مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
هندوانه و خواص آن

هندوانه و خواص آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 05 تیر 1402 magfood.ir/47
فهرست مطالب

هندوانه یا تربوز گونه ای بوته و میوه از تیره کدوییان و دسته ی صیفی جات است که در جالیز رشد و نمو می کند . خاستگاه آن آفریقای جنوبی است . گیاهی است ، بزرگ پهن و یک ساله و یک پایه است. ساقه ی  خزنده و برگ های پهن و کرک دار با بریدگی های ژرف و گل های سفید یا زرد دارد .

نام علمی ان  Citrullus lanatus است .

ترکیبات در هر ۱۰۰ گرم هندوانه :

 

- (انرژی) کیلوکالری 30

- چربی کل و ۰۲

- چربی اشباع  .

- کلسترول mg 0

 - سدیم mg 1

 - پتاسیم 112 mg

- كربوهيدرات كل 8 g

- فیبر خوراکی و 0.4 g

- قند 6 g

- پروتئین و o.6 g

- ویتامین ث 8.1 mg

-  کلسیم 7 mg

- آهن 0.2 mg

-  ویتامین دی 0 lu

- ویتامین ب۶ 0 mg

-  ویتامین ب۱۲ 0

- منیزیم ۱۰ mg

هندوانه زیرگروه خانواده کدوئیان است که شامل عسلک ، خیار و طالبی می شود . کدو تنبل و کدو مسما نیز از اعضای این خانواده به حساب می آیند . در اصل باید گوشتی قرمز و دانه هایی مشکی داشته باشد ،  اما انواعی نیز داریم که بدون دانه هستند و رنگ شان زرد یا نارنجی است . خلاصه ای از مزایای هندوانه برای سلامت  :

-  بارگلیسمی پایینی دارد .

- کالری آن کم است.

- مقدار زیادی از آن را آب تشکیل داده است .

- در بین سبزیجات و میوه ها بیشترین مقدار لیکوپن را دارد .

- منبع مواد معدنی مانند پتاسیم ، کلسیم ، آهن و منیزیم است.

- شاخص گلیسمی پایینی دارد و بارگلیسمی پایینی هم  دارد .

- طعم بسیار شیرینی دارد . اما جالب اینجاست که بار گلیسمی پایینی دارد و دلیلش نیز مقدار آب فراوان موجود در این میوه است.

 - کالری هندوانه کم است . یک فنجان هندوانه حاوی کمتر از ۵۰ کیلو کالری انرژی دارد .

هندوانه به جز لیکوپن ،  آنتی اکسیدان دیگری به نام بتا کاروتن نیز مهیا می کند ،  که ما با نام ویتامین A می‌شناسیم . یک فنجان هندوانه می تواند ۱۷ درصد نیاز روزانه به ویتامین A و ۲۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تامین کند . همچنین مقداری از ویتامین های گروه B را نیز دارد .

اطلاعات تغذیه ای : منبع مواد معدنی مانند پتاسیم ، کلسیم ، آهن و منیزیم است . چه چیزی در یک وعده هندوانه است؟

۱ درصد نیاز روزانه بدن کلسیم

۲ درصد نیاز روزانه بدن آهن

۳ درصد نیاز روزانه بدن منیزیم

۴ درصد نیاز روزانه بدن پتاسیم تنها

۲ میلی گرم سدیم هندوانه نه تنها سرشار از آب است ، بلکه با داشتن الکترولیت های منیزیم پتاسیم و تنها مقدار کمی سدیم به تنظیم تعادل مایعات بدن کمک می کند .

خواص هندوانه :

خواص هندوانه برای بانوان مکمل بی نظیر و آبرسان قوی برای پوست :

هندوانه علاوه بر طعم شیرین و عطر دلنشین

مزایای فراوانی برای سلامت خانم ها دارد .

هندوانه دارای یک اسید آمینه ی معروف به

سیترولین است ، کار مهم سیترولین گشاد کردن رگها است . وقتی رگها گشاد شوند ، گردش خون روند خوبی پیدا می کند . بهبود گردش خون باعث کاهش استرس و اضطراب می شود و همین امر ، خانم ها را سرحال و شاداب می کند .

خانم ها می توانند با مصرف یک لیوان آب هندوانه ، بعد از نرمش و تمرین ، بدون اینکه کالری زیادی به بدن وارد کنند انرژی از دست رفته را تأمین و بدن را هیدراته کنند . هندوانه آبرسان قوی برای پوست است ، بنابراین از چین و چروکی که بر اثر خشکی بر روی پوست

ایجاد شده را رفع می کند . از طرفی دیگر ،

هندوانه با کلاژن سازی ، پوست را بازسازی

می کند . هضم غذا نیز با فیبر موجود در

هندوانه بهتر انجام می شود . در طی مطالعات

انجام شده مصرف هندوانه ، بخاطر وجود آنتی اکسیدان های قدرتمند در زنان یائسه و چاق به شدت مانع ضخامت دیواره ی رگ ها می شود .

خواص هندوانه برای کودکان  جذب ویتامینهای مؤثر - ضد التهاب و مفید برای رشد کودکان :

هندوانه به عنوان یک میوه ی آبدار و خوش

طعم فواید زیادی برای سلامتی کودکان شما

دارد . دقیقا مواردی را در بدن کودکان تأمین

می کند که برخی اوقات مجبور هستید آنها را

توسط دارو جبران کنید  .در این بخش بطور مختصر به فواید شگفت انگیز هندوانه برای

سلامتی کودکان می پردازیم :

● هندوانه میوهای مؤثر برای بهبود عملکرد دستگاه تنفس و جلوگیری از آسم.

●بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اعضای بدن

●  هندوانه باعث هضم آسان غذا می شود و منجر به  حفظ حرکات منظم روده می گردد .

● هندوانه آبرسان قوی برای جلوگیری از گرما زدگی است .

● مصرف هندوانه مانع درد عضلانی مخصوصا در زمان رشد می شود .

●  حفظ سلامت پوست .

● میوه ا ی ضد التهاب است .

 

خواص هندوانه برای تقویت سیستم اعصاب و عضلانی 

هندوانه سرشار از الکترولیت های طبیعی و غنی از پتاسیم است .

هندوانه سرشار از پتاسیم است، یعنی یک

الکترولیت طبیعی عالی دارد . این میوه بواسطه ی داشتن پتاسیم  در تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات در بدن نقش بسیار مهمی دارد و برای عملکرد مناسب عضلات وجود پتاسیم بسیار کمک کننده است . پتاسیم انقباض عضلات را تحت کنترل قرار می دهد .

این ماده ی معدنی مفید،  برای عملکرد بهتر سلولهای اعصاب یک ماده ی شفا بخش است.

هر پیام عصبی برای هدایت و هر انقباض و انبساط ماهیچه ای به وجود پتاسیم نیاز دارد .

 

خواص هندوانه برای خانم های باردار :

هندوانه میوه ای سرشار از ویتامین های گروه C

و B و منیزیم است . ويتامين B6 ،  ويتامين C ، ویتامین A و مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم در هندوانه همگی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در دوران بارداری است . منیزیم کافی در بدن از گرفتگی عضلات در سه ماهگی وانقباضات زودرس در دوران بارداری جلوگیری می کند . علاوه بر این ، هندوانه از ویارهای که موجب تهوع و سوزش معده می شود ،  بشدت جلوگیری می کند . هندوانه با ۹۲ درصد آب و املاح برای رفع عطش خانم های باردار بسیار مؤثر است .

از خواص هندوانه در دوران بارداری می توان به این نکته اشاره کرد که ویتامین ب ۶ موجود در تخمه ی  هندوانه در جلوگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی جنین تأثیرگذار است . از دیگر خواص تخمه هندوانه در بارداری آهن موجود در تخم هندوانه است که برای درمان کم خونی آنها پیشنهاد می شود .

 

اثر تخم هندوانه بر سلامت :

بسیاری افراد دوست دارند در مورد خواص هندوانه در لاغری بدانند  .گفته می شود فیبر موجود در تخم هندوانه اشتها را کم می کند و از این طریق موجب لاغری می شود . همچنین ویتامین و مواد معدنی موجود در تخمه ی هندوانه باعث افزایش انرژی بدن می شود . در مورد خواص هندوانه و دیابت گفته اند تخم هندوانه می تواند به دلیل کاهش گلوکز خون در درمان دیابت تأثیرگذار باشد ولی بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید .

تخمه هندوانه حاوی میزان زیادی منیزیم است که به پاکسازی روده و پوست کمک می کند . این ماده همچنین برای درمان جوش مفید است . منیزیم از ریزش مو جلوگیری می کند و رشد مو را هم تحریک می کند .

میوه ای با خاصیت انتی اکسیدانی :

التهاب یکی از دلایل اصلی در بسیاری از بیماری های مزمن به شمار می رود . هندوانه می تواند سبب کاهش التهاب و آسیب اکسیدانی شود ، چرا که غنی از آنتی اکسیدان های ضد التهابی لیکوپن و ویتامین ث است . در یک مطالعه انجام شده تعدادی داوطلب با آب گوجه فرنگی غنی از لیکوپن و دارای ویتامین ث اضافه شده ، تغذیه شدند . به طور کلی نشانگرهای التهابی آنها کاهش و آنتی اکسیدان ها افزایش یافت . هندوانه دارای هر دو ماده لیکوپن و ویتامین ث است . لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند برای سلامت مغز نیز مفید باشد برای مثال ، ممکن است شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر را به تأخیر بیندازد .

 تسهیل هضم با هندوانه :

هندوانه شامل مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر است که هر دو برای هضم سالم مهم هستند . فیبر می تواند باعث به وجود آمدن حجم مناسب مدفوع شود و آب حرکت دستگاه گوارش را به طور مؤثری بهبود می بخشد . خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آب و فیبر مانند هندوانه ، می تواند برای ارتقای حرکات طبیعی روده مفید باشند .

سلامت قلب و سیستم عروقی :

بیماری قلبی یکی از دلایل مرگ در سراسر جهان

است . عوامل مختلفی در سبک زندگی مانند رژیم

غذایی می تواند ریسک حمله قلبی و سکته را از

طریق کاهش فشار خون و سطح کلسترول کم کند . مواد مغذی بسیاری در هندوانه وجود دارد که برای سلامت قلب مفید است . بر اساس مطالعات انجام شده لیکوین می تواند کلسترول و فشار خون را کم کند . همچنین می تواند در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کلسترول نیز کمک کننده باشد. با توجه به مطالعات انجام شده لیکوپن همچنین می تواند گرفتگی و ضخامت دیواره های شریانی خون را کاهش دهد .

اثرات مفید هنداونه برای پوست و مو :

دو ویتامین موجود در هندوانه یعنی آ و ث برای سلامتی پوست و مو مهم هستند . ویتامین ث به تولید کلاژن بدن کمک می کند . این پروتئین پوست را تقویت می کند و باعث استحکام مو می‌شود . ویتامین آ نیز برای پوست سالم اهمیت دارد ، چرا که به تولید و ترمیم سلول های پوست کمک می کند . بدون میزان کافی از ویتامین آ ، پوست خشک و پوسته پوسته به نظر می رسد .  از خواص هندوانه برای پوست می توان گفت که هم لیکوپن و هم بتاکاروتن به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی نیز کمک می کند .

 تأمین آب بدن با مصرف هندوانه :

نوشیدن آب یک راهکار مهم برای تأمین آب مورد

نیاز بدن است و باعث حفظ رطوبت بدن می شود . ولی خوردن برخی مواد غذایی که حاوی میزان زیادی آب هستند نیز می تواند برای تأمین آب بدن کمک کننده باشد . شاید برای تان عجیب باشد ولی باید بدانید که ۹۲ درصد از هندوانه را آب تشکیل می دهد . حجم زیاد آب در میوه و سبزیجات موجب می شود که بعد از خوردن آنها احساس سیری کنید . ترکیب آب و فیبر در این خوراکی ها به این معنی است که بدون اینکه کالری زیادی را وارد بدن خود کنید ، اب مورد نیاز بدن خود را بدست اورید .در حالی که حجم کم و مناسبی ماده ی غذایی مصرف می کنید .

 مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید هندوانه :

هندوانه یکی از کم کالری ترین میوه ها به شمار می رود . همان طور که گفته شد در هر پیمانه از هندوانه که وزن آن ۱۵۴ گرم است ، فقط ۴۶ کالری وجود دارد . این میزان کالری از کم شیرین ترین میوه ها مانند انواع بری نیز کمتر است. یک پیمانه هندوانه مواد مغذی بسیاری دارد که شامل

ویتامین و مواد معدنی زیر می شود .

- ویتامین ث ۲۱ درصد از دوز مصرفی روزانه

- تامین آ ۱۸ درصد از دوز مصرفی روزانه

- پتاسیم ۵ درصد از دوز مصرفی روزانه

- منیزیم ۴ درصد از دوز مصرفی روزانه

- ۳ درصد از نیاز روزانه ی ویتامین های B1 , B 2  و B5

همچنین هندوانه حاوی میزان زیادی کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن و لیکوپن است . سیترولین که یک آمینو اسید ضروری است نیز ، در هندوانه یافت می شود .

مهمترین آنتی اکسیدان های هندوانه عبارت اند از:

- ویتامین C : آنتی اکسیدانی که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک

می کند .

- کاروتنوئید : دسته ای از ترکیبات گیاهی که شامل آلفا کاروتن و بتاکاروتن می شود و بدن آنها را به تامین به ویتامین آ می کند .

 

لیکوپن :  نوعی کاروتنوئید است که به ویتامین آ

تبدیل نمی شود . این آنتی اکسیدان قوی رنگ

قرمز را به مواد غذایی از جمله گوجه فرنگی و هندوانه اضافه می کند و بسیاری از خواص

سلامتی را به دنبال دارد .

•کوکوربیتاسینای : ترکیبی گیاهی است که اثرات

آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد بیتر ملون که در خانواده هندوانه قرار دارد حاوی کوکوربیتاسین ای بیشتری است.

ترکیبات ضد سرطان :

محققان بر روی لیکوپن و دیگر ترکیبات گیاهی ویژه ای که در هندوانه وجود دارد تحقیقاتی انجام داده اند تا ببینند که آیا اثر ضد سرطانی دارد یا خیر . نتایج نشان داده که مصرف لیکوپن با احتمال کمتری در ابتلا به برخی از سرطان ها همراه است . قوی ترین ارتباط دیده شده بین لیکوپن و سرطان سیستم گوارش بوده است . همچنین نتایج به آمده نشان می دهد سرطان با کم کردن مقدار فاکتور رشد شبه انسولین کاهش یافته است . این ماده پروتئینی است که در تقسیم سلولی نقش دارد و میزان بالای آن با بیماری سرطان مرتبط است . این  همچنین  توانایی این ماده  در مهار رشد تومور مورد بررسی قرار گرفته است .

 

 

برچسب ها: هندوانه, درمان, میوه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.