مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
داروخانه ای به نام سیب

داروخانه ای به نام سیب

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 26 شهریور 1401 magfood.ir/6
فهرست مطالب

خداوند مهربان نعمت هایی را در غالب میوه برای انسان خلق کرده است که بسیاری از آنها درعین خوشمزه بودن خواص درمانی هم دارند. یکی از پر منفعت ترین این میوه ها سیب است. در طی چند مقاله به بررسی اثرات درمانی این هدیه ی خداوند می پردازیم.

سیب یکی از بهترین و پر ارزش ترین میوه هاست. غذایی طبی است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و این مواد بیشتر در پوست سیب تجمع دارند و بر حسب آب و هوای محل رویش مقدارش متفاوت است. سیب دارای ویتامین های A  و B  وC ، اسید مالیک، سلولز و تانن است. پکتین فیبر بسیار مهم آن است و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، سیلیسیم و فسفر در آن یافت می شود. اما شایان ذکر است که یک قند ویژه به نام سور بیتول دارد  که ۷۰٪ این قند بدون تبدیل به گلوکز جذب بدن می شود . و چون به گلوکز تبدیل نمی شود برای افراد دیابتی یا دارای افزایش قند مضر نیست.

سیب یک میوه معجزه گر است ، زیرا  هم خاصیت سم زدایی و هم قدرت غذایی دارد . وجود ویتامین A  در سیب برای تقویت بدن و سلامت پوست مفید است . همینطور کلسیم سیب جهت رشد و نمو ناخن ها و تقویت مخاط دهان و بینی ، مخصوصا تقویت بینایی مفید است و از ایجاد شبکوری جلوگیری می کند .

_ ویتامین B موجود در سیب برای رفع بی حوصلگی، عصبانیت، ترس، بی خوابی، زخم گوشه لب (تبخال) ، خشکی و سوزش کف دست، نارسایی کبد، ورم حلق و زخم قرنیه در چشم مفید است و جهت رشد مناسب جنین در دوران بارداری اثرات اثبات شده ای دارد .

_ ویتامین C  موجود در سیب برای تامین نیروی دفاعی بدن در‌ برابر میکرب ها و افزایش مقاومت بدن در شرایط استرس زا که باعث ضعف سیستم ایمنی می شود، رفع خونریزی لثه و تورم آن، بهبود سریع زخم ها و بهبود شکستگی استخوان و رشد قدی مناسب کودکان مفید است.

 

سیب و نقرس:

افرادی که مبتلا به نقرس هستند حتما باید توجه ویژه به مصرف سیب داشته باشند .خوردن سیب بصورت خام یا پخته برای دفع اوره ی اضافی بدن مفید است و بیماری نقرس را درمان می کند . همینطور اسید اوریک وسایر سموم بدن را دفع می کند . بیماران نقرسی اگر یک قاشق چایخوری از گرد پوست سیب را در یک فنجان آب حل نموده و میل نمایند التیام چشمگیری را خواهند دید.

 

سیب و کلیه ها:

مصرف سیب برای بیماران کلیوی و افرادی که مشکلات مثانه و مجاری ادرار دارند بسیار سودمند است. اما به چه صورت؟

به همان صورت که برای نقرس بیان شد از پوست سیب استفاده نمایید .این ترکیب مدر هم می باشد . 

در صورتی که سیب را بجوشانید، یعنی قطعات آن را در نیم لیتر آب به مدت یک ربع بجوشانید برای تورم ریه ها، روده ها و درد های رماتیسمی  مفید است و فشار خون را کاهش می دهد.

اگر به جهت تقویت عمومی بدن و خاصیت غذایی سیب از آن استفاده می کنید، همه شکل های خام، پخته، پوره، مربا و کمپوت یا جوشانده ی آن مفید است ولی در مصرف پخته ی آن زیاده روی نکنید زیرا حکما معتقد بودند باعث فراموشی می شود.

این مطلب ادامه دارد ...

 



داروخانه ای به نام سیب 2

داروخانه ای به نام سیب 2

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 27 شهریور 1401

در مقاله قبلی به نام " داروخانه ای به نام سیب (۱) " به بررسی بعضی از خواص درمانی این هدیه ی الهی پرداختیم و فواید دیگر آن را را در این مقاله ادامه می دهیم.

 

درمان سرما خوردگی:

جهت معالجه ی سرماخوردگی  به مدت سه روز سیب را رنده کرده و میل نمایید و در این مدت غیر از چای کمرنگ چیزی ننوشید، مگر شربت تهیه شده از سیب. (دستور آن در انتهای مطالب قرار داده خواهد شد.) 

سیب برای گوش درد، تنگی نفس، سرفه، ترشح برونشها و گرفتگی صدا نیز مفید است.

 

بواسیر:

برای درمان بواسیر و پرخونی مغز و تصلب شرائین مصرف سیب، مخصوصا بصورت پخته اثر شفابخش دارد.

 

بیماری های دستگاه ادراری :

برای بیماری های دستگاه ادراری (کلیه و مثانه )، جوشانده ی پوست خشک شده ی سیب مناسب است. این جوشانده ادرار را زیاد می کند، رنگ آن را روشن می کند و در عین حال اعمال دستگاه گوارش را نیز تنظیم می کند.

 

ورم حاد یا مزمن روده ها:

اگر این ورم در فردی دیده شود چه کودک باشد و یا یک فرد بالغ درمان بدین صورت است : 

150 تا 500 گرم پوره ی سیب را  دو شبانه روز در ۵ نوبت مصرف کنند و در این مدت غذای دیگری استفاده ننمایند. فقط در صورت تشنگی شدید، کمی چای شیرین شده بنوشند و از روز سوم تدریجا با خوردن مقدار کمی از غذاهای ابپز یا کبابی آرام آرام از این رژیم خارج شوند. 

 

ترکیب و خواص برگ درخت سیب :

برگ درخت سیب دارای ترکیبی به نام ایزوفلوریدزین است. این ماده اثر تب بر، ضد رماتیسم، ضد التهاب کلیه و مثانه دارد. برای درمان این بیماری ها، ۱۲۰ گرم برگ درخت سیب را در مقدار یک لیتر اب دم کرده یا بجوشانید و بتدریج در طی ۲۴ ساعت با کمی شکر شیرین نموده و میل نمائید.

 

ترکیب و خواص پوست درخت سیب :

اگر پوست درخت سیب را پس از قطع شاخه ها جدا نموده و در سایه خشک نمایید، اثر درمانی دارد. پوست شاخه های درخت سیب دارای ماده ای به نام فلوریدزین می باشد. این ماده بر اثر هیدرولیز، تولید گلوکز و فلورتین می کند که فلورتین اثر تب بر دارد. علاوه بر این، پوست درخت سیب اثر قابض دارد و بسیار مقوی است. لذا دم کرده یا جوشانده ی ۱۲۰ گرم پوست درخت سیب برای رفع اسهال مفید است. مقدار ادرار را زیاد می کند و بدن را تقویت می نماید.

 

خواص آب سیب:

آب سیب برای تقویت قلب و ایجاد نشاط، تقویت معده، کبد، دفع وسواس و سموم بدن مخصوصا سم عقرب مفید است. آب سیب شیرین رسیده نشاط آور است.

 

دستور شربت سیب :

۴ عدد سیب را با پوست قطعه قطعه نمایید و با یک مشت کشمش و ۱۵ گرم عناب بدون دانه و یک لیتر آب یک ساعت بجوشانید تا به قوام اید و شربتی غلیظ شود.

 

 

داروخانه ای به نام سیب 3

داروخانه ای به نام سیب 3

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 30 شهریور 1401

در دو مقاله ی قبلی خواصی بی نظیر را از سیب بیان کردیم. در این مقاله مطلب را با بیان تجربیاتی از سایر پزشکان ادامه می دهیم :

دکتر گلیوردهاورز، غذا شناس نامی جهان، در کتاب های خود از سیب درختی توصیف زیادی کرده است و سرگذشت دکتر بیرشربنر سوئیسی را بیان می کند.

دکتر بیرشربنز طبیب جوانی بود که تازه از رشته ی پزشکی فارغ التحصیل شده بود و مبتلا به یرقان شد. او در بستر ییماری بود و هر غذایی نزد او می بردند یا تجویزمی کردند میل نداشت و لب به آن نمی زد. یک روز همسرش بر بالین اوسیب قرمز تازه ای را قاچ می کند و دکتر بیرشربنز ان را با اشتها میل می کند و بادیدن این موضوع سیب بیشتری را تناول می کند و تا چند روز تنها خوراک او سیب می شود. بعد از چند هفته او از بیماری رهایی می یابد و کلنیک مشهور خود را تاسیس می کند و بیماران زیادی را با میوه و سبزی درمان می کند.

 

- سیب و آرام بخشی :

سیب بعلت‌ فسفری که دارد سیستم عصبی را تقویت می کند، قدرت تعقل  و تفکر را زیاد می کند و ارام بخش و خواب آور است. 

بسیاری از روستائیان فرانسوی که سن شان بالاست و در اثر کهولت سن کم خواب می شوند، اگر قبل از خواب سیب نخورند خوابشان نمی برد. به همین دلیل از روی تجربه بهترین و موثرترین داروی خواب آور را سیب درختی تازه و رسیده می دانند.

 

- رفع بوی بد دهان :

افرادی که بوی بد دهان شان برای خودشان و اطرافیان آزار دهنده است، ابتدا مقداری جعفری را یک ربع بجوند و بعد یک سیب درختی را بعد از خوب جویدن میل کنند.

 

-رفع سرفه :

برای درمان انواع سرفه، ۳۰ گرم شکوفه ی درخت سیب را در یک لیتر آب بجوشانید و بعد میل نمائید.

 

- درمان زخم :

مخلوط آب سیب با روغن زیتون و یا کوبیدن سیب و بعد خیس خوردن در آب سیب، مرهمی برای معالجه ی زخم های شدید خواهد بود.

 

- رفع درد چشم : 

اگر سیب قرمز را پوست کنده و وسط آن رادر بیاورید و بپزید و بعد بشکل ضماد روی چشم قرار دهید، درد چشم را درمان می کند. سیب رنده شده هم اگر روی چشم قرار گیرد برای مداوای چشم ضربت دیده مناسب است.

 

- کبد و پاکسازی بدن :

مصرف یک عدد سیب صبح ناشتا باعث پاکسازی بدن است.

سیب کارکرد کبد را در بیماران رماتیسمی، نقرس، چاقی، امراض ریوی و ... نرمال می کند. در برطرف شدن سنگ کلیه و سنگ صفرا نیز موثر است.

سیب زندگی بخش و نشاط آور است. و تحفه ای بهشتی برای انسان است .

 

برچسب ها: سیب, فواید
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.