نمک ) و الکل

• حفظ وزن سالم

• مدیریت استرس و اضطراب های روزانه

شما باید کمتر از ۶ گرم نمک در روز بخورید یعنی چیزی حدود یک قاشق چای خوری، داشتن یک رژیم غذایی کم چرب که حاوی مقدار زیادی فیبر مانند برنج سبوس دار میوه و سبزیجات است نیز به کاهش فشار خون کمک می کند. هر روز ۵ نوع میوه و سبزی بخورید.

•چاقی و اضافه وزن مسلماً با فشارخون بالا ارتباط دارد. شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق دو برابر و در افراد مسن و چاق ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. در مردان به ازای هر ۱۰ درصد افزایش وزن فشار خون ۶/۶ میلیمتر جیوه بالاتر می رود.

اکثر افراد مبتلا به پرفشاری علایمی ندارند، اما این مشکل می تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش های مختلف بدن شود در مغز این مشکل به مویرگ های خونی آسیب می رساند، در نتیجه سکته مغزی بروز می کند. در چشم ها، پرفشاری سبب آسیب به مویرگ های خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه ها نیز سبب نارسایی کلیه می شود. ممکن است علایمی از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.

مواردی از پُرفشاری که در حد مرزی هستند، اغلب بدون درمان باقی می مانند درمان غیر دارویی شامل کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش های شل کردن عضلات است. داروهای ضد فشارخون نیز ممکن است تجویز شوند.

 

تاثیر تغذیه بر فشار خون:

یکی از ابزارهایی که پزشک ممکن است برای پایین آوردن فشار خون شما از آن استفاده کند برنامه غذایی Dash می باشد که مخفف روش های تغذیه ای مناسب برای توقف فشار خون بالا است. این برنامه یک رژیم غذایی نیست بلکه شیوه ای برای غذا خوردن است. شما باید نمک را حذف کنید میوه ها و سبزیجات فراوان بخورید و وعده های غذایی خود را با غلات کامل، ماهی، مرغ، آجیل، حبوبات و لبنیات چرب پر کنید.

ورزش یکی از کلیدهای پایین آوردن فشار خون است. همچنین درصورتی که داروهای پایین اورنده ی فشار خون مصرف کنید ورزش اثر بخشی این داروها را افزایش می دهد.

 

افراد مبتلا به فشار خون از مصرف چه غذاهایی باید پرهیز کنند؟

- از سوسیس کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد.

- سبزی های کنسرو شده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

- سس ها، سوپ ها، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می تواند سبب تشدید بیماری شود.

- مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می تواند سبب تشدید بیماری شود.

- در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، ذرت، سویا و کانولا استفاده شود.

- مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه های کولا و شکلات سبب افزایش فشارخون می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

 

مواد غذایی مفید در کاهش فشار خون:

دانه های کتان

این دانه های گیاهی سرشار از پتاسیم، منیزیم و فیبر هستند. در اثر مصرف روزانه آنها به میزان ۳۵ گرم طی ۱۲ هفته،۵۰ بیمار مبتلا به فشار خون بالا توانستند کاهش فشار خون قابل توجهی را مشاهده کنند. بهتر است دانه های کتان را به صورت کامل مصرف کنید.

 

اسفناج:

 

اسفناج مانند چغندر سرشار از نیترات است. همچنین مملو از آنتی اکسیدان ها، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و به همین دلیل برای افرادی که فشار خون بالا دارند انتخابی عالی محسوب می‌شود. در مطالعه ای بر روی ۲۷ نفر کسانی که روزانه ۵۰۰ میلی لیتر سوپ اسفناج به مدت ۷ روز مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که سوپ مارچوبه مصرف کردند کاهش قابل توجهی در فشار سیستولیک و دیاستولیک نشان دادند.

 

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید از جمله پتاسیم و رنگدانه کاروتنوئید لیکوپن است. لیکوپن به طور قابل توجهی با اثرات مفید بر سلامت قلب مرتبط است و خوردن غذاهای سرشار از آن به کاهش فشار خون نیز کمک می کند. توصیه می کنیم روزانه یک تا دو عدد گوجه فرنگی میل کنید.

 

کلم بروکلی:

مصرف کلم بروکلی اثرات مفید زیادی برای سلامتی از جمله بهبود گردش خون دارد‌. در نتیجه افزودن آن به رژیم غذایی می تواند راهی هوشمندانه برای کاهش فشار خون باشد. این ماده غذایی مملو از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که با تقویت عملکرد رگ های خونی و افزایش سطح اکسید نیتریک بدن، مطمئنا در کاهش فشار خون سیستولیک موثر است. بهتر است کلم بروکلی را به صورت پخته مصرف نمایید.

 

ماست:

ماست  سرشار از مواد معدنی پتاسیم و کلسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند. مطالعه ای اخیرا نشان داد که مصرف روزانه ۲۰۰ گرم ماست یونانی می تواند به میزان ۱۳ ٪ فشار خون بالا را کاهش دهد.

 

دانه کدو تنبل:

دانه های کدو تنبل منبع غنی از مواد مغذی مهم مانند ،منیزیم پتاسیم و آرژنین یک اسید آمینه مورد نیاز برای تولید اکسید نیتریک که برای شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون ضروری است برای کنترل فشار خون هستند.

نشان داده شده است که روغن دانه کدو تنبل نیز یک داروی طبیعی قدرتمند برای کاهش فشار خون است. اگر به مدت ۶ هفته به میزان ۳ گرم از این روغن را مصرف کنید تغییرات قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد.

 

حبوبات مانند لوبیا و عدس:

 

لوبیا و عدس سرشار از مواد مغذی مانند فیبر منیزیم و پتاسیم هستند که به تنظیم فشار خون کمک زیادی می کنند. مطالعه ای بر روی ۵۵۴ نفر نشان داد که در اثر جایگزین کردن حبوبات به عنوان پروتئین گیاهی به جای گوشت قرمز، بیماران توانستند خیلی سریع تر سطح فشار خون خود را کنترل کنند. پیشنهاد می کنیم در قالب سوپ یا آش این مواد غذایی مفید را مصرف کنید و یا حتی استفاده از این حبوبات پخته بصورت عصرانه یا میان وعده نیز جایگزین مناسب بیسکویت و کیک و کلوچه است.

 

هویج:

هویج دارای ترکیبات فنلی زیادی مانند اسیدهای کلروژنیک، کوماریک، کافئین است که به اتساع عروق خونی کمک می کند و التهاب را کاهش می دهد. در نتیجه مصرف روزانه یک تا دو عدد هویج در کاهش فشار خون موثر است. اگرچه می توان از خوردن هویج به صورت پخته یا خام لذت برد اما مطالعات نشان داده است که مصرف ان به شکل خام برای کاهش فشار خون موثر تر است.

یک مطالعه بر روی ۱۷۰ نفر نشان داد که مصرف روزانه ۴۷۳ میلی لیتر آب هویج تازه به مدت ۳ ماه منجر به کاهش فشار خون سیستولیک شده است.

 

کرفس:

کرفس یکی از سبزیجات محبوب است زیرا اثرات مثبتی بر تنظیم فشار خون دارد. این ماده غذایی حاوی ترکیباتی به نام فتالید است که به اتساع رگ های خونی و کاهش سطح فشار خون کمک می کند. مطالعه ای اخیرا نشان داد که مصرف منظم ۵۰ گرم کرفس پخته شده یا خام می تواند تا دو درجه فشار خون را کاهش دهد. البته می توانید روزانه یک لیوان آب کرفس نیز مصرف کنید.

 

زرشک:

زرشک سرشار از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که  نوعی فلاونوئید  است. اخیرا محققان یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از ۳۴۰۰۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا انجام دادند نتایج نشان داد، کسانی که بیشترین میزان مصرف آنتوسیانین را در روز داشتند، احتمال کاهش خطر فشار خون در آنها ۸ درصد بیشتر بود. همچنین می توانید از آب زرشک در قالب اسموتی به عنوان یک میان وعده استفاده کنید.

 

ابلیمو:

آبلیمو نیز از لیموترش تهیه می شود دارای ويتامين ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی، اسید سیتریک و فلاونوئید است که با کاهش فاکتورهای خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا می تواند به حفظ سلامت قلب شما کمک کنند.

 

سیر ترشی:

سیر ترشی علاوه بر سیر، دارای سرکه نیز هست که به دلیل خاصیت ادرارآوری آن می تواند به کاهش لحظه ای فشار خون کمک زیادی کند. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی و ماده غذایی ضد قارچ است. ماده اصلی فعال آن آلیسین است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

برخی از منابع معتبر نشان می دهند که سیر باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن می شود که به شل شدن عضلات و صاف و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند. این تغییرات می تواند فشار خون را کاهش دهند. یک مطالعه دیگر گزارش داد که عصاره سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد.

از دیگر مواد غذایی کاهنده فشار خون میتوان به ماهی قزل آلا و سایر ماهیهای ،چرب دانه کدو تنبل حبوبات مانند لوبیا و ،عدس ،پسته ،هویج، کرفس اسفناج گوجه فرنگی کلم ،بروکلی ماست یونانی و دانه های کتان اشاره کرد که در ادامه به مکانیسم عملکرد آنها اشاره خواهیم کرد.

 

سالمون و ماهی های چرب:

ماهی های چرب یکی از بهترین منابع غذایی امگا ۳ هستند و همانطور که میدانید امگا ۳ برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

چربی های امگا ۳ با کاهش التهاب و کاهش سطح ماده ای به نام اکسیلیپین که منقبض کننده عروق

خونی است باعث کاهش فشار خون می گردد.

رابطه مستقیمی مبنی بر کاهش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی از جمله فشار خون با افزایش مصرف امگا ۳ وجود دارد.

در افرادی که سطح امگا ۳ در خون آنها زیاد است میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمتری نسبت به افرادی که امگا ۳ آنها کمتر است وجود دارد. در نتیجه مصرف بیشتر چربی های امگا ۳ با کاهش خطر بروز فشار خون بالا در ارتباط است. 

 

سویس چارد:

سویس چارد یا چارد سویسی یک سبزی برگ پهن است که سرشار از مواد مغذی تنظیم کننده فشار خون مثل پتاسیم و منیزیوم می باشد.

یک فنجان چارد سویسی پخته به ترتیب ۱۷ و ۳۰% از نیاز روزانه بدن به پتاسیم و منیزیوم را تامین می کند. در افراد مبتلا به فشار خون بالا هر ۰.۶ گرم افزایش در دریافت پتاسیم در حدود ۱ میلی متر جیوه فشار سیستولیک و ۰.۵ میلی متر جیوه فشار دیاستولیک را کاهش می دهد. هر فنجان چارد سویسی در حدود ۸۰۰ میلی گرم پتاسیم در خود دارد که می تواند به تنهایی

میزان زیادی از فشار خون شما را کاهش دهد.  منیزیوم نیز یکی دیگر از مواد معدنی مهم در تنظیم فشار خون به شمار می رود. منیزیوم از چند طریق باعث کاهش فشار خون شما می شود از جمله با بلاک کردن کانال های پتاسیمی باعث کاهش ورود پتاسیم به سلول های قلب و عروق خونی شده و باعث می شود که این ارگان ها

استراحت بیشتری داشته باشند.

 

 گیاه آمارانت یا تاج خروس:

مصرف غلات کاملی نظیر آمارانت یا تاج خروس میتواند به کاهش فشار خون شما کمک ،کند، مطالعات نشان می دهند که مصرف غلات کامل نقش موثری در کاهش فشار خون دارند.

در واقع با افزایش ۳۰ گرم غلات کامل در طول روز حدود خطر فشار خون بالا را کاهش می دهید. 

آمارانت یکی از انواع غلات کامل است که سرشار از منیزیوم است یک فنجان آمارانت پخته شده در حدود %۳۸ از نیاز روزانه شما را به منیزیوم تامین می کند. 

 

پسته:

پسته یکی از مغزی جات بسیار مغذی است که مصرف آن با کاهش فشار خون در ارتباط است. پسته هم یکی دیگر از موادی است که دارای منیزیوم و پتاسیم بالایی است و به همین دلیل در درمان فشار خون بالایی نقش دارد. 

مصرف پسته بر روی هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک تاثیر گذار است و باعث کاهش آن می شود. دقت نمایید از پسته ی خام استفاده نمایید در غیر اینصورت مصرف پسته باعث افزایش فشار خون خواهد شد.

 

 دانه چیا و بذر کتان:

دانه چای و بذر کتان دانه های بسیار کوچک و ریزی هستند که برای افزایش سلامتی و تنظیم فشار خون بسیار مناسب هستند. این دانه ها سرشار از منیزیوم، پتاسیم و فیبر هستند که هر سه مورد در کاهش فشار خون نقش دارند.

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای مشاهده شد که مصرف روزانه ۳۵ گرم دانه چیا در افرادی که فشار خون بالا دارند باعث کاهش فشار خون می گردد، این کاهش فشار خون در هر دو گروه از افرادی که داروی کاهنده فشار خون مصرف می کردند و آنهایی که داروی فشار خون مصرف نمی کردند مشاهده شد. 

در مورد بذر کتان هم همین اثر مشاهده شده و مصرف بذر کتان در بلند مدت باعث کاهش فشار خون افراد می شود.

 

چغندر:

چغندر هم یکی از مواد غذایی مغذی است که مصرف آن می تواند باعث کاهش فشار خون در شما گردد، چغندر ها سرشار از نیترات طبیعی هستند که می تواند باعث گشادی عروق و کاهش فشار خون گردد. مطالعات زیادی نشان میدهند که اضافه کردن چغندر و ترکیبات آن به رژیم غذایی باعث بهبود سطح فشار خون می گردد به طور مثال در یک مطالعه ۲ هفته ای مشاهد شد مصرف روزانه ۱ لیوان آب چغندر و یا ۲۵۰ گرم چغندر پخته شده تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون دارد این مساله زمانی که از آب چغندر استفاده کنید تاثیرش دو چندان می شود.

البته برخی مطالعات بیان می کنند که مصرف چغندر در کوتاه مدت در کاهش فشار خون موثر است و در بلند مدت تفاوت زیادی در سطح فشار خون ایجاد نمی کند. در هر حال چغندر یک ماده غذایی بسیار خوشمزه و غنی از انواع مواد مغذی مختلف است که با اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود می توانید از خواص مختلف آن بهره مند شوید. 

 

ادویه ها:

برخی از ادویه ها و گیاهان دارویی دارای ترکیبات بسیار قوی هستند که باعث کاهش فشار خون و ریلکس شدن دیواره عروق خونی می شوند.

دانه کرفس، گیشنیز،زعفران، زیره سیاه، لیمو ترش، جنسینگ، دارچین، هل، ریحان و زنجلیل تنها برخی از گیاهان و ادویه هایی هستند که تحقیقات نشان داده باعث کاهش فشار خون می شوند بنابر این می توانید از این ادویه ها در اندازه های متعادل در رژیم غذایی کاهش فشار خون استفاده کنید و از خواص آنها در کاهش فشار خون لذت ببرید.

 

شکلات تلخ:

 تحقیقات نشان داده اند که شکلات تلخ با حداقل  حاوی ۵۰ تا ۷۰ % کاکائوحاوی ماده ای به نام فلاوانول می باشد. این آنتی اکسیدان مانند سیر سطوح نیتریک اسید را در بدن افزایش می دهد و به منبسط کردن رگ های خونی کمک می کند.  این ماده می تواند فشار خون شما را به میزان اندکی کاهش دهد. ناگفته نماند که مقدار کمی شکلات جهت این کار کافی است.

 

 بلغور جو دو سر:

این ماده غذایی سالم و سیر کننده است و سدیم پایینی دارد بلغور جو دو سر سرشار از فیبر است که به حفظ وزن سالم و کنترل فشار خون کمک

می کند.

بلغور جو را با آب یا شیر کم چرب بپزید. برای شیرین کنندگی شیره افرا یا شکر قهوه ای را با کشمش یا موز جایگزین کنید.

 

 روغن زیتون:

پلی فنول ها که آنتی اکسیدان های محافظ هستند در روغن زیتون وجود دارند و باعث برتری این روغن نسبت به روغن های دیگر می شوند. پلی فنول ها سلامت رگ های خونی را بهبود می بخشند و به قابلیت ارتجاعی آنها کمک می کنند. روغن زیتون یک انتخاب هوشمندانه برای دریافت چربی سالم است که به جای کره روغن گیاهی یا روغن کانولا می توانید آن در آشپزی خود استفاده کنید.

 

سیر:

سیر، فقط به غذا مزه نمی بخشد، ارزش غذایی بالایی دارد.این ماده غذایی همچنین باعث افزایش سد نیتریک اکسید می شود که رگ های خونی را منبسط کند. هرچه رگ های خونی، شل تر باشند، قلب راحت تر می تواند خون را از درون آنها پمپاژ کند. این کار به پایین آوردن فشار خون کمک می کند. 

 

 

فهرست مطالب میوه های پایین آورنده فشار خون:

انار:

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، نوشیدن روزانه ی یک فنجان آب انار کمک می کند که فشار خون ظرف مدت کوتاهی (حدود ۲۸ روز )  پایین بیاید. محققان این تاثیر را به خاصیت آنتی اکسیدانی این میوه نسبت داده اند.

بعضی افراد میوه ی انار را دوست دارند، در حالیکه بعضی دیگر آبمیوه ی آن را ترجیح می

دهند اگر زمان کافی برای تهیه ی آب انار خانگی ندارید هنگام خرید انواع صنعتی آن مطمئن شوید که فاقد شکر باشد.

 

بری ها ( انواع توت ) :

بري ها Berries، یا توت ها خواص زیادی دارند که کاهش فشار خون از مهم آنها است. توت ها منبع غنی آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین هستند، آنتوسیانین همان رنگدانه ای است که

باعث درخشش رنگ توت می شوند.

آنتوسیانین ها می توانند با افزایش سطح نیتریک اکسید خون تولید مولکول های مسدود کننده ی رگ های خونی را کاهش دهند. این اتفاق به خودی خود در کاهش فشار خون موثر است. بلوبری،  زغال اخته آبی، رازبری، تمشک، چوکبری،  انگورک، گلوگیر، کلاودبری، تمشک شمالی و استرابری توت فرنگی از معروف ترین میوه های پایین آورنده فشار خون و عضو خانواده ی توت ها هستند.

موز:

موز حاوی مقادیر فراوانی پتاسیم است. پتاسیم نقش حیاتی در کنترل هایپرتنشن یا فشار خون بالا ایفا می کند.  یک موز متوسط حدودا ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم دارد و طبق گفته ی انجمن قلب آمریکا ( AHA )، پتاسیم، اثرات سدیم را کاهش می دهد و تنگی دیواره ی رگ های خونی را کم می کند. توصیه می شود که افراد بزرگسال روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. اگر

از خوردن موز خسته شدید میوه ها و خوراکی های زیر را هم می توانید در رژیم غذایی تان بگنجانید که سرشار از پتاسیم هستند:

• آووکادو

• طالبی و خربزه عسلی

• لوزیماهی یا هالیبوت

• قارچ

• سیب زمینی شیرین

• گوجه فرنگی

•ماهی تن

•لوبيا

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی می بایست در مورد مصرف پتاسیم نظر پزشک را جویا شوند و در صورت عدم ممنوعیت استفاده نمایند.

 

مرکبات:

 

مرکبات از جمله گریپ فروت، پرتقال و لیمو از قدرتمند ترین میوه های پایین آورنده فشار خون هستند. میوه های این خانواده غنی از انواع ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند، که با کنترل عوامل موثر در ابتلا به بیماری های قلبی از جمله فشار خون به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

مطالعات نشان داده که نوشیدن آب پرتقال و آب گریپ فروت به کاهش فشار خون کمک می کند. با این حال فراموش نکنید که گریپ فروت و آبمیوه ی آن با بعضی از رایج ترین داروهای کاهنده ی فشار خون تداخل ایجاد می  کنند. بنابراین قبل از اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی ،خود با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دکتر شیازون می گوید طبق برخی اطلاعات و شواهد گریپ فروت می تواند فشار خون سیستولی را کاهش دهد؛ اگرچه میزان این کاهش آن چنان چشمگیر نیست معمولا به اندازه ی ۵ میلیمتر جیوه است. ولی به هر صورت این خبر قطعا امیدوار کننده است. کاهش فشار خون ، به هر میزان که باشد برای هزاران ایرانی که از بیماری فشار خون بالا رنج می برند، خبری خوب و امیدوار کننده است. تاثیر گریپ فروت بر کاهش فشار خون از طریق پتاسیم بالای ان نیز می باشد.

 

شلیل:

پتاسیم موجود در شلیل با شل کردن دیواره ی رگ های خونی تا ثیر خود را می گذارد. کاهش پتاسیم خون همچنین با حفظ سطح سدیم ارتباط دارد و در نتیجه باعث فشار خون بالا می شود. با توجه به مشاهدات خاصی پتاسیم همچنین می تواند به عنوان یک دیورتیک یا ادرارآور عمل کند و از این طریق حجم مایع خارج سلولی را کاهش می دهد. این امر می تواند فشار خون را تا حدی کاهش دهد. داروهای فشارخون بالا خطر ابتلا به حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را به ترتیب ۱۵ و ۲۵% کاهش می دهند . اما آنها نیز عوارض جانبی خاصی دارند. به همین دلیل پیشگیری همواره بهتر از درمان است.

 

کیوی:

طبق نتایج یک مطالعه علمی، افرادی که فشار خون بالا اما خفیفی دارند، می توانند با مصرف روزانه ی کیوی به سلامت قلب شان کمک کنند. محققان تاثیر کیوی را روی کسانی که فشار خون نسبتا بالایی داشتند بررسی کردند و متوجه شدند که خوردن ۳ کیوی در روز به مدت ۸ هفته تاثیر قابل توجهی روی کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک دارد. آنها معتقدند مواد زیست فعال بیو اکتیو موجود در کیوی منجر به این تاثیر می شود.

 

هندوانه:

هندوانه حاوی یک آمینواسید به نام سیترولین است که به کنترل فشار خون بالا کمک می کند. سیترولین به بدن کمک می کند تا نیتریک اسید تولید کند .نیتریک اسید یک گاز است که رگ های خونی را شل می کند و انعطاف آنها را زیاد می کند چنین تاثیری به بهبود گردش خون و در نتیجه کاهش فشار خون کمک می کند.

 

 زغال اخته:

بر اساس طب سنتی چین زغال اخته ادرار آوری قوی و موثر است. این یعنی می تواند باعث تولید ادرار شود، فرایندی که به عملکرد عادی کلیه ها کمک می کند، فشار خون بالا را کاهش می دهد و فرایند سم زدایی را بهبود می بخشد. پس می تواند در فهرست ۲۰ میوه برای فشار خون قرار گیرد.

 

 آلبالو:

گروه سلامت دانشگاه میشیگان برای تعیین اثرات آب آلبالو روی تنظیم چربی و گلوکز و فشار خون یک مطالعہ روی مدل های حیوانی انجام داد. نتایج این آزمایش نشان داد که آلبالو نه تنها مزایایی دارد شبیه به مزایای داروهای قلبی عروقی که معمولا توسط پزشکان تجویز می شوند، بلکه باعث کاهش خطر سکته ی مغزی نیز می شود. موش هایی که این میوه را مصرف کرده بودند،  تعا دل و هماهنگی و همچنین کاهش قابل توجهی را در فشار خونشان تجربه کردند.

 

 زردآلو:

میوه هایی مانند زردآلو و آنهایی که به همین خانواده تعلق دارند سرشار از پتاسیم هستند. داشتن سطوح مناسبی از پتاسیم برای بدن فوق العاده مفید است. پتاسیم برای حفظ ثبات سطح فشار خون نیز لازم و ضروری است. کمبود پتاسیم برای بدن خطرناک است، چون احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. فشار خون در موارد شدید می تواند به حملات قلبی منجر شود.

 

 پاپایا:

پا پایا سرشار از روی منیزیم، سدیم، فسفر و حاوی مولتی ویتامین است. پاپایا را صبح ها بخورید. این کار خواص درمانی بسیاری علاوه بر جلوگیری از فشار خون بالا فراهم می آورد. بعد از خوردن پاپایا، تا ۲ ساعت چیز دیگری مصرف نکنید.

 

 آناناس:

 

اگر از فشار خون بالا و هایپرتنشن رنج می برید، پس باید مصرف منظم آناناس را شروع کنید. مقادیر بالای پتاسیم و مقادیر کم سدیم در آناناس به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می کند.

 

طالبی:

 

طالبی حاوی مقادیر زیادی کالیوم است. کالیوم می تواند به حفظ سیستم فشار خون کمک کند. طالبی همچنین حاوی ماده طبیعی است که می تواند به شما کمک کند از آسیب احتمالی به سیستم گردش خون جلوگیری کنید.

 

سيب:

سیب مزایای بسیاری برای سلامتی ما به بار می آورد. سیب سرشار از روی است و هر کس باید برای جلوگیری از فشار خون بالا هر روز یک سیب میل کنید. این یکی از درمان های طبیعی موثر برای کاهش سریع فشارخون بالا  است.

 

 خیار: 

 خیار می تواند به پایین آوردن فشارخون کمک کند. خیار دارای خواص ادرارآور ملایم است زیرا حاوی پتاسیم و آب است که فشارخون را تنظیم کرده و فشار بالا و پایین را درمان می کند.

 

هلو:

هلو حاوی یون های خوراکی است که یافتن شان در خوراکی های د یگر دشوار است. گفته می شود این یون های خوراکی در درازمدت فشار خون را کاهش می دهند اما تغییرات چشمگیر فورا قابل مشاهده است. در پژوهش های مختلف تنها چند ساعت بعد از مصرف هلو افت زیادی در فشار خون ثبت شده است. چون این یون ها خیلی کم یاب هستند، نمی توان خوراکی دیگری را با همین هدف جایگزین آن کرد. هلو به نحوی کا ملا منحصر به فرد تاثیری مثبت روی جسم مان دارد. این میوه خوشمزه است و خوردن آن به صورت تازه آزارتان نمی دهد با این حال اگر یافتن هلوی تازه د شوار است، هـمیشه می توانید سراغ برش های منجمد شیرین نشده از این میوه بروید، که مطمئنا در فروشگاه ها موجود است.

 

پرتقال:

فلاونوئید هسپریدین موجود در پرتقال به تنظیم فشار خون بالا و منزیم درون پرتقال به حفظ سطح فشار خون کمک می کنند.

 

توجه:

هیچکدام از مواردی که در این مقاله ذکر می شوند، جایگزین داروهای تجویزی برای کاهش فشار خون نیستند و جهت بررسی بی ضرر بودن مصرف هر کدام از این مواد خوراکی و بررسی تداخلات انها با داروهای تجویزی با متخصص طب سنتی یا پزشک خود مشورت کنید.

برچسب ها: فشار خون, تغذیه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.