مجله خوراکی ها گروه های غذایی قند ها و چربی ها
روغن افتابگردان

روغن افتابگردان

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 29 تیر 1402 magfood.ir/4W
فهرست مطالب

در هر رژیم غذایی روغن جایگاه مهمی دارد . روغن آفتابگردان عصاره ای شگفت انگیز محسوب می شود که از تخمه های آفتابگردان استخراج می شود . این روغن گیاهی و مفید می تواند به عنوان یک روغن برای آشپزی جایگزین سایر محصولات شود . خرید روغن آفتابگردان و مصرف آن می تواند شما را یاری کند تا برای افزایش ایمنی بدن ، پیشگیری از ابتلا به سرطان ، کاهش کلسترول و همچنین بهبود سلامت پوست بتوانید یکی از کامل ترین روغن های طبیعی را در اختیار داشته باشید . در طب سنتی تاکید به مصرف روغن افتابگردان به منظور رفع سرماخوردگی و بهبود یرقان می شود . علاوه بر این موارد ، عصاره ای که از دانه های آفتابگردان استخراج می شود خاصیت تب بری داشته و می تواند برای رفع مشکلات متعدد پوست و مو کیفیت فوق العاده خود را نشان دهد . این روغن سرشار از اسید استئاریک ،  اسید اولئیک و اسید لینولئیک بوده و با بهره مندی از اسیدهای چرب اشباع و انواع ویتامین می تواند خواص کاملی برای بدن داشته باشد .

روغن آفتابگردان چیست؟

روغن آفتابگردان به روغنی گفته می شود که از دانه های آفتابگردان به دست می آید . از نظر ترکیب شیمیایی این روغن به عنوان یکی از غنی ترین محصولات موجود در بازار حاوی تری گلیسیرید ، استرول توکوفرول و فسفولیپید است .

علاوه بر مواردی که عنوان کردیم اسانسی که از دانه های آفتابگردان استخراج می شود حاوی انواع املاح ، مواد معدنی و ویتامین ها بوده و به واسطه کیفیت بسیار بالایی که دارد ، می تواند برای پخت و پز نیز به کار گرفته شود.

روغنی که از دانه های آفتابگردان به دست می آید یک روغن شفاف با طعم مطلوب است. متخصصین طب سنتی تاکید می کنند در میان روغن های گیاهی موجود در بازار روغن آفتابگردان از جمله غنی ترین محصولات می تواند عنوان شود . این روغن کاربردها و خواص متعددی برای درمان بیماری ها دارد . اسید اولئیک ، اسید استئاریک ، اسید لینولئیک و اسید پالمیتیک به عنوان ترکیبات این روغن در کنار کلسیم ، آهن ، پتاسیم ، انواع ویتامین ، نیاسین ، سلنیوم و ریبوفلاوین دست در دست هم داده تا خواص شگفت انگیزی را در این روغن مشاهده نماییم . روغنی که از تخمه آفتابگردان استخراج می شود با توجه به نوع تصفیه و پالایش می تواند در پخت و پز و برای سرخ کردن نیز به کار گرفته شود.

 

 

ارزش غذایی روغن آفتابگردان :

یک قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان حاوی

- کیلو کالری ۱۲۰

- پروتئین ه گرم

- چربی ۱۴ گرم

- کربوهیدرات ها • گرم

- فیبر • گرم

- شکر ه گرم

روغن آفتابگردان منبع خوبی از ویتامین E و

ویتامین K است .

 

انواع مختلف روغن آفتابگردان :

چهار نوع روغن آفتابگردان وجود دارد که همه آنها از دانه های آفتابگردان ساخته شده اند که برای تولید ترکیبات مختلف اسید چرب مصرف می شوند . شامل لینولئیک بالا ( ۶۸% اسید لینولئیک ) ، میانه اولئیک  ۶۵ ٪ اسید اولئیک، اولئیک بالا ،۸۲% اسید اولئیک و استئاریک بالا / اولئیک بالا ، ( ۷۲٪ اسید اولئیک ٪۱۸ اسید استئاریک ) .

برخی روغن های آفتابگردان از نظر اسیدهای لینولئیک یا اولئیک غنی هستند .

اسید لینولئیک ، معروف به امگا ۶ ، یک اسید چرب اشباع نشده است که دارای دو پیوند دوگانه در زنجیره کربن خود است در همین حال ، اسید اولئیک یا امگا ۹ یک اسید چرب اشباع نشده تک باند دوگانه است  .این خواص ، این روغن را در دمای اتاق مایع می کند .

اسید لینولئیک و اولئیک هر دو منبع انرژی برای بدن هستند و به قدرت سلول و بافت کمک می کنند .

روغن آفتابگردان استئاریک / اولئیک بالاهمچنین حاوی اسید استئاریک ، یک اسید چرب اشباع است که در دمای اتاق جامد است و کاربردهای مختلفی در آشپزی دارد .

این نوع روغن آفتابگردان برای پخت و پز خانگی مصرف نشده و در در غذاهای بسته بندی شده ، بستنی ، شکلات و سرخ کردنی های صنعتی استفاده می شود .

یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید اولئیک ممکن است به کاهش سطح کلسترول بالا و در نتیجه خطر بیماری قلبی کمک کند .

یک مطالعه بر روی ۱۵ بزرگسال سالم نشان داد که کسانی که رژیم غذایی غنی از روغن آفتابگردان اولئیک بالا را به مدت ۱۰ هفته مصرف می کردند،  میزان کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون را به طور قابل توجهی پایین تر نشان می دهند، در مقایسه با کسانی که رژیم غذایی حاوی مقدار مشابه چربی اشباع داشتند .

مطالعه دیگری در ۲۴ نفر با سطح چربی خون بالا مشاهده شد که مصرف رژیم غذایی با روغن آفتابگردان اولئیک بالا به مدت ۸ هفته منجر به افزایش قابل توجهی در کلسترول خوب در مقایسه با رژیم بدون روغن آفتابگردان شد .

 

خواص اجمالی روغن افتابگردان :

- کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه کاهش ریسک حملات قلبی به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع از مهم ترین خواص روغن آفتابگردان است . این روغن همچینن به دلیل داشتن لینولئیک اسید سیستم قلب و عروق را تقویت می کند و از بیماری هایی مانند سکته قلبی جلوگیری می کند .

- یکی از فواید مصرف روغن آفتابگردان برای زنان کاهش شدت دفعات گر گرفتگی در زنان یائسه است .

-اسیدهای چرب موجود در روغن افتابگردان با سطح انرژی بدن در ارتباط هستند . اسیدهای غیر اشباع که در روغن آفتابگردان فروان است ، می توانند شما را پر انرژی کرده در حالی که اسیدهای اشباع شده به شما حس تنبلی می دهند و باعث حس خواب آلودگی در شما می شوند .

- مصرف متعادل روغن آفتابگردان برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب بوده در تنظیم سطح قند خون موثر است.

- با استفاده از این روغن و دریافت مقادیر زیادی ویتامین E شاهد کاهش ایجاد زخم , بهبود سریع تر انواع زخم های بدن و رشد طبیعی تر و سریع تر سلول های پوست خواهید بود . این یکی از کاربردهای مهم روغن افتابگردان است.

- روغن آفتابگردان حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها به ویژه ویتامین E است که برای سلامت پوست بسیار مفید می باشد . این ویتامین به جوان سازی و کاهش چین و چروک های پوست کمک می کند . در نتیجه با استفاده مداوم از روغن آفتابگردان می توانید پوستی سالم و شاداب داشته باشید .

- شایان ذکر است که این روغن تاثیر قابل توجهی بر افزایش سیستم ایمنی بدن دارد و بدن را قادر می سازد تا در مقابل حملات عفونی مقاوت کند . روغن آفتابگردان با تقویت دیواره غشایی پوست از ورود باکتری ها و ویروس ها به بدن جلوگیری می کند .

 

روغنی مناسب پوست صورت :

بخش زیادی از افراد هنگام خرید روغن آفتابگردان به دنبال خواص و ویژگی های آن برای درمان مشکلات متعدد پوست ، خصوصا در نواحی صورت هستند . روغنی که از تخمه های آافتابگردان به دست می آید از جمله کامل ترین روغن ها برای مقابله با بیماری های پوستی شناخته می شود . ترکیبات مفید موجود در این روغن مانند ویتامین E ,  اسید اولئیک و اسید لینولئیک کمک کنند تا بتوانید تغذیه رسانی به پوست را در بالاترین سطح در اختیار داشته باشید.

اگر به دنبال پوستی نرم هستید و قصد خرید روغن های طبیعی را دارید توصیه ما به شما خرید روغن آفتابگردان خواهد بود . این روغن منافذ پوست را به بهترین شکل باز کرده و با استفاده از آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام ویتامین E به مقابله با رادیکال های آزاد خواهد پرداخت .

بسیاری از متخصصین سلامت و زیبایی امروزه راهکارهای مختلفی برای رفع مشکلات پوست صورت بر پایه روغن آفتابگردان ارائه می دهند. انواع ماسک های طبیعی را می توانید با بهره گیری از خواص شگفت انگیز روغن افتابگردان تولید کنید.

اگر قصد دارید برای جوان سازی پوست صورت خود از روغن های طبیعی بهره ببرید، ماسک جوان کننده روغن آفتابگردان با آبلیمو را می توانید در نظر داشته باشید . علاوه بر این برای تمیز کردن پوست صورت ماساژ دادن نقاط مورد نظر با استفاده از روغن آفتابگردان به خوبی می تواند کیفیت بالای خود را نشان دهد .

لایه برداری پوست صورت با روغن آفتابگردان

استفاده موضعی از روغن آفتابگردان برای تغذیه پوست و مرطوب سازی آن کیفیت بالایی دارد . علاوه بر این بسیاری از مراکز زیبایی امروزه محصولاتی که به کار می برند دارای ترکیبات مختلفی از روغن های طبیعی مانند روغن آفتابگردان هستند . روغن به دست آمده از تخمه افتابگردان یک لایه بردار قدرتمند بوده و می تواند برای تمیز کردن پوست صورت به کارگرفته شود . کافی است دو قطره از این روغن را برای رطوبت رسانی پوست استفاده کنید.

 

 

رفع  مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه :

بررسی ترکیبات موجود در روغن فتابگردان به ما برخی دیگر از مواد و املاح مورد نیاز بدن را نشان می دهد . این روغن یک محصول غنی از ویتامین D،  C و A بوده و انواع کاروتنوئیدها را برای بدن نیز به همراه دارد ترکیبات نامبرده به کنترل چربی کمک فراوان می کنند . علاوه بر این با توجه به خواص ضد باکتریایی که در این روغن وجود دارد ،  می توانید با مصرف آن برای درمان آکنه و جوش اقدام نمایید . ماساژ پوست صورت و نقاط مختلف بدن با استفاده از این روغن شما را یاری می کند که در سریع ترین زمان برای رفع آکنه بتوانید عمل کنید .

اگر به دنبال محافظت از پوست خود در برابر آفتاب هستید ، می توانید این روغن را با مقداری آبلیمو و ماست ترکیب کرده و آن را بر روی پوست خود بگذارید . همانگونه که می دانید آبلیمو موجب درخشندگی پوست کدر شده و برای رفع آکنه می تواند بسیار موثر باشد استفاده از ماست در این ترکیب نیز کمک می کند تا بتوانید بافت های مرده پوست را تقویت نمایید . علاوه بر این موارد برای درمان آسیب های پوستی ، این ترکیب را می توانید به مدت ۲۰ دقیقه بر روی موضع مورد نظر بگذارید . پس از آن با استفاده از آب ، این ماسک را بشویید.

 

کمک به جوان ماندن  پوست :

متخصصین پوست و مو و همچنین طب سنتی ، دستورالعمل های مختلفی برای استفاده از روغن افتابگردان ارائه می دهند . اگر به دنبال یک ماسک معجزه کننده برای جوان سازی پوست می گردید ،  می توانید ۳ قاشق غذاخوری از روغن آفتابگردان را با هشت قاشق ماست ترکیب کرده و ۲ قاشق غذاخوری آب ليمو نیز به آن بیفزایید ،  این ماسک را بر روی صورت خود بگذارید . ماسک قرار گرفته شده برای رفع سلول های مرده بهترین محصول شناخته می شود. این ماسک موجب جوانسازی پوست صورت شده و شما را یاری می کند تا پوستی روشن داشته باشید .

 

رفع التهاب های پوست با روغن آفتابگردان :

هنگامی که پوستش صورت شما ملتهب یا قرمز شده است ، باید با استفاده از محصولات مختلف برای تسکین آن اقدام نمایید . یک ماسک طبیعی در این زمینه برای رفع التهاب می تواند ایده ای جالب باشد .

دو قاشق چای خوری ماست را با یک قاشق چای خوری روغن کرچک و دو قاشق چای خوری روغن آفتابگردان ترکیب کنید . پس از اینکه ترکیبات موجود را به خوبی با هم مخلوط کردید آن را به صورت لایه ای به عنوان یک ماسک بر روی پوست صورت بگذارید.

این فرآیند را در هفته ۱ الی ۲ مرتبه انجام داده تا به خوبی بتوانید تاثیرگذاری شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

 

 

مناسب برای تقویت  مو :

روغن های زیادی وجود دارند که برای کیفیت و سلامت موها می توانند به کار گرفته شوند . در این بین روغن به دست آمده از تخمه آفتابگردان یکی از بهترین محصولات موجود در بازار برای بهبود سلامت موها شناخته می شود . اگر قصد دارید به مراقبت از پوست و مو بپردازید ،  استفاده از این روغن را به شما توصیه می کنیم . راهکارهای مختلفی وجود دارند که برای سلامتی موها می توانید با استفاده از روغن آفتابگردان آنها را انجام دهید .  اگر قصد دارید از یک محصول برای درخشش موها استفاده کنید ، یا به دنبال یک نرم کننده طبیعی مو هستید ، روغن تخمه آفتابگردان به شما توصیه می شود .

برای تقویت موهای خود کافیست که هفته ای یک مرتبه با استفاده از این روغن ،  پوست سر خود را ماساژ دهید . پس از یک ساعت شروع به شانه زدن موهای خود نمایید . این شرایط موجب می شود که روغن قرار گرفته شده بر روی پوست سر به خوبی جذب تارهای مو شود.  ماساژ پوست سر با استفاده از این روغن ضمن تقویت فولیکول های مو شما را یاری می کند که بتوانید ساقه مو را تغذیه کرده و به لطافت پوست سر نیز کمک نمایید . علاوه بر این اگر از جمله افرادی به شمار می روید که قصد برطرف کردن فر و وزی موها را دارید یک یا دو قطره از این روغن را بر روی موهای خود ماساژ دهید .

همچنین ، مصرف این روغن جلوگیری از ریزش مو می کند . نازک شدن موها به واسطه استفاده از محصولات شیمیایی و شامپوهای نامناسب موجب ریزش آنها می شود . روغن آفتابگردان یک منبع غنی از انواع اسیدهای مورد نیاز برای تقویت تار موها شناخته می‌شود . این روغن اسید لینولئیک و گاما آلفا را به میزان قابل توجهی در ترکیبات خود دارد . این اسید با رفع نازکی تارهای مو به درمان ریزش آنها کمک می کند. آلوپسی یا طاسی منطقه ای و طاسی کامل نشات گرفته از نازک شدن تار مو خواهند بود به همین علت با مصرف صحیح این روغن به خوبی می توانید برای درمان این معضل راهکاری طبیعی بهره ببرید .

درمان موهای خشک و آسیب دیده نیز با این روغن امکان پذیر است . روغنی که از دانه های آفتابگردان به دست می آید ،  می تواند برای رفع خشکی مو یک محصول مناسب باشد . این روغن به عنوان یک آبرسان فوق العاده برای رفع آسیب دیدگی موها به کار گرفته می شود . حداقل یک بار در هفته می توانید مقداری از روغن آفتابگردان را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید . پس از گذشت یک ساعت با استفاده از آب ولرم و شامپو موهای خود را شستشو کرده تا بتوانید در کمترین مدت زمان به درمان این معضل کمک کنید .

 

کمک به کاهش کلسترول خون :

افرادی که بیماری های قلبی رنج می برند باید در مصرف خوراکی ها خصوصا روغن ها دقت کافی به خرج دهند . از آنجایی که این روغن فاقد اسیدهای اشباع و غیر ضروری است می تواند به خوبی برای کنترل و کاهش سطح کلسترول بد به کار گرفته شود . در طرف مقابل این روغن به واسطه بهره مندی از اسیدهای چرب غیر اشباع نیز می تواند با افزایش سطح کلسترول مفید شما را از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دور نگه دارد .

روغنی که از دانه آفتابگردان استخراج می شود برای جلوگیری از ابتلا به آترواسکلروز و همچنین جلوگیری از فشار خون می تواند موثر باشد . این روغن حاوی سلنیوم بوده که برای افراد به عنوان یک عنصر بی نظیر به منظور بهبود سلامت قلب شناخته می شود .

 

حفظ سلامت سیستم ایمنی :

دارا بودن ویتامین B و همچنین بهره مندی از اسید فولیک یا فولات در این روغن شما را یاری می کند که برای حفظ سلامت سیستم عصبی بتوانید یک تقویت کننده و تسکین دهنده در اختیار داشته باشید افراد مسن با مصرف این روغن به خوبی می توانند به ساخت سلول های عصبی جدید در بدن کمک نمایند . همانگونه که می دانید سروتونین که به عنوان هورمون شادی شناخته می شود در بدن به واسطه افزایش سن و بیماری های عصبی مختلف کاهش می یابد . تریپتوفان موجود در روغن افتابگردان موجب افزایش تولید سروتونین می شود .

به همین علت می توانید یک سیستم عصبی آرام و به دور از تنش داشته باشید . علاوه بر این موارد ، برای درمان بی خوابی نیز می توانید روی قابلیت های روغن آفتابگردان حساب ویژه ای باز کنید .

 

موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان :

با توجه به اینکه روغن آفتابگردان مقادیر بالایی توکوفرول و ویتامین E دارد ، می تواند رادیکال های موجود در بدن که از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان هستند را مهار کند . مصرف این روغن سیستم ایمنی بدن را نیز به خوبی تقویت خواهد کرد . کارتنوئیدهایی که در روغن افتابگردان وجود دارند شما را یاری کنند تا بتوانید از سرطان رحم خود را دور نگه دارید . علاوه بر این برای جلوگیری از سرطان پوست و ریه و همچنین مقابله با استرس نیز می توانید روی خواص این روغن حساب ویژه ای باز کنید .

 

روغن آفتابگردان مناسب  برای  کاهش عوارض دوران یائسگی : 

تحقیقات گسترده ای که بر روی ترکیبات موجود در روغن آفتابگردان صورت گرفته است ، نشان داده که بانوان با مصرف آن می توانند به کاهش شدت یائسگی کمک فراوان نمایند . علاوه بر این با مصرف این روغن می توانید دفعات گرگرفتگی در یائسگی را نیز به شکل قابل توجهی کاهش دهید . این روغن با خاصیت آرامش بخشی که دارد بانوان را در این شرایط به بهترین شکل کمک می کند . 

 

 

روغنی مناسب  برای  رفع کبد چرب :

افرادی که دارای کبد چرب هستند در خرید و استفاده از روغن ها و محصولات دیگر باید دقت بالایی داشته باشند . همانگونه که می دانید تخمه آفتابگردان به واسطه ترکیبات شگفت انگیزی که دارد می تواند برای این افراد یک محصول مناسب شناخته شود . ترکیبات موجود در این روغن برای افرادی که دچار دیابت و چاقی هستند ،  بسیار مفید خواهند بود.

هنگامی که میزان چربیرهای موجود در بدن از سطح نرمال بالاتر رود تجمع آنها در کبد موجب چربی آن می شود . به همین باید در مصرف روغن های خوراکی و طبیعی حد اعتدال را رعایت کنید . روغن به دست آمده از تخمه آفتابگردان دارای چربی مفید و ضروری برای بدن است . اگر از چربی کبد رنج می برید و در مصرف محصولات خوراکی از یک رژیم غذایی خاص استفاده می کنید توصیه ما به شما بهره گیری از خواص روغن آفتابگردان است . طبع معتدل تر این روغن در مقایسه با سایر روغن های طبیعی و گیاهی کمک می کند تا بتوانید از محصولی کام لتر و بدون عوارض استفاده نمایید .

 

روغن آفتابگردان ، روغنی مناسب دوران بارداری :

 

بانوان باردار باید در تغذیه خود علاوه بر شرایط بدن به فکر حفظ سلامت جنین باشند . تغذیه سالم مادر کمک می کند تا جنین نیز بتوانند به خوبی از ترکیبات موجود در غذاهای مصرفی بهره ببرد . روغن آفتابگردان در هنگام بارداری با توجه به اینکه مقدار مناسبی ویتامین E دارد ، می تواند یک محصول مناسب شناخته شود . اسیدهای چرب مفید در این روغن به بهبود سلامت عضلات کمک خواهند کرد.

علاوه بر این با مصرف این روغن می توانید برای مقابله با یبوست دوران بارداری نیز به خوبی اقدام نمایید . فراموش نکنید زیاده روی در مصرف روغن افتابگردان ممکن است خطراتی برای شما داشته باشد . در حالت کلی برای مصرف این روغن در هنگام بارداری بهتر است با پزشک خود مشورت کنید .

 

برچسب ها: روغن آفتابگردان, درمان, خواص
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.