مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
درخت آووکادو

درخت آووکادو

سمیه شاه پوری سمیه شاه پوری در 20 دی 1402 magfood.ir/6Y
فهرست مطالب

درخت آووکادو

آووکادو از درختان همیشه سبز با اندازه ای متوسط است. این گیاه، بومی قاره آمریکاست که در ابتدا بصورت وحشی و بعد از آن در حدود 5000 سال پیش در آمریکای شمالی بصورت اهلی پرورش یافت. از آن زمان به بعد به خاطر میوه‌های بزرگ و غیرمعمول کره ای اش بسیار پرطرفدار شد. منشا این گیاه احتمالاً ارتفاعات جنوب مرکزی مکزیک و گواتمالا بوده است. درختان آووکادو تا حدی خود گرده افشان هستند و اغلب از طریق پیوند تکثیر می شوند. اقلیم مورد نیاز برای رشد آووکادو اقلیم استوایی و مدیترانه ای است و در حال حاضر در بسیاری کشورها کشت می شود. هر کدام از درختان آووکادو در سال پنجم تا هفتم بعد از کاشت سالانه به طور متوسط 200 تا 300 عدد میوه تولید می‌کنند. مکزیک از سال 2020 بزرگترین تولید کننده ی آووکادو در جهان شناخته شد و از آن زمان تقریباً 30 درصد از برداشت جهانی در سال را تامین می کند. شیلی، مکزیک و کالیفرنیا از دیگر تولیدکنندگان عمده ی آووکادو هستند.

 

 

میوه ی آووکادو چیست؟

آووکادو میوه ای به رنگ سبز روشن با یک گودال بزرگ در مرکز و پوستی تیره و چرمی شکل است. اگر چه آووکادو از نظر تخصصی یک میوه است، اما به عنوان نوعی سبزی استفاده می شود. آووکادو گاهی اوقات نیز به دلیل گوشت بی رنگ خود با نام گلابی کره ای، یا به خاطر پوست چرمی طورش به نام گلابی تمساحی نیز شناخته می شود. این میوه در هنگام رسیدن، دارای گوشتی نرم، کره ای و به رنگ زرد طلایی است و بهمین دلیل به میوه ی کره ای نیز معروف است. بسته به نوع آن، آووکادو دارای پوست سبز، قهوه ای، بنفش یا سیاه است و ممکن است گلابی شکل، تخم مرغی یا گرد باشد. 
آووکادو دارای طعمی همچون آجیل است که در زمان رسیدن کمی شیرین می شود. یکی دیگر از عواملی که بر طعم آووکادو تأثیر می گذارد، رسیده بودن آن است. آووکادوی نارس یا طعم تلخی دارد یا اصلاً طعمی ندارد. مانند بسیاری دیگر از میوه ها، این میوه نیز بعلت اهداف تجاری، بصورت نارس چیده می شود و کمی پس از برداشت آماده ی مصرف خواهد بود. تراکم مواد مغذی و محتوای چربی بسیار بالای گوشت آووکادو برای انواع غذاها مفید است و اغلب در رژیم‌های گیاه‌ خواری وجود دارد. آووکادو میوه ی مورد علاقه ی بخش تولید است، چرا که  آنها در همه چیز از سالاد گرفته تا اسموتی و حتی براونی استفاده می شوند. پس دقیقاً چه چیزی باعث می شود این میوه ی گلابی شکل چنین ابرمیوه ای باشد؟


آووکادو در ایران

در ایران نیز سالانه شاهد برداشت حدود 100 تن میوه آووکادو از باغ های شمال کشور هستیم. حدود 60 سال پیش، در دهه ی چهل شمسی این گیاه از اکوادور به ایران رسید و پس از مطابقت پیدا کردن با آب و هوای مناطق شمالی ایران به یکی از محصولات ثابت کشاورزان مازندرانی تبدیل شد. در سال های کنونی بیش از پنجاه هکتار از زمین های کشاورزی در شمال ایران به کشت این میوه اختصاص پیدا کرده است. علاوه بر استان مازندران، استان‌های خوزستان و فارس نیز به کاشت این گیاه پرخاصیت مشغول هستند.


کالری آووکادو

در خوردن آووکادو زیاده روی نکنید. آووکادو کالری بالایی دارد. بنابراین در هر وعده فقط می توانید یک سوم یک آووکادوی متوسط را (50 گرم) با خیال راحت مصرف کنید. البته همین مقدار هم حدود 100 کالری دارد.
همانطور که گفته شد گوشت آووکادو سرشار از چربی است. اما این چربی غیراشباع و به اصطلاح چربی "خوب" است که به کاهش کلسترول مضر کمک می کند البته تا زمانی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید.
فیبر موجود در آووکادو می تواند به احساس سیری و به تاخیر افتادن گرسنگی شما کمک کند. با مصرف نصف یک آووکادو همراه با ناهار خود، تا 3 ساعت آینده سراغ خوردن خوراکی دیگری نخواهید رفت. علاوه بر کنترل وزن، فیبر موجود در آووکادو می‌تواند به سلامت روده ی شما، کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲، پیشگیری از یبوست و بسیاری از بیماری‌های دیگر کمک کند. برخلاف چربی بالای آووکادو، این میوه شامل قند کمی است و می توانید بدون نگرانی از بالارفتن قندتان آن را مصرف کنید. آووکادو نزدیک به 20 ویتامین و مواد معدنی از جمله پتاسیم، فولات، ویتامین  C،E  و  B6 دارد.

 


بهترین آووکادو 

به سراغ یک آووکادو با پوست بدون لک بروید. کمی آن را فشار دهید اگر کمی نرم بود _نه خیلی_ آووکادوی مورد نظر ماست. اگر آووکادوی شما کمی سفت است، می‌توانید با قرار دادن آن‌ در یک کیسه کاغذی قهوه‌ای همراه با یک موز، روند رسیدن آن را تسریع بخشید. (دور از یخچال نگهداری کنید).

 

نحوه ی مصرف آووکادو

با استفاده از یک چاقوی کوچک و تیز، یک برش از بالا به پایین دور تا دور آووکادو بزنید. تا زمانی که چاقوی شما با هسته ی آووکادو برخورد کرد، برش را ادامه دهید. دو نیمه را در جهت مخالف بچرخانید تا از هم جدا شوند. برای جدا کردن هسته، آن را با فشار قاشق بیرون بیاورید.

 

طرز پخت آووکادو

بهتر است آووکادو به صورت خام استفاده شود، نه پخته. آن را نصف کنید، هسته اش را جدا کنید و با روغن زیتون و سرکه بالزامیک سرو کنید یا داخل حفره ی آن را با کوکتل میگو پر کنید. می توانید آن را با گوجه فرنگی، سیر و فلفل دلمه ای پوره کنید تا دیپ مکزیکی کلاسیک داشته باشید. یا به صورت نازک با گوجه فرنگی و موزارلا که با روغن زیتون مزه دار شده است، برش دهید تا یک سالاد سه رنگ ایتالیایی داشته باشید.
آووکادو را می توان به تنهایی خورد یا به سایرغذاها از جمله در غذاهای شیرین، اضافه کرد، اما راه های زیادی برای لذت بردن از آن وجود دارد. آووکادو را می توان در اسموتی های میوه ای یا پودینگ شکلاتی ریخته و به تاکوی میوه اضافه کرد.
حتی می توان آنها را جایگزین کره برای پخت و پز کرد. هر قاشق غذاخوری کره را در دستور پخت براونی و کاپ کیک با نصف قاشق غذاخوری آووکادو جایگزین کنید. این جایگزینی علاوه بر کاهش  کالری، کیفیت غذایی شما را افزایش می دهد و همچنان بافتی کرمی ایجاد می کند که شما را سر ذوق بیاورد.

 

چگونه از قهوه ای شدن آووکادو جلوگیری کنیم؟

آووکادو وقتی در معرض اکسیژن قرار می گیرد قهوه ای می شود. ترفندهای زیادی برای جلوگیری از این امر وجود دارد، اما بهترین کار این است که آووکادو را فقط زمانی که قصد سرو آن را دارید برش دهید و آن را با آب لیموی تازه یا لیموترش بپوشانید تا قهوه ای شدن آن به تاخیر بیفتد.

 

تسریع فرآیند رسیدن آووکادو

برای سرعت بخشیدن به فرآیند رسیدن آووکادو، آنها را به همراه یک سیب یا موز در یک کیسه کاغذی قرار دهید. . آووکادو را در دمای اتاق نگهداری کنید، فراموش نکنید که رسیدن آن 4 تا 5 روز طول می کشد.
 
چگونه بفهمیم آووکادو رسیده است؟

وقتی پوست خارجی سیاه یا بنفش تیره می شود و با فشار دادن ملایم نرمی آن احساس می شود، آماده خوردن یا نگهداری در یخچال است.


نحوه فریز کردن آووکادو

پوست کندن: ابتدا آووکادو را برش داده و پوست سخت بیرونی آن را جدا کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هسته وسط را جدا کرده اید. یخ زدن یک آووکادو پوست نکنده به نتایج خوبی منتهی نخواهد شد، زیرا بعد از یخ زدن جدا کردن آن سخت تر خواهد بود.

 

له کردن: بهترین حالت یخ زدگی آووکادو با له کردن آن اتفاق می افتد. می توانید با استفاده از یک چنگال یا مخلوط کن قوام یکنواخت تری داشته باشید. در صورت تمایل می توانید آووکادو را برای فریز کردن برش بزنید یا مکعبی کنید. از آنجایی که قوام بعد از انجماد متفاوت است، ممکن است شکل آن حفظ نشود.

تقسیم کردن: آووکادو را بصورت قسمت های جداگانه فریز کنید. فقط وقتی می‌خواهید فوراً از آووکادو استفاده کنید، یخ آن را باز کنید. اگر بیشتر از مقداری که در یک نوبت احتیاج دارید فریز کنید، شاید مجبور شوید بقیه آن را دور بریزید. 


بسته بندی کردن: با خارج کردن هوای اضافه، به یخ زدن کامل آووکادو کمک می کنید. اگر از محافظ غذا استفاده کنید، تمام هوا به بیرون کشیده می شود. اگر از کیسه‌های نگهداری چند بار مصرف استفاده می‌کنید، خودتان قبل از بسته بندی تمام هوا را خارج کنید. اگر هوا در کیسه باقی بماند، احتمال دارد آووکادو به رنگ قهوه ای دربیاید.


ذخیره سازی: برای داشتن بهترین کیفیت، آووکادوی خود را در دمای 0 درجه فارنهایت یا کمتر منجمد نگه دارید. نگهداری از آووکادو در دمای بالاتر به این معنی است که زمان زیادی تا فاسد شدن غذای شما نمانده است. اگر دما تغییر کند، احتمالا متوجه بلورهای یخ روی آووکادو می شوید که باعث نرم شدن میوه در هنگام آب شدن می شود.


وارفتن یخ: آووکادوی خود را در یخچال بگذارید تا یخ آن باز شود. بهترین اسموتی را با آووکادوی یخ زده خواهید داشت، زیرا قوام آن در طول انجماد تغییر می کند.

 

فواید آووکادو

خوردن تنها یک آووکادو یک تغذیه عالی محسوب می شود. با اضافه کردن آووکادو به برنامه ی غذایی خود، می توانید علاوه بر لذت بردن از طعم آن از فواید فراوان این میوه ی جذاب در پیشگیری از بیماری ها و داشتن یک سبک زندگی سالم که شامل غذاهای مغذی است بهره ببرید.


سرطان:

فولات که با نام اسید فولیک نیز شناخته می شود همان ویتامین B9 است که نقش مهمی در بسیاری از فعالیت‌های بدن بازی می‌کند. مقدار فولات موجود در یک آووکادو که یکی از ویتامین‌های B و مسئول سوخت و ساز و تولید سلول‌های جدید است، 40 درصد از ارزش روزانه ی فولات است. فولات موجود در آووکادو می تواند خطر ابتلا به سرطان هایی نظیر سرطان پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد. این میوه همچنین در درمان سرطان نیز می تواند موثر واقع شود. تحقیقات نشان داده است که عصاره ای حاوی چندین آنتی اکسیدان از جمله لوتئین، زآگزانتین، بتا کاروتن و ویتامین E رشد سلول های سرطانی پروستات را متوقف می کند. همچنین عصاره دیگری در آووکادو سلول های سرطانی دهان را از بین برد.


آرتریت و پوکی استخوان:

علاِئم آرتریت یا التهاب مفاصل بواسطه ی روغن موجود در آووکادو کاهش می یابد. آووکادو بیش از 30 درصد از ارزش روزانه ویتامین K را دارد که برای لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها ضروری است. ویتامین K موجود در آووکادو با کاهش سرعت تحلیل استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، سلامت استخوان های شما را تقویت می کند.


افسردگی:

روان ‌پزشکان معتقدند مصرف مقادیر پایین فولیک اسید می تواند در درمان افسردگی، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانی موثر باشد. مقدار بالای فولات موجود در آووکادو ممکن است به جلوگیری از علائم افسردگی کمک کند.

 

التهاب:

مزمن می تواند باعث بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، آلزایمر و آرتریت شود. ویتامین E موجود در آووکادو التهاب را در بدن شما کاهش می دهد.


هضم:

آووکادو سرشار از فیبر است که به حرکت مواد زائد در بدن و در نتیجه منظم کردن حرکات روده ی شما و جلوگیری از یبوست کمک می کند. فیبر موجود در آووکادو هضم و جذب چربی ها و کربوهیدرات ها را کند می کند. علاوه بر این، فیبر نامحلول حجم مدفوع شما را افزایش داده و به دفع غذای هضم شده از روده کمک می کند.


فشار خون:

 فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی و سکته مغزی است که با رژیم غذایی سالم می توان آن را به راحتی کنترل کرد. یکی از عوامل موثر در کاهش فشار خون، پتاسیم است. آووکادو سرشار از پتاسیم است، یک ریزمغذی که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. پتاسیم با کاهش سطح سدیم خون و تنش در دیواره رگ های خونی به کاهش فشار خون کمک می کند. نزدیک به 30 درصد از ارزش روزانه پتاسیم و تقریبا 20 درصد از ارزش روزانه منیزیم، ماده معدنی ضروری برای واکنش های ساختاری و شیمیایی بدن انسان، در این میوه است.


 قلب:

بیشتر چربی سالم موجود در آووکادو اسید اولئیک است. اسید اولئیک از جمله روغن های امگا ۹ و یکی از چربی های مفید در رژیم غذایی محسوب می شود. این چربی سالم از بیماری هایی که به افزایش چربی بدن ربط دارند، جلوگیری و به کاهش التهاب قلبی عروقی کمک می کند. آووکادو همچنین دارای یک ماده مغذی به نام بتا سیتوسترول، نسخه گیاهی کلسترول است که به کاهش سطح کلسترول شما کمک می کند. خوردن یک آووکادو در روز به مدت پنج هفته کلسترول کل و کلسترول "مضر"  را کاهش و کلسترول "خوب" را افزایش می دهد.

چشم:

لوتئین و زآگزانتین از رنگدانه های اصلی موجود در شبکیه چشم است و نقش مهمی در محافظت از بافت های چشم در برابر آسیب اشعه UV ، پیشگیری از آب مروارید و سایر بیماری های مرتبط با چشم و بهبود بینایی دارد. این دو آنتی اکسیدان در آووکادو یافت می شوند، چیزی که به چشمان شما توانایی تنظیم دقیق بینایی را می دهد.

 

دیابت:

در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با بالا رفتن سطح گلوکز خون، بدن انسولین بیشتری تولید می کند تا قند خون را کاهش دهد. افزودن آووکادو به وعده های غذایی می تواند از افزایش سطح انسولین و گلوکز خون جلوگیری کند. حتی فقط اضافه کردن نصف آووکادو از افزایش انسولین و گلوکز جلوگیری می کند. مصرف متناوب آووکادو می تواند باعث کاهش چربی شکمی نیز شود. چربی شکمی اندام های ناحیه شکم شما را در بر می گیرد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.


بارداری:

برای پیشگیری از خطرات احتمالی مربوط به مغز و ستون فقرات جنین در دوران بارداری به حداقل 400 میکروگرم فولات در روز نیاز دارید. یک آووکادو حدود 41 درصد از آن را به شما می دهد. 

 

مدیریت وزن:

این تصور که خوردن چربی باعث افزایش وزن می شود اشتباه است. خوردن چربی های سالم یک استراتژی مدیریت وزن است. خوردن یک آووکادو در روز در یک رژیم غذایی با کالری کنترل شده به مدت 12 هفته، با وجود اضافه کردن چربی و کالری، باعث افزایش وزن نمی شود.
چربی های موجود در آووکادو همچون سایر چربی های گیاهی، باعث تامین آنتی اکسیدان های لازم بدن شده و با التهاب مبارزه می کند. همین امر با مدیریت وزن مرتبط است. خوردن آووکادو به طور منظم می تواند حتی بدون دریافت کالری کمتر به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. همچنین، در حالی که این برنامه غذایی، موجب افزایش نسبی کالری می شود، بدن ضایعات چربی بیشتری دفع می کند. به عبارت دیگر، روده چربی را به جریان خون جذب نمی کند، که همین امر می تواند یکی دیگر از راه های کمک آووکادو به مدیریت وزن باشد.

تقویت مواد مغذی

وقتی دارید همراه با غذا آووکادو مصرف می کنید، از خوردن آن لذت ببرید تا بدن تان بتواند آنتی اکسیدان های بیشتری را از سایر غذاهای سالم جذب کند. ترکیب آووکادو با سس گوجه فرنگی و هویج باعث افزایش جذب ویتامین A می شود که یک ماده مغذی مهم برای سلامت پوست، بینایی و ایمنی است. قرار دادن آووکادو در یک رژیم غذایی سالم می تواند به افزایش کارایی آن کمک کند.

افرادی که به طور منظم آووکادو می خورند تمایل بیشتری به مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و تمایل کمتر به مصرف غذاهای تصفیه شده دارند و در نتیجه رژیم غذایی مغذی تری دارند و دارای وزن و دور کمر کمتری نسبت به کسانی که آووکادو نمی خورند، هستند.


افزایش عملکرد مغز:

آووکادو سرشار از ماده شیمیایی گیاهی به نام لوتئین است – رنگدانه ای مربوط به بتاکاروتن و ویتامین A  . ممکن است لوتئین را به عنوان یکی از دو کاروتنوئید اصلی موجود در چشم بشناسید. مکان دیگری که لوتئین یافت می شود مغز است. در آزمایشی در افراد مسن، خوردن یک آووکادو در روز به مدت شش ماه، عملکرد تست‌های حافظه را بهبود بخشید. با این حال، مصرف مکمل لوتئین نتایج یکسانی نداشت، بنابراین وجود عنصری در آووکادو عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

 

روغن آووکادو

روغن آووکادو روغنی است که از میوه آووکادو تهیه می شود. نقطه ی دود در روغن‌ها، دمایی است که روغن دود می‌کند، می‌سوزد و باعث می‌شود تا غذا طعم نامطبوعی بگیرد. درواقع این سوختن روغن باعث ایجاد تغییر در ترکیب روغن می‌شود. علاوه بر طعم ملایم، نقطه دود بالا در روغن آووکادو آن را به یک روغن پخت و پز محبوب تبدیل کرده است، اما می توانید آن را به صورت خام نیز مصرف کنید. روغن آووکادو از نظر کاربرد و ارزش غذایی بسیار شبیه به روغن زیتون است. مانند روغن زیتون، روغن آووکادو تصفیه نشده مقداری طعم و رنگ میوه را حفظ می کند و رنگ آن مایل به سبز است. روغن آووکادو به‌عنوان مرطوب‌کننده نیز بطور مستقیم روی پوست استفاده می‌شود و در بسیاری از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود. زمانی که از این روغن برای کاربرد خارجی استفاده می شود، معمولاً تصفیه و سفید می شود و به رنگ زرد کم رنگ تبدیل می شود.

 

تغذیه روغن آووکادو

یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو حاوی:
کالری: 124
پروتئین: 0 گرم
چربی: 14 گرم
کربوهیدرات: 0 گرم
فیبر: 0 گرم
شکر: 0 گرم
روغن آووکادو منبع خوبی از:
اسید اولئیک
ویتامین E
چربی اشباع شده

تغذیه آووکادو

یک آووکادو کامل - بدون پوست و دانه - مواد مغذی زیر را فراهم می کند: 
کالری: 322 کالری
پروتئین: 4 گرم
کربوهیدرات: 17 گرم
فولات: 163 میکروگرم
ویتامین K: 42 میکروگرم
ویتامین C: 20 میلی گرم
ویتامین E: 4 میلی گرم
پتاسیم: 975 میلی گرم
منیزیم: 58 میلی گرم

 

موارد استفاده آووکادو

از آووکادو علاوه بر صنایع پزشکی و غذایی، در صنعت آرایشی بهداشتی نیز استفاده ی فراوانی می شود. فواید پوستی آووکادو بسیار زیاد است. روغن موجود در آووکادو یک درمان عالی برای پوست های خشک، اگزما و پسوریازیس است. علاوه بر این، ویتامین E فراوان موجود در آووکادو آن را به یک آنتی اکسیدان عالی برای لوسیون مرطوب کننده یا ماسک صورت تبدیل کرده که به حفظ رطوبت و نرمی صورت ما کمک می کند.


ماسک صورت آووکادو

ماسک صورت آووکادو یک درمان طبیعی برای مراقبت از پوست شماست. در این ماسک از آووکادوی پوره شده به عنوان ماده اولیه استفاده می شود. آووکادو یک انتخاب عالی برای تغذیه و آبرسانی صورت محسوب می شود، چرا که سرشار از مواد مغذی مفید از جمله ویتامین های A، C، E و K و همچنین آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم و مواد معدنی است.

 

طرز تهیه ماسک صورت آووکادو

در اینجا یک دستور ساده برای ماسک صورت آووکادو آورده شده است:

مواد لازم:

یک عدد آووکادوی رسیده
یک قاشق غذاخوری عسل (اختیاری، برای خواص مرطوب کنندگی و ضد باکتریایی بیشتر)
یک قاشق غذاخوری ماست ساده (اختیاری، برای تغذیه و لایه برداری بیشتر)

دستورالعمل:

آووکادوی رسیده را از وسط نصف کنید، هسته ی آن را بردارید و گوشت آن را در یک کاسه بریزید. از یک چنگال برای له کردن آووکادو استفاده کنید تا به خمیری نرم و بدون گلوله تبدیل شود.
اگر می خواهید عسل یا ماست اضافه کنید، آن را با آووکادوی پوره شده مخلوط کنید تا خوب ترکیب شود.

نحوه ی استفاده:

با صورت تمیز و خشک شروع کنید. با انگشتان تمیز یا برس صورت، ماسک آووکادو را به طور یکنواخت روی صورت و گردن خود بمالید و از تماس ماسک با اطراف چشم خود خودداری کنید. استراحت کنید و اجازه دهید ماسک حدود 15 تا 20 دقیقه روی پوست شما بماند.
صورت خود را با آب ولرم بشویید و بعد به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید. روتین منظم مراقبت از پوست خود مانند استفاده از مرطوب کننده یا سرم را دنبال کنید.

آلرژی به آووکادو

اگر به لاتکس (ماده شفاف خارج شده از برخی درختان) آلرژی دارید، قبل از افزودن آووکادو به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. افراد مبتلا به آلرژی شدید به لاتکس ممکن است پس از خوردن آووکادو علائمی داشته باشند. به این نوع آلرژی سندرم لاتکس غذایی یا آلرژی به لاتکس میوه نیز می گویند.


مواد لاتکس از پروتئین موجود در شیره درخت لاستیک برزیلی ساخته می شوند. آووکادو دارای همان پروتئین است که باعث واکنش آلرژیک می شود. علائم شما می تواند خفیف یا جدی باشد. ممکن است با هر بار مصرف آووکادو علائم شما شدیدتر شود.

مواد غذایی با آووکادو

از آووکادو در غذاها، سالادها، دسرها و نوشیدنی های متنوع و جذابی استفاده می شود که میز شما را رنگین تر می کند. در اینجا به برخی از آنها اشاره کرده ایم.


طرز تهیه اسموتی آووکادو

یک آووکادوی رسیده بردارید (آووکادو را کمی فشار دهید، اگر فقط کمی نرم بود و نه له شده، این یک آووکادوی رسیده است). برای تهیه اسموتی، ابتدا میوه ها را پوست بگیرید، هسته ی آن را دربیاورید و همه چیز را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود و آن را سرد سرو کنید.
مواد لازم
1/2 آووکادوی بزرگ
1و 1/2 فنجان شیر سرد
1 قاشق چایخوری وانیل
شیرین کننده دلخواه مانند 2 قاشق غذاخوری عسل 
1/8 قاشق چایخوری نمک
یک پیمانه پودر پروتئین (اختیاری)

طرز تهیه:

این دستور حدود 2 فنجان اسموتی به شما خواهد داد. آووکادو را پوست بگیرید و هسته آن را دور بریزید. شیر، وانیل، شیرین کننده، نمک را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. در صورت تمایل می توانید چند تکه شیر نارگیل یخ زده هم برای داشتن یک اسموتی غلیظ و بستنی طور اضافه کنید. (برای تهیه شیر نارگیل یخ زده، فقط باید شیر نارگیل را در قالب یخ بریزید و بصورت تکه های یخ زده دربیاوید، تکه های یخ معمولی را اضافه نکنید، زیرا طعم اسموتی را رقیق می کند) .
این اسموتی را سرد سرو کنید. باقیمانده ها را می توان تا 3 روز در یخچال نگهداری کرد. 

آیا می توان از آووکادوی منجمد استفاده کرد؟

آووکادوی یخ زده هم طعم دلپذیری به شما خواهد داد. فقط ابتدا آووکادو را پوست بگیرید. اگر یک مخلوط کن با سرعت بالا دارید، سعی کنید شیر مورد نظر خود را نیز در یک قالب یخ منجمد کنید و به آووکادو اضافه کنید. قرار است طعمی شبیه به یک میلک شیک آووکادو داشته باشید.

آیا می توانید میوه های دیگری اضافه کنید؟

بله! شما می توانید میوه های دیگری مثل زغال اخته تازه یا منجمد، گیلاس، توت فرنگی، سیب، خیار، موز یا آناناس را به خوبی با آووکادو ترکیب کنید و از طعم آن لذت ببرید.
یا با اضافه کردن یک قاشق پودر کاکائو و کمی شیرین کننده اضافی برای از بین بردن تلخی کاکائو، آن را به اسموتی آووکادویی شکلاتی تبدیل کنید. یا با مخلوط کردن یک پیمانه پودر پروتئین مورد علاقه خود، یک شیک پروتئینی آووکادو درست کنید.


اسموتی آووکادو وگان:

اگر گیاه خوار هستید، می توانید به جای شیر گاو از شیر غیر لبنی مورد علاقه خود مثل شیر نارگیل، شیر بادام، شیر سویا یا حتی شیر جو دوسر استفاده کنید.

اسموتی آووکادو با جو دو سر

مواد لازم:

جو دوسر رول شده  
شیر
ماست یونانی
آووکادو
 پودر کاکائو
 عسل
 دانه های چیا
تزئینات (اختیاری) پسته، نارگیل خرد شده، شکلات چیپسی، میوه های تازه (مثل توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و غیره) یا میوه های خشک (مثل  زردآلو خشک)

طرز تهیه:

برای تهیه اسموتی ابتدا پوست میوه را بگیرید و هسته آن را دور بریزید. جو دوسر، شیر، ماست یونانی، آووکادو، پودر کاکائو، عسل و دانه های چیا را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. این اسموتی را سرد سرو کنید.
بلغور جو دوسر را حداقل 2-3 ساعت قبل از سرو خیس کنید. اگر یک شب بماند بهترین نتیجه را دارید.


آیا می توان مواد دیگری را جایگزین مواد اصلی کرد؟

بله، تقریبا همه ی مواد را می توان جایگزین کرد. اگر به دنبال شیر غیر لبنی هستید از شیر مورد علاقه خود (شیر نارگیل، شیر جو دوسر، شیر بادام و غیره) استفاده کنید. بجای ماست یونانی می توانید 3/4 فنجان شیر غیر لبنی جایگزین کنید.
آووکادو حالت خامه‌ای به دستور غذا می‌دهد. اگر باید آن را جایگزین کنید از موز استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که جایگزینی آووکادو بر روی حقایق تغذیه تاثیر می گذارد.
می توانید به جای پودر کاکائو از پودر شکلات داغ استفاده کنید. شربت افرا، شربت آگاو یا شهد نارگیل جایگزین های عالی برای عسل هستند. تخمه آفتابگردان جایگزین بسیار خوبی برای  دانه های چیا است. مواد را بین چهار شیشه تقسیم کنید و روی آن پسته، نارگیل خرد شده و شکلات چیپسی یا انواع میوه قرار دهید.

 

ساندویچ صبحانه آووکادو 

وقتی می توانید این ساندویچ های دلچسب را در خانه درست کنید، نیازی به رفتن به رستوران نیست! با لایه های خوشمزه پنیر سوئیسی، تخم مرغ سرخ شده، آووکادو و پنیر چدار روی یک نان تست شده، یک صبحانه عالی را تجربه کنید. این صبحانه سرشار از پروتئین است، بنابراین این ساندویچ، شما را تا زمان ناهار سیر نگه می دارد.


مواد لازم:

1 قاشق غذا خوری روغن زیتون
2 عدد تخم مرغ بزرگ
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
1 قاشق غذاخوری کره نرم شده
2 برش نان ایتالیایی
28 گرم پنیر سوئیسی ورقه شده
28 گرم پنیر چدار ورقه شده
½ آووکادوی رسیده ورقه شده


طرز تهیه:

روغن زیتون را در تابه ای روی حرارت متوسط گرم کنید. تخم مرغ ها را در ماهیتابه بشکنید؛ به مدت 1 تا 2 دقیقه بپزید. تخم مرغ را برگردانید و 2 تا 5 دقیقه دیگر بپزید تا کاملا پخته شود . روی 1 طرف هر تکه نان کره بمالید. یک تابه را روی حرارت متوسط گرم کنید. برش های نان را از طرفی که کره زده اید، در ماهیتابه داغ سرخ کنید. به سرعت پنیر سوئیسی، پنیر چدار، تخم مرغ سرخ شده، آووکادو و تکه نان باقی مانده را از طرفی که کره نزده اید، روی نان داخل تابه قرار دهید. ساندویچ را با احتیاط برگردانید تا طرف دیگر به مدت 3 تا 4 دقیقه گریل شود. ساندویچ را از ماهیتابه خارج کرده ، از وسط نصف کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

 

تخم مرغ پخته شده در آووکادو با بیکن روی نان تست

احتمالا زدن آووکادوی داغ روی نان تست، ریختن زرده تخم مرغ و تکه های بیکن برای تان عجیب به نظر می رسد. حتی ممکن است برای برخی از شما سوال پیش بیاید چرا آووکادوی زیبا، با حرارت فر و تخم مرغ خراب کنیم؟ 


مواد لازم:

آووکادو 1 عدد
2 عدد تخم مرغ کوچک
2 ورقه بیکن، پخته و خرد شده 
2 برش نان تست
نمک دریا به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
سس تند (اختیاری)
گوجه فرنگی تازه خرد شده (اختیاری)

طرز تهیه:

فر را از قبل با دمای 425 درجه فارنهایت گرم کنید. تخم مرغ ها را در کاسه های جداگانه بشکنید، مراقب باشید که زرده ها سوراخ نشوند. آن ها را کنار بگذارید. می توانید بعداً تخم مرغ را مستقیماً در آووکادو بشکنید، اما ممکن است سرریز شود.

آووکادو را از وسط نصف کنید و هسته را خارج کنید. بسته به بزرگی هسته، سوراخ آووکادو باید به اندازه ی یک تخم مرغ کوچک باشد. اما اگر سوراخ خیلی کوچک به نظر می‌رسد، کمی از گوشت آووکادو را بردارید تا فضای بیشتری برای تخم مرغ باز شود.

حلقه های فویل آلومینیومی درست کنید تا بتوانید آووکادو را صاف نگه دارید. کج شدن آووکادو باعث می شود تخم مرغ ها بیرون بریزد. در یک ظرف با سایز متوسط حلقه فویل بگذارید و نصف آووکادو را روی آن بگذارید تا آووکادو کج نشود. در صورت نیاز فویل را فشار دهید تا آووکادو تراز شود.

 

تخم مرغ ها را با احتیاط داخل گودال وسط آووکادو بشکنید. اگر مطمئن نیستید که تمام سفیده های تخم مرغ در وسط آووکادو جا می شوند می توانید تخم مرغ را در ظرف دیگری شکسته و با یک قاشق، زرده را به آرامی بردارید و داخل حفره آووکادو قرار دهید و بعد با قاشق شروع به ریختن سفیده ها کنید تا پر شود. این کار را برای نیمه دیگر آووکادو تکرار کنید. نمک و فلفل سیاه را روی تخم مرغ ها اضافه کنید تا مزه دار شود. ظرف را با احتیاط در فر قرار دهید و حدود 15 تا 30 دقیقه یا تا زمانی که تخم مرغ ها به دلخواه شما پخته شوند، بپزید. زمان پخت بسته به میزان تخم مرغ و نحوه پخت شما متفاوت است.
سپش بیکن خرد شده را روی آن بریزید. آووکادوی تخم مرغی خود را روی نان تست بمالید. در صورت نیاز نمک و فلفل، گوجه فرنگی خرد شده، سس تند را اضافه کنید و لذت ببرید!

 

کاسه تابستانی آووکادو

مواد لازم
1-2 فنجان اسفناج
روغن زیتون
نمک 
1/2 آووکادو
سس سویا
6 ساقه مارچوبه
1 عدد سیب زمینی شیرین
1-2 قاشق غذاخوری پنیر بادام هندی
1.2 فنجان ذرت تازه
1/4 فنجان جوانه
1/4 فنجان تربچه دایکون ورقه شده
1 قاشق غذاخوری کلم ترش (اختیاری)
مقداری دانه کنجد سیاه
توجه: هر یک از سبزیجات را به صورت خام مصرف کنید. 

طرز تهیه:

فر را روی 400 درجه قرار دهید. سیب زمینی شیرین، مارچوبه، ذرت و تربچه را در یک کاسه بریزید و 1-2 قاشق غذاخوری آووکادو، روغن زیتون و مقداری نمک روی آن بریزید. در سینی شیرینی پزی، سیب زمینی شیرین، مارچوبه، ذرت و تربچه را قرار دهید. اجازه دهید به مدت 15 دقیقه برشته شوند. پس از برشته شدن، 3 تا 5 دقیقه دیگر ادامه دهید تا کاملا پخته شوند. اسفناج را در یک کاسه بریزید و کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. فقط به اندازه ای که اسفناج ها را بپوشاند. مواد باقیمانده را روی اسفناج اضافه کنید. آووکادو را در مرکز ظرف قرار دهید. وسط ظرف سس سویا بریزید و کنجد سیاه بپاشید. پنیر بادام زمینی واقعا طعم آن را معرکه می کند.

 

سالاد گریپ فروت و آووکادو

سالاد گریپ فروت و آووکادو همانقدر که به نظر می رسد عجیب است. فقط گریپ فروت تازه و تند را با آووکادوی کاملا رسیده، جعفری تازه و یک سس سبک کنارهم بریزید تا ظرفی رضایت بخش و خوش طعم داشته باشید!

مواد لازم:

گریپ فروت متوسط 3-4 عدد
2 عدد آووکادوی رسیده بزرگ
1 فنجان جعفری یا گشنیز
1 لیموترش کامل (فقط آب میوه)
2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
نمک درشت به میزان لازم

 

طرز تهیه:

گریپ فروت را پوست بگیرید و به صورت تکه هایی مکعبی شکل برش دهید. به یک کاسه بزرگ منتقل کنید و کنار بگذارید. پوست و هسته آووکادو را بگیرید و گوشت آن را برش بزنید و با گریپ فروت به کاسه اضافه کنید. جعفری یا گشنیز را تقریبا خرد کرده و به گریپ فروت و آووکادو اضافه کنید. به آرامی هم بزنید تا سه ماده با هم ترکیب شوند. در یک کاسه کوچک، آب لیموترش و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. روی مخلوط گریپ فروت - آووکادو بریزید و به آرامی زیر و رو کنید تا پوشش داده شود. نمک را اضافه کنید. بلافاصله سرو کنید.
باقیمانده غذا را در ظرف در بسته در یخچال تا 3 روز نگهداری کنید. این سالاد بهتر است در عرض 24 ساعت خورده شود.

سالاد آووکادو گوجه فرنگی:

سالاد آووکادوی گوجه‌فرنگی یک دستور غذای سبک، سالم، ساده، و خوشمزه‌ است که وقتی با گوجه‌فرنگی آبدار، رسیده و آووکادوی خامه‌ای درست شود، معرکه خواهد شد.

مواد لازم:

500 گرم گوجه فرنگی تقریباً خرد شده
2 عدد آووکادو پوست کنده و خرد شده
1 پیاز قرمز کوچک نازک ورقه شده
3 قاشق غذاخوری ریحان تازه ریز خرد شده
2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
2 قاشق غذاخوری آب لیمو
نمک و فلفل برای مزه دار کردن

طرز تهیه:

از انواع گوجه فرنگی ها می توانید استفاده کنید و برای اینکه بافتی جذاب داشته باشید آن ها را به روش های مختلف برش بزنید. گوجه‌فرنگی‌های بزرگ‌تر را خرد و گوجه‌فرنگی‌های گیلاسی و کوچک‌تر را نصف کنید. آنها را در ظرفی بریزید و با نمک و فلفل مزه دار کنید. این کار، علاوه بر مزه دار کردن آن باعث خارج شدن آب اضافی گوجه شده و سس شما را خوشمزه تر می کند.

چند آووکادوی رسیده را پوست بگیرید و به قطعات بزرگ خرد کنید و به گوجه فرنگی اضافه کنید. پیاز قرمز را نازک خلال کرده و اضافه کنید. روی سس بریزید و به آرامی مخلوط و سرو کنید. 

می توانید با اضفه کردن آب لیمو یا سس بالزامیک سالاد خود را خوشمزه تر کنید. 

 

سالاد میوه آووکادو و پنیر فتا

مواد لازم:

کاهو (از نصف اسفناج هم می توان استفاده کرد)
1 عدد سیب پوست کنده و خرد شده
توت فرنگی ورقه شده
آووکادو خرد شده
زغال اخته خشک
پیاز سبز خلال شده
خلال بادام برشته شده
پنیر فتا خورد شده
3 قاشق غذاخوری آب پرتقال تازه
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
2 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک
1 حبه سیر
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

همه مواد را در یک کاسه بزرگ بریزید. مقدار هر کدام از مواد کاملا به ذائقه شما بستگی دارد.
برای سس: آب پرتقال، روغن زیتون، سرکه بالزامیک، سیر و نمک و فلفل را به مخلوط کن اضافه کنید، آنقدر مخلوط کنید تا یکدست شود. 

 

سوپ آووکادو خامه ای

سوپ آووکادو یک دستور سوپ خوشمزه است که درست کردن آن فقط چند دقیقه طول می کشد. طعم تازه و بافت خامه ای اش، آن را هم تابستانی و هم دلچسب می کند. این سوپ را به صورت سرد، مستقیماً از مخلوط کن سرو کنید یا در یک روز سرد، آن را کمی گرم کنید.

مواد لازم:

4 فنجان عصاره مرغ یا گوشت
¼ فنجان آب لیموترش تازه
¼ فنجان گشنیز
2 آووکادو رسیده
2 پیاز سبز
1 حبه سیر
1 قاشق چایخوری نمک دریا
¼ قاشق چایخوری زیره آسیاب شده
تزیین های اختیاری: آووکادو خرد شده، سس تند یا روغن چیلی، کروتون، بیکن ترد، گشنیز

طرز تهیه:

مواد را داخل مخلوط کن بریزید و با سرعت متوسط رو به بالا آنقدرهم بزنید تا یکدست شود. از آن بچشید و در صورت نیاز نمک بیشتری اضافه کنید. اگر سوپ گرم میل دارید، آن را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گرم کنید. اجازه ندهید بجوشد.
کمی گشنیز، آب لیموترش، پیاز و سیر طعم سوپ شما را دلپذیرتر می‌کند. مقداری زیره هم روی آن بریزید.
در روزهای گرم تابستان، از این سوپ سرد و مقوی لذت ببرید. در یک روز سرد پاییزی، گرم کردن این سوپ خامه‌ای، حال و هوای دلپذیری را به میز شما می‌آورد.

 

 

دسرهای آووکادویی

آووکادو به علت بافت کره ای خود برای درست کردن دسرها بسیار مناسب هستند. آووکادو دسر را نرم وغلیظ می کند و چربی های سالم، فیبر و مجموعه ای از ویتامین ها را نیز به آن اضافه می کند.

موس شکلات و آووکادو

مواد لازم:

120 گرم شکلات نیمه شیرین خرد شده (یا حدود 1/2 فنجان شکلات به اضافه 2 قاشق غذاخوری شکلات چیپسی 60 درصد تیره)
2 آووکادوی رسیده بزرگ 
3 قاشق غذاخوری پودر کاکائو تلخ
1/4 فنجان شیر بادام شیرین نشده (هر نوع شیر غیر لبنی قابل جایگزینی است)
1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
1/8 قاشق چایخوری نمک
اختیاری: 1 تا 3 قاشق چای خوری شهد آگاو، عسل یا شربت افرا
برای تزیین: توت فرنگی ورقه شده، تمشک تازه، خامه زده شده (یا خامه نارگیل زده شده برای گیاهخواران) و شکلات


طرز تهیه:

شکلات خورد شده یا شکلات چیپسی را در یک کاسه ریخته و بصورت بن ماری آن را آب کنید. مواظب باشید تا شکلات نسوزد. برای بهترین نتیجه یک شکلات تخته ای با کیفیت بالا و ترجیحا 60 درصد انتخاب کنید. وقتی شکلات کاملاً آب شد، آن را هم بزنید تا یکدست شود. شکلات را کنار بگذارید تا خنک شود.
آووکادوها را نصف کرده و خورد کنید، و در غذاساز بریزید. شکلات ذوب شده، پودر کاکائو، شیر بادام (شیر غیر لبنی) ، عصاره وانیل و نمک را اضافه کنید. پودر کاکائو طعم شکلات را تشدید می کند. آنقدر هم بزنید تا کاملاً یکدست و کرم رنگ شود. کمی از آن را بچشید و در صورت تمایل به شیرینی بیشتر، چند قاشق چایخوری آگاو یا عسل اضافه کنید. شیر مورد علاقه من برای این موس آووکادو، شیر بادام هندی شیرین نشده است.

می توانید این دسر خوشمزه را بلافاصله به عنوان پودینگ میل کنید، یا برای قوام غلیظ تر و موس مانند، در یخچال بگذارید تا خوب سرد شود، 2 ساعت یا یک شب. روی آن را می توانید با تمشک، خامه و خرده های شکلات تزیین کنید.
موس را می توان تا 1 هفته در یخچال  و تا دو ماه بصورت منجمد نگهداری کرد. یک شب قبل از سرو آن را از فریزر بیرون بیاورید.


نان موز آووکادو دوبل شکلاتی

مواد لازم:

1/2 آووکادو کوچک خورد شده
1 عدد تخم مرغ بزرگ
2 قاشق چایخوری عصاره وانیل
3 عدد موز رسیده و له شده
1 و1/4 فنجان آرد همه منظوره
1/3 فنجان پودر کاکائو تلخ
3/4 پیمانه شکر قهوه ای
1 قاشق چایخوری جوش شیرین
1/4 قاشق چایخوری نمک دریا
2/3 فنجان چیپس شکلاتی تلخ
مینی چیپس شکلاتی برای تزیین

طرز تهیه:

آووکادو، تخم مرغ و وانیل را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید. آنقدر بزنید تا یکدست شود. مخلوط را به یک کاسه بزرگ اضافه کنید و موز له شده را هم اضافه کنید.
آرد، کاکائو، شکر قهوه ای، جوش شیرین و نمک را به مخلوط آووکادو و موز اضافه کنید. هم بزنید تا ترکیب شوند. چیپس های شکلاتی تلخ را داخل آن بریزید.
خمیر را به قالب از قبل چرب شده منتقل کنید. روی آن مینی چیپس شکلاتی بپاشید.
به مدت 1 ساعت تا 1 ساعت و 10 دقیقه بپزید تا زمانی که یک خلال دندان در وسط نان قرار دهید و تمیز بیرون بیاید. قبل از برداشتن از سینی اجازه دهید تا کاملا خنک شود.


براونی آووکادو

مواد لازم:

1 آووکادوی بزرگ
2 عدد تخم مرغ بزرگ در دمای اتاق
1/3 فنجان شکر نارگیل یا شکر قهوه ای
1/4 فنجان شربت افرا یا عسل
3 قاشق غذاخوری کره بدون نمک در دمای اتاق (برای اینکه براونی ها بدون لبنیات باشند، از روغن نارگیل استفاده کنید)
1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
1/2 فنجان به اضافه 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو تلخ
1/2 فنجان آرد بادام بلانچ شده ( غیرقابل جایگزینی)
1 قاشق چایخوری پودر اسپرسو اختیاری (طعم شکلاتی براونی را شدیدتر می کند)
1 قاشق چایخوری جوش شیرین
1/2 قاشق چایخوری نمک
1/2 فنجان شکلات چیپسی تیره

 

طرز تهیه :

یک توری در وسط فر قرار دهید و فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. یک سینی 24*24 را با کاغذ روغنی بپوشانید بطوریکه کاغذ از دو طرف آن آویزان شود.
آووکادو، تخم مرغ، شکر نارگیل، شربت افرا، کره و وانیل را در غذاساز بریزید و آن را روشن کنید. این کار را تا زمانی که کاملاً یکدست و ترکیب شود، ادامه دهید.
پودر کاکائو، آرد بادام، پودر اسپرسو، جوش شیرین و نمک را به مواد اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا یکدست شود. 1/4 فنجان شکلات چیپسی را اضافه کنید و چند بار هم بزنید تا شکلات ها نیز مخلوط شوند.
خمیر را داخل ظرف آماده شده بریزید و روی آن را صاف کنید. و در نهایت روی آن 1/4 فنجان شکلات چیپسی باقی مانده را بطور یکنواخت بریزید. 25 تا 30 دقیقه برای پخت کافی است. یک خلال دندان در وسط براونی ها قرار دهید، اگر تمیز بیرون بیاید، به معنی کامل شدن پخت است. سینی را روی توری سیمی خنک کننده قرار دهید و اجازه دهید تا براونی ها به مدت 30 دقیقه خنک شوند. با لبه های کاغذ روغنی، براونی ها را از سینی بردارید و روی توری قرار دهید تا کاملا خنک شوند. اگر زمان اجازه داد، حداقل 4 ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید. باقیمانده غذا را تا 1 هفته در یخچال نگهداری کنید یا آن را محکم بپیچید و تا 4 ماه در یک کیسه زیپ دار فریز کنید.

  

ترافل آووکادو

مواد لازم:

2 عدد آووکادو رسیده
1 و1/2 فنجان شکلات چیپسی
1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
کمی نمک دریا
1/2 فنجان پودر نارگیل

طرز تهیه:

پوست آووکادو را گرفته و هسته ی آن را جدا کنید. آووکادو را در غذاساز بریزید و تا زمانی که آووکادو کاملا یکدست شود، به مخلوط کردن ادامه دهید.
شکلات چیپسی را به صورت بن ماری ذوب کنید و تا زمان یکدست شدن با قاشق هم بزنید. وقتی شکلات ذوب شد، آووکادو، عصاره وانیل و نمک را اضافه کنید. آووکادو را اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس به مدت 2 ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید.


وقتی مخلوط سرد شد، با یک قاشق غذاخوری مواد را به شکل ترافل در آورید و بلافاصله ترافل ها را در نارگیل بغلتانید. ترافل ها را تا دو هفته در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

 

بستنی آواکادو

مواد لازم:

 2 آووکادو 
1 فنجان شیر تغلیظ شده
1 لیموترش 
1 فنجان خامه غلیظ

 

طرز تهیه:

ابتدا یک قالب مستطیلی را با نایلون بپوشانید و کنار بگذارید. یک کاسه شیشه ای بزرگ را حداقل یک ساعت قبل از تهیه بستنی در فریزر قرار دهید. یخ زدن کاسه به ایجاد حجم بیشتر هنگام هم زدن خامه کمک می کند.
آووکادوهای خورد شده را در کاسه ای دیگر با اندازه متوسط قرار دهید، با پشت قاشق کمی له کنید. شیر تغلیظ شده، آبلیمو و پوست لیموترش را اضافه کنید و هم بزنید.
این مواد را با استفاده از همزن برقی با سرعت کم حدود 2 دقیقه یا تا زمانی که مخلوط یکدست به نظر برسد، هم بزنید و کنار بگذارید.

کاسه بزرگ را از فریزر خارج کرده و خامه غلیظ را داخل آن بریزید. با پره های هم زن تمیز و خشک به آرامی شروع به زدن خامه کنید و به تدریج سرعت را زیاد کنید تا کرم پف کند و حالت قله ای پیدا کند. زیاد هم نزنید وگرنه به جای خامه، کره تحویل می گیرید. حدود 4 دقیقه کافی ست.
به تدریج مقدار کمی از مخلوط آووکادو را با استفاده از کاردک اضافه کنید و به آرامی داخل خامه فرم گرفته بریزید. تا زمانی که تمام مواد مخلوط شود، به اضافه کردن مخلوط آووکادو ادامه دهید.

این مخلوط را در قالب سینی از قبل آماده شده قرار دهید، سطح آن را صاف کنید و با پوشش پلاستیکی بپوشانید. مخلوط بستنی آووکادو خود را حداقل به مدت 4 ساعت در فریز قرار دهید. برای سرو، بستنی را حداقل 5 دقیقه آب کنید تا نرم شود و سپس بستنی را در کاسه های کوچک سرو بریزید. لذت ببرید!

 

آووکادوی نوتلا

مواد لازم:

1 فنجان فندق برشته شده و پوست کنده
1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
1/2 فنجان شکلات چیپسی تیره یا شکلات تیره ذوب شده
1/2 آووکادو
1 قاشق چایخوری وانیل
3 قاشق غذاخوری شیر نارگیل، شیر بادام یا شیر معمولی

طرز تهیه:

اگر فندق خام در خانه دارید می توانید آن را به دو روش برشته کنید:
یکی از راه‌های برشته کردن این است که آن‌ها را در تابه‌ای خشک روی حرارت متوسط روی اجاق گاز برشته کنید. حدود 5 دقیقه برشته کنید، تابه را چند بار تکان دهید. این کار به جدا شدن پوست آنها کمک می کند. از آنجا دور نشوید، زیرا فندق به سرعت می سوزد. وقتی کمی قهوه ای شدند و عطرشان به مشام رسید از ماهیتابه خارج کنید.
یا می توانید فر را از قبل روی 350 درجه گذاشته تا زمانی که پوست ها شروع به شکستن کنند و کمی بوی برشتگی پیدا کنند، حدود 5-8 دقیقه. 

آنها را روی یک پارچه تمیز قرار دهید و حوله را روی فندق ها بمالید تا حد امکان پوست آن ها جدا شود. 
مغزها و روغن نارگیل را در غذاساز بریزید و حدود 3-4 دقیقه هم بزنید تا یکدست شود. شکلات را به صورت بن ماری ذوب کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

شکلات ذوب شده را اضافه و مخلوط کنید. سپس آووکادو، شیر نارگیل (یا شیر دلخواه) و وانیل را اضافه کنید تا یکدست شود، حدود 1 تا 3 دقیقه دیگر.
نوتلای آووکادوی شما حاضر است. آن را در یک ظرف شیشه ای یا ظرف درب دار بریزید و به مدت 1-2 هفته در یخچال یا به مدت یک ماه در فریزر قرار دهید.

 

کوکتل آووکادو و توت فرنگی لبنانت

کوکتل آووکادو و توت فرنگی یکی از دسرهای نمادین بهار و تابستان در کشور لبنان است.این کوکتل ترکیبی از اسموتی آووکادو خامه ای، توت فرنگی، رویه خامه ای لذیذ، بادام ترد و عسل است. 


مواد لازم:

1 آووکادوی بزرگ
1 فنجان شیر
3 قاشق غذاخوری عسل
1 و ½ فنجان میوه های مخلوط مانند انبه، موز، کیوی، توت فرنگی خرد شده
1 و ½ فنجان توت فرنگی 
۲ قاشق غذاخوری آب
⅓ فنجان آشتا یا ریکوتا (پنیر ریکوتا، آب پنیر یا باقی‌مانده شیر در تهیه پنیر (معمولا شیر گوسفند یا بز) است که پس از حرارت ملایم پخته و تبدیل به پنیر می‌شود)
½ قاشق چایخوری گلاب برای مزه دار کردن
¼ قاشق چایخوری آب پرتقال برای مزه دار کردن
2 قاشق غذاخوری بادام پوست کنده

 

طرز تهیه:

آووکادو را از وسط نصف کنید و هسته آن را جدا کنید. آووکادو، شیر و 2 قاشق غذاخوری عسل را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا یکدست و کرم رنگ شود. میزان عسل بسته به ذائقه ی شماست. اسموتی آووکادو را به طور مساوی در دو لیوان بریزید و آنها را تا نیمه پر کنید.
میوه های خرد شده را با قاشق روی لایه آووکادو بریزید و آنها را به طور مساوی بین دو لیوان تقسیم کنید.
توت فرنگی، آب و 1 قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. روی میوه های خرد شده بریزید و لیوان را تکان دهید تا اسموتی بین میوه ها جا بیفتد. کمی برای اضافه کردن بقیه مواد در لیوان جا بذارید.


ریکوتا را با گلاب و آب پرتقال مخلوط کنید، سپس نیمی از مخلوط ریکوتا را روی هر لیوان بریزید. با بادام سفید شده و کمی عسل تزئین کنید. می توانید بادام خام را یک شب در یک کاسه با آب خیس کنید تا به راحتی پوست آن کنده شود. 
باقیمانده کوکتل را ظرف 1 یا 2 روز مصرف کنید.

 

برچسب ها: آووکادو, میوه های استوایی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.