مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی درمان
کُندُر ، صمغی پر خاصیت

کُندُر ، صمغی پر خاصیت

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 20 آبان 1401 magfood.ir/1E
فهرست مطالب

کندُر ( olibanu ) گیاهی دارویی است از راسته ی افراسانان ( Sapindales )  , درختی خاردار با ارتفاع طبیعی ۲ متر است . این درخت در اب و هوای گرم و خشک رشد می کند . اتفاقا مزاج خود کندُر هم گرم و خشک است . کندر در واقع نوعی صمغ است این درخت در نواحی مرکزی ایران می روید . با ایجاد خراش در تنه و موسته ی این درخت شیرابه ی درخت کندُر خارج می شود که در مجاورت هوا خشک می شود و به صورت کندُر رایج در بازار در می آید .

وقتی شیرابه های سفید رنگ این درخت خشک می شوند به رنگ نارنجی _ قهوه ای در می اید . این صمغ خشک شده یا همان کندُر Frankinenes نام می گیرد که طعمی گس و تلخ دارد .

خواص کندُر :

- یکی از مهم ترین خواص کندُر کمک به درمان التهابات و مشکلات تنفسی است ‌. این خاصیت کندر به علت تاثیر ضد التهابی و ضد میکربی کندُر است . التهاب و عفونت نایژه ها و ریه ها را کاهشدمی دهد و جریان خون ان را بهبود می بخشد . در واقع این خاصیت کندر باعث شد در دوران کرونا بعنوان یک داروی درمانگر و موثر در رفع مشکلات ریوی و بهبود بیماران از آن استفاده شود .

- یکی دیگر از ویژگی های کندر که ناشی از خلصیت ضد میکربی آن است ، از بین بردن بوی بد دهان است . گاهی بوی بد دهان بعلت وجود باکتری های خلصی در دهان و یا معده است . در واقع معده های رطوبتی بسیار مستعد این حالت هستند که کندر باعث کاهش رطوبت و از بین بردن این باکتری و اصلاح بوی بد دهان می شود .

- گاهگاهی بعلت مشغله یا مسایل دیگر احساس می کنیم مطالب را به خوبی قبل به یاد نمی اوریم یا بسختی مطلبی را یاد می گیریم . در چنین شرایطی نیز کندر با طبع گرم و خشک خود به اصلاح مزاج مغز می پردازد و باعث افزایش حافظه و میزان یادگیری می شود .

- کندر با عث کاهش تری گلیسرید و کلسترول می شود و از انجایی که افزایش این دو چربی باعث فراهم اوردن زمینه ی گرفتگی عروق می شود ، چون کندر این دو چربی را نرمال می کند باعث حفظ سلامت قلب   و رفعرگرفتگی عروق می شود .

- اثر مفید دیگر کندر در درمان بیماران مبتلا بهارتریت روماتویید است . از انجایی که کندر خاصیت ضد التهابی دارد ، باعث کاهش درد و التهاب این بیماران می شود . از جانب دیگر کندر دارای اسید بوسولیک است که انسجام بافت و صحت و سلامت مفاصل در بیناری ارتریت روماتویید را تضمین می کند .

تقویت عضلات خاصیت دیگر کندُر است که با افزایشرخونرسانی به عضلات باعث رفع خستگی و کوفتگی ناشی از فعالیت و ورزش و یا ضعف عضلانی در بیماران مبتلا به رماتیسم می شود .

- از معضلات زندگی ماشینی و پرتلاطم امروزی داشتن استرس و اضطراب است . طبیعت گرم و خشک کندُر باعث رفع استرس و اضطراب ناشی از مزاج سرد می شود .

 - کندر باعث رفع بلغم اضافه و بیماری زا از بدن می شود . دامنه ی بیماری های ناشی از بلغم زاید در بدن از کندی حافظه و الزایمر تا ضعف هضم و مشکلات معدی و ترش کردن و بیماری های استخوانی و ... گسترده است . با مثرف کندر زمینه ی بروز این بیماری ها از بین می رود .

- جهت افزایش هوش جنین قبل از ۴ ماه و ده روزگی در بارداری توصیه می شود مادر باردار کندر مصرف کند . مصرف کندر بعد از این زمان سفارش نمی شود بعلت افزایش بی رویه ی اندازه ی جفت در اثر مصرف کندر .

- جهت رفع شب ادراری استفاده از کندر سفارش می شود .

 - بوییدن کندر باعث رفع رطوبت بیش از حد بینی شده و زمینه ی خون دماغ شدن را از بین می برد .

- رفع سردی دست و پا : برای این منظور مقدار مساوی از کندر ، زنیان ، اویشن ، مصطکی و سیاهدانه که با عسل مخلوط شود و هرشب قبل از خواب یک نخود میل شود ، توصیه می شود .

نحوه ی مصرف کندر :

- مصرف چند حبه کندر مانند قرص با اب .

- مصرف ان مانند ادامس و جویدن کندر . البته در لین صورت طعم گس و تلخ کندر احساس خواهد شد . در این حالت کندر تقویت کننده ی لثه نیز خواهد بود .

- اسیا کردن ان و حل کردن پودر ان در اب ولرم 

- مخلوط کردن با عسل 

ممنوعیت :

- در صورت هر نوع خارش و سوزش پوست و یا سابقه ی الرژی قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید .

- اگر دارو های کبدی و یا داروی خاصی مصرف دارید حتما با پزسک مشورت نمایید .

- در صورت داشتن طبع گرم و خشک و یا صفراوی از مصرف ان بپرهیزید .

 

 

برچسب ها: خواص, کندر
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.