مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی
تغذیه سالم،رژیم متعادل چقدر زمان می برد؟

تغذیه سالم،رژیم متعادل چقدر زمان می برد؟

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 17 شهریور 1401 magfood.ir/2
فهرست مطالب

تغذیه سالم رژیم متعادل چقدر زمان می برد؟

در دنیای پر چالش امروز، کمتر کسی هست که نگران تغذیه سالم نباشد و دغدغه ی یک رژیم متعادل را نداشته باشد. حداقل یکبار هم که شده این عبارات به گوش هر فردی  رسیده است و مطالبی را هم در راستای آنها شنیده یا سرچ کرده است.

حتما خیلی از شما می دانید که یک تغذیه ی سالم نیازمند یک الگو است و این الگو برای مردم سراسر دنیا در قالب هرم راهنمای غذایی ارائه شده است، هرمی که بسیاری از افراد با آن آشنایی دارند.

طبق آنچه این هرم برای ما بیان می کند اصلی ترین غذای هر فرد در هر سن و شرایطی، از گروه غذایی غلات تامین می شود که وظیفه ی انرژی رسانی به بدن را بر عهده دارد و بزرگترین گروه را در هرم غذایی تشکیل می دهد و در قاعده ی آن قراگرفته است.

اما یک پله که به راس هرم نزدیک می شویم دو گروه میوه ها و سبزی ها به چشم می خورند که بواسطه ی تامین ویتامین ها و املاح بدن حتما باید در اولویت دوم انتخاب غذایی ما باشند . این گروه ها بخاطر مواد ارزشمندی که به بدن ما می رسانند سلامت ما را تضمین می کنند.

در قدم بعدی گروه لبنیات و گوشت ها قرار دارند که با وجود اینکه نیاز  روزانه ی هر فرد به این گروه ها کمتر از دو دسته ی قبلی است اما باعث قدرت و توانمندی هر فرد می گردد.

اما آخرین و کم نیازترین گروه که راس هرم را می سازد چربی ها و شیرینی ها هستند که فقط جنبه ی ذخیره ی انرژی را دارند و البته به عقیده ی بیشتر افراد خوشمزه ترین گروه است و بیشتر غذاها را جذاب و لذیذ می کند.

اکثر ما نمی توانیم این الگوی ساده ی تغذیه ای را رعایت کنیم و عدم تعادل و تناسب در رژیم داریم.

آیارعایت کردن سخت است؟

آیا وقتگیر است؟

افراد در مواجهه با این چالش ها ، پاسخ ها یا بهتر بگوییم توجیهات خود را دارند.اما بزرگترین مساله این است که« آیا من بعنوان یک انسان که نعمت حیات و زندگی را در اختیار دارم، مدیریت روزانه ی این عمر را بلد هستم یا خیر؟». یعنی برای آنچه که برای سلامت و سعادت من مهم است می توانم برنامه بریزم ودرست وقت گذاری کنم؟ . اولویت های اصلی برنامه ریزی در زندگی هر فرد چه باید باشد؟

طبق فرمایش اما رضا علیه السلام هر فرد یکروز خود را باید به چهار بخش تقسیم کند:بخشی برای عبادت و مناجات با خدا، بخشی برای بدست آوردن روزی، بخشی برای معاشرت با برادران دینی مورد اعتماد و کسانی که عیب هایتان را به شما یشناسانند و باطن شما را خالص گردانند و بخش را آخر برای پرداختن به لذت های حلال( مانند خوردن و آشامیدن) اختصاص دهد . که این بخش اخیر شما را برای پرداختن به جزهای دیگر که در حدیث به آن اشاره شد، آماده می کند.

پس آنچه حتی از نظر بزرگان دین هم مهم است، این است که مدیریت زمان و وقت گذاری درست برای یک برنامه ی متعادل و سلامت تغذیه ای لازم است زیراموفقیت در تمام جنبه های زندگی را تضمین می کند.

آیا وقت آن نرسیده که دیدگاهی نو و متفاوت به غذایمان، سلامتش و تعادل و تناسب آن داشته باشیم؟ برای اینکه در تمام جنبه های زندگی به کامیابی برسیم؟ یک تغذیه ی سالم و رژیم متعادل احتیاج به مدیریت و نگاه درست به هر لحظه دارد. برای این موضوع ما با سلسله مطالبی نو و جذاب در کنار شما خواهیم بود.

برچسب ها: رژیم غذایی, تغذیه, تغذیه سالم
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.