مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
خواص مفید شوید

خواص مفید شوید

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 14 آبان 1401 magfood.ir/15
فهرست مطالب

شوید گیاهی است که ریشه در غذاهای سنتی ایران دارد .این گیاه از خانواده ی چتریان است .

شوید کالری کمی دارد  ولی  سرشار از ویتامین های A , C , B6 و فولات است . همینطور دارای املاحی مانند کلسیم ، منیزیم و آهن است . و ترکیبات ضد میکربی ویژه ای دارد .بوی خوشایند شوید بعلت وجود ترکیبات منوترپن مانند لیمونن ( limonen) , کاروون ( caroven) , انتوفوران( anethofuran )است . بررسی خواص و فوائد شوید مفید و سودمند است .

خواص شوید :

تاثیر بر پوست و زیبایی :

شوید دارای ویتامین A و ویتامین C می باشد . هر دوی این ویتامین ها برای رشد و عملکرد مناسب سلول های پوست ضروری هستند . زمانی که هر دوی این ویتامین به اندازه ی کافی وجود داشته باشند پوست عملکرد خوبی دارد و دارای زیبایی و جوانی است .

تقویت سیستم ایمنی بدن :

یک سیستم ایمنی فعال و سالم نه تنها باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و بهبودی زودتر در صورت ابتلا به بیماری می شود ، بلکه در طی روز هم وقتی انواع مواد اسیب رسان یا اکسیدان ها وارد بدن می شوند باعث حفظ سلامت و نشاط و پر انرژی بودن انسان می شود . شوید بعلت غنی بود از ویتامین های A وC  این خصوصیت را دارد .

خاصیت ضد سرطانی :

سه ترکیب منو ترپنی که پیشتر به آنها اشاره شد ( لیمونن ، کاروون و انتفوران ) دارای خواص انتی اکسیدانی هستند . یعنی عوامل سرطان زایی را که وارد بدن می سوند خنثی می کنند . در واقع منو ترپن ها باعث فعالیت یک آنزیم خاصی در بدن می شوند که این آنزیم یکسری واکنش های خنثی سازی عوامل سرطان زا را در بدن بعهده دارد . بنابراین مداومت بر مصرف شوید ان را ترکیب ضد سرطان خاصی کرده است . همینطور وجود ویتامینCنیز خاصیت انتی اکسیدانی شوید را تقویت کرده است .

کاهش کلسترول :

ترکیبات فیبری و حضوری ویتامینهایی چون A و C در شوید باعث اثر این گیاه بر کاهش کلسترول شده است . در یک مطالعه حتی مصرف عصاره و قرص شود بر روی موش هایی که افزایش کلسترول داشتند ، باعث کاهش ان شد ‌. در انسان نیز بررسی ها نتایج خوبی را بر کاهش کلسترول نشان داده است البته میزان HDL کلسترول چندان تغئیری را نشان نداد . اما در کل مداومت بر مصرف شود باعث کاهش کلسترول می شود .

تقویت سیستم هاضمه :

شوید از نظر طب سنتی دارای طبع گرم است . بسیاری از مشکلات گوارشی زمانی بروز می کند که بلغم بر معده غالب شده باشد . یکی از راهکارهای دفع بلغم مصرف مواد گرمی چون شود است . مثلا در کنار برنج که طبع بلغمی دارد از شود استفاده شود . مصرف شوید

باعث رفع نفخ ، اسهال ، سوء هاضمه و مشکلات هضم می شود .

خواص ویژه ی کاروون :

یک ترکیب منوترپنی موجود در شوید کاروون است .این ترکیب علاوه بر تاثیر در عطر ویژه ی شوید ، دارای خاصیت ارام بخشی است . از کاروون بعنوان ترکیب ضد افسردگی و ضد استرس نام برده می شود .

همینطور کاروون دارای خو اص ضد میکربی ویژه ای نیز می باشد . این ترکیب شوید را در بر ابر ۵ باکتری و یک قارچ خاص که مشکلات مغزی ایجاد می کنند مقاوم کرده است .

بهبود خلق و خو :

شوید دارای آهن و ویتامین B6 است و هر دوی این دو ترکیب در رفع کمخونی و عملکرد صحیح گلبول قرمز موثر هستند . علاوه بر این نداشتن کمخونی باعث نشاط و خلق و خوی مناسب فرد می شود . شوید بعلت دارا بودن آهن و B6 فرد را شاداب و خوش اخلاق می کند .

شیر افزا :

شوید از دو جهت هم بعلت داشتن ویتامین ها و املاح فراوان و هم داشتن هورمون های زنانه محرک تولید شیر می باشد .

جهت بهره گیری قوی تر از شوید می توان از تخم شوید استفاده کرد .

  

 

 

 

برچسب ها: خواص, شوید
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.