مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
ظروف مضر طبخ غذا

ظروف مضر طبخ غذا

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 19 آبان 1401 magfood.ir/1D
فهرست مطالب

از جمله عواملی که روی سلامت غذا اثر دارد ظرفی است که غذا در آن طبخ می شود . از انجایی که مدتی غذا در ظرف می ماند اگر ظرف مناسبی برای طبخ استفا ه نشود اثراتی بر غذا خواهد داشت و چه بسا باعث بیماری زایی غذا شود ، حتی اگر از مواد ارگانیک ، سالم و طبیعی در تهیه ی آن استفاده شده باشد . 

امروزه ظروف متفاوتی برای طبخ و سرو غذا استفاده می شود . ضرری که انسان امروزی از تناول غذاهایی می کند که به اجبار در بعضی ظروف مضر طبخ می شود قابل توجه است . در این متن سعی بر این داریم بعضی از این موارد را بررسی کنیم .

ظروف یکبار مصرف :

 دامنه ی استفاده از این ظروف امروز بسیار وسیع است . در بسیاری از مراسم ها مذهبی ، شادی ، آموزشی و عزاداری و ... بعلت راحتی و در دسترس بودن این ظروف در این مراسم ها قرلوان استفاده می شود .

تماس مستقیم مواد غذایی و نوشیدنی گرم با ظروف یکبار مصرف ، قطعا سرطان زاست . ضرر فوق العاده ی این ظروف را می توتن با یک آزمایش ساده دریافت کرد . یک لیوان یکبار مصرف را در مقداری شیر سرد وارد کنید و سپس شیر را بجوشانید ، بعد از جوشاندن حتما این شیر می بُرَد . البته اگر لیوان را قبل از مصرف با اب بشویید ، احتمالا این اتفاق نخواهد افتاد . پس تا جای ممکن از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنید . اگر ناچار شدید ، تنها مواد غذایی یا نوشیدنی سرد را در آنها بخورید و پیش از مصرف ، آنها را کاملا با اب بشویید تا مواد پاشیده شده به سطح ظرف در هنگتم تزریق پلاستیک به دستگاه قالب زن ، از آن پاک شود .

این مساله در مورد کیسه های پلاستیکی نیز مصداق دارد و اگر میوه را در داخل ان حمل کرده اید ، حتما میوه را پیش از مصرف بشویید . بطری های پلاستیکی نوشابه یا سایر مواد غذایی ، اگر پیش از پُر کردن توسط کارخانه مربوطه شسته نشوند ، همچنان خطرناک خواهند بود . ظروف و کیسه های پلاستیکی در کودکان ایجاد آلرژی و حساسیت می نمایند . به نظر می رسد که این همه اصرار بر مبارزه با میکروب ها ، ما را دچار بی توجهی به مواد مضر اطرافمان کرده است .

ظروف ملامین :

تمایل به مصرف این ظروف امروزه کاهش یافته است . این ظروف از ترکیبات حلقوی و اروماتیک مخصوصی تهیه شده است و زمانی که غذای داغ در ان قرار می گیرد ، ترکیبات مضر سلامتی آزاد می کنند .

ظروف آلومینیومی :

هنگام طبخ غذا در این ظروف یون های الومینیوم آزاد می گردد که اثرات مخربی روی سیستم عصبی و خونی دارند و مداومت در مصرف این ظروف باعث بیماری های آلزایمر ، راشیتیسم و کم خونی می شود .

ظروف استیل :

در ساخت این ظروف مقداری سرب به کار رفته است که طبخ غذا در این ظروف باعث رها شدن سرب در غذاومی شود . مداومت در مصرف این غذاها باعث ابتلا به سرطان می شود .

ظروف تفلون :

در ساخت این ظروف از ماده ای به نام تترا فلئورواتیلن استفاده می شود جهت روکش داخل ظرف . همچنین عنصر سنگین کادمیوم نیز در ساخت روکش این ظروف به کار می رود . مداومت در استفاده از این ظروف موجب بروز سرطان ، کوتاهی قد ، ضایعات پوستی ، اختلال سنتز هموگلوبین و کم خونی می شوند .

ظروف نقره ای :

در صورت نداشتن لایه ی قلع اندود استفاده از این ظروف نیز مضر است .

نکته ی در خور توجه این است که در هنگام پخت غذا در این ظروف و ظروف دیگر ، نباید درب ظرف را بطور کامل گداشت و آن را مسدود کرد ، مگر آنکه سرپوش مشبک از جنس طلا یا نقره و یا مس قلع اندود بر ان قرار دهیم تا بخار غذا خارج شده و به آن برنگردد . این موضوع بویژه در هنگام سرخ کردن ماهی و دیگر غذاها حائز اهمیت است .

اگر بخو اهیم بهترین ظروف را به ترتیب اولویت خلاصه کنیم ، چنین ترتیبی خواهد داشت :

۱ . ظروف چینی جزء بهترین ظروف هستند .

۲ . ظروف آبگینه ( شیشه ای ) و ظروف پیرکس ، اگر از مواد خوب تهیه شوند کتنلا بهداشتی هستند .

۳. ظروف لعابدار چینی ، مشروط به آنکه لعاب با مواد مضر شیمیایی مخلوط نشده باشد ، در رده ی بعدی قرار دارند .

۴. ظروف سفالین زرد رنگ که پیشتر ها برلی پخت و مز استفاده می شدند . بدیژه برای نگعداری غذا . اما در ظروف ساده یدگلی ققط تا دوبار مجازیم غذا بپزیم ، مگر آنکه لعاب مطمئن داشته باشد .

۵ . ظروف سنگی برای طبخ غذاهای گوشتی مانند انواع خورش و ابگوشت مفید است . این طروف جزء بهترین ظروف هستند .

۶ . ظروف چدنی در هنگام پخت با غذا ترکیب نمی سوند که از نظر بهداشتی حائز اهمیت است .

۷ . ظروف مسی قلع اندود ، بویژه انهایی که تازه قلع دار شده اند ، جزو ظروف خوبند .

۸ . ظروف طلا و نقره ، خوردن غذا در آنها شرعا ممنوع است . اما حالت های ترکیب آنها با فلزات دیکر مانند برنج بویژه در قسمت درب ظروف نانند سرپوش سمادرها که یون جزئی آزاد می کند ، بلا مانع است .

۹ . ظروف چوبی ، اگر از چوب مناسب ساخته شوند ، فقط برای غذای سرد مناسب هستند .

برچسب ها: ظروف, مضر, غذا, طبخ غذا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.