مجله خوراکی ها دستورهای غذایی کیک و شیرینی شیرینی خشک
طرز تهیه شیرینی چرخی قزوین

طرز تهیه شیرینی چرخی قزوین

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 13 مهر 1402 magfood.ir/63
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 300 گرم
بکینگ پودر یک دوم قاشق چای خوری
تخم مرغ 1 عدد
زرده تخم مرغ 1 عدد
شیر گاو پرچرب یک چهارم پیمانه
پودر شکر 100 گرم
پودر هل سبز 1 قاشق چای خوری
پودر کاکائو 1 قاشق سوپ خوری
کره
جایگزین
- روغن صاف
125 گرم

طرز تهیه

شیرینی سنتی قزوینی که معمولاً در ایام نوروز سرو می شود. سبک، لطیف و کمی ترد با رایحه خوشمزه و شیرین هل است. در زمان های قدیم، قبل از اختراع تمام شیرینی پزی های فانتزی، از چرخ گوشت دستی برای عبور از خمیر و شکل دادن به کلوچه ها استفاده می کردند. اما امروزه، می توانید از هر کاتر شیرینی برای شکل دادن به کوکی های خود استفاده کنید. در ادامه میتوانید دستور این شیرینی های سنتی چرخی خوشمزه را مشاهده کنید.

1.مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید. (همیشه قبل از پختن کیک و شیرینی مطمئن شوید که موادی مانند کره، تخم مرغ، شیر، ماست و غیره در دمای اتاق هستند، مگر اینکه دستور غذا خلاف آن را نشان دهد! این تضمین می کند که آنها راحت تر در خمیر ترکیب می شوند و منجر به بافت کلی بهتر می شود. برای بهترین نتیجه، 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت همه مواد را از یخچال خارج کنید.)

2.کاسه مناسبی برداشته، کره و پودر شکر را به همراه هل خوب مخلوط کنید، با همزن برقی آن را بزنید تا یکدست و سبک و لطیف شود.

3.در ادامه زرده‌ تخم مرغ را با تخم مرغ افزوده و دوباره با همزن هم بزنید تا فرم یکدستی بگیرد.(مراقب باشید که اگر قطرات تخم‌مرغ ، به اطراف ظرف پاشیده است، آن را با لیسک کاملا جمع و سپس با موادتان ترکیب کنید، تا شیرینی شما بوی تخم مرغ نگیرد.)

4.در این مرحله در ظرفی مناسب، آرد را سه بار الک نمایید سپس به این ترکیب طي سه مرحله و به تدریج اضافه کنید، حالا باید از لیسک استفاده کنید، به طوریکه آرام و دورانى به نحوی كه مواد کاملا مخلوط  شود و پف مواد نخوابد، مرتبا هم بزنید.(الک کردن برای این است که هوادهی در آرد ایجاد شود و اکسیژن بیشتری به آرد بدهیم تا آرد سبک تر شده و کیفیت شیرینی ارتقا یابد.)

5.حالا بکینگ پودر را در شیر ریخته و با یک قاشق این ترکیب را هم بزنید، سپس آن را به مایه شیرینی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا خمیر لطیف و یکدست نمایید.

6.حالا درصورت تمایل برای درست کردن شیرینی کاکائویی و ساده باید خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده، یک قسمت را با پودر کاکائو مخلوط کنید، سپس هر دو خمیر ساده و کاکائویی را به مدت دو ساعت در یخچال استراحت دهید.

7. بعد از استراحت خمیر، حالا باید صفحه مخصوص نان چرخی را به چرخ گوشت متصل کنید و خمیر را از این قالب عبور دهید.(قالب شیرینی نان چرخی این قابلیت را دارد که یک طرح زیبا و ظریف  سنتی را روی شیرینی های شما ایجاد کند. این طرح سنتی، باعث میشود که سرعت عمل فرم دهی شیرینی بسیار افزایش پیدا کند و شیرینی هایی با طرح های یکسان به شما ارائه می دهد.)

8.در همین حین،فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با روغن و آرد برنج چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید.(در ضمن استفاده از کاغذ روغنی برای راحت تر جداشدن شیرینی ها از سینی توصیه میشود، لازم به ذکر است، باید اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا سرد شود تا بتوان به راحتی آن را از سینی جدا کنید، اگر زمانیکه شیرینی ها داغ است آن را جدا کنید، شیرینی شما کاملا خورد میشود.)

9.بعد شیرینی ها را به درازی در اندازه دلخواه برش داده و در سینی فر بچینید و اجازه دهید تا پخته شوند.

10.حالا که همه ی شیرینی ها، یک دست و یک شکل شدند، سینی را در طبقه بالاتر از وسط قرار دهید و بگذارید، شیرینی‌ها را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بپزند. همچنین به شیرینی ها اجازه دهید 30 دقیقه در سینی خنک شوند و سپس آن ها را به توری منتقل کنید تا کاملا خنک شوند. 

نکات دستور غذا

-هنگام برش شیرینی ها، سعی کنید در اندازه یکنواخت آنها را برش دهید تا یک اندازه بپزند.

-این شیرینی ها برای پختن در تعطیلات، یا به عنوان هدیه غذای خانگی در کنارچای و قهوه عالی هستند.

- اگر در طول این فرآیند برش، خمیر شما خیلی نرم شد، به سادگی خمیر را به مدت 10 دقیقه در یخچال قرار دهید تا قبل از ادامه برش، سفت شود.

-برای درست کردن روغن جداکننده از قالب، مقدار مساوی از آرد، کره آب شده و روغن مایع رو با هم مخلوط کنید. میتوانید این روغن را داخل یک ظرف در بسته و در یخچال تا ماه ها نگهداری کنید و قالب هاتون رو باهاش چرب و راحت کیک و شیرینی هاتون رو جدا کنید.

نشانه های پخت شیرینی

- اگر زیاد شیرینی درست می‌کنید، می‌دانید که هر تغییر جزئی در دستور غذا می‌تواند به راحتی بافت و طعم را تغییر دهد. راه‌های زیادی برای تغییر شیرینی پخته شده توسط شما برای بهتر شدن وجود دارد. برای شیرینی، فقط مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه مدت زمانی که در فر سپری می شود نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. لذا به این تکنیک ها توجه کنید تا شیرینی  با کیفیتی داشته یاشید.

- لبه های قهوه ای طلایی:  یک شیرینی کاملاً پخته شده دارای لبه های روشن و قهوه ای طلایی خواهد بود. اگر لبه ها قهوه ای تیره یا مشکی هستند، آنها را زیاد پخته اید. از طرف دیگر، اگر رنگ پریده بدون رنگ قهوه ای عسلی باشد، هنوز آماده نیستند.
- دارای سطح یکسان: یک شیرینی که به خوبی آماده شده باشد، سطح بالایی یکدست و کمی سفتی خواهد داشت. اگر سطح آن سخت باشد، شیرینی بیش از حد پخته می شود. با این حال، اگر سطحش هنوز مرطوب است، شیرینی هنوز آماده نیست.

- شیرینی به کاغذ روغنی نچسبیده است: شیرینی ها در حین پخت سه مرحله را طی می‌کنند و دو مرحله از آنها شامل چسبیدن به کاغذ است. 
وقتی شیرینی ها را روی سینی قرار می دهید، بسیار مرطوب می شوند و به کاغذ پخت می چسبند. این کار تا زمانی که شیرینی کامل پخته شود ادامه خواهد داشت.

- وقتی شیرینی کاملاً آماده شد، شل می‌شود و می‌توانید به راحتی آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. اما وقتی شیرینی بیش از حد پخته شد، دوباره شروع به چسبیدن به کاغذ پخت یا روغن می کند. این اتفاق می افتد زیرا شروع به از دست دادن رطوبت بیش از حد می کند و باعث می شود که به کاغذ بچسبد. امیدوارم که به تمامی نکات توجه کنید و این شیرینی سنتی چرخی قزوینی را درست کنید ولذت ببرید.

 

برچسب ها: شیرینی, شیرینی خشک, شیرینی چرخی قزوین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.