مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
انواع دسر طالبی (۱)

انواع دسر طالبی (۱)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 14 اردیبهشت 1402 magfood.ir/3V
فهرست مطالب

طالبی یکی از میوه های فصل تابستان است ‌. بهتر است گفته شود که هدیه ی خداوند به انسان ها در فصل تابستان است . این میوه سرشار از املاح و ویتامین ها می باشد و علاوه بر ان که در هوای گرم تابستان باعث رفع عطش و تامین اب بدن می شود ، بخاطر وجود املاح و ویتامین های متعدد ، فوائد فراوانی برای بدن دارد و بعنوان یک درمان کننده و پیشگیری کننده از تعدادی از بیماری ها مفید است . در مقاله ی قبلی با عنوان طالبی و فوائد ان به بررسی فوائد طالبی پرداختیم . در این مقاله انواع دسر با طالبی را مورد بررسی قرار می دهیم تا انگیزه ی بیشتری برای استفاده از طالبی در سبد غذایی روزانه شود .

دسر طالبی شکم پر :

این دسر ، یک دسر تابستانی ، زیبا و خوشمزه است و ظاهر جذاب ان زیبایی بخش سفره و میز شما خواهد بود . 

مواد لازم جهت تهیه ی دسر طالبی شکم پر

- یک عدد طالبی

- موز ۲ عدد

- توت فرنگی ۲۰ عدد

- خامه ۲۵۰ گرم

- خاکه قند ۶ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ی طالبی شکم پر :

- جهته تهیه ی این دسر خوشمزه ابتدا یک طالبی متوسط که خیلی رسیده نباشد و کال هم نباشد انتخاب کنید . طالبط خیلی رسیده مناسب نمی باشد زیرا خود طالبی بعنوان ظرف دسر است و اگر خیلی رسیده باشد نمی تواند میوه های دیگر را در خود نگه دارد و اب می اندازد .

- ابتدا طالبی را شسته و به دو نیم مساوی تقسیم می کنیم . سپس تخمه و اب ان را خارج کنید . برای زیبا تر شدن دسر می توانید بله های هر نیمه ی طالبی را بصورت ۷ - ۸ و یا دالبر برش بزنید .

- موز ها را پوست بکنید و بصورت نگینی و ریز خرد کنید .

- توت فرنگی ها هم نباید له باشند ، چون بعد از خرد شدن ممکن است اب بیندازند ، بنابراین ۲۰ عدد توت فرنگی رسیده و بدون له شدگی انتخاب کنید . بعد از دو مرحله شستن کامل ، برگ های ان را جدا کنید و مانند موز نگینی خرد کنید .

- خامه را از نوع بدون اب انتخاب کنید و یا خودتان در پارچه بریزید تا اب اضافی ان گرفته شود . سپس خامه را با خاک قند بزنید تا صاف و یکنواخت شود .

- موز و توت فرنگی خرد شده را با مخلوط خامه و خاک قند مخلوط می کنیم و هر دو وسط طالبی ها را با مخلوط اماده شد پر می کنیم . 

- طالبی شکم پر را به مدت یک تا دو ساعت در یخچال قرار می دهیم تا خنک و اماده ی سرو کردن شود ‌.

- نیمساعت بعد از سرو غذا یا بین روز بهترین زمان تناول کردن این دسر است .

تهیه ی ژله از اب طالبی :

ژله یک دسر خوشمزه ، راحت و بسیار متداول است . اکثر اوقات افراد پودر ژله ی طالبی را از بیرون تهیه می کنند و اقدام به اماده سازی ژله می کنند . در صورتی که تهیه ی ژله از اب طبیعی طالبی بسیار خوشمزه تر است و حاوی املاح و ویتامین های طالبی خواهد بود و می تواند یک میان وعده ی مغذی باشد .

مواد لازم جهت تهیه ی ژله ی طالبی:

 ۱ - عدد طالبی کوچک

۲- اب ۲۰۰ میلی لیتر 

۳ - دو قاشق چایخوری شکر

۴ - پودر ژلاتین یا پودر اگار اگار دو قاشق چایخوری

طرز تهیه ی ژله ی طالبی :

- ابتدا طالبی را شسته و دو نیم می کنیم و تخم تخم های ان را در یک سبد می ریزیم ولی اب خارج شده از ان را جمع می کنیم . طالبی را طوری برش بزنید که پوست ان بضورت دو نیم کاسه سالم بماند .

- بقیه ی طالبی را رنده کنید و با پشت قاشق فشار دهید تا اب ان خارج شود . مخلوط اب و طالبی رنده شده را صاف کنید تا حدود ۲۰۰ میلی لیتر از اب طالبی در لیوانی جمع شود .

- باقی مانده ی طالبی که سرشار از فیبر است قابل استفاده و مغذی است . می توانید در قالب یخ بریزید و بصورت بستنی یخی توپی کوچک اماده کنیدد. البته بعد از حدود دوساعت ماندن در فریزر .

- حدود ۲۰۰ میلی لیتر اب داشتیم که بهتر است از ابجوش استفاده شود و پودر ژلاتین یا اگار اگار را به ان اضافه می کنیم . برای حل شدن پودر ژلاتین بطور کامل در اب می توانیم ظرف حاوی پودر ژلاتین و اب را برای لحظاتی بر روی کتری قرار دهیم .

- در این مرحله اب طالبی و شکر را هم به مخلوط اب و ژلاتین می افزاییم . این مخلوط برای حدود دو دقیقه حرارت می دهیم . در این مدت دائما مخلوط را هم می زنیم تا ژلاتین یکنواخت باشد .

- بعد از دو دقیقه مخلوط را از روی حرارت بر می داریم . بعد از کمی خنک شدن در دو نیمه ی پوست طالبی که بصورت کاسه در اورده ایم می ریزیم  و در یخچال قرار می دهیم .

- می توانید وقتی ژله کمی بست و کاملا سفت نشده است تکه های موز را با دست داخل ان در همه جا پخش شده قرار دهید .

- حدود دو ساعت ژله را در یخچال قرار دهید .

- جهت سرو کردن طالبی و ژله ی بسته شده در ان را بصورت هلالی برش بزنید .

دسر تابستانی طالبی :

یکی از موارد بسیار مقبول در تابستان بستنی است .‌ دسر هایی که در بستنی دارند در تابستان اقبال بالایی دارند . در این قسمت یک دسر تابستانی طالبی را اموزش می دهیم .

مواد لازم جهت تهیه دسر تابستانی طالبی :

- طالبی خرد شده ۲ لیوان

- شکر نصف لیوان

- پودر ژلاتین ۲ قاشق غذاخوری

- اب سرد نصف لیوان

- خامه صبحانه نصف لیوان

- ژله طالبی نصف بسته

- بستنی وانیلی کوچک یک لیوان

طرز تهیه دسر تابستانی طالبی :

در تهیه ی این دسر از اب و گوشت طالبی هر دو استفادا می شود ، بنابراین طالبی را خرد کرده و داخل مخلوط کن بریزید . حدود ۲ لیوان از مخلوط داخل میکسر برای این دسر مورد نیاز است .

- چون قرار است در این دسر خامه هم استفاده شود ، بنابراین بهتر است اجازه دهیم آب طالبی دمای محیط را بگیرد تا خامه راحت تر در ان حل شود .

- در این فاصله بستنی وانیلی را نیز از یخچال بیرون می گذاریم تا ان هم اب شود و به دمای محیط برسد و راحت تر در اب طالبی حل شود .

- شکر و بستنی باز شده را با اب طالبی مخلوط می کنیم .

- ژلاتین را و نصف بسته پودر ژله طالبی را در اب ولرم مخلوط می کنیم و جهت حل شده کامل ژلاتین در اب ولرم و شفاف شدن مخلوط ، ان را بر روی بخار کتری قرار می دهیم .

ژلاتین و ژله ی حل شده را به مخلوط اب طالبی ، شکر و بستنی اضافه می کنیم .

- در مرحله ی آخر خامه را هم به مخلوط اضافه می کنیم و ان را هم می زنیم تا کاملا یکنواخت شود .

- مخلوط مورد نظر را در قالب می ریزیم و حدود ۲- ۳ ساعت در یخچال قرار می دهیم .

- جهت سرو کردن مدتی قالب را لز یخچال بیرون می گذاریم تا دسر به راحتی از قالب جدا شود و قابل سرو کردن باشد .

دسر طالبی و شیر  :

 

این دسر مناسب مصرف افراد و یا کودکانی است که تمایل به مصرف شیر ندارند ، مصرف این دسر برای کودکان مناسب است چون علاوه بر بهره گیری از فواید طالبی ، از واحد شیر هم بهره مند می شوند .

مواد لازم جهت تهیه ی دسر طالبی و شیر :

- دو پیمانه طالبی پوره شده

- ۱ و ۱/۲ پیمانه شیر

- ۱/۲ پیمانه آب 

- ۴ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین

- ۵ قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه ی دسر طالبی :

- جهت تهیه ی این دسر به دو لیوان طالبی پوره شده نیاز است ‌ بنابراین ابتدا طالبی را شسته و خرددکرده و در میکسر ان را پوره می کنیم . دو لیوان از این پوره جهت این دسر نیاز است .

- اب را در ظرفی می ریزیم و پودر ژلاتین را روی ان می پاشیم تا خوب اب به خود جذب کند . سپس ظرف را بر روی بخار یا در کتری قرار می دهیم و مداوم به هم می زنیم تا ژلاتین کانلا حل شود و مخلوط صاف و یکنواخت شود .

- همینطور که مخلوط در حال هم زدن است ، اب طالبی را به مخلوط اضافه می کنیم .

- شیر هم یکی از مواد مصرفی است ‌ اما باید دقت شود که شیر سرد نباشد . چنانچه شیر سرد به مخلوط اضافه شود ، ممکن است ژلاتین داخل مخلوط ببندد و در اینصورت باید دوباره مخلوط را حرارت داد و دائما هم زد تا یکنواخت شود .

- شکر اخرین ماده ای است که اضافه می شود .

- سپس مخلوط را در قالب مخصوص ریخته و حدود ۴ - ۳ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا ببندد .

- برای خارج کردن دسر از قالب ، مدت کوتاهی در ظرف اب گرم قرار می دهیم تا دسر به راحتی از قالب جدا شود و قابل سرو کردن باشد .

محلبی طالبی ، دسر خنک تابستان :

محلبی ها نوعی دسر هستند که دارای نشاسته می باشند ‌. این دسر خنک تابستانی نیز دارای نشاسته می باشد .

مواد لازم جهت تهیه ی محلبی طالبی :

- ۳/۴ لیوان طالبی میکس می توانید جهت نیکس طالبی از مخلوط کن استفاده کنید .

- شیر ۲ لیوان

- نشاسته ذرت ۴ قاشق غذا خوری

- گلاب ۲ قاشق سوپ خوری

- شکر ۶ تا ۷ قاشق سر پر البته بستگی به شیرینی طالبی دارد محلبی را بچشید و شیرینی آن را با ذائقه خود تنظیم کنید .

- خامه ۱۵۰ گرم

- ژلاتین یک قاشق و نصفی غذاخوری

(ژلاتین را در صورتی استفاده کنید که می خواهید محلبی را در قالب بریزید اگر تمایل دارید در ظرف یا جام سرو کنید نیازی به ژلاتین نمی باشد .

- چند قطره اسانس طالبی درصورت تمایل

طرز تهیه ی محلب ی طالبی :

- براب تهیه ی این دسر ،ابتدا شیر و نشاسته ذرت را با هم مخلوط کرده تا نشاسته در شیر باز شود .  سپس آن را به همراه شکر خوب مخلوط می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم . باید 

مواد را مرتب روی حرارت ملایم هم زده تا نشاسته بپزد و بوی خامی آن از بین برود  و از طرف دیگر بصورت گلوله گلوله در نیاید . این هم زدن و حرارت دادن را تا رفع بوی خامی نشاسته ادامه می دهیم .

- مرحله ی بعد زمان اضافه کردن خانه می باشد . البته قبل از اضافه کردن خانه به مخلوط شیر و نشاسته ، باید ان را اماده کنیم .بدین منظور خامه را روی بخار کتری قرار دهید تا کمی روان شود .

- در این قسمت خانه را  به همراه گلاب به مخلوط  اضافه می کنید . دقت کنید  باید حرارت ملایم باشد و مرتب مواد هم زده شود تا نشاسته گلوله نشود و خوب پخته شود.

- این مواد باید حرارت ببینند تا به غلظت فرتی برسند و  حتی کمی از فرنی هم غلیظ تر شود.

- وقتی مواد به به غلظت کافی رسید زیر آن را خاموش کرده و اجازه مدهید کمی از حرارت بیافتد و خنک شود .

- جهت سرو محلبی در ظرف دسر به ژلاتین نیاز می باشد . تا خنک شدن مخلوط نشاسته با سایر مواد ،  ژلاتین را با نصف فنجان آب سرد روی بخار کتری بنماری می کنیدتا کاملا حل شود و شفاف شود . ‌ ( مجددا تاکید میزشود که  این کار در صورتی هست که شما تمایل داشته باشید که محلبی را در قالب تهیه کنید اگر خواستید در ظرف سرو کنید احتیاجی به ژلاتین نیست . ) 

- ژلاتین بنماری شده که صاف و شفاف است را با و طالبی های میکس شده مخلوط می کنیم . فقط طالبی ها نباید سرد باشند تا ژلاتین نبرد و گلوله گلوله نشود. مواد  را به مخلوط نشاسته و سایر  مواد محلبی که کمی از حرارت افتاده است،  اضافه کرده و مخلوط کنید. میتوانید جهت خوش رنگ تر شدن دسر  در این مرحله چند قطره اسانس طالبی به آن اضافه کنید.

- الان محلبی آماده هست میتوانید آن را در قالب مورد نظرتان که قبلا چرب شده ریخته و یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید.

- اگر هم از پودر ژلاتین مصرف نکردید می توانید  کل مخلوط را بعد از کنی خنک شدن بدون ژلاتین در ظرف مورد نظر ریخته و چند ساعتی در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و محلبی به اصطلاح جا بیافتد . و با همان ظرف یا در جام های مخصوص دسر قابل سرو کردن است .

 

برچسب ها: دسر, طالبی, تابستانه
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.