مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
سقط جنین و مواد غذایی که باعث سقط می شوند .

سقط جنین و مواد غذایی که باعث سقط می شوند .

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 15 دی 1401 magfood.ir/28
فهرست مطالب

دوران بارداری ، یک دوران ویژه و خاص است که برای رشد مناسب جنین نیازمند یکسری مراقبت ها از جانب مادر باردار می باشد . یکی از مواردی که نیازمند مراقبت و توجه مادر می باشد ، مواد خوراکی است. بخصوص تا قبل از سه ماهگی جنین که هنوز جایگاه ثابتی در رحم مادر پیدا نکرده است . در این مقاله به بررسی مواد خوراکی می پردازیم احتمال سقط جنین در دوران بارداری را افزایش می دهند . به امید سپری شدن یک دوران بارداری طلایی و لذت بخش برای مادران باردار .

ماهی های دارای جیوه:

مصرف ماهی در رژیم غذایی جایگاه خاصی دارد . ترکیب اسید های چرب ماهی برای سلامت سیستم قلبی و مغزی و همچنین رشد مناسب سیستم مغزی جنین مفید است . اما باید توجه داشت الوده بودن ماهی به جیوه مضرات فراوانی برای جنین و سلامت ان دارد . مصرف جیوه می تواند منجر به اسیب مغزی جنین و تاخیر رشد آن شود . بعضی ماهی ها مانند خال مخالی دارای میزان جیوه ی بالایی هستند. یک راهکار مفید در این دوران عدم مصرف ماهی های ازاد است تا از رسیدن جیوه به جنین با مصرف ماهی دل نگرانی نداشته باشیم. ماهی های پرورشی هم منفعت ناشی از مصرف اسید های چرب مفید ماهی دارند و هم امکان داشتن جیوه ی کمتری دارند.

 

خواص ماهی بلک مارلین

 

مصرف کافئین:

کافئین موجود در چای ، قهوه ، نسکافه بعنوان یک ارامش دهنده و برطرف کننده ی خستگی طرفداران بسیاری دارد . نوشبدنی های حاوی کافئین گرچه نشاط اور هستند و بین ردز مورد توجه فراوان هستند، اما نکته ی قابل توجه این است که این نوشیدنی ها به چند علت در دوران بارداری توصیه نمی شوند:

 تا قبل از ماه ۳ که جایگاه جنین در رحم مادر تثبیت نشده است، مصرف ترکیبات کافئین دار اسیب رسان هستند، جلوی رشد طبیعی جنین را می گیرند و گاهی باعث سقط جنین می سوند.

این نوشیدنی ها کم خونی مادر را شدت می دهند که منجر به عدم خونرسانی کافی از طریق جفت به جنین می شود ، تاخیر رشد را باعث می شود و می تواند منجر به سقط جنین شود .

شیر غیر پاستوریزه :

شاید کمی سخت باشد که بپذیریم در عصز تکنولوژی اگر بعضی مواد را استفاده کنیم امکان الودگی باکتریایی وجود خواهد داشت و منجر به سقط جنین می شود . یکی از این باکتری ها لیستریا نام دارد. اگر خانم بارداری شیر غیر پاستوریزه مصرف نماید امکان دارد شیر به لیستریا الوده باشد و باعث سقط جنین شود.

بنابراین حتی اگر شیر بصورت باز و کیلویی استفاده می شود حتما باید بمدت ۲۰  دقیقه کانل جوشانده شود و یا فقط شیر پاستوریزه مصرف شود .

غذاهای دریایی دودی:

از عواملی که باعث نگهداری غذاهای دریایی می شود، دودی کردن انهاست. شاید مصرف اینگونه مواد غذایی برای افراد معمولی لذت بخش و بدور از هر مشکلی باشد، اما در دوران خاص و ویژه ی بارداری ، یک مادر باردار باید دقت نماید از این گونه مواد غذایی استفاده نکند. همانند شیر غیر پاستوریزه امکان الودگی غذاهای دودی با باکتری لیستریا وجود دارد . این باکتری می تواند از جفت عبور می کند. می تواند مسمومیت خونی و عفونت می شود و حتی سقط جنین را باعث می شود .

گوشت گاو:

از مواردی که علاوه بر شیر غیر پاستوریزه و غذاهای دودی می توانند منجر به سقط جنین شوند، گوشت گاو قابل ذکر است . اما گوشت گاوی که خوب و کامل پخته نشده باشد. بنابراین مصرف گوشت گاو بصورت نیم پز و یا کبابی یک علت دیگر سقط می تواند باشد زیرا گوشت کاملا نپخته ی گاو الوده به لیستریا می باشد.

آناناس:

اناناس از میوه هایی می باشد که در مقطعی در دوران بارداری مصرف آن مفید است اما در یک زمان خاصی می تواند اسیب رسان باشد.

در ماه اخر بارداری مادرانی که تمایل به زایمان طبیعی دارند، مثرف اناناس باعث انقباضاتی در دهانه ی رحم وتسهیل زایمان می شود. پس اگر در اواخر بارداری استفاده شود، مفید است.

اما چنانچه در سه ماهه ی ابتدایی بارداری مصرف شود چون جایگاه جنین هنوز تثبیت نشده است، منجر به انقباضات دهانه ی رحم  و سقط جنین می شود.

 

استفاده از کرفس :

 کرفس یک سبزی سرشار از فیبر و دارای اثرات شبه هورمونی می باشد . کرفس فوائد فراوانی دارد و استفاده از آن بسیار توصیه می شود . انا مصرف کرفس می تواند باعث ایجاد قاعدگی شود و مصرف آن برای مادران باردار بطور دائم و هر روز در برنامه ی غذایی توصیه نمی شود ‌. اگر مصرف کرفس فراوان باشد می تواند منجر به سقط جنین شود ، بخصوص در ۳ ماهه ی اول بارداری که هنوز جنین در بدن مادر ثابت و پایدار نشده است .

پنیر نرم :

مصرف پنیر های نرم این احتمال را ایجاد می کند که شیری که از ان پنیر تهیه شده است الوده به لیستریا باشد. اگر شیری که پنیر لز آن تهیه می شود خوب جوشانده نشود، می تواند الوده به لیستریا باشد که از عوامل ایجاد کننده ی سقط جنین و مسمومیت خونی و عفونت می باشد.

ویتامین C :

 ویتامین C در مواد غذایی فراوانی پراکنده است و اکثر افراد از فوائد این ویتامین مطلع هستند . گرچه در دوران بارداری میزان نیاز مادر به این ویتامین افزایش می یابد، اما نباید بیشتر از نیاز بدن مصرف شود. ویتامین C اگر بسیار فراوان مصرف شود می تواند روند تخمک گذاری و سیکل قاعدگی مادر را تحریک کند و منجر به سقط جنین و یا خونریزی در مادر شود . بهتر است مصرف این ویتامین براساس نیاز اعلام شده ی  RDA باشد .

مصرف ترکیبات گیاهی:

از جمله ادویه های موجود در هر خانه ای زعفران است . بسیار احتمال دارد مادر باردار از زعفران در طبخ غذا استفاده کند . مصرف زعفران در ۳ ماهه ی اول بارداری برای مادر باردار و جنینش خطرناک است می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود .

گیاه دیگری که نیاز به دقت مصرف دارد ، چای کوهی می باشد . چای کوهی یک پاکسازی کننده ی قوی کلیه است . اما در دوران بارداری نیاز به توجه مصرف دارد چون باعث ایجاد سیکل قاعدگی و خونریزی در مادر می شود و گاهی سقط جنین را به دنبال دارد .

مصرف ابمیوه ی کنسرو شده:

 از دیگر مواد  خوراکی که در دوران بارداری جهت حفظ سلامت مادر باردار و جنین باید مورد توجه قرار گیرد، ابمیوه ی کنسرو شده است. این ابمیوه ها در صورتی که پاستوریزه نشده باشند، می توانند E.coli را وارد بدن مادر کنند که از عوامل اسیب رسان و گاها منجر شونده به سقط است.

چای سبز:

از جمله عوانل اسیب رسان به سلامت جنین چای سبز می باشد. علت اسیب رسانی چای سبز وجود کافئین در ان است. با مصرف هر فنجان چای سبز حدود ۲۰۰ میلی گرم کافئین وارد بدن می شود که این مقدار در دوران بارداری سلامت جنین را به خطر می اندازد.

کنجد و روغن کنجد:

 از دیگر مواد خوراکی که نیاز به دقت در نصرف دارند، کنجد و روغن کنجد است. مصرف روزانه ی کنجد و روغن کنجد در ماه اخر بارداری توصیه می شود، زیرا انقباضات رحم را افزایش می دهد و باعث تسهیل زایمان می شود. اما در ماه های دیگر بخصوص ۳ ماه اول بارداری ضرر دارد و باعث سقط جنین می شود.

 

 

 

برچسب ها: سقط جنین, بارداری
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.