مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
پوست هندوانه ، درمانگر و ارزشمند

پوست هندوانه ، درمانگر و ارزشمند

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 23 خرداد 1402 magfood.ir/3z
فهرست مطالب

ما پوست هندوانه را بعد از خوردن گوشت قرمز و آبدار آن در سطل زباله می اندازیم و چیز زیادی در مورد خواص پوست هندوانه برای سلامتی

نمی دانیم . بله درست است که قسمت گوشتی هندوانه، بخش اصلی آن است اما از پوست آن نیز غافل نشوید . پوست هندوانه خواصی دارد که نباید نادیده گرفت.

یکی از نکات مثبت در مورد پوست هندوانه این است که می تواند جایگزینی برای قسمت گوشتی آن باشد . احتمالا هیچ وقت نمی دانستید که پوست هندوانه نیز خواص بسیاری برای سلامتی

دارد .

مواد مغذی موجود در پوست هندوانه :

ممکن است پوست هندوانه به اندازه گوشت آن اشتها آور نباشد ، اما باز هم خوردنی و مفید است . یک مکعب پوست هندوانه حاوی مواد

مغذی زیر است:

- کالری ۸ کیلو کالری

- کربوهیدرات ۳۲ گرم

- ویتامین  C به میزان ۲٪ نیاز روزانه

- ویتامین Bبه میزان ۱٪ نیاز روزانه

پوست هندوانه علاوه بر اینکه تمام مواد مغذی موجود در گوشت هندوانه را دارا است ، همچنین میزان برخی از آنتی اکسیدان ها ، مواد معدنی ، ویتامین ها و ترکیبات فعال در پوست این میوه بیشتر است . پوست هندوانه کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین ث ، ویتامین آ ، ویتامین ب۶ ، پتاسیم روی و موارد دیگر است . پوست هندوانه همچنین مقادیر زیادی از کلروفیل ، سیترولین ، لیکوپن ، اسیدهای آمینه ، فلانوئیدها و ترکیبات فنولی را در خود جای داده است.

خواص پوست هندوانه :

مبارزه با رادیکال های آزاد و خاصیت ضد سرطانی :

با استناد به مجله غذا و علوم کشاورزی ترکیب سیترولین در پوست هندوانه یافت می شود . سیترولین در مهار رادیکال های آزاد نقش دارد . سپس به اسید آمینه تبدیل می شود که توسط قلب و سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد تا در برابر سموم خطرناک از بدن محافظت کند .

خواص پوست هندوانه برای مو :

مزایای پوست هندوانه برای مو ثابت شده است. وجود ویتامین های موثر در رشد مو در پوست  هندوانه  مانند ویتامین های A , C , B6 و عوامل انتی اکسیدان که باعث حفظ سلامت پیاز مو می شوند ؛ این خاصیت پوست هندوانه را تقویت کرده اند ‌. پوست این میوه گرمسیری باعث افزایش رشد مو و پر پشت شدن آن می شود . برای تقویت ریشه مو باید پوست هندوانه را به طور مرتب در رژیم غذایی خود قرار دهید .

 خواص پوست هندوانه جهت پیشگیری از  بیماری های مزمن :

پوست هندوانه دارای لیکوپن و سیترولین است . این دو فاکتور  در خنثی کردن رادیکال های آزاد قبل از ایجاد جهش سلولی اثر مثبت دارد و منجر به پیشگیری از ابتلا به  بیماری های مزمن کمک می شود . این عوانل  برای بهبود برخی از بیماری ها مفید هستند . در چنین شرایطی لازم  است که پوست هندوانه به صورت دوره ای مصرف شود .

و باید یک برنامه ی مصرفی خاص تحت نظر یک  متخصص داده شود .

- اثرات مفید پوست هندوانه برای پروستات :

پوست هندوانه به عنوان یک منبع عالی از لیکوپن شناخته می شود . لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از سرطان پروستات کمک می کند . تحقیقات بیشتری برای کشف رابطه دقیق بین لیکوپن و پیشگیری از سرطان مورد نیاز هستند . پوست هندوانه محصولی ادرار آورد و به سلامت سیستم کلیه و مجاری ادرار کمک می کند .

مصرف پوست هندوانه در دوران  بارداری سالم :

مطالعات نشان می دهند که پوست هندوانه   دارای قند های طبیعی است که در به حداقل رساندن علائم تهوع صبحگاهی و تورم مرتبط با بارداری کمک می کند زیرا دارای محتوای بالایی از پتاسیم است .

 تاثیر پوست هندوانه بر افزایش میل جنسی :

پوست هندوانه با افزایش عملکرد جنسی مرتبط است .یکی ار این تأثیرات بر انقباض عروق خونی است و مصرف پوست هندوانه باعث می شود جریان  خون بهتر به نواحی مختلف بدن جریان بهبود  یابد ، از جمله خون رسانی مناسب به اندام های جنسی . پوست هندوانه همچنین بعله ویتامین های و املاح فراوان عملکرد  و میل جنسی را در افراد افزایش می دهد .

 پوست هندوانه مناسب برای تقویت سیستم‌ ایمنی :

یک پیمانه از یک فنجان پوست هندوانه بیش

از 30 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می کند . مقدار بالای ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود . ویتامین C تولید گلبول های سفید را تحریک کرده که این مهم به عنوان اولین خط دفاعی در برابر عفونت و عوامل

بیماری زا خارجی عمل می کند .

مصرف پوست هندوانه برای کاهش وزن :

پوست هندوانه یک میان وعده کم کالری است به دلیل محتوای بالای فیبر از کاهش وزن پشتیبانی می کند . پوست هندوانه با تحریک متابولیسم و افزایش ظرفیت چربی سوزی برای لاغری مناسب است و احساس سیری در فرد ایجاد می کند .

 دفع کننده اوره و مناسب برای درمان افراد مبتلا نقرس :

مطالعات نشان می دهد که مصرف پوست هندوانه می تواند به دفع اوره در بدن کمک کند . پوست هندوانه نیتروژن موجود در خون را به خود جذب می کند و آن را به صورت ادرار دفع می نماید .

افراد مبتلا به نقرس که مشکل در دفع نیترات دارند و دچار دردهای نقرسی و درد مفاصل می شوند مصرف پوست هندوانه برای شان مفید است .

افزایش سلامت پوست با مصرف پوست هندوانه :

پوست هندوانه مملو از لیکوپن ،  فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان هایی است که اثرات رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند .  لکه ها سیاه پوستی ، چین و چروک های ایجاد شده در پوست بر اثر افزایش سن  و لکه های پوستی که با بالا رفتن سن افراد دیده می شوند را نیز پوست هندوانه به حداقل می رساند .

کاهش  فشار خون بالا با مصرف پوست هندوانه :

پوست هندوانه حاوی سطح بالایی از پتاسیم است که با کاهش استرس و فشار بر شریان ها و عروق خونی به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می کند . مصرف پوست هندوانه ی غنی از پتاسیم احتمال تصلب شرایین ، سکته مغزی ، حملات قلبی و بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهد .

مصرف پوست هندوانه برای دفع سنگ کلیه و سلامت کلیه مفید است :

 بدانید که مصرف پوست هندوانه پخته شده می تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند . در صورتی که به سنگ کلیه مبتلا هستید برای درمان و دفع سنگ کلیه می توانید پوست هندوانه را خرد کنید و با آب بپزید . بعد از این که پوست هندوانه کاملاً له شد، آن را مصرف کنید .

پوست هندوانه مقدار زیادی پتاسیم دارد و از همین رو به سلامت کلیه ها کمک می کند . پوست هندوانه ادرارآور و آبرسان است و از همین رو در درمان عفونت های ادراری نیز مؤثر است در صورتی که به عفونت مجاری ادراری مبتلا شده اید بهتر است روزانه یک لیوان آب پوست هندوانه تازه بنوشید تا مشکل برطرف شود .

توجه : قبل از مصرف حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید .

تقویت معده با مصرف پوست هندوانه :

اگر به ضعف معده مبتلا هستید ، هضم مناسبی ندارید و دچار نفخ معده و یا ... هستید با مصرف پوست هندوانه می تواند به هضم غذا و تقویت معده خودکمک زیادی کنید . برای این کار بهتر است پوست هندوانه را به صورت اسموتی و همراه با شکر یا عسل میل کنید و یا از مربای پوست هندوانه استفاده کنید .

مناسب برای رفع و  درمان جوش صورت :

پوست هندوانه برای کاهش التهاب پوست و درمان جوش و آکنه نیز مؤثر است . برای درمان آکنه می توانید مقداری آووکادوی میکس شده یا موز را با پوست هندوانه میکس شده ترکیب کنید و آن را برای ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و  سپس بعد از این مدت پوستتان را با آب ولرم

بشویید .

رفع بی خوابی و بهبود کیفیت خواب :

پوست هندوانه سرشار از منیزیم است و این ماده موجب بهبود کیفیت خواب و رفع مشکلات بی خوابی می شود . هندوانه متابولیسم بدن را تنظیم می کند و از این راه نیز جلوی بروز اختلالات گوارشی در زمان خواب را می گیرد . مصرف پوست هندوانه می تواند به تولید هورمون سروتونین در بدن کمک کند و روی کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد . حتما چند ساعت قبل از خواب ان را مصرف کنید تا زمان خواب اثر خود را گذاشته باشد .

 

فوائد پوست هندوانه برای سلامت سیستم قلب و عروق :

پوست هندوانه می تواند به حفظ سلامت قلب شما کمک کند و موجب تقویت گردش خون در قلب شود . سیترولین موجود در پوست هندوانه برای بهبود جریان خون و نارسایی قلبی مفید است .و همچنین درمان بیماری های عروق کرونر قلب مصرف پوست هندوانه مفید است .

مصرف پوست هندوانه برکاهش التهاب در بدن :

پوست هندوانه حاوی لیکوپن است و این ماده نقش مؤثری در کاهش التهاب در بدن دارد . خوردن پوست هندوانه به کاهش التهاب پوست و دردهای مربوط به آرتریت کمک می کند .

مصرف پوست هندوانه باعث جلوگیری از سرطان است :

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۰ ، نشان می دهد که پوست هندوانه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد معدنی است . پلی فنول های طبیعی آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در پوست هندوانه می تواند به مبارزه با رادیکال های سرطان زا در بدن کمک کند و در درمان بیماری نیز مؤثر باشد .

مصرف پوست هندوانه مناسب برای بدنسازان :

نتیجه مطالعه ای نشان داد ورزشکارانی که آب هندوانه مخلوط با پوست آن می نوشیدند تا ۲۴ ساعت کاهش درد عضلانی را تجربه کردند . همچنین مصرف این ترکیب به کاهش ضربان قلب مصرف کنندگان کمک کرده است . محققان توانایی آب هندوانه در تسکین درد عضلات را با محتوای ال سیترولین آن مرتبط دانسته اند که اسید آمینه ای است که به کاهش آسیب عضلانی کمک می کند .

ال سیترولین موجود در هندوانه نه تنها دارای ظرفیت بالقوه کمک به کاهش درد عضلات است ، بلکه نتایج مطالعات نشان می دهد که ممکن است با افزایش جریان خون و اکسیژن به ماهیچه هایی که با آن تمرین می کنید نیز کمک کرده و عملکرد ورزشی تان را بهبود بخشد و باعث شود حین و پس از ورزش کمتر احساس فشار داشته باشید . بنابراین مصرفرپوست و گوشت هندوانه کیفیت تمرینات بدنسازی شما را افزایش می دهد .

مصرف پوست هندوانه موجب می شود تا اکسیژن رسانی در عضلات بهتر انجام شود و شما بعد از کار یا تمرین ورزشی احساس درد کمتری را در ماهیچه ها تجربه کنید . مطالعات نشان می دهد که 《سیترولین 》 موجود در پوست هندوانه می تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک کند و از بروز دردهای عضلانی جلوگیری نماید.

آیا خوردن هر روز هندوانه بدون اشکال است؟

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تنها حدود ۱۰ درصد از امریکایی ها روزانه دو فنجان میوه توصیه شده را می خورند . بنابراین اگر هندوانه مربای شماست به این روند ادامه دهید و هر روز چندین وعده هندوانه میل کنید .

هندوانه یک میوه با FOODMAP بالا ( الیگوساکاریدهای قابل تخمیر ، دی ساکاریدها مونوساکاریدها و پلی ال ها در نظر گرفته می شود به این معنی که حاوی قندهای با زنجیره کوتاه است که برخی افراد در هضم آن مشکل دارند .

بنابراین ممکن است هندوانه در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد نفخ یا ناراحتی شود افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که ممکن است نیاز به ارزیابی دائمی وعده های کربوهیدرات خود داشته باشند نیز باید در مصرف هندوانه دقت نظر بیش تری داشته باشند خوردن بیش از حد میوه می تواند قند زیادی را به رژیم غذایی شما وارد کند و منجر به نوسانات قند خون شود که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد .

اثرات جانبی پوست هندوانه :

مصرف زیاد پوست هندوانه باعث آسیب به طحال و معده می شود . همچنین ممکن است

منجر به اسهال اختلال عملکرد دستگاه گوارش و سایر بیماری ها شود .پوست هندوانه نباید به مقدار زیاد استفاده شود زیرا این موضوع می توانند سبب بروز بیماری اسهال شود بهتر است قبل از مصرف پوست هندوانه ابتدا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید و بعد آن را میل کنید .

به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد پوست هندوانه می توانید فشار خون را به مقدار زیاد کاهش دهد و موجب بروز علائم و مشکلاتی نظیر سرگیجه و سستی در بدن شود . مصرف بیش از حد پوست هندوانه می تواند به طحال و معده آسیب وارد کند و موجب اختلال در سیستم گوارش شود.

برای بیماران دارای رطوبت و سرما در معده و طحال نباید استفاده شود.

 

برچسب ها: پوست هندوانه, درمان
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.